Elan Amphibio 84 XTI Fusion vs Blizzard Quattro RX

Omdat de zomer op z’n eind gaat lopen gaat het vizier alweer richting de winter, en wellicht ander materiaal voor komend seizoen.
Kan iemand wat zinnigs zeggen over de verschillen tussen de Blizzard Quattro RX en de Elan Amphibio 84 XTI Fusion? Qua inzetbaarheid, shape en gebruikte materialen zijn er ook veel overeenkomsten.
Beiden komen in (inter)nationale skitests als goed tot zeer goed uit de bus waarbij mijn indruk is dat de Blizzard meer richting de vergevorderde skiër gaat en dat de Elan iets meer voor mensen is waarvan de techniek op een iets minder hoog plan staat.
Zelf meet ik 2 m./90 kg, ben iemand die skiet van eerste tot laatste lift (met 2 a 3 x per dag korte pauze) in een vlot tempo, kom alle pistes goed af (al doe ik een ijzige zwarte wat behoedzamer), nadruk ligt meer op dan naast de piste, ervaring: licht gevorderd met 10 jaar gemiddeld 2 weken skiën en af en toe een paar lessen op de band voor de techniek.

De Blizzard Quattro’s zijn stevige ski’s, die een vrij actieve, krachtige en technisch vaardige skiër vragen. De Elan Amphibio’s zitten in dat opzicht letterlijk aan de andere kant van het spectrum: een ski die heel makkelijk te skiën is, maar ook vrij weinig energie geeft en voor zwaardere skiërs wat body mist.

Persoonlijk zou ik dan eerder voor de K2 iKonic 84 TI kiezen als je wat meer richting cruisen wilt, of de Nordica Navigator 85 als je wat meer een actieve carver bent.
Veel van deze ski’s zijn echter de wat ‘lichtere’ versies van hun iets bredere broertjes (88-90 mm). In die categorie zitten meer goede opties dan rond de 84 mm, voor iemand van jouw postuur en met jouw ervaring. Dan denk ik aan de Völkl Kendo, Blizzard Brahma CA (vorig seizoen) of Bushwacker (zelfde ski, maar andere naam voor komend seizoen), Nordica Navigator 90 of de voorloper ervan de Nrgy 90 (veel veelzijdiger vind ik en een pak voordeliger). Dat zijn allemaal allmountain latten die erg goede prestaties hebben op harde pistes (hoewel het geen smalle slalomski’s zijn uiteraard), maar die vooral in crud, slush en verse sneeuw een stuk fijner/makkelijker skiën dan de oversized pisteski’s zoals de Bilzzard Quattro’s bijvoorbeeld.

Beide ski’s die je noemt zijn eigenlijk gewoon brede pistelatten. Dat is prima als je dat zoekt. Maar wil je echt een allmountain ski, dan zijn er betere opties, zie post van Gigi. Ik ben zelf erg fan van de K2 ikonics. En daar kun je ook gewoon prima mee carven hoor Gigi ;)

Je kan ook cruisend carven. ‘Cruisen’ zegt voor mij meer iets over hoe energiek/actief je skiet, en niet zozeer iets over of de bochten geslipt of gesneden zijn. Zo kan je ook agressief geslipte bochten maken. Alle combinaties zijn mogelijk.

Het is zoals @elisabeth101 zegt, ik zoek eigenlijk een wat bredere pistelat die zich ook goed houdt op een laag versgevallen poedersneeuw in januari of in de slush op de dalafdaling aan het eind van een voorjaarsdag en waarmee ook eens een stukje naast de pistes te doen is.
Op mij huidige ski’s, de ondertussen wat gedateerde Atomic SX 12’s, kom ik ook overal beneden maar wordt het in genoemde omstandigheden weleens minder gemakkelijk.

Ah, in dat geval zou ik zeker ook kijken naar de Fischer Pro Mtn 80 TI, de K2 iKonic 80 TI (van vorig jaar of komend jaar; oudere versies zijn slappe hap) of de overjarige Salomon X-Drive 8.0 FS

De 3 die Gigi noemt zijn wel echt goeie ski’s voor wat jij zoekt. Wat mij betreft echt een betere keuze dan de Elans (mat) of Blizzards (baksteen).

De K2 (84 weliswaar maar 80 is vrijwel hetzelfde) en Salomon zijn te testen in zoetermeer. Zou ik zeker een keer proberen!

De SX12 is identiek aan de GS12. Destijds de topski’s van Atomic. De Salomon X-drive is dan een goede opvolger. De rest ken ik niet.

Plaats een reactie