Zon

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Als de zon schijnt heb je dan veel zon of zit die verstopt achter de bergen ? Waar heb je het meeste zonneschijn ? In Wolkenstein, st christina of st Ullrich ? Heb je veel zonneschijn in Wolkenstein ?

waar je de meeste zon hebt??? op het strand…je gaat toch om te skiën neem ik aan?
zowieso is altijd veel zon in de dolomieten, als je op de kaart kijkt zie je trouwens dat wolkenstein, christina en ullrich op een lijn liggen van west naar oost in het dal en dat er aan de zuidkant geen extreem hoge steile bergen liggen…google earth doet wonderen hiervoor

ehm… de zon komt niet 2 meter boven de horizon uit hoor, al helemaal niet in Italië.

houdt de langkofel dan niet veel zonlicht tegen ? Het is gewoon plezant om in de zon te skiën. Je gaat toch skiën om de zon te zien en niet om zes dagen in de schaduw of mist te skiën. Dat er één dag met mist en sneeuw tussen zit is voor mij geen probleem, maar ik wil gewoon weten of je dikwijls in de zon skiet.

Zuid-Tirol staat bekend om zijn vele zonne-uren. In de kerstperiode, wanneer de zon nog laag staat, is het inderdaad mogelijk dat de langkofel zon zou kunnen tegenhouden waardoor de dorpjes in de schaduw liggen. De skigebieden daar liggen echter hoog genoeg om overdag voldoende zon te vangen in de kerstperiode! Gedurende het voorjaar staat de zon al weer veel hoger dan tijdens de kerst(kijk maar in Nederland, een maand geleden was het om 1630 al donker, nu schemert het om 17 uur).

Ik verbleef eind februari 2010 in Ortisei (ST Ulrich). Hier heb je van 's ochtendsvroeg tot een uur of 15.00 zon. Ook heb je overal veel zon onderweg. Dat je in de schaduw skiet is eerder uitzondering dan regel. Vanuit Ortisei kun je ook relatief makkelijk beide kanten van het gebied bezoeken. Aan een kan van het dorp kun je richting ST. Christina en aan de andere kant naar de Seiseralm (hier is echt de helke dag zon!).
Ikzelf kies ook altijd voor een zonnige bestemming en hier zit je perfect.
Overigens lijkt Ortisei wat onhandlig gesitueerd maar dit is zeker niet het geval. Je bent overal in een poep en een scheet!

Advies: Selva it is…

Bij plan de Gralba is indd de zon na 3/4 uur verscholen achter de sassolungo. Maar aan de kant van seceda zit je heel de dag in de zon met mooie lange afdalingen

Als je dan echt heel de dag in de zon wil zitten moet je op het Seceda gebied gaan skieen. Ook wel de sunny side genoemd. Verder zijn de gebieden van val gardena tot een uur of 3 in de zon. (met kerst dan toch).

Plaats een reactie