Wintersport met kruisbandblessure

Goedemorgen,

Afgelopen oktober heb ik tijdens een hockeytraining mijn kruisband deels gescheurd (+ zware bot kneuzingen, stukje kraakbeen afgebroken en veel littekenweefsel). In december heb ik hier een kijkoperatie voor gehad en sindsdien heb ik 2x per week fysio (ben dus weer helemaal op volle kracht). Komend jaar (januari) wil ik weer gaan skiën, maar ben hier een beetje zenuwachtig voor. Ik ski al 15 jaar (en kan prima skiën), maar ben toch bang dat er weer iets gebeurd. Ik wil daarom graag naar een gebied met veel blauwe piste (zodat als ik echt niet van rood/zwart af durf ik toch nog volop keuze heb). Welke skigebieden zouden jullie hiervoor aanbevelen en wie heeft er nog meer ervaring met skiën met een zelfde blessure (deels gescheurde kruisband zonder reconstructie)?
Alvast bedankt!

Kim

Shoneben Bij Nauders super brede blauwe pistes

les 3 vallees, ik ski momenteel met 2 versleten knieën en ik kies voornamelijk blauw, soms wat rood. Je kan hier het gehele gebied door met blauw, en ook zonder steeds dezelfde pistes te hoeven doen.

Ik ski met een nieuwe kruisband, maar heb er eigenlijks geen last meer van met het skiën. Ik heb de eerste jaren na de operatie een brace gedragen. Ik denk dat het weinig heeft geholpen, maar tussen m’n oren had ik het gevoel dat ik minder kwetsbaar was, en daardoor ga je gewoon wat zekerder skiën. Dus misschien een idee om sowieso een brace aan te schaffen?

Het afgelopen jaar ben ik voor het eerst naar Alta Badia geweest in Italië. Echt een gebied met veel blauwe pistes.

ik heb afgelopen januari mijn voorste kruisband afgescheurd, meniscus gebroken en de binnenste en buitenste kniebanden ingescheurd tijdens het skiën.
eerste maanden fysio gehad en verder 5 x per week krachttraining gedaan.
ik kan nu weer volop trappen met kickboksen mijn andere favoriete sport.
ga maandag proberen te skiën op de rollerband en als dat goed gaat gelijk een cursusje vastleggen om de parallel technieken te verbeteren.
mijn buitenbanden nemen nu het gemis van de kruisband over en het gaat boven verwachting goed.
Een goede opbouw van de beenspieren lijkt me dan ook belangrijker dan te gaan skien met een brache wat mij meer schijnveiligheid lijkt.

Kim,

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt en kon toen ook geen goed antwoord krijgen op deze vraag. Vandaar dat ik even een account heb aangemaakt om je mijn ervaring te laten weten.

In 2012 heb ik tijdens het skiën mijn linker kruisband voor tweederde afgescheurd. Men dacht in eerste instantie aan de meniscus maar tijdens de kijkoperatie bleek dat het toch de voorste kruisband was. Ze hebben er verder niets aan gedaan. Dus geen reconstructie.

In de periode daarna heb ik 2x per week fysio gehad (6 maanden) en ben daarna wekelijks blijven trainen in de sportschool. Met name fietsen werkt voor mij erg goed. In de 3 maanden voorafgaand aan de wintersport ben ik 1x per week mijn bovenbenen gaan trainen.

Vanaf dit ongelukje (ik ski al dertig jaar dus aan de techniek lag het niet!) draag ik tijdens het skiën een kniebrace van LP. Dit is een neopreen brace met klittenband onder en boven de knie, met een gat tpv de knieschijf. Dus geen metalen brace.

Of deze brace nog echt nodig is weet ik niet, maar het helpt zeker bij buckelpistes ed. Daarnaast voel je deze brace ook niet tijdens het skiën. Het belemmert helemaal niet.

Naast het skiën, tennis ik ook intensief en daar heb ik de brace niet nodig. Ook in het verdere dagelijkse leven niet. Het is dus meer een brace voor extra stevigheid tijdens het skiën. Verder zal het ook wel ‘tussen de oren zitten’!

Als je in het begin wat blauwe pistes pakt kun je snel weer naar rood en zwart. Gewoon even wat rustiger beginnen en vertrouwen krijgen in je knie. Ik ga altijd naar Saalbach, een gebied wat veel glooiende pistes heeft.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.

Gr. Luuk

Hoi Kim,

Ik heb in augustus 2017 mijn linkerknie geblesseerd, maar er is nooit onderzocht (met foto’s of MRI) wat er precies kapot was. Op basis van de klachten en bewegingsbeperking vermoedden huisarts en fysio dat ik m’n binnenbanden flink opgerekt heb en dat er een scheurtje in m’n binnenste meniscus zat en dat geneest moeilijk. Na 7 behandelingen fysio en dagelijkse oefeningen thuis, kon ik na 3 maanden weer normaal functioneren (traplopen e.d.) en na 4 maanden heb ik m’n eerste skilesje gehad op de rollerbaan. Na 5 maanden ben ik ook weer gaan bootcampen. Na 6 maanden was m’n knie nog steeds instabiel, zat er een hoorbaar ‘knakje’ in en was overstrekken of op m’n hurken zitten nog niet mogelijk. Toch ben ik in maart zonder problemen op skivakantie gegaan en gingen de rode pistes lekkerder dan de blauwe, omdat ik op de blauwe pistes harder moest werken om bochten te maken. Op rood maak je wat meer snelheid en dat maakte het voor mij lichter. Wel compenseerde ik veel met m’n goede been. Lange bochten met rechts als dalski en korte bochten met links, waarbij ik ook aardig wat gewicht op m’n (rechter) bergbeen deed. Het waren dus voor mijn doen wat kortere skidagen, omdat m’n rechterbeen verzuurde.
Zowel de fysio, als de huisarts, als de bootcamptrainer raadden het gebruik van een brace af en adviseerden onafhankelijk van elkaar om vooral de bovenbeenspieren te trainen door squats, wallsits etc. Ik sluit me wat trainen betreft dus aan bij het advies van Martin10500 hierboven.

In de Zillertal Arena heb je bij Gerlos een hele mooie, glooiende blauwe piste die vrij lang en breed is. Als je die een paar keer pakt en daarna naar rood durft, kun je oversteken naar Zell am Ziller of Königsleiten.

Succes met het herstel!

Grtz, Charlotte

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik kan het verhaal van Luuk A vrijwel kopiëren. Eén van de kniebanden in mijn rechterknie is een jaar of 30 geleden afgescheurd, hetgeen pas 100% duidelijk werd na een kijkoperatie 2 jaar later (waar toen een deel van mijn meniscus is weggehaald). Later heb ik nog twee kijkoperaties rechts gehad, allen ivm de meniscus, en ik heb ook nog wel eens een injectie gehad van de orthopeed. Nooit gekozen voor reconstructie, maar wel fysiotherapie gehad om de spieren te versterken, en (dezelfde soort) brace aangeschaft die ik omdoe bij zware inspanningen. Of die brace echt nodig is, weet ik niet, maar het geeft me het idee dat ik meer stabiliteit heb. Ik ben er rode en zwarte pistes mee afgegaan en zelfs off-piste geskied. Dat laatste doe ik nu niet meer overigens.
De knie wordt niet beter en dat merk ik ook. Als ik voel dat hij ‘moe’ wordt en minder stabiel aanvoelt, ondanks de brace, doe ik misschien nog één afdalinkje en dan stop ik. Ga ik door, dan is de kans groot dat ik de dag daarop binnen moet blijven. Mijn skidagen zijn meestal dagen van 10 tot 15, soms wat eerder soms wat langer. Op die manier kan ik het zeker 4 dagen achter elkaar volhouden.
De laatste jaren ga ik ook niet meer langer dan zo’n periode en vaak ook lekker dichtbij (Sauerland). Elke skimeter die ik maak vind ik meegenomen en geniet ik van.
Ik heb wel een soort radar in mijn hoofd die me aangeeft of mijn knie minder (stabiel) wordt. Daar luister ik ook goed naar en wellicht heeft dat er voor gezorgd dat ik nu nog steeds ski. Zolang die radar stil is, ski ik blauw, rood en zwart door elkaar en pak stiekem nog wel eens een (heel) klein stukje off-piste. Alles met dank aan mijn brace, denk ik dan.
Oh ja, als dit je nog een beetje meer vertrouwen geeft… kraakbeen in mijn rechterknie is er ook amper meer, en uit mijn linkerknie is ook al twee keer een stuk meniscus verwijderd.

*bericht bewerkt door rppol op 02 sep 2018 12:34

Vanavond voor het eerst weer op de ski’s gestaan op de rollerbaan.
Gelukkig alles goed gegaan met de knie en geen enkele pijn gehad, veel in de ploeg geskied dus ook een goede test voor de knie.
Gelijk maar een cursus erbij geboekt.
Wel een heel andere ervaring dan in de sneeuw.

Plaats een reactie