goede busverbindingen naar skigebieden vanaf luchthaven

Hoi, hoi wintersporters!
Zijn zinnens om rond de jaarwisseling enkele dagen te gaan skiën.
Enkele dagen wil zeggen: niet graag lang onderweg en ASAP op de skilatten willen staan ;-)
Wie kent skigebieden die dagelijks vanuit een luchthaven te bereiken zijn (mag in elk Europees land zijn).
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle skigebieden rondom Innsbruck (Axamer Lizum, Schlick 2000, Patscherkofel, Nordkette, Seefeld).

Vanuit Turijn is Via Lattea prima bereikbaar.

Mr. Slow

Portes du soleil vanaf Genève.

Lofer vanaf de luchthaven Salzburg!

Uitrusten doe je maar in de lift.

Vanaf Turijn kun je ook redelijk snel naar Via Lattea, al vind ik het aanbod van vluchten wat beperkt. Maar het is mogelijk met wat gepuzzel.

Uitrusten doe je maar in de lift.

O sorry @Quick het was al genoemd 😁

Uitrusten doe je maar in de lift.

Eigenlijk kun je stellen dat je vanaf om het even welke luchthaven die door de reguliere airlines wordt aangevlogen, wel mogelijkheden hebt om in skigebieden te komen. De ene keer per trein, de andere keer per bus en soms kan het interessant zijn om gewoon simpel een auto te huren.

Rob

Eigenlijk kun je stellen dat je vanaf om het even welke luchthaven die door de reguliere airlines wordt aangevlogen, wel mogelijkheden hebt om in skigebieden te komen. De ene keer per trein, de andere keer per bus en soms kan het interessant zijn om gewoon simpel een auto te huren.

RCGrootveld op 28 aug 2018 19:44

Maar in veel van die gevallen maakt de hoeveelheid vervoersmiddelen, wachttijden, speling die je wil nemen, het gesjouw met spullen, het van je huis naar het vliegveld gaan etc. ervoor dat qua reistijd je met dat vliegen niet eens zo veel meer wint. Een skigebied dat een directe verbinding heeft met een luchthaven maakt dan dus behoorlijk wat uit.
Je hebt daarin heel wat overwegingen te maken (reiscomfort op zich, hoeveelheid gedoe, risico van aansluitingen missen, reistijd, vertrek- en aankomsttijden, prijs), en vliegen is daar voor mij nog nooit als beste uit gekomen. Trein ook niet trouwens.

Maar in veel van die gevallen maakt de hoeveelheid vervoersmiddelen, wachttijden, speling die je wil nemen, het gesjouw met spullen, het van je huis naar het vliegveld gaan etc. ervoor dat qua reistijd je met dat vliegen niet eens zo veel meer wint. Een skigebied dat een directe verbinding heeft met een luchthaven maakt dan dus behoorlijk wat uit.
Je hebt daarin heel wat overwegingen te maken (reiscomfort op zich, hoeveelheid gedoe, risico van aansluitingen missen, reistijd, vertrek- en aankomsttijden, prijs), en vliegen is daar voor mij nog nooit als beste uit gekomen. Trein ook niet trouwens.

GiGi op 28 aug 2018 19:49

Eens, daarom is het ook onmogelijk om zomaar ins blaue hinein een advies te geven, met name om die redenen.

Rob

Maar in veel van die gevallen maakt de hoeveelheid vervoersmiddelen, wachttijden, speling die je wil nemen, het gesjouw met spullen, het van je huis naar het vliegveld gaan etc. ervoor dat qua reistijd je met dat vliegen niet eens zo veel meer wint. Een skigebied dat een directe verbinding heeft met een luchthaven maakt dan dus behoorlijk wat uit.

Je hebt daarin heel wat overwegingen te maken (reiscomfort op zich, hoeveelheid gedoe, risico van aansluitingen missen, reistijd, vertrek- en aankomsttijden, prijs), en vliegen is daar voor mij nog nooit als beste uit gekomen. Trein ook niet trouwens.

GiGi op 28 aug 2018 19:49

Eens, daarom is het ook onmogelijk om zomaar ins blaue hinein een advies te geven, met name om die redenen.

RCGrootveld op 28 aug 2018 20:04

Er werd dan ook alleen maar gevraagd welke skigebieden direct verbonden zijn met luchthavens. Geen onredelijke vraag om op dit forum te stellen aan mensen die dat van een paar gebieden al weten, aangezien je anders op de websites van alle skigebieden moet gaan snuffelen. Informatie verzamelen heet dat. En mijn punt is dus juist dat dit een slimme vraag is die direct wat toevoegt. Opmerkingen als ‘je kan vanaf elke luchthaven in elk skigebied wel komen’ mijns inziens een stuk minder.

Aan iedereen (ik heb wat reacties verwijderd): de vraag is erg duidelijk: eenvoudige openbaarvervoer/busverbindingen naar skigebieden. Alleen nuttige antwoorden graag.

Via Lattea is al genoemd erg eenvoudig met trein (en daarna heel even taxi) of Bardonechia alleen trein, heel eenvoudig. Verder zijn er ook veel (de wat luxere) accommodaties die zonder problemen shuttles aanbieden naar vliegvelden… Dan is elk gebied op ca 1-2 uur van het vliegveld opeens goed te bereiken…

Click. Click. Peace

.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 aug 2018 20:45

Niet een bus/treinverbinding, maar volgens mij wel relevant:

Online zijn er veel bedrijfjes waar je bij meerdere taxibedrijven een all-in prijsopgave kan opvragen. Zo betaalde ik via de standaard boekingssite voor 8 personen een uurtje met een taxibusje zo 600 euro. Via zo’n boekingssite kreeg ik het voorstel van 300 euro voor retour naar het vliegveld. Inclusief wifi in het busje en snoepjes…

Als je kijkt wat een trein+bus+evt taxi kost, kan zo’n transfer best wel eens even duur uitkomen afhankelijk van hoeveel mensen… Zeker een poging waard misschien. En dan is er opeens heel veel mogelijk kwa gebieden! Wij zouden dit jaar met de bus, maar zelf regelen met het vliegtuig was, inclusief bagage etc, 20 euro p.p. duurder. Dat was de fijnere reis wel waard…

Voorbeeld van zo’n site (zelf geen ervaring met deze!): https://www.alps2alps.com/

*bericht bewerkt door Waah op 29 aug 2018 10:23

Pas de la Casa in Andorra gemakkelijk te bereiken vanaf Girona vliegveld per bus

In navolging op wat @Gigi schrijf maakt het in deze veel uit of je een shortski zoekt of dat je een week (of langer) gaat. Ga je slechts een paar dagen dan vind ik de lange autoreis op zich geen probleem, maar een snel alternatief met het vliegtuig+bus (qua kosten aantrekkelijker, zeker als je met 1 of 2 personen reist) is dan best fijn. Nadeel is dat de reistijd vanaf het vliegveld dan weer niet te lang moet zijn (zie opmerking van Gijs). Er zijn zeker wel wat alternatieven.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Afgelopen jaar ‘s ochtends 06.40 vanaf Amsterdam naar Innsbruck gevlogen. We zaten, ingecheckt in het hotel en wel, ski’s opgehaald en skipas gekocht, om 13.00 uur op de piste in Sölden te lunchen.

Het is mij en mijn vriendin dus erg goed bevallen. De transfer hebben wij geboekt bik Ötztal shuttle, zij bieden ook transfers naar andere gebieden in de buurt aan. In mijn ogen ook tegen een redelijke en aantrekkelijke prijs. Succes!

P.s. wat een gesteggel hier weer, moet dat nou echt zo vaak?

*bericht bewerkt door philip1991 op 29 aug 2018 14:19

Ben vorig jaar voor het eerst met het vliegtuig gaan skiën. Met Eurowings vanuit Brussel naar Salzburg. (H/t 75 euro) Waar je overigens gratis skimateriaal mag inchecken. Daarna een wagen gehuurd en naar Saalbach gereden. Er waren geen verbindingen meer met het openbaar vervoer s avonds laat.
Er was welgeteld nog 1 bureau open om een wagen te huren (blijkbaar heel toevallig). Een wagen huren voor 2,5 dagen was overigens goedkoper dan een enkele rit per taxi.
Er zijn zeker nog skigebieden die dichterbij liggen. Dus Salzburg is misschien ook wel een goede optie.

Naar Innsbruck en dan Stubaital / Stubaier gletscher. Of Nice en Isola 2000.
Het is mij opgevallen dat veel van de skitranafer bussen vanaf luchthavens alleen in het weekend rijden…

Naar Innsbruck en dan Stubaital / Stubaier gletscher. Of Nice en Isola 2000.
Het is mij opgevallen dat veel van de skitranafer bussen vanaf luchthavens alleen in het weekend rijden…

Plaats een reactie