Alternatief voor de Fischer Motive

Wie weet wat voor ski voor mijn man geschikt zou zijn?

Dit jaar willen wij voor mijn man en oudste zoon zelf ski’s gaan kopen. Zoon gaat wel lukken maar man is wat lastiger. Hij is 49 jaar. Skiet een jaar of 10. Alleen op pistes en zoekt gewoon een ski om lekker op te skiën.

Vorig jaar kreeg hij de Head Supershape mee als huurski maar die vond hij rampzalig. Die daarna geruild voor een Salomon X. Die skiede wel veel fijner maar is niet wat hij zoekt.

Hij zegt dat hij het fijnste geskied heeft op een stel Fischer Motive ski’s. Wat zou daar nu een goed alternatief voor zijn? Wij willen de skies niet bestellen maar ze samen met skischoenen ergens kopen.

Dus skies voor een man. Lengte 175. Gewicht rond de 78 kilo. Wil wel een beetje vlot skiën zodat hij met de kinderen mee kan komen. Wil niet racen. Niet off piste.

Wij kijken al wat op de websites van winkels als Daka Amersfoort, van Duinkerken, Duijvestein maar wij kennen de modellen niet goed genoeg om te beslissen welke ski geschikt zou zijn.

Paar vraagjes nog, zodat we geen aannames hoeven te doen.

  1. Waarom vond hij die Supershapes rampzalig? Wat vond hij er niet fijn aan?
  2. Welke Salomon was het? Alles begon daar op een gegeven moment met een X… X-Max pisteski? X-Drive allmountain? Weet je dat nog?
  3. Wat vond hij zo fijn aan die Motives?

Misschien staan hier nog meer vragen die antwoorden triggeren waar we wat aan hebben: https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398

Vraag 1: hij vond de ski niet stsbiel. Hij had er te weinig controle over. De ijspistes bij Dienten vond hij opeens doodeng terwijl hij dat normaal niet vindt. Hij dacht echt even dat hij te oud werd om te skiën tot het kwartje viel dat deze ski misschien niet zo geschikt was.

Vraag 2. Volgens mij was het de salomon x drive 80.

Vraag 3: hij vond het een fijne ski. Stabiel in de bochten. Goed te skiën bij slechtere pistes. Zowel geschikt om de pubers bij te houden als rustig voor de jongste uit te skiën.

Hij skiet tussen niveau 6 en 7. Kan zwart skiën maar vindt dat niet leuk en stuurt gerust de jongens over zwart naar beneden en neemt dan zelf een rode parallel piste. Neemt regelmatig nog wat skiles. Volgens de skileraar kan hij overal naar beneden komen. Maar omdat hij niet zulke sterke knieën heeft doet hij dat niet. Wij moeten immers de dag erna ook weer skiën met kinderen met een oneindige energie. Wij gaan een keer per jaar skiën. Ook als het sneeuwt en de pistes er belabberd bij liggen.

Bochten: geen idee. Ik weet niet wat welke bocht is. Maar ik denk wat ruimere bochten. En niet fel gesneden (dus niet op de kanten). Behalve als dat moet van een skileraar.

Oké, helder verhaal.
Een stabiele, maar vergevingsgezinde ski die makkelijk slipt en ook ondersteund als de condities minder zijn (slecht zicht, lastige sneeuw). Die zijn er gelukkig wel wat.
Aan de speelse, energieke kan van het spectrum heb je bijvoorbeeld de Dynastar Speedzone 12 TI (174) en de Blizzard RC TI (172), aan de zekere kant van het spectrum heb je de Fischer Progressor F19 (170).
Je kan ook kijken naar iets bredere ski’s. Dan kom je denk ik uit bij de K2 iKonic 80 TI (van vorig seizoen 2017-2018 of van komend seizoen; oudere modellen met die naam zijn er ook, maar die geven allerminst vertrouwen - lengte 170). Eventueel iets breder de K2 iKonic 84 TI (170), de Völkl Kanjo (175) of de Rossignol Experience 84 HD (170).

Op zich genoeg keus dus. En allemaal ski’s die zekerheid en vertrouwen geven in alle condities op de piste, vooral onder de voet van een rustige (niet agressieve/krachtige) skiër. Niet dat je er meteen doorheen trapt als je een keer zin hebt om het gas wat open te draaien, maar dat hebben ze niet nodig om het goed te doen.

En de fischer pro mtn 80 ti dan? Is toch de opvolger van de motive.

Ja maar die is wat minder soepel vind ik, skiet iets minder ‘automatisch’. Moet je toch iets meer input op geven dan op de oude Motives.

Er bestaat een belangrijk verschil in de Motive serie. Zo is de 76 duidelijk van een lager niveau dan de 80. Ik heb de 80 nooit in de verhuur gezien, dus ik vermoed dat het een 76 is geweest. Dat was een erg populaire huurski’s. Die is duidelijk van een lager niveau dan de hiervoor genoemde ski’s.
De Motives zijn opgevolgd door de Pro Mtns. Ook daar zit veel verschil in. De pro Mtn 74 is bv een heel andere ski dan de 80.
Ik vond de Motive 80 een hele fijne ski. De pro Mtn 80 vind ik echt anders skiën (stuk stijver).
Je zou dus eigenlijk moeten weten welke Motive het was.
Overigens, wanneer was dat? De motives worden al een tijdje niet meer gemaakt.

@drphil. Het was de 76. En ik denk een jaar of drie geleden.

De Fischer progressor F19 klinkt goed. Daar gaan wij zeker naar kijken. De andere ski’s die jullie aanraden zet ik allemaal ook op ons lijstje. Wij hebben nog genoeg tijd om rustig en paar ski’s en schoenen uit te zoeken.

Aha. Dus idd wat ik vermoedde. Dan past de f18 m.i. beter dan de f19. De f19 duidelijk een klasse hoger dan de 76.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 sep 2018 10:57

De Motive 76 was alleen niet een ‘klasse lager’ dan de 80 hoor. Heb ze na elkaar geskied in dezelfde lengte. Ik heb geen verschil gevoeld indertijd, anders dan het kleine breedteverschil. Ze hadden ook exact dezelfde constructie trouwens, zelfde radius ook. Maar dat allemaal terzijde.

De F18 kan je op het lijstje zetten, maar die zit dan wel aan de speelse, lichte, springerige kant (meer nog dan de genoemde Blizzard en Dynastar). Daar moet je van houden.

Ik heb de Motive 80 een week geskied en de 76 twee dagen. Ik vond het twee andere ski’s. Ik vond de 76 slapper.
Ik ben ook niet de enige:
https://www.wintersport.be/forum/topic/179109.
Ook hier staat dat de 76 softer is:
https://www.skimag.com/gear/fischer-motive-76-2014.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 sep 2018 11:29

Zo’n relaxte K2 iKonic 80 zou dan prima passen, of misschien zelfs de Fischer F18 ipv de F19. Al te sportief hoeft denk ik dan niet, en niet te smal onder de voet. Gewoon een aangename cruiser om op je gemak mee naar beneden te gaan, maar waar je niet meteen doorheen gaat bij wat tempo. Om nog aan een Salomon X-Drive 8.0TI te komen wordt nog een hele toer, en die roepen misschien ook al wat te snel om tempo ;)

Zelf vind ik Supershapes in iSpeed uitvoering heerlijk, maar je moet wel een beetje gewicht of kracht erop zetten voor een dosis lol.

Als je voor Fischer ski’s gaat in de combi met skischoenen dan zou ik skicentrum Heemskerk aanraden , weinig winkels verkopen Fischer ski’s en daar kunnen ze ook prima skischoenen aanmeten.

LA NORMA😍☃️

UIt interesse: Ik kan me eigenlijk niet heel goed voorstellen dat de Salomon X-drives niet bevielen wanneer de Fischer Motives wel bevielen. Zijn dat niet redelijk vergelijkbare latjes?

I

Je hebt twee soorten X-drives, de 8.0 Ti en de 8.0 FS (en ik meen zelfs nog meer). Ik weer niet welke van de twee het was. De 8.0 FS is in elk geval niet te vergelijken met de Motive 76. Zoals gezegd is de 76 de slappere variant van de Motive 80, en de Motive 80 is makkelijker te skiën dan de x-drive 8.0 FS. Los daarvan is 76 natuurlijk smaller dan 80.

UIt interesse: Ik kan me eigenlijk niet heel goed voorstellen dat de Salomon X-drives niet bevielen wanneer de Fischer Motives wel bevielen. Zijn dat niet redelijk vergelijkbare latjes?

I

Bart14 op 4 sep 2018 08:20

Deze zijn/waren hooguit op papier vergelijkbaar. Papier telt alleen niet. De Motives waren een stuk vriendelijker, softer dan de X-Drives.

Gelukkig heb ik dan de X-drives en niet de motives dan… haha

UIt interesse: Ik kan me eigenlijk niet heel goed voorstellen dat de Salomon X-drives niet bevielen wanneer de Fischer Motives wel bevielen. Zijn dat niet redelijk vergelijkbare latjes?

I

Bart14 op 4 sep 2018 08:20

Deze zijn/waren hooguit op papier vergelijkbaar. Papier telt alleen niet. De Motives waren een stuk vriendelijker, softer dan de X-Drives.

GiGi op 4 sep 2018 10:06

Maar die X-drives zijn dan ook wel behoorlijke koersvaste jongens. Skiën fijn, maar soms mis je het speelse karakter en beetje, althans dat is mijn mening. @Gigi ik las in een ander topic de beschouwing van de Blizzard RC Ti, hoe verhouden die zich ten opzichte van de X-drives denk je?

Uitrusten doe je maar in de lift.

Oeh… beetje appels en peren. De RC TI is een vrij speelse, maar stabiele pisteski die zich makkelijk laat skiën en die ook wel in lastige sneeuw niet erg afstraft (maar eerder: hoe meer oneffenheden op de piste, des te speelser hij wordt). Skiet licht en makkelijk, ook onder de voeten van wat minder krachtige of zware skiërs en ook op lagere snelheiden.
De X-Drive 8.0 FS is meer een serieuze jongen die erg van snelheid houdt (en minder van passief glijden op lage snelheid). Een goede slipper, maar betere carver die niet zo zeer overal een jumpje in ziet - zoals de RC TI - maar die alles met de grond (piste) gelijk wil maken. Een ski die overal doorheen ploegt, en daardoor zeer zeker aanvoelt. Maar echt speels is ie niet, en heel vergevingsgezind ook niet.
De andere smalle X-Drives (8.0 Ti en 8.3) vond ik een stuk minder zeker en stabiel. Het ontbreken van de sidewall in de gedeelten voor en achte het bindingssysteem maakten dat de ski een stuk minder direct stuurde en de stijfheid niet over de hele lengte gelijk voelde.

Bedankt voor alle tips. Nu kunnen wij wat gerichter op zoek gaan. Skicentrum Heemstede ziet er goed uit. Daar gaan wij zeker nog even kijken.

Heemskerk. In Heemstede zit misschien ook wat, maar die ken ik niet 😉

@Gigi Beetje laat, maar nog bedankt voor je antwoord Gijs. Ik heb de X-drives en sluit me aan bij wat je zegt. Misschien koop er wat bij, maar dan een ski die wel lekker stevig gaat op strak geprepareerde pistes maar niet zo extreem als de salomons én wat meer fun biedt. De Blizzards komen in aanmerking dus. Wat zou nog meer kunnen, die F18 / F19 serie? Heb nog een Elan Amphio liggen met dat links-rechts systeem (waveflex geloof ik - ja, moet je van houden 😉) maar die gebruik ik steeds minder. Iemand interesse? 😁

Uitrusten doe je maar in de lift.

Dynastar Speedzone 12 TI.

“En die kans is best reëel ook nog – dat je moet worden afgevoerd in een banaan bedoel ik” (citaatje 😁)

Hoe moet ik dit interpreteren? 🤕

Uitrusten doe je maar in de lift.

Dat het een ski is die je zo veel lol geeft dat je soms denkt ‘is dit wel verstandig?’ Maar hij kan het allemaal en het is gechargeerd 😉

Behalve dat ie na een keer waxen uit elkaar valt 😂

Based on Proskilab 2019 tests (soon online) I would recommend :

Definitely the Dynastar Speed Zone 12, which is a very versatile, easy going and performance ski (“Best ski” last year, the ski lost some of its ranking this year)
The Kästle MX82, a very nice surprise as the ski was tested for the first time, a very agile and easygoing ski, “Best ski” for 2019,
The Rossignol Pursuit 800 Ti, an easy, medium performance carver…

Hervé

Herve P. Gearscore.nl | Proskilab.co.uk

Eindelijk skies gekocht. En het is geworden de Volkl Deacon 74. Stond nergens genoemd maar deze ski als huurski gekregen en deze beviel zo goed dat hij een paar gekocht heeft.

Eigenlijk wilden wij voor de Fischer progressor F17 gaan maar zonder eerst uit te proberen op de piste wou hij toch geen skies kopen. Dus gewacht tot wij in Oostenrijk waren .

Plaats een reactie