West-Canada Oktober

Hallo forumbezoekers,

wij (2) waren voornemens een reis te maken naar Canada. Grove route: Calgary - Jasper - Banff - Vancouver e.o. De periode die wij hiervoor hebben is eind september tm eerste 3 weken van oktober. Dit wilden wij gaan doen met een camper. Bij het onderzoeken van de kosten hiervoor kregen wij de melding dat geen gebruik gemaakt kan worden van de sanitaire voorzieningen van deze camper vanaf 1 oktober gezien de voertuigen dan winterklaar worden gemaakt. Wij hebben daardoor wat twijfel over de reisperiode/temperaturen.

Excuus als deze post hier niet thuis hoort gezien het niet een échte wintersport vraag is. Ik heb hier in de laatste jaren echter al het e.e.a gelezen over reizen naar Canada dus ik dacht de kennis is hier vast aanwezig.

Mijn vraag is, is de geplande reisperiode icm de route te doen met een camper? NB: ik heb niet de illusie te kunnen skieën in deze periode gezien er (denk ik) daarvoor niet voldoende sneeuw zal zijn / gebieden niet open (!?). Mocht dit wel zo zijn hoor ik het ook graag :) Graag verneem ik jullie advies

TiogaTours en Doets zijn bekende reisorganisaties die dit vast wel weten.

May the ski force be with you !!

Dus je kreeg van de camperverhuur door dat je de wc/douche van de camper niet kan gebruiken? Of was het een specifieke camper van een particuliere verhuurder ofzo? Sowieso misschien nog eens wat anderen mailen?

Wij gaan over 2,5 week naar Canada (huren geen camper maar een auto) en gaan van Vancouver via Vancouver Island door de rockies naar Calgary. Mooi weer is bonus, dat is niet het belangrijkste maar met een beetje mazzel hebben we nog aardig wat zon. Iets later kan denk ik ook nog wel, maar dan doe je er inderdaad goed aan om de andere kant op te reizen.

Veel lokale touroperators stoppen wel met hun tourtjes vanaf eind september (of in ieder geval gaat de frequentie flink omlaag). Voor mij wordt de komende keer de 1e keer naar Canada, maar wij gaan bewust niet later dan dit (wel na het hoogseizoen, maar nog wel enige kans op mooi weer).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hallo forumbezoekers,

wij (2) waren voornemens een reis te maken naar Canada. Grove route: Calgary - Jasper - Banff - Vancouver e.o. De periode die wij hiervoor hebben is eind september tm eerste 3 weken van oktober. Dit wilden wij gaan doen met een camper. Bij het onderzoeken van de kosten hiervoor kregen wij de melding dat geen gebruik gemaakt kan worden van de sanitaire voorzieningen van deze camper vanaf 1 oktober gezien de voertuigen dan winterklaar worden gemaakt. Wij hebben daardoor wat twijfel over de reisperiode/temperaturen.

Excuus als deze post hier niet thuis hoort gezien het niet een échte wintersport vraag is. Ik heb hier in de laatste jaren echter al het e.e.a gelezen over reizen naar Canada dus ik dacht de kennis is hier vast aanwezig.

Mijn vraag is, is de geplande reisperiode icm de route te doen met een camper? NB: ik heb niet de illusie te kunnen skieën in deze periode gezien er (denk ik) daarvoor niet voldoende sneeuw zal zijn / gebieden niet open (!?). Mocht dit wel zo zijn hoor ik het ook graag :) Graag verneem ik jullie advies

JSP0 op 20 aug 2018 12:06

Wij vertrekken over 1,5 week die kant op voor 3,5 week. Overdag zal het allemaal wel gaan maar waar ze ons ook al echt voor waarschuwden is dat we wel volop nachtvorst al zullen hebben in September. De dag/nacht temperatuur scheelt daar vaak gewoon een dikke 20 graden. Zelfs nu ligt de nachttemperatuur al rond het vriespunt in steden als Banff en Jasper. Ik denk dat het in oktober in de nachten makkelijk al matig kan vriezen terwijl het overdag nog boven de 10 graden is. Houdt er ook rekening mee dat de dagen snel korter worden, zeker wanneer je noordelijker trekt.

Born to Ride

@CJAHulskamp Dank voor de tip, ga ook daar eens informeren.
@Roy83 Bij 1 van de aanbieders verscheen er tijdens het boekingsproces een melding waarbij dit werd vermeld. Het lijkt mij opzich ook niet onlogisch gezien leidingen e.d. kunnen bevriezen en daardoor beschadigen.
@Matthias123 Dank voor de info. Hier hebben we wel wat aan. Wij overwegen nu voor hotelovernachtingen te gaan ipv een camper. Met -10 in een camper s’nachts lijkt me niet echt prettig.

@JSP0 hier een globale inschatting van het klimaat in Banff. Heel betrouwbaar is het misschien niet maar het geeft wel een goede indicatie. De gemiddelde minimumtemperatuur is in oktober dus al onder het vriespunt:
https://www.klimaatinfo.nl/canada/banff.htm

Born to Ride

in 2012 van laatste week augustus t/m september rondreis door BC gedaan. Met huurauto en geslapen in hotels, motels, tipi’s, yurt’s, etc.

Mijn tips:

  • maak geen rondreis. Dus ga bijvoorbeeld van Edmonton naar Vancouver. En niet van Vancouver naar Vancouver. Anders ben je echt heel veel aan het rijden. En dan bedoel ik echt heel veel. Daar kunnen wij ons als Europeanen geen voorstelling van maken.
  • reserveren was in deze periode niet meer nodig. Wel in Vancouver uiteraard. Dus iPad mee en via de bekende sites ter plaatse boeken.
  • attracties en dagtrips worden met een lagere frequentie aangeboden. Het is na laagseizoen aan het worden
  • overnachting in een tipi in Golden op de berg was begin september al frisjes. Zeg gerust koud ondanks dikke gehuurde slaapzak. Dus thermo-ondergoed, fleece, handschoenen en muts lekker meenemen. Voor het gewicht in je koffer hoef je het niet te laten.
  • als je in tipi’s en yurts gaat slapen, neem een klein hakbijltje mee en een mes (of daar kopen). Er is bijna overal een vuurplek en dat vuurtje heb je 's avonds ook nodig. Wij hebben ook een rooster gekocht en bij het inleveren van de huurauto aan een engels stel meegegeven.
  • bij de meeste motels staat een bbq die je gewoon kan gebruiken. Je zou in je koffer dus wat borden, bestek en een mok mee kunnen nemen (of daar kopen). Wij hebben bijna iedere dag wel vuur gemaakt of de barbecue aangehad. Uiteraard niet als we in een hotel sliepen;)
  • Als je van wijn en veel vers fruit houd, ga dan zeker naar Kelowna. Het is daar ook warmer dan in de rest van BC. Vandaar de wijn en het fruit:) Een mooi groot meer met een strandje waar je kan suppen.
  • check op hotsprings! In Banff is er eentje in de vorm van een zwembad. Mooi uitzicht. Er zijn ook natural hotsprings in de middle of nowhere. Dus geen entree en als je geluk hebt verder helemaal niemand. Wij zijn er eens 200 km voor om gereden. Over dat soort afstanden hebt je het.
  • check verder de must-see in de Rough guide of lonely planet

Enjoy!

life is a beach, or a pile of snow

Plaats een reactie