Privé skileraar Nederlandstalig Montafon

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Hallo allemaal,

Voor de voorjaarsvakantie 2019 (regio midden) zoeken wij een privé skileraar voor onze kinderen van 4 en 6 jaar oud in Montafon (Schruns/Tschagguns). Omdat onze kinderen nog jong zijn zoeken we wel iemand die Nederlands spreekt.
Iemand tips waar we iemand kunnen vinden?

Dat is van 23 februari t/m 3 maart 2019.

Tips waar je iemand kan vinden.
In een skischool natuurlijk.
Bel ze even of ze er één hebben.
Voor de kinderen zal het een een Nederlands sprekend meisje worden.(16 tot 20 jaar)
Sorry @GiGi we worden ouder.
Euh jij niet ik wel.

De skischool hebben we juist niet zulke goede ervaringen mee. De oudste heeft 2 jaar groepslessen gedaan en bijna niets geleerd. Ze zetten de kinderen bovenaan een heuveltje en laten ze naar beneden glijden. Weinig uitleg erbij… ze leken soms drukker met elkaar dan met uitleggen. Maar misschien gaat het juist wel beter als je er maar 1 hebt…

Klinkt als te ambiteuze ouders…
Kleuters moeten niet leren, die moeten spelen. (En dan leren ze het meest).
Je kind kan er ook nog niet helemaal klaar voor zijn, of niet zo’n skitalent zijn
Privé les voor een kleuter, dat is toch treurig?

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 15 aug 2018 15:59

Hoezo treurig? Ik vind het treurig als mijn kind na 2 jaar groepslessen niet meer naar les wil omdat hij het zo verschrikkelijk saai vindt. Spelen doen ze bij de lessen niet. Alleen omhoog en weer naar beneden. Zelfs bij de Bambini’s vanaf 3 jaar werd er niet tussendoor gespeeld… Dus het is nu iets anders verzinnen, of helemaal geen skiles omdat hij niet wil. Dan kies ik toch voor het eerste.

Je hebt zeker een punt @Bambsje
Je moet gewoon geluk hebben met een skilerares.
Op zichzelf vooral vervelend als je ervoor betaald.
Ik heb het zelf ook meegemaakt met een kind van 8 jaar na 2 jaar (14 dagen) nog steeds de ski’s tussen de bochten te ver uit elkaar.
Tot dat ik haar een middag onder handen nam.Toen ging het wel degelijk.
Treurig inderdaad.
Nou ligt dat voor een kind van 4 jaar natuurlijk een beetje anders.
Dat ben ik met @Wunderkammer eens.
Één tip:
@Bambsje niets dwingen.

Oprechte vraag, bleven alle kindjes op de babyweide/dat ene heuveltje? Het is opzich gebruikelijk dat de leraren proberen in te schatten wie wel en niet toe is aan de volgende stap gedurende de week en met die groep verder de berg op gaan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Oef, met spelen bedoel ik spelenderwijs skiën…niet tussendoor met Lego of poppen of voetbal…
Vandaag in de krant: mensen, en in het bijzonder kinderen onder de 8 zijn aantoonbaar minder creatief dan vroeger…
Alles moet doelmatig. Geen ruimte voor speelsheid, voor traagheid, voor anders zijn.

Als je twijfelt aan de skischool: ga naar een ander, groter ski-oord met meer kinderen. Dan heb je meer professionaliteit, en ook meer kinderklasjes, meer keuze

@Hooykaas We dwingen zeker niet nee! Willen niet dat ze het straks helemaal niet leuk vinden.
@Shane In de 2 jaar les is hij niet van de kinderweide af geweest. Wel na 2 dagen naar een ander heuveltje met bochtje op de kinderweide. Maar hem werd niet uitgelegd hoe hij het bochtje moest maken, dus dat was geen succes. Hij lag steeds in het hek ernaast
@Wunderkammer Ander skioord zou ik graag willen. Hopelijk gebeurt dat nog eens. De rest van de familie gaat graag naar deze plaats. Spelen snap ik dat dat niet met Lego is, maar slalommen of een sneeuwbalgevecht tussendoor zat er ook niet in helaas.

De skischool Arlberg-St.Anton (één van de grootsten in O’rijk) adviseert op hun website dat het meestal vanaf 4/5 jaar zinvol wordt om te beginnen met skiles.
Klinkt allemaal heel gewoon dus bij jouw kinderen.
Je verwacht teveel!

We weten niks over hoe handig het kind is, noch over de verwachtingen die de ouders hebben van het kind.

De enige verwachting die ik uit de tekst kan opmaken is dat het kind meer hulp en entertainment moet worden geboden dan bij de huidige skischool zodat de skiles leuk blijft… Er zijn geen verwachtingen uitgesproken omtrent wat het kind moet kunnen na de les.

Dat lijkt mij dat geen onredelijke verwachting, dus waarom sommigen een oordeel klaar hebben is mij een raadsel.
@Bambsje
Ik zou skiles in Nederland proberen, er zijn genoeg enthousiaste skileraren en skileraressen die je kind verder kunnen helpen. Als de skiles in NL een succes is wordt de les in het buitenland misschien ook leuker, ondat je kinderen dan wel de piste op kunnen.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 16 aug 2018 10:00

@IkBakErNiksVan Precies! Ik verwacht echt niet dat mijn kinderen na een week van de rode piste afskien, maar wil gewoon dat ze het naar hun zin hebben bij de les en wat meer uitleg krijgen over pizzapunt, bochtjes etc dan ze tot nu toe op de skischool gaven. Ik vond dat hij echt super naar beneden ging, maar na een uurtje werd het saai voor hem en dan zag je dat het ook slechter ging (vaker vallen etc)
Skiles in NL heb ik inderdaad ook over nagedacht. We hebben zo’n borstelbaan in de buurt. Heb je daar ervaring mee? Anders gaan we daar misschien dit najaar eens een proefles nemen. Voor de jongste is dit alleen geen optie, want je moet daar volgens mij minimaal 5 jaar zijn. Ik weet ook niet of hij met een priveles al heel ver zal komen met zijn leeftijd, maar als de oudste dan toch op les gaat, kan hij net zo goed meteen meedoen. En is hij het na 1 les zat, dan is dat ook prima. Voor de oudste van dan bijna 6,5 lijkt me priveles toch wel heel nuttig.

De skischool Arlberg-St.Anton (één van de grootsten in O’rijk) adviseert op hun website dat het meestal vanaf 4/5 jaar zinvol wordt om te beginnen met skiles.
Klinkt allemaal heel gewoon dus bij jouw kinderen.
Je verwacht teveel!

Wunderkammer op 16 aug 2018 09:19

Zonder te weten wat de verwachtigen zijn, herken ik dit wel van mijn oudste. Nu net 6, tijdens de laatste skitrip 5.5. Eigenlijk pas de eerste keer dat het een beetje lollig was, met iets wat op bochtjes maken leek. Vooral spelenderwijs en weinig specifieke instructies. De jaren daarvoor (indoor en outdoor), vooral heel spannend en koud. Ze gaan er vanzelf de lol van inzien, en dan gaat het met de skills vanzelf. Helaas kost heel veel tijd, geld en geduld voor ze op dat punt belanden. Als ze een jaar geen zin hebben dan slaan ze toch een keer over? Als ze niet willen dan gaat de beste priveleraar ter wereld daar niets aan veranderen. Kinderen luisteren slecht, maar kijken heel goed naar hun ouders, dus geniet er vooral zelf van!

Ik heb overigens ook wisselende ervaringen met de kwaliteit van skiles. In St-Anton erg goede ervaring (betaal je ook voor), in Wald een totaal drama (wel goedkoper, maar dus eigenlijk weggegooid geld).

Mijn broertje was 7 toen hij begon.
Zoals tamelijk gebruikelijk bleef hij de hele week op dezelfde weide, met z’n klasje. Pas op de laatste dag ging men echt omhoog.
M’n broertje ging de hele week zingend en fluitend (letterlijk!) van datzelfde hellinkje af. Net als de meeste kinderen. Maar niet allemaal.
Een kind van 4 kun je niks uitleggen over een pizza punt. Alleen voordoen helpt. (kleine kinderen skien overigens sowieso alleen maar in een soort pizza punt, vanzelf)
En een kind van 4 dat vertelt dat hij iets saai vindt? Serieus? Het woord “saai”???

Hij vindt het gewoon niet leuk, of is moe, heeft geen zin, is er niet aan toe. Niet ervoor geboren. Onhandig, Leest liever een boek. Had het koud. Whatever, allemaal goed! Je zult er alleen als ouder zelf mee moeten dealen…
Privéles voor zulke jonge kinderen. Sorry, maar dat is treurig en zinloos, à 300 euro per dag

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 16 aug 2018 11:12

@IkBakErNiksVan We hebben zo’n borstelbaan in de buurt. Heb je daar ervaring mee?

Bambsje op 16 aug 2018 10:15

Onze kinderen hebben hier beiden lessen op gehad (in Antwerpen), telkens een paar weekends voor onze vakantie.
De evolutie die ze beiden maakten was zeer opmerkelijk (en véél groter dan 1 week skiles in Oostenrijk).

Hoezo treurig? Ik vind het treurig als mijn kind na 2 jaar groepslessen niet meer naar les wil omdat hij het zo verschrikkelijk saai vindt. Spelen doen ze bij de lessen niet. Alleen omhoog en weer naar beneden. Zelfs bij de Bambini’s vanaf 3 jaar werd er niet tussendoor gespeeld… Dus het is nu iets anders verzinnen, of helemaal geen skiles omdat hij niet wil. Dan kies ik toch voor het eerste.

Bambsje op 15 aug 2018 16:55

en dan hebben jullie vette pech gehad. Hier heeft de oudste a 3 x bij skischool in Frankrijk ( niet esf school). nooit problemen gehad. juist heel erg veel geleerd ook al had hij al les gehad in Nederland . ook in de speelweide. zelfs de jongste van toen net drie. die niets kon heeft veel geleerd. tja het was alleen maar glijden, maar ook dat hoor er bij , elke dag was het weer een feestje dat ze met liftje mocht en mocht glijden op de ski’s en dit vooral ook benadrukt. Misschien ook voordeel dat de leraren eind van de week een doel met de kinderen gehaald moeten hebben ( bij flacon of 1ste ski ect) . niet dat wij daar zo waarde aanhechten. maar de kids vinden de medailles wel leuk.

prive les kan je ook pech hebben met een leraar , dat er geen klik is en dan hebben ze wel zoveel uur les per week en geen andere kindjes waar ze contact mee kunnen hebben.

Hoe praten jullie er thuis over. Merk aan mij kids dat ze haar fijn door hebben als ons iets niet bevalt en dit over gaan nemen ( geen kritiek hoor). Zonder dat wij dit tegen hun gezegd hebben.

*bericht bewerkt door miepmiep op 21 sep 2018 14:50

Ik heb het zelf ook meegemaakt met een kind van 8 jaar na 2 jaar (14 dagen) nog steeds de ski’s tussen de bochten te ver uit elkaar.

dat hebben wij ook meegemaakt met onze oudste. Leraar kwam er wel zelf mee . En die zij meteen tja hij houdt soms iets te wijdt . maar ja zo’n “kleine” knul hoort dat nog. komt van zelf goed als hij ouder en sterker is (is 7 jaar) .

[post]Hooykaas op 15 aug 2018 22:45[/post][/quote]

Hoezo treurig? Ik vind het treurig als mijn kind na 2 jaar groepslessen niet meer naar les wil omdat hij het zo verschrikkelijk saai vindt. Spelen doen ze bij de lessen niet. Alleen omhoog en weer naar beneden. Zelfs bij de Bambini’s vanaf 3 jaar werd er niet tussendoor gespeeld… Dus het is nu iets anders verzinnen, of helemaal geen skiles omdat hij niet wil. Dan kies ik toch voor het eerste.

Bambsje op 15 aug 2018 16:55

en dan hebben jullie vette pech gehad. Hier heeft de oudste a 3 x bij skischool in Frankrijk ( niet esf school). nooit problemen gehad. juist heel erg veel geleerd ook al had hij al les gehad in Nederland . ook in de speelweide. zelfs de jongste van toen net drie. die niets kon heeft veel geleerd. tja het was alleen maar glijden, maar ook dat hoor er bij , elke dag was het weer een feestje dat ze met liftje mocht en mocht glijden op de ski’s en dit vooral ook benadrukt. Misschien ook voordeel dat de leraren eind van de week een doel met de kinderen gehaald moeten hebben ( bij flacon of 1ste ski ect) . niet dat wij daar zo waarde aanhechten. maar de kids vinden de medailles wel leuk.

prive les kan je ook pech hebben met een leraar , dat er geen klik is en dan hebben ze wel zoveel uur les per week en geen andere kindjes waar ze contact mee kunnen hebben.

was het echt de les of was het de groep kinderen die ze niet leuk vonden. soms kunnen die vooral die kleintjes moeilijk zeggen van hoe en wat en noemen ze maar iets. en als oudere broer of zus iets zegt dat kan het zo zijn de jongste ook zegt. en privé les voor zulke jongeren kinderen zou ik niet doen. Ze gaan toch niet harder dan wat ze aan kunnen en dat is niet erg , dat mag. en veel uitleg zal er ook niet zijn. kinderen snappen toch niet veel van. ja woord pizza punt. maar kleuters zijn vooral van het na bootsen dat gaat in aller niveau. bijv grote zus vindt dat stom, kleutertje… de juf zegt dat oma langs , nou dan komen bij 10 kleuters oma langs, of juf kucht in de kring , nou meteen een aantal kleuters ook. Ga heel goed na wat ze nou echt bedoelen. dus privé zou ik echt zonde van het geld vinden.

Hoe praten jullie er thuis over. Merk aan mij kids dat ze haar fijn door hebben als ons iets niet bevalt en dit over gaan nemen ( geen kritiek hoor). Zonder dat wij dit tegen hun gezegd hebben.

miepmiep op 21 sep 2018 14:49

*bericht bewerkt door miepmiep op 21 sep 2018 15:02

Hoezo treurig? Ik vind het treurig als mijn kind na 2 jaar groepslessen niet meer naar les wil omdat hij het zo verschrikkelijk saai vindt. Spelen doen ze bij de lessen niet. Alleen omhoog en weer naar beneden. Zelfs bij de Bambini’s vanaf 3 jaar werd er niet tussendoor gespeeld… Dus het is nu iets anders verzinnen, of helemaal geen skiles omdat hij niet wil. Dan kies ik toch voor het eerste.

Bambsje op 15 aug 2018 16:55

en dan hebben jullie vette pech gehad met skischool. Hier heeft de oudste a 3 x bij skischool in Frankrijk ( niet esf school). nooit problemen gehad. juist heel erg veel geleerd ook al had hij al les gehad in Nederland . ook in de speelweide. zelfs de jongste van toen net drie. die niets kon heeft veel geleerd. tja het was alleen maar glijden, maar ook dat hoor er bij , elke dag was het weer een feestje dat ze met liftje mocht en mocht glijden op de ski’s en dit vooral ook benadrukt. Misschien ook voordeel dat de leraren eind van de week een doel met de kinderen gehaald moeten hebben ( bij flacon of 1ste ski ect) . niet dat wij daar zo waarde aanhechten. maar de kids vinden de medailles wel leuk.

prive les kan je ook pech hebben met een leraar , dat er geen klik is en dan hebben ze wel zoveel uur les per week en geen andere kindjes waar ze contact mee kunnen hebben.

Hoe praten jullie er thuis over. Merk aan mij kids dat ze haar fijn door hebben als ons iets niet bevalt en dit over gaan nemen ( geen kritiek hoor). Zonder dat wij dit tegen hun gezegd hebben.

miepmiep op 21 sep 2018 14:49

Zoek de verschillen of zo, @miepmiep?

Zoek de verschillen of zo, @miepmiep?

DrPhil op 21 sep 2018 15:14

???

Oh zie het nu . Had iets tussen gezet , bijvoegd. Heeft het 2x geplaatst geen idee hoe dat kan ??? Heb gewoon bewerken gedaan en verder niets .

*bericht bewerkt door miepmiep op 21 sep 2018 15:20

Ik weet niet in welk gebied in Montafon jullie waren, maar probeer eens de skilessen op de Golm. Opstappen op het tussenstation in Tjaguns of als je in Schruns verblijft, misschien in Vandans, net wat je zelf handig vind. Ik heb daar een aantal jaar skiles gehad net als mijn zusjes en broertje. Jarenlang en super leuke ervaringen gehad. Er is veel aandacht voor de kids, met leuke spelletjes en ontdekkings paden. Golmi de maschotte komt regelmatig langs, en de kinderen zijn geen nummertje maar individuen.
Ik heb in ieder geval super goede ervaringen opgedaan daar!
Super fijne vakantie!

Ezzie

Ik weet niet in welk gebied in Montafon jullie waren, maar probeer eens de skilessen op de Golm. Opstappen op het tussenstation in Tjaguns of als je in Schruns verblijft, misschien in Vandans, net wat je zelf handig vind. Ik heb daar een aantal jaar skiles gehad net als mijn zusjes en broertje. Jarenlang en super leuke ervaringen gehad. Er is veel aandacht voor de kids, met leuke spelletjes en ontdekkings paden. Golmi de maschotte komt regelmatig langs, en de kinderen zijn geen nummertje maar individuen.
Ik heb in ieder geval super goede ervaringen opgedaan daar!
Super fijne vakantie!

Ezzie

P.s. Als Sven er nog werkt vraag naar hem!

Ezzie

@Bambsje Als leraar wil ik u nog het volgende meegeven:
Denk er bij een privéleraar ook aan dat het niveau van uw kinderen waarschijnlijk flink uiteen ligt. Als ik het goed begrijp gaat de jongste voor het eerst en de oudste heeft al 2 jaar les gehad? Naast dat de oudste dus al bekend is met glijden is hij/zij waarschijnlijk ook veel sterker in de benen dan de jongste. Dat betekent dat de oudste het over het algemeen veel makkelijker zal oppakken dan de jongste.

Ik heb zelf ooit 2 kinderen van 4 en 6 een week privéles gegeven. Althans, het verschil was na 1 dag al zo groot dat we de jongste alsnog in een klasje hebben laten plaatsen en de oudste privé bij mij bleef. De jongste kon na een dag namelijk nog niet remmen, terwijl de oudste al redelijk bochtjes draaide. Het was dus de keuze, of in kinderland wachten tot de jongste ver genoeg is, met als gevolg dat de oudste niks leerde, of uit elkaar halen.
Gevolg was dat de oudste dus een week lang volledig privéles had. Super om iets te leren zou je zeggen!
Dat viel tegen. Na 2 dagen nam de interesse af en spelen zat er ook niet echt in. Een paar sneeuwballen gooien ging wel, maar een leraar van 22 is nu eenmaal wat anders dan een klas met leeftijdsgenootjes.
Op de oefenweide ging alles redelijk makkelijk en bij gebrek aan kinderen die beter skieden was de uitdaging dan ook snel verdwenen. (Kinderen hoeven namelijk over het algemeen niet per se beter te worden, de beste van een groep zijn is daarentegen wel heel interessant!) We moesten dus de berg op om stappen te kunnen maken. Zo’n hoge berg is echter best spannend! In een groep zijn er dan ook altijd 1 of 2 kinderen die dat echt doodeng vinden. In dat geval trekken de kinderen elkaar er doorheen. De kinderen met angst gaan achter de leraar en daarachter horen ze van de ‘stoere’ kinderen dat het allemaal hartstikke goed gaat. In dit geval niet. Het kind bleek bovenop doodsbang te zijn en ik kon hem er niet van overtuigen dat het allemaal wel goed kwam. “Ja, maar jij doet dit als werk, ik ben hartstikke bang” kreeg ik zelfs te horen.
Het was een drama om beneden te komen en dus weer gauw naar de oefenweide, waar de jongste inmiddels achteraan een groepje hing, maar gestaag vorderingen maakte.
Mijn idee om op de oefenweide dan maar wat aan de snelheid te gaan werken pakte ook niet echt lekker uit. Daar waar de jongste met het groepje toewerkte naar een race en steeds sneller ging, hoefde de oudste niet zo nodig sneller te leren skiën. Er was immers toch geen race en geen andere kinderen die sneller waren. Op de laatste dag zijn we nog 1 keer met z’n tweeën omhoog geweest en met een hoop pijn en moeite zijn we weer beneden gekomen. De jongste ging op dat moment met het klasje ook omhoog en keurig het groepje volgend kwam die zonder problemen beneden, onderweg lekker sneeuwballen gooiend naar leeftijdsgenootjes.

Lang verhaal kort: De oudste kreeg oefeningen die precies op maat waren en had heel veel kunnen leren. De jongste gleed een beetje achter de rest van het groepje aan en kreeg ongetwijfeld minder individuele aandacht. Wie van die 2 nou het meest geleerd heeft in die week? Ik denk toch de jongste, die had in ieder geval de meeste lol. En daar gaat het toch om als je op vakantie bent?

Had ik als leraar dingen anders moeten doen? Ongetwijfeld! Maar ik blijf er van overtuigd dat een kind van 6 nooit echt lol zal hebben als hij/zij een week met alleen een leraar doorbrengt. Tenzij het kind zijn/haar lol puur en alleen uit het skiën haalt, maar dat zijn er maar heel weinig.

Vanaf een jaar of 10/11 kan privéles overigens erg nuttig zijn! Dan zie je kinderen echt met sprongen vooruit gaan. Maar voor jonge beginners zou ik gewoon een klasje aanraden.

@Lars93 wat een mooie reactie. @Bambsje Ik denk dat je echt hele vette pech hebt gehad met de skischool of de bewuste leraar/lerares.
Ik heb met regelmaat vanachter een bosje gespiekt hoe het ging bij de lessen en of onze zoon het naar zijn zin had.
Tussendoor werd veel gespeeld, leraar met sneeuwballen bekochelen, Anna Maria Koekoek spelen en veel meer.
En dan weer glijden, oefeningen doen etc… gewoon erg leuk en passend bij de leeftijd en de attentieboog die bij de leeftijd hoort.

Inmiddels overwegen we wel een keer priveles, al zou dat bij een uur per dag blijven.
De rest skiet hij inmiddels gewoon de tochten mee (8 jaar).

It is an amazing world

Sterk en eerlijk verhaal Lars, complimenten!

Edwin van Riel

@Bambsje Als leraar wil ik u nog het volgende meegeven:
Denk er bij een privéleraar ook aan dat het niveau van uw kinderen waarschijnlijk flink uiteen ligt. Als ik het goed begrijp gaat de jongste voor het eerst en de oudste heeft al 2 jaar les gehad? Naast dat de oudste dus al bekend is met glijden is hij/zij waarschijnlijk ook veel sterker in de benen dan de jongste. Dat betekent dat de oudste het over het algemeen veel makkelijker zal oppakken dan de jongste.

Ik heb zelf ooit 2 kinderen van 4 en 6 een week privéles gegeven. Althans, het verschil was na 1 dag al zo groot dat we de jongste alsnog in een klasje hebben laten plaatsen en de oudste privé bij mij bleef. De jongste kon na een dag namelijk nog niet remmen, terwijl de oudste al redelijk bochtjes draaide. Het was dus de keuze, of in kinderland wachten tot de jongste ver genoeg is, met als gevolg dat de oudste niks leerde, of uit elkaar halen.
Gevolg was dat de oudste dus een week lang volledig privéles had. Super om iets te leren zou je zeggen!
Dat viel tegen. Na 2 dagen nam de interesse af en spelen zat er ook niet echt in. Een paar sneeuwballen gooien ging wel, maar een leraar van 22 is nu eenmaal wat anders dan een klas met leeftijdsgenootjes.
Op de oefenweide ging alles redelijk makkelijk en bij gebrek aan kinderen die beter skieden was de uitdaging dan ook snel verdwenen. (Kinderen hoeven namelijk over het algemeen niet per se beter te worden, de beste van een groep zijn is daarentegen wel heel interessant!) We moesten dus de berg op om stappen te kunnen maken. Zo’n hoge berg is echter best spannend! In een groep zijn er dan ook altijd 1 of 2 kinderen die dat echt doodeng vinden. In dat geval trekken de kinderen elkaar er doorheen. De kinderen met angst gaan achter de leraar en daarachter horen ze van de ‘stoere’ kinderen dat het allemaal hartstikke goed gaat. In dit geval niet. Het kind bleek bovenop doodsbang te zijn en ik kon hem er niet van overtuigen dat het allemaal wel goed kwam. “Ja, maar jij doet dit als werk, ik ben hartstikke bang” kreeg ik zelfs te horen.
Het was een drama om beneden te komen en dus weer gauw naar de oefenweide, waar de jongste inmiddels achteraan een groepje hing, maar gestaag vorderingen maakte.
Mijn idee om op de oefenweide dan maar wat aan de snelheid te gaan werken pakte ook niet echt lekker uit. Daar waar de jongste met het groepje toewerkte naar een race en steeds sneller ging, hoefde de oudste niet zo nodig sneller te leren skiën. Er was immers toch geen race en geen andere kinderen die sneller waren. Op de laatste dag zijn we nog 1 keer met z’n tweeën omhoog geweest en met een hoop pijn en moeite zijn we weer beneden gekomen. De jongste ging op dat moment met het klasje ook omhoog en keurig het groepje volgend kwam die zonder problemen beneden, onderweg lekker sneeuwballen gooiend naar leeftijdsgenootjes.

Lang verhaal kort: De oudste kreeg oefeningen die precies op maat waren en had heel veel kunnen leren. De jongste gleed een beetje achter de rest van het groepje aan en kreeg ongetwijfeld minder individuele aandacht. Wie van die 2 nou het meest geleerd heeft in die week? Ik denk toch de jongste, die had in ieder geval de meeste lol. En daar gaat het toch om als je op vakantie bent?

Had ik als leraar dingen anders moeten doen? Ongetwijfeld! Maar ik blijf er van overtuigd dat een kind van 6 nooit echt lol zal hebben als hij/zij een week met alleen een leraar doorbrengt. Tenzij het kind zijn/haar lol puur en alleen uit het skiën haalt, maar dat zijn er maar heel weinig.

Vanaf een jaar of 10/11 kan privéles overigens erg nuttig zijn! Dan zie je kinderen echt met sprongen vooruit gaan. Maar voor jonge beginners zou ik gewoon een klasje aanraden.

Lars93 op 2 okt 2018 12:53

Jouw verhaal vat het mooi samen.
Ik denk dat het bijna onbegonnen werk is om jonge kinderen genteresseerd te houden in een privéles. Je ziet ze wel eens op de skilift, supergemotiveerde skileraar die heel erg zijn best doet om een onderuitgezakt kind enig enthousiasme voor de sneeuw bij te brengen. Het lijkt er dan heel erg op dat ze allebei blij zullen zijn als de dag erop zit.
Voor jonge kinderen zijn leeftijdsgenootjes belangrijk en leuk. Het mag allemaal wat speelser. Als ze enthousiast zijn komt het meer technische stukje achteraf wel.

*bericht bewerkt door Errant op 02 okt 2018 14:54

Bedankt voor je verhaal Lars! Inderdaad erg duidelijk en eerlijk.
We hebben overigens nog steeds geen priveleraar gevonden. Blijkt erg lastig te zijn in de vakantie. We zijn pas bij de indoor skibaan wezen kijken (open dag). Zowel de oudste als de jongste hebben even op de baan gestaan. De jongste vond het allemaal prima, maar volgens de docent had hij nog net te weinig buikspieren. De oudste vond het maar eng. Terwijl hij het op de echte berg helemaal niet eng vond.
Maar hij wil dus ook niet indoor lessen volgen. Ik denk dat we maar voor in de vakantie op zoek gaan naar een andere skischool. Eentje zoals Henrike beschrijft. Waar ze het bij de leeftijd laten passen. En niet alleen maar glijden, naar boven, glijden, naar boven, even pauze en dan weer hetzelfde. Misschien zijn kleinere klasjes een goede oplossing. Zodat er wat meer aandacht voor de kinderen is. Zodat ze ook uitleggen hoe je een bochtje moet maken en ze ze niet maar laten aanprutsen waardoor ze steeds in het net vliegen. Want dan is de lol er snel vanaf…

Dus als iemand een tip heeft voor een goede, kleine skischool in Montafon, dan hoor ik het graag. Ik heb goede dingen gehoord over die in Kristberg. Iemand daar ervaring mee?

Plaats een reactie