Bindingen: DIN settings - websites: eventjes opletten

In navolging van topic https://www.wintersport.be/forum/topic/419078 eventjes dit over websites waarmee je de DIN setting van je bindingen kan berekenen:

Ik heb er eens 2 vergeleken, namelijk:

Website 1: http://www.dinsetting.com/
Website 2: http://www.dincalculator.com/

Mijn gegevens:
Verifieerbaar: leeftijd = 54, lengte = 181cm, gewicht = 83Kg, zoollengte = 310mm
Niet verifieerbaar: niveau = 2 (gemiddeld – daar ga ik toch van uit)

Op beide websites kom ik uit op 6.5 (en zo zijn mijn bindingen nu afgesteld ook al omdat degene die ze heeft afgesteld op deze waarde uitkwam)

Maar gezien niveau moeilijk meetbaar is heb ik dezelfde test gedaan voor niveau 1 (beginner) en niveau 3 (gevorderd)
Bij niveau 1 is het resultaat voor website 1: 5.5 en voor website 2: 5.5.
Bij niveau 3 (I wish) dan geeft website 1: 5.0 (!) en website 2: 8.0

Website 1 gaat dus (stevig) de mist in, het is maar een weet.
(en eigenlijk weten ze het zelf want deze tekst verschijnt bij je resultaat: DISCLAIMER and WARNING: This is for information only and may not be reliable. Always have your bindings checked and adjusted by a professional ski technician)

Dus bij deze: let eventjes op en check dubbel of driedubbel en/of raadpleeg een expert. Bindingen laten afstellen is iets wat m.i. het allergoedkoopste is bij al je materiaal en reizen. ;)
Vraag ook altijd (ook bij huurski’s) op hoeveel DIN ze zijn afgesteld laat ze desnoods bijstellen als het je niet aanstaat.
Controleer regelmatig ook even zelf of de instelling niet gewijzigd is, bijvoorbeeld door trillingen (weet niet of dit mogelijk is maar een schroef is ook maar een schroef) of één of andere lolbroek die aan je ski’s heeft zitten prutsen (anno 2018 verschiet ik van niks meer).
Indien je je ski’s laat waxen en/of slijpen vraag gewoon of ze de binding ook eens controleren, ze doen dit met plezier en het kost amper tijd.
Denk aan je knieën! ;)

Bla, bla, bla.

Interessant. Hier een derde uitleg, die weer op andere waardes uitkomt (5,25 voor type 1; 6,25 voor type 2; 7,5 voor type 3). Geen heel grote verschillen, maar toch. Ook een heldere uitleg over hoe je de analoge tabellen zou moeten gebruiken (volgens deze bron).
Je basis op lengte en gewicht geeft skiërcode L. Omdat je boven 50 bent wordt dat K als basis (type 1). Qua zoollengte zit je in kolom 4. Voor types 2 en 3 neem je de waardes van resp. L en M in die kolom.
http://cholla.mmto.org/skiing/markerDIN.html

*bericht bewerkt door GiGi op 24 aug 2018 09:14

Ik weet wat het risico is als je de DIN settings van de bindingen te hoog zet.

Maar wat is concreet het risico als je ze te laag zet?

Ik had ze ook wat voorzichtig ingesteld afgelopen winter, en kwam lelijk aan het vallen toen de binding losschoot terwijl de ski (en ik) op stevige snelheid een bocht draaide op oneffen terrein.

Concreet: een binding moet losschieten bij een (stevige) val, maar je mag niet vallen door een binding die losschiet als er normale krachten die bij skiën horen op komen.

Maar wat is concreet het risico als je ze te laag zet?

skivr op 24 aug 2018 12:48

@skivr dat je te snel uit je bindingen klikt en hoogstwaarschijnlijk op je gezicht gaat. ;)

Inderdaad wat Bennie zegt.

Bla, bla, bla.

Dus je kan effectief gewoon uit je ski’s schieten terwijl je een bochtje draait… Ik dacht wel dat dit de theorie was, maar wist niet dat het echt concreet, in de praktijk, zomaar gebeurt. Moet je toch al een behoorlijke druk op de ski uitoefenen, denk ik dan.

Dat gaat meestal niet maar zo nee. Als er op lage snelheid heel erg gewrongen wordt of op tempo bij een combinatie van krachten.

Dus je kan effectief gewoon uit je ski’s schieten terwijl je een bochtje draait… Ik dacht wel dat dit de theorie was, maar wist niet dat het echt concreet, in de praktijk, zomaar gebeurt. Moet je toch al een behoorlijke druk op de ski uitoefenen, denk ik dan.

skivr op 24 aug 2018 13:44

En 9 van de 10 ook door verkeerde druk (matige techniek)… Dus liever iets te laag dan iets te hoog…

Click. Click. Peace

Dus je kan effectief gewoon uit je ski’s schieten terwijl je een bochtje draait… Ik dacht wel dat dit de theorie was, maar wist niet dat het echt concreet, in de praktijk, zomaar gebeurt. Moet je toch al een behoorlijke druk op de ski uitoefenen, denk ik dan.

skivr op 24 aug 2018 13:44

En 9 van de 10 ook door verkeerde druk (matige techniek)… Dus liever iets te laag dan iets te hoog…

Rogier op 24 aug 2018 14:32

Te hoog is niet goed, maar te laag ook zeker niet.
Prereleases kunnen behoorlijk link zijn, afgelopen winter nog een afstapje van 10 meter gemaakt door een losschietende ski (vol gas over de sporen in een uitgesleten bocht liet de binding van mijn buitenski releasen, geen tijd meer om dit op de binnenski te corrigeren voordat het afstapje kwam…).

Eigenlijk is de beste tip om ze te laten afstellen door een deskundige shop en daarbij eerlijk te zijn over je niveau.
Zelf afstellen is alleen voor diegenen die weten waar ze mee bezig zijn (en dan nog is het aan te raden om de bindingen af en toe eens te laten checken of de waarden kloppen).

@Hessel Mee eens! Maar ik zie meer te hard afgestelde bindingen dan te laag. Zeker van vakantieskiers.

Click. Click. Peace

@Hessel Mee eens! Maar ik zie meer te hard afgestelde bindingen dan te laag. Zeker van vakantieskiers.

Rogier op 24 aug 2018 15:57

Ook mee eens. Daarom echt eerlijk zijn over je niveau. Din waardes zijn er niet voor aan de bar…

Ik weet wat het risico is als je de DIN settings van de bindingen te hoog zet.

Maar wat is concreet het risico als je ze te laag zet?

skivr op 24 aug 2018 12:48

Als je een bocht een beetje stevig inzet met veel druk dan vlieg je uit je binding met alle gevolgen van dien. Kortom… kan net zo gevaarlijk zijn als een te hoge DIN afstelling. Daarom ook altijd even bij de shop laten instellen als je niet zeker weet wat je doen.

Plaats een reactie