Welke hoek slijpen topic

Het is of soms best lastig om te achterhalen wat de af-fabriek hoek is waarin je ski’s zijn geslepen. Zelf recent navraag gedaan en daarom het idee opgevat om hier een topic van te maken waarin iedereen die weet wat de af-fabriek hoek is deze kan vermelden zodat de doe-het-zelf slijpers aan de slag kunnen.

Hierbij trap ik hem af met mijn ski’s. Weet jij de af-fabriek kantenhoek-instelling van jouw ski’s? Zet ze dan in de comment met merk, model en jaar. Zo kunnen we elkaar weer wat helpen :)

  • Salomon Enduro XT 800 (2014 model)
    Side edge 2º (+/- 0.5º)
    Base angle 1º (+/- 0.3º)

Daar zijn al eerdere enkele topics over geweest:
https://www.wintersport.nl/zoeken?q=welke+hoek+slijpen…

Daar zijn al eerdere enkele topics over geweest:
https://www.wintersport.nl/zoeken?q=welke+hoek+slijpen…

Marijnt op 7 aug 2018 15:32

Dit zijn geen verzameltopics en slechts wat losse vragen met een rits meningen hoe je moet slijpen. Wat ik hier wil bewerkstelligen is een lijst met merk, model , jaar en instellingen af-fabriek. Voor iedereen veel overzichtelijker en sneller dan wachten op een antwoord van een fabrikant.

Handig topic.

Elan SLX 2018: All our skis are factory tuned -1°base and -2°side bevel with +/- 0,5 tolerance .

Head Super Joy 2017: it is 0,8 to 1,2 degrees at the base and 1 to 1,5 degrees at the side. We recommend to sharpen the edges with 88 or 89 degrees (88 degrees is more aggressive).

K2 ikonic 80ti 2018: 1 base en 88 side

K2 charger 2018: 1 base en 87 side

Atomic cloud 11 xt 2017:
Side Angle: 87° +/- 0,5 °
Base Angle: 0,8 °

Atomic affinity storm 2016:
Side Angle: 1,2 °
Base Angle: 88°

Stöckli Stormrider Motion
Side angle 88
Base angle 1

Winter is coming

Hier wat sites die deze info hebben getracht te verzamelen:
https://www.thepisteoffice.com/index.php/edge-angles-wax-dat…

En voor snowboards: http://www.racewax.com/edge-tuning/

*bericht bewerkt door GiGi op 07 aug 2018 17:44

Hier wat sites die deze info hebben getracht te verzamelen:
https://www.thepisteoffice.com/index.php/edge-angles-wax-dat…

En voor snowboards: http://www.racewax.com/edge-tuning/

GiGi op 7 aug 2018 17:42

Dat lijstje is een stuk makkelijker 😉

May the ski force be with you !!

Grote delen van die lijst klopt niet, heb dat al eens uitgezocht 😉

De truuk met de viltstift werkt natuurlijk ook altijd nog, als je twijfelt :).

Ik kan in ieder geval onderschrijven dat alle Salomons die ik hier in de garage heb gehad een ook 1 (Base) en 88 (of 2, side) waren. Welke modellen dat precies waren, dat weet ik niet. Sowieso mijn eigen X Drive 8.0, verder geen idee meer.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Fischer Progressor modellen:

1 base, 87 side! Getest op F18

Tijd voor een uitpakparty?!

Fischer Progressor modellen:

1 base, 87 side! Getest op F18

Gaston op 8 aug 2018 08:59

Is dit de af-fabriek instelling of hoe jij je ski hebt geslepen?

@Sheila dit is de fabrieksinstelling.
Bevestigd gekregen door de product manager van Fischer.

En gecheckt met een pen, en vaste hoek van 87 graden op een nieuwe progressor F18 van vorig jaar.

*bericht bewerkt door Gaston op 09 aug 2018 15:01

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik gebruik altijd de viltstift truuk… werkt zeer goed en je hebt proefondervindelijk vastgesteld wat de hoek is…

Aan de fabrieksuitspraak “-1°base and -2°side bevel with +/- 0,5 tolerance” heb ik niet zo veel want -1.5 of -0.5 base angle vind ik best wel veel verschil als dat kennelijk af fabriek eruit komt rollen… idem side bevel…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Interessant @Chonn

Zou dat echt de tolerantie zijn? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een hoek vanuit fabriek 25-30% kan afwijken van wat de bedoeling is. Dan heb je wel heeeel slechte kwaliteitscontrole /afstelling apparatuur en geef je dat ook nog toe.

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston, ik weet niet en hoop niet dat de toleranties af fabriek zo groot zijn, ik quote alleen wat hierboven kennelijk door een zegspersoon van een fabrikant is gezegd/geschreven…

Overigens meet ik alleen als ik de ski in de “oorspronkelijke” fabriekshoeken wil blijven slijpen (zoals de ski’s van een vriend die ik onderhoud)

De eigen ski’s heb ik van eigen gewenste hoeken voorzien (net wat scherper dan af-fabriek) en dan is meten even handig om te kijken hoe ver ik moet gaan met slijpen (of dat ik juist niets extra’s hoef te doen). Bij elke ski schrijf ik trouwens in een hoekje onderaan de ski op de toplaag met watervaste marker de Base/Side hoek waarmee ik ze heb geslepen :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Grote delen van die lijst klopt niet, heb dat al eens uitgezocht 😉

elisabeth101 op 8 aug 2018 07:05

Tijd over 😉

May the ski force be with you !!

@Sheila kun jij die +/- 0.5º toelichten?

Tijd voor een uitpakparty?!

@Sheila kun jij die +/- 0.5º toelichten?

Gaston op 10 aug 2018 08:05

Ik vermoed dat je bij max een 0.5 afwijking je de ski’s niet terug fabriek kunt sturen…

@Sheila kun jij die +/- 0.5º toelichten?

Gaston op 10 aug 2018 08:05

Side edge 2º (+/- 0.5º)
Base angle 1º (+/- 0.3º)

De +/- is denk ik de variatie die je eventueel kunt toepassen die binnen advies voor de ski past (100% zeker weet ik het ook niet maar dit is wat ik heb opgevat, het lijkt mij niet iets zoals @Hessel zegt dat je dan je ski’s terug kunt sturen als ze niet binnen die marge vallen).
De ski is in de fabriek geslepen op 2º Side edge en 1º Base edge, wat uitkomt op een hoek van 89 graden. Je zou dus kunnen finetunen naar bijv 1,5 of 2,5 side en 0,7 of 1,3 base en dan heb je dus een iets andere hoek met dan ook andere ski eigenschappen. Voor de recreatieve skier (zoals de meesten hier) zou ik het af-fabriek advies aanhouden.

Grote delen van die lijst klopt niet, heb dat al eens uitgezocht 😉

elisabeth101 op 8 aug 2018 07:05

Tijd over 😉

CJAHulskamp op 10 aug 2018 05:57

Tijd voor maken 😁

Ik dacht hetzelfde als jij Sheila, iets andere eigenschappen met iets andere hoek.

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie