Skibindingen

Misschien domme vraag, maar waar moet ik op letten bij skibindingen? Als ik eerder skies kocht - nieuw of gebruikt - zaten er bindingen op dus nooit druk om gemaakt.
Nu zie ik een leuke aanbieding van nieuwe, maar overjarige skies, en die kan ik kopen i.c.m. verschillende bindingen in een pakketaanbieding. Ik neig naar de goedkoopste, maar dat is simpelweg omdat ik het verschil niet weet. Ze moeten mijn schoenen goed vasthouden op mijn skies en loslaten als het echt moet, maar wat meer kan ik verlangen van bindingen??

*bericht bewerkt door Jay op 21 aug 2018 18:14

Wat is je lengte en gewicht?
Welk soort ski’s gaat het om?
Wat is je skistijl?

Aan de hand daarvan kun je wat gerichter advies krijgen.

Alles wat @hessel zegt, en welke bindingen worden aangeboden? (En als je heel ver wilt gaan wat is je schoenmaat)

Click. Click. Peace

Als je van die aanbieding de bindingopties noemt, kunnen we je helpen kiezen. Boven genoemde info is dan wel handig.

Poeh, het was eigenlijk een algemene vraag: wat maakt het verschil tussen bindingen?

Maar advies op maat is altijd welkom. Van goedkoop naar duur worden de volgende bindingen meegeleverd:

MARKER 11.0 TP 110MM
ATOMIC Z 12 B75
LOOK SPX 12 DUAL WTR B120
TYROLIA ATTACK² 11 GW
LOOK SPX 12 DUAL WTR B100

Het gaat om Head Monster 98 ski’s, vrij breed dus, bedoeld voor naast de piste maar nog wel geschikt voor op de piste.

Ik ben 1m83 en 86 kilo. Gevorderde skiër, maar vrij lui. Liever geen buckels of korte bochten.

Al die bindingen zijn prima bindingen. Bij de Atomic vraag ik me wel af hoe ze een rem van 75 mm op een 98 mm brede ski willen zetten… Sowieso zijn het allemaal bindingen die ik niet op brede ski’s zou verwachten. Ik zou dan persoonlijk voor een binding gaan met een wat bredere basis. Van dit rijtje heeft alleen de Tyrolia dat, maar die is dan weer aan de lichte kan in vergelijking met de 13- en 14-versie (die ik voor zo’n ski eerder zou kiezen). Dus: op zich niet slecht, maar niet de meest voor de hand liggende combinaties. Klinkt een beetje als Ekosport…

Maar of de Din range genoeg is voor jou hebben we wel weer wat info nodig over je lengte en gewicht.

Die Monster 98 is wel een redelijk bakbeest trouwens. Meer spoorwegbiels dan ski vond ik, hoewel nog niet zo erg als de 108.

*bericht bewerkt door GiGi op 21 aug 2018 21:33

Is inderdaad Ekosport en ik neem aan dat ze bredere brakes erop zetten dan de 75 mm.
En ja, bakbeest is het goede woord. Precies wat ik zoek :)
Maargoed, zoals ik het begrijp maken de bindingen allemaal niet zoveel uit.
Maar als het aan te raden is om andere bindingen te zoeken…
Ik kan ook mijn Fischer XTR Pro’s van m’n huidige ski’s schroeven.

*bericht bewerkt door Jay op 21 aug 2018 21:53

In alle gevallen zijn het bindingen voor smalle ski’s geschroefd op een lat die veel input vraagt en grote krachten genereert. Ik zou echt voor een brede binding gaan (Tyrolia Attack 13 of 14, Salomon STH2 WTR 13, Salomon Warden, etc.). Dat klopt veel beter. Desnoods de skilat los bestellen bij Eko en de binding elders en dan zelf (laten) monteren.

*bericht bewerkt door GiGi op 21 aug 2018 22:07

Thumbs up voor de Salomon STH2

Ik heb zelf de 16 en dat is een redelijk bullit proof bindinkje

Van de genoemde bindingen zou ik alleen de Look SPX overwegen. Goede ervaringen mee en redelijk bombproof.
De z12 is een goede binding maar meer voor onpiste gebruik. Ik twijfel aan de degelijkheid bij stevig offpiste gebruik maar het zou kunnen.
De marker acht ik minder geschikt voor zo’n brede lat, is meer geschikt voor allround latjes.

Even gemakshalve uitgaand van een schoenmaat 42 zou je ergens rond din 8 uitkomen. Dan zijn bindingen met een range tot 12 in principe voldoende. Ben je echter een agressieve skier (hard knallen en springen) dan zou ik voor een iets zwaardere binding gaan zodat je niet tegen het einde van de dinrange aanloopt.

Als alternatief inderdaad de salomon sth2 wtr 13. Of de Look pivot 12 of 14.

Je kunt Eko bellen of mailen voor een andere binding, dat lukt vaak wel. En anders bindingen ergens anders los bestellen. Bindingen bij een shop laten monteren kost je dan iets van 25 euri…

Wat is dat getal achter de typeaanduiding? Het jaar? De versie?
ZIjn het in principe dezelfde bindingen?

De DIN-range. De Tyrolie Attack 11 heeft een DIN-range die tot 11 loopt, de Attack 13 gaat tot 13, etc. Een binding met een hogere DIN-range is doorgaans ookzwarder gebouwd (en zwaarder qua gewicht). Er komen grotere krachten op, immers.

Maar als je je lengte, gewicht en schoenmaat (skischoenmaat, mondo) geeft, kunnen we een indicatie geven van welke DIN je nodig hebt. Het is een bakbeest van een ski die agressief en doorgaans op snelheid geskied wordt, dus die info hebben we al.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 aug 2018 10:04

1m83 / 86 kilo
Skischoenmaat 28 (328 mm zool)

Dan kom je inderdaad uit op een DIN van 8-9. Dan zit een binding die tot DIN 11 gaat op het randje (aangeraden wordt om met je eigen DIN-instelling niet de grenzen van de binding op te zoeken). Persoonlijk zou ik voor minimaal 12 gaan. Niet alleen vanwege de DIN-range overigens, maar ook omdat bindingen voor een hogere DIN wat steviger gebouwd zijn. En voor een skiër met jouw postuur op een stevige ski in waarschijnlijk niet altijd de ideale sneeuwomstandigheden is dat geen overbodige luxe.

Ok, da’s een duidelijk verhaal! Dankjewel.
Dan ATOMIC Z 12 of de LOOK SPX 12 wel een prima optie zijn? Uiteraard met de juiste brakes (want 75 mm is niet genoeg).
Of toch nog steeds beter kijken naar de genoemde Salomons?

Ik zou verder kijken voor bijvoorbeeld de Salomon Warden MNC 13, Tyrolia Attack 13 of Salomon STH2 WTR 13. ZIjn los te krijgen vanaf ongeveer 130 euro allemaal. Bij Sport Bittl bijvoorbeeld.

Wat @GiGi zegt klopt. Kies bij deze ski’s en met jouw wens (een bakbeest van een ski) voor zwaardere bindingen. Max Din setting van 13 is dan het minimale…

Click. Click. Peace

Ok duidelijk verhaal! Dank allemaal voor het advies.

Plaats een reactie