kosten skiën met kinderen

…1000 euro bespaard om rechtstreeks te boeken

miepmiep op 29 aug 2018 12:26

Dat zal verschillen per bestemming. In Frankrijk zal je meer pakketreizen, incl. skipas vinden, met name in de grotere gebieden. Die zullen goedkoper zijn dan zelf boeken, maar kinder- of familiekorting wordt nauwelijks doorgevoerd in de pakketprijs wat het voordeel weer een beetje opheft.
In Oostenrijk is het makkelijker om particulier aanbod te vinden. Daar zitten nog wel eens wat pareltjes tussen waar geen reisbureau tegenop kan. Nadeel is vaak dat deze vaste gasten hebben die ieder jaar terug komen. Moeilijk tussen komen dus…

Nou, vergeet de meivakantie niet. Lekker naar Valtho voor een leuk prijsje :).

Shane op 29 aug 2018 13:19

Als bonusvakantie leuk, maar als je je de hele winter moet zitten verheugen om uiteindelijk pas in mei te gaan voelt een beetje als mosterd na de maaltijd.

Jay op 29 aug 2018 13:51

Tja maar soms heb je keuze of niet of mei vakantie . Dan maar lang wachten 😀. Misschien ga ik zelf nog wel eerder .

In Nauders heb je een familie skipas : 2 ouders en 2 kinderen € 597,00 voor 6 dagen. Zelfde pas kost in Galtür € 540,50 voor 6 dagen.
Ski’s online huren bij bijvoorbeeld Alpin resorts is enkele tientjes goedkoper als huren ter plaatse.

Het is vloeken in de kerk op dit forum, maar waarom altijd skiles? Als je de groepjes ziet heb ik echt niet de indruk dat die kinderen meer of beter leren skiën dan wanneer ze met de ouders meegaan. Eventueel wel een uur of 2 privéles voor je kinderen samen, heeft misschien meer nut dan ze alle3 een week in groepsles te zetten.

Het is vloeken in de kerk op dit forum, maar waarom altijd skiles? Als je de groepjes ziet heb ik echt niet de indruk dat die kinderen meer of beter leren skiën dan wanneer ze met de ouders meegaan. Eventueel wel een uur of 2 privéles voor je kinderen samen, heeft misschien meer nut dan ze alle3 een week in groepsles te zetten.

Errant op 29 aug 2018 17:31

Waar wij komen leren ze echt iets bij elke jaar. Ze gaan ook steeds een ster halen . Elke ster heeft weer iets wat ze moeten kunnen. Voor de sterren heb je piou ourson en dan flocon . En dan ga je naar sterre . Dus ook voor de leraar een stimulans om de kids wat aan de leren .
Piou is voor de hele kleintjes .

*bericht bewerkt door miepmiep op 29 aug 2018 17:42

Het is vloeken in de kerk op dit forum, maar waarom altijd skiles? Als je de groepjes ziet heb ik echt niet de indruk dat die kinderen meer of beter leren skiën dan wanneer ze met de ouders meegaan. Eventueel wel een uur of 2 privéles voor je kinderen samen, heeft misschien meer nut dan ze alle3 een week in groepsles te zetten.

Errant op 29 aug 2018 17:31

Waar moet ik beginnen het lijstje is zo groot. Een beetje gevorderde wintersporter gaat makkelijk 60km/h tussen allerlei ander onvoorspelbaar ‘verkeer’. Als je iemand met een motor met die snelheid een drukke weg op stuurt en die heeft geen les gehad is hij volgens iedereen een onverantwoordelijke idioot. Op de piste is dit opeens normaal? Je leert op de gevaren letten, je leert de juiste technieken om goed de controle te houden, je leert goed waar je grenzen op de piste liggen.

Ja zal je zeggen dat kan ook als je het jezelf aanleert, dat kan, maar ik zie het ieder jaar veel te vaak fout gaan door mensen die als een kamikaze zonder techniek een piste af razen. Daarnaast leer je de juiste houding en techniek vol te houden zodat het je uiteindelijk veel minder energie kost waardoor je er nog veel meer van kan genieten. Voor kinderen is het nog extra waardevol omdat ze gelijk met een goede basis beginnen. Kinderen (en volwassenen) ook trouwens nemen tips, waarschuwingen en leermomenten veel sneller aan van een leraar dan van een bekende.

Het is veel moeilijker om een foute techniek af te leren dan in 1x de juiste techniek aan te leren. En de keren dat ik ruzies heb gezien tussen stelletjes of ouder/kind op de piste omdat ze onenigheid hadden over het ‘leren’ is veel te veel, zo wil je je vakantie en misschien zelfs relatie niet verknallen. Er zullen vast voorbeelden zijn waar het wel goed ging maar dat is een minderheid, al zijn sommigen misschien snel tevreden met een halfbakken techniek…

Born to Ride

@Matthias : Hoe heb jij leren lopen? In een loopschool? Hoe heb jij leren fietsen? In een fietsschool ? Oudere mensen leren op een theoretische manier, en ik kan me inbeelden als je als volwassene wil leren skieën dat les nemen de enige manier is. Maar kinderen leren veel spontaner en natuurlijker.
Kamikaze of niet, dat is een ingesteldheid, geen kwestie van les of niet.
Voor somige mensen lijkt skiles nemen zo heilig dat er niet meer over nagedacht wordt of het al dan niet zinvol is. Terwijl er best wel eens kritisch naar gekeken mag worden. Ook naar het aantal uren dat je dan effectief skiet, ook naar het niveau van de leraars, ook naar de effectiviteit, degenen die achteraan in het groepje skiën die hobbelen er meestal zo maar wat achteraan.
Voor de ene zal het dé oplossing zijn, iemand anders leert het op een andere manier. Er leiden meerdere wegen naar Rome.

*bericht bewerkt door Errant op 29 aug 2018 22:06

@Matthias : Hoe heb jij leren lopen? In een loopschool? Hoe heb jij leren fietsen? In een fietsschool ? Oudere mensen leren op een theoretische manier, en ik kan me inbeelden als je als volwassene wil leren skieën dat les nemen de enige manier is. Maar kinderen leren veel spontaner en natuurlijker.
Kamikaze of niet, dat is een ingesteldheid, geen kwestie van les of niet.
Voor somige mensen lijkt skiles nemen zo heilig dat er niet meer over nagedacht wordt of het al dan niet zinvol is. Terwijl er best wel eens kritisch naar gekeken mag worden. Ook naar het aantal uren dat je dan effectief skiet, ook naar het niveau van de leraars, ook naar de effectiviteit.
Voor de ene zal het dé oplossing zijn, iemand anders leert het op een andere manier. Er leiden meerdere wegen naar Rome.

Errant op 29 aug 2018 22:00

Nou je ziet echt wel aan een kind of volw. of les hebben gehad . Houding is heel anders . Onze oudste had een jongetje op de baan even veel weken ervaring . Jongetje had 1 week indoor gehad daarna aantal weken met ouders geskied , geen les gehad in de sneeuw ( vonden ouders niet nodig ) . Leraar op de baan is lang bezig geweest om zijn houding te veranderen . Kwam dus niet veel verder omdat de foute afgeleerd moesten worden voor hij weer verder kon komen .

*bericht bewerkt door miepmiep op 29 aug 2018 22:08

@Matthias : Hoe heb jij leren lopen? In een loopschool? Hoe heb jij leren fietsen? In een fietsschool ? Oudere mensen leren op een theoretische manier, en ik kan me inbeelden als je als volwassene wil leren skieën dat les nemen de enige manier is. Maar kinderen leren veel spontaner en natuurlijker.
Kamikaze of niet, dat is een ingesteldheid, geen kwestie van les of niet.
Voor somige mensen lijkt skiles nemen zo heilig dat er niet meer over nagedacht wordt of het al dan niet zinvol is. Terwijl er best wel eens kritisch naar gekeken mag worden. Ook naar het aantal uren dat je dan effectief skiet, ook naar het niveau van de leraars, ook naar de effectiviteit, degenen die achteraan in het groepje skiën die hobbelen er meestal zo maar wat achteraan.
Voor de ene zal het dé oplossing zijn, iemand anders leert het op een andere manier. Er leiden meerdere wegen naar Rome.

Errant op 29 aug 2018 22:00

Leren lopen is iets compleet anders dan leren skiën. Daarom neem ik ook de vergelijking met motorrijden omdat snelheden en drukte vergelijkbaar zijn met wegverkeer. En ook dan zullen er mensen zijn die goed kunnen rijden als ze het zelf aanleren, of het verstandig is is een ander verhaal.

Born to Ride

Lopen, fietsen en skieën zijn perfect te vergelijken. Evenwicht, coördinatie en snel reageren.
Ik denk dat fietsen qua techniek eigenlijk veel moeilijker is dan skieën. Maar we leren het allemaal als we klein zijn, zonder theorie, en dan gaan we eindeloos oefenen. Daarom wordt het een automatisme en lijkt het heel gemakkelijk.
Motorrijden gaat toch een ietsiepietsie sneller dan skieën.

Laten we de discussie wel of geen skiles ergens anders (nieuw topic) voeren en hier on-topic te blijven.

Click. Click. Peace

Nog een klein beetje off-topic over skiles: waarom niet in NL? (kunstsneeuw, borstelbaan, rolbaan)
De kosten zijn weliswaar vergelijkbaar, maar je doet de uitgave in het najaar. Spreiden van kosten dus. Bovendien is het leuk om al weken (zo niet maanden) voor de vakantie al bezig te zijn met wintersport en heb je tijdens de vakantie meer vrijheid (je zit niet vast aan ongelukkige lestijden) en tijd om als gezin met elkaar op pad te gaan.
Of skiles in NL beter of minder is laat ik in het midden… dat is echt off-topic. Het ging voor nu vooral om het spreiden van de kosten.

Nog een klein beetje off-topic over skiles: waarom niet in NL? (kunstsneeuw, borstelbaan, rolbaan)
De kosten zijn weliswaar vergelijkbaar, maar je doet de uitgave in het najaar. Spreiden van kosten dus. Bovendien is het leuk om al weken (zo niet maanden) voor de vakantie al bezig te zijn met wintersport en heb je tijdens de vakantie meer vrijheid (je zit niet vast aan ongelukkige lestijden) en tijd om als gezin met elkaar op pad te gaan.
Of skiles in NL beter of minder is laat ik in het midden… dat is echt off-topic. Het ging voor nu vooral om het spreiden van de kosten.

Jay op 30 aug 2018 09:55

😀 hier krijgen zowel in NL les als in Frankrijk om in de sfeer te komen… absoluut niet om dat ze dan niveau hoger kunnen . Ze gaan gewoon lekker elk jaar niveautje hoger .

*bericht bewerkt door miepmiep op 30 aug 2018 10:00

Nog een klein beetje off-topic over skiles: waarom niet in NL? (kunstsneeuw, borstelbaan, rolbaan)

De kosten zijn weliswaar vergelijkbaar, maar je doet de uitgave in het najaar. Spreiden van kosten dus. Bovendien is het leuk om al weken (zo niet maanden) voor de vakantie al bezig te zijn met wintersport en heb je tijdens de vakantie meer vrijheid (je zit niet vast aan ongelukkige lestijden) en tijd om als gezin met elkaar op pad te gaan.
Of skiles in NL beter of minder is laat ik in het midden… dat is echt off-topic. Het ging voor nu vooral om het spreiden van de kosten.

Jay op 30 aug 2018 09:55

😀 hier krijgen zowel in NL les als in Frankrijk om in de sfeer te komen… absoluut niet om dat ze dan niveau hoger kunnen . Ze gaan gewoon lekker elk jaar niveautje hoger .

miepmiep op 30 aug 2018 09:59

Geen idee of meer mensen dit meegemaakt hebben maar de afgelopen twee jaar zien wij steeds hetzelfde gebeuren bij de skilessen. Kinderen hebben blijkbaar les gehad op een rollerbaan en kunnen technisch best skiën. Bij het voorskiën doen ze het keurig en worden dan ingedeeld in redelijk hoge groepen.

Ouders zijn dan supertrots want hun kinderen hebben toch maar mooi de beginnersgroepen overgeslagen door de lessen op de baan. Alleen gaat het bij de daadwerkelijke skilessen mis. Mijn dochter vertelde afgelopen twee jaar dat er kinderen in haar groep zaten die geen idee hadden hoe ze de lift moesten nemen. Zij heeft dit jaar kinderen moeten uitleggen hoe de stoeltjeslift werkte en hoe ze in en uit moesten stappen. Een sleeplift is helemaal een drama. Maar het gevaarlijkste vond ze dat kinderen de bergen eng vonden en niet konden remmen. Ze kunnen wel skiën maar ze hebben geen berg gevoel. Deze kinderen werden aan het eind van de dag (nadat ze de hele dag de groep opgehouden hadden) terug gezet naar lagere groepen. En dat vind ik dan weer sneu.

Dus bezuinigen op skilessen zou ik dan weer niet zo snel doen. Rollerbaan is leuk maar dan voor erbij en niet in plaats van. Of je moet je kinderen vervolgens natuurlijk op vakantie zelf meenemen. Dat niet kunnen remmen vond ik doodeng. Zelfs bij het voorskiën schoten kinderen in volle vaart door de netten heen omdat geen idee hadden hoe ze moesten stoppen. En dat waren keer op keer Nederlandse kinderen.

Nu weer even on topic. Skiën in Tsjechië, Bulgarije of Zuid Duitsland is ook een stuk goedkoper. Of wel skiën in Oostenrijk maar dan een appartement zoeken op zo’n 20 minuten afstand. Vrienden van ons hadden op die manier een appartement voor 500 euro (ook met 3 kinderen) maar konden wel elke dag lekker skiën in een groot skigebied.

*bericht bewerkt door vlinder72 op 30 aug 2018 10:50

Nog een klein beetje off-topic over skiles: waarom niet in NL? (kunstsneeuw, borstelbaan, rolbaan)

De kosten zijn weliswaar vergelijkbaar, maar je doet de uitgave in het najaar. Spreiden van kosten dus. Bovendien is het leuk om al weken (zo niet maanden) voor de vakantie al bezig te zijn met wintersport en heb je tijdens de vakantie meer vrijheid (je zit niet vast aan ongelukkige lestijden) en tijd om als gezin met elkaar op pad te gaan.
Of skiles in NL beter of minder is laat ik in het midden… dat is echt off-topic. Het ging voor nu vooral om het spreiden van de kosten.

Jay op 30 aug 2018 09:55

😀 hier krijgen zowel in NL les als in Frankrijk om in de sfeer te komen… absoluut niet om dat ze dan niveau hoger kunnen . Ze gaan gewoon lekker elk jaar niveautje hoger .

miepmiep op 30 aug 2018 09:59

Geen idee of meer mensen dit meegemaakt hebben maar de afgelopen twee jaar zien wij steeds hetzelfde gebeuren bij de skilessen. Kinderen hebben blijkbaar les gehad op een rollerbaan en kunnen technisch best skiën. Bij het voorskiën doen ze het keurig en worden dan ingedeeld in redelijk hoge groepen.

Ouders zijn dan supertrots want hun kinderen hebben toch maar mooi de beginnersgroepen overgeslagen door de lessen op de baan. Alleen gaat het bij de daadwerkelijke skilessen mis. Mijn dochter vertelde afgelopen twee jaar dat er kinderen in haar groep zaten die geen idee hadden hoe ze de lift moesten nemen. Zij heeft dit jaar kinderen moeten uitleggen hoe de stoeltjeslift werkte en hoe ze in en uit moesten stappen. Een sleeplift is helemaal een drama. Maar het gevaarlijkste vond ze dat kinderen de bergen eng vonden en niet konden remmen. Ze kunnen wel skiën maar ze hebben geen berg gevoel. Deze kinderen werden aan het eind van de dag (nadat ze de hele dag de groep opgehouden hadden) terug gezet naar lagere groepen. En dat vind ik dan weer sneu.

Dus bezuinigen op skilessen zou ik dan weer niet zo snel doen. Rollerbaan is leuk maar dan voor erbij en niet in plaats van. Of je moet je kinderen vervolgens natuurlijk op vakantie zelf meenemen. Dat niet kunnen remmen vond ik doodeng. Zelfs bij het voorskiën schoten kinderen in volle vaart door de netten heen omdat geen idee hadden hoe ze moesten stoppen. En dat waren keer op keer Nederlandse kinderen.

Nu weer even on topic. Skiën in Tsjechië, Bulgarije of Zuid Duitsland is ook een stuk goedkoper. Of wel skiën in Oostenrijk maar dan een appartement zoeken op zo’n 20 minuten afstand. Vrienden van ons hadden op die manier een appartement voor 500 euro (ook met 3 kinderen) maar konden wel elke dag lekker skiën in een groot skigebied.

Ik vond

vlinder72 op 30 aug 2018 10:23

Ja erg he zulke ouders , irriteer me daar ook altijd aan . De jongste krijgt nu ook les om te wennen en sfeer te proeven , maar ze start gewoon bij de bruine beren in de speelweide en dan zien wel wel . Zij moet er plezier en krijgen en houden . En niet de druk ervaren van moeten presteren. Is een.beetje van tegenwoordig alles maar snel snel moeten kunnen . Daar passen we voor .

Tankstations op weg naar de bestemming zoeken die niet aan de snelweg liggen… Scheelt ook weer iets.

@Schulo, bedankt voor deze tip maar het gaat mij vooral om het besparen van serieus geld. In welke gebieden heb je gezinspassen met (hoge) kortingen, waar is skihuur voordelig, welke organisatie heeft mooie aanbiedingen (ook in het hoogseizoen), welk dorp of accommodatie is gunstig geprijsd, …
Ik denk dat ik, maar met mij velen anderen, hier erg mee zijn geholpen. Zo zijn er bijv prima goedkope appartementjes in Les Arcs te huur maar betaal je met vijf personen (allemaal boven de 5 jaar) meer dan 1000 euro voor de skipassen voor ‘enkel’ het gebied van Les Arcs. Ik weet dat er ook gebiedjes zijn met bijv 20 km maar daar hoop ik van weg te kunnen blijven. Ben eens met mijn oudste naar Berwang geweest en hoewel het 100% quality time was, was het om te skiën een wel erg klein gebied met slechte/langzame sleepliften.

Kijk eens naar Valfréjus voor prettige skipasprijzen…
6 dagen normaal €166. Kinderen t/m 11 jaar €136.
Pakket 2 volwassenen en 2 kinderen/tieners €586 (daar moet in jouw geval dan nog een extra kinderpas bij +€127).
Skigebied is best leuk, het dorp niet veel bijzonders (typisch Frans skistation).

*bericht bewerkt door Jay op 31 aug 2018 09:47

@Schulo maar het gaat mij vooral om het besparen van serieus geld.

kapitein op 31 aug 2018 09:17

Serieus geld besparen is naar mijn mening alleen mogelijk als je op alle vlakken probeert te besparen.
Goedkope passen en een goedkope accommodatie. Goedkope skihuur en broodjes meenemen voor tussen de middag.
Afstand vanuit je woonplaats naar het skigebied meenemen in je overweging (een gebied dat 100 km verder ligt, scheelt totaal al 200km), tankstations uitzoeken, tolwegen vermijden.
Goedkopere skilessen door lokaal proberen af te dingen (het lukt vaker dan je denkt!).
Etc Etc.

Karwendel misschien. Het skigebied biedt gratis skiles aan voor kinderen en 50% korting op skihuur. Skipassen zijn er ook niet heel erg duur.

Het is alleen niet een heel groot gebied.

Misschien kan je wat meer informatie geven wat je precies zoekt? Welk land? Hoe groot moet het skigebied zijn? Wil je kunnen lopen naar de skilift? Of met een skibus of eventueel eigen auto? En wat wil je maximaal uitgeven. Wat de een duur vindt, vindt iemand anders misschien wel meevallen. Zo boekten wij meestal een appartement via Landal maar nu boeken wij rechtstreeks. Dat scheelt ons zeker 1000 euro per week. Wij zijn nu dus heel tevreden met ons appartement op loopafstand van de lift in een skigebied van 100 kilometer voor ongeveer 1350 euro maar iemand anders vindt dat misschien nog steeds veel te veel.

O ja, de kinderen zijn komende winter: 6, 8 en 10 jaar oud.

kapitein op 28 aug 2018 16:07

Ze zijn nu nog goedkoop voor de skipassen, maar zodra ze 12 passeren wordt het pas echt duurder.
Tip: begin al vast te sparen ;)

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 31 aug 2018 11:36

May the ski force be with you !!

Wij gaan dit jaar naar Portes du Soleil. Er gaat gewoon een krat boodschappen van de Lidl mee. Skiles doen we niet meer, ze komen echt met 11 en 13 uitstekend overal vanaf en leren van ons meer en sneller dan in het groepje van de skiklas hangend. Vorig jaar de oudste wel nog met school in Nederland wat keren op een borstelbaan d’r techniek laten bijpunten, ik vond d’r wat slordig skiën, dat leer je daar wel af.

Huisje hebben we in een dorpje met geen eigen skilift. 500€ voor een week. 5 minuten rijden naar de lift, en ik ben toch niet zo van het bieren, dus of ik nou een stukje moet rijden, maakt me niet uit.

Materiaal krijgen ze nieuw zodra ze uitgegroeid zijn. Zolang ze in de groei zijn kunnen ze prima op goed gebruikt materiaal. Was in het verleden ook nooit een probleem. Doorgaans nemen we ook een rugzak met wat drinken en broodjes mee. Zorgt er toch voor dat je minder in een restaurant besteedt.

Op die manier proberen we de kosten nog een beetje beperkt te houden, het is zo, of helemaal niet. Het is allemaal zo schunnig duur. Enige waar we niet op kunnen bezuinigen zijn de skipassen. We geven graag iets meer uit voor een mooi gebied.

Heb je de kosten van je vorige vakantie al eens in detail opgesplitst? Dan zie je welk onderdeel hoeveel gekost heeft en kan je beter inschatten op welk onderdeel je kan besparen zonder dat de totale kwaliteit van je vakantie er onder lijdt.
En idd, geniet er nu van voordat je kinderen ouder zijn, het wordt alleen maar duurder.

*bericht bewerkt door Errant op 31 aug 2018 11:47

Zo boekten wij meestal een appartement via Landal maar nu boeken wij rechtstreeks. Dat scheelt ons zeker 1000 euro per week. Wij zijn nu dus heel tevreden met ons appartement op loopafstand van de lift in een skigebied van 100 kilometer voor ongeveer 1350 euro maar iemand anders vindt dat misschien nog steeds veel te veel.

vlinder72 op 31 aug 2018 11:04

Wacht effe… Begrijp ik goed dat je eerst €2.350 via Landal betaalde, en nu €1.350 door rechtstreeks te boeken? Zelfde week, zelfde accomodatie?

Afstand vanuit je woonplaats naar het skigebied meenemen in je overweging (een gebied dat 100 km verder ligt, scheelt totaal al 200km), tankstations uitzoeken, tolwegen vermijden.

Schulo op 31 aug 2018 10:10

Dat lijken mij wat maatregelen waarbij de moeite niet meer opweegt tegen de besparing. 100 km doorrijden scheelt een tientje brandstof en misschien wat tol. De tolweg vermijden is leuk als je de tijd hebt. Tanken van de snelweg af scheelt ook max. €10. Als het zo uitkomt is het mooi meegenomen, maar omdat nu allemaal mee te nemen in keuze van je gebied…

@jay Nee, andere accommodatie maar ook met een uitstekende ligging en het ziet er ook keurig uit. Geen kinderclub en dat soort dingen maar daar maakten mijn kinderen toch al nooit gebruik van. Wel zelfde vakantieperiode.

Wij zoeken voor dit jaar iets in de meivakantie, omdat we met kerst en carnaval niet weg kunnen. De keuze uit gebieden is natuurlijk een stuk kleiner. Maar de prijzen zijn echt een stuk lager.

Bijv. Ischgl skipassen voor volwassenen 6 dagen €229 en kinderen tot 10 jaar gratis.
Appartement in mathon ook betaalbaar.
Nu weet ik ook dat Ischgl een duur gebied is maar met de gratis skipassen voor kinderen bespaar je toch al snel €300.

Kinderen gratis tot 10 jaar is het hele seizoen.

Tsja wanneer bespaar je waarop en wat dus voor de ene goedkoop of een besparing is is voor de ander normaal of nog steeds duur.

Dat gezegd hebbende gaan wij met het gezin idd naar LA NORMA😍☃️ toe, komende winter alweer voor het 5de jaar. Toen onze jongste dochter 3 was zijn we voor het eerst gegaan. Lessen doen we alle ieder jaar en kost 600 euro voor een week. Accomodatie was het eerste jaar via een touroperator en vanaf het 2de jaar particulier via de site van het gebied, op die manier kun je aardig de kosten drukken gezien de bezemkasten die je daar kunt vinden maar je moet dan geen hoge eisen gaan stellen, doe je dat wel dan is je voordeel meteen weg. Doordat wij wel in de bezemkast duiken met z’n 4en gaan we nu voor de 3de maal op rij 2 weken met de kerstvakantie. De skipassen zijn voordelig, zelfde prijs als de opsomming van @Jay in Valfrejus en vanaf komende winter zijn Valfrejus en LA NORMA😍☃️ samengevoegd dus heb je alweer 130km piste ipv 65, maar moet je wel ongeveer een half uur rijden tussen beide gebieden, wij vinden dit niet erg en doen we dan ook de 2de week, want als je lest is dit niet te doen. Extra tip in dit gebied: als je lessen volgt bij de ESF krijgen de kids korting op hun skipas, dit moet je dan wel zelf aangeven als je skipassen gaat kopen bij de toeristen informatie.
Je kunt ook nog gaan voor de Eskimo pas, dan heb je 300km piste verdeeld over 5 gebieden, LA NORMA😍☃️, Valfrejus, Aussois, Val Cenis, Bonneval Sur Arc, en kost 25euro extra per pas. Sinds wij 2 weken gaan schaffen wij in de voorverkoop Eskimo seizoenspassen aan wat dan al voordeliger is dan 2 losse weken. Nog voordeliger wordt het als je dan zelf of met het gezin nog eens terug gaat voor een week want de skipas heb je al welke dus in alle 5 de gebieden geldig is, zo zijn wij afgelopen jaar nog een 3de week geweest en ben ik 2 jaar terug nog een week geweest met een onderkomen in Aussois, dan is je voordeel helemaal top😃
Na de lessen in de ochtend eten wij altijd een baguette in het appartement en als we niet lessen dan zorgen we dat we baguette meenemen en op de piste eten of in een ruimte die daarvoor beschikbaar is op de piste.
Ski’s hebben we allemaal zelf.

Als @Rogier dan ook nog eindelijk eens de gebiedsreview af heeft met de prachtige film over LA NORMA😍☃️ dan snap je meteen waarom dit bij iedereen op zijn lijstje staat als must do😋

*bericht bewerkt door Piefke op 31 aug 2018 16:06

LA NORMA😍☃️

:-)

Als ik de mogelijkheid heb ;-)

Click. Click. Peace

@Piefke, bedankt voor je uitvoerige reactie. Heb La Norma bekeken en zag een prima aanbieding via een touroperator voor 2 maart. Zal ik zeker meenemen! Wel net wat verder rijden dan Oostenrijk of veel andere gebieden in Frankrijk maar je kan ook niet alles hebben.
@Vlinder 72
Karwendel lijkt me te klein om daar zelf ook lekker te skiën maar natuurlijk ook bedankt voor je reactie.
Jouw vragen:
Misschien kan je wat meer informatie geven wat je precies zoekt?
Welk land? Oostenrijk of Frankrijk, Italié eventueel. Tsjechië of Bulgarije zie ik niet zo zitten, Zwitserland is heel mooi en fijne sfeer maar wel erg duur geworden.
Hoe groot moet het skigebied zijn? Tja, is een lastige maar wel het gevoel hebben dat ik een tochtje kan maken ben en niet steeds dezelfde lift en piste hoef te nemen. Dus vanaf een km of 100 misschien.
Wil je kunnen lopen naar de skilift? Hoeft niet per sé als het parkeren maar niet al te grote hassle is. In Gerlos zaten we in het centrum (app. ArbiBkogelblick) maar hadden geen zin in de overvolle bussen dus pakten we zelf de auto (2e dalstation was toen nog net niet open), ook vaak op loopafstand geeten maar is geen must.
Of met een skibus of eventueel eigen auto? Kan beiden.
En wat wil je maximaal uitgeven. App + skipas voor 5 rond de 1700 (of ben ik dan een kneiter?). Lessen 600, skihuur (of kopen): ???, eventueel hotelletje onderweg max 150 euro, piste eten: ???

Zo boekten wij meestal een appartement via Landal maar nu boeken wij rechtstreeks. Dat scheelt ons zeker 1000 euro per week. Wij zijn nu dus heel tevreden met ons appartement op loopafstand van de lift in een skigebied van 100 kilometer voor ongeveer 1350 euro maar iemand anders vindt dat misschien nog steeds veel te veel.

vlinder72 op 31 aug 2018 11:04

Wacht effe… Begrijp ik goed dat je eerst €2.350 via Landal betaalde, en nu €1.350 door rechtstreeks te boeken? Zelfde week, zelfde accomodatie?

Afstand vanuit je woonplaats naar het skigebied meenemen in je overweging (een gebied dat 100 km verder ligt, scheelt totaal al 200km), tankstations uitzoeken, tolwegen vermijden.

Schulo op 31 aug 2018 10:10

Dat lijken mij wat maatregelen waarbij de moeite niet meer opweegt tegen de besparing. 100 km doorrijden scheelt een tientje brandstof en misschien wat tol. De tolweg vermijden is leuk als je de tijd hebt. Tanken van de snelweg af scheelt ook max. €10. Als het zo uitkomt is het mooi meegenomen, maar omdat nu allemaal mee te nemen in keuze van je gebied…

Jay op 31 aug 2018 11:58

Juist door dat allemaal mee te nemen kun je veel geld besparen; tol mijden in Frankrijk scheelt zo 100 euro, je rijdt 200km minder en meestal ook zuiniger. Je eigen voedsel meenemen scheelt ook bakken met geld. Als je genoegen neemt met een klein frans appartement, zit je voor 400 a 500 euro een week aan de piste.

@piefke dat La Norma spotgoedkoop is is een feit, maar er zijn toch wel een aantal noemenswaardige redenen waarom ik La Norma zou afraden:

  • bijna alle pistes zijn op noord hellingen waardoor er zeker rond kerst geen straaltje zon te vinden is.
  • zeker 50% van de pistes, grofweg geschat, zijn blauwe of groene paden van circa 5m breed wat naar mijn beleving niet leuk skiën is. Wij konden destijds alleen nog maar groen en blauwe pistes en hadden dus weinig alternatief dan de paden te nemen.
  • de liften zijn traag, behalve de stoeltjeslift en cabine vanuit het dalstation. (maar daar mag je eigenlijk ook niet over klagen voor die prijs).
  • de dal afdaling is een rode (die van mij ook best zwart genoemd mag worden) piste OF een extreem lang groen pad waar je je skistokken meer dan nodig hebt.

Voor mensen met een kleiner budget is dit zeker een prima optie zodat ook die van de sneeuw kunnen genieten, maar om dit nou een must do te noemen vind ik toch wel heel ver gaan…

Plaats een reactie