Skigebied met veel zetelliften

Wij zijn ‘groentjes’ qua skiën en zijn geen echte fan pannekoekenliften of dergelijke. Daarom mijn oprechte vraag, hebben jullie nog tips voor (liefst geen al te verre) skigebieden met lekker veel zetelliften e.d. (en dus met hel weinig van die pannekoeken-/haaivinliften)?

Trois vallee heeft bijna tot geen sleepliften .
Les arcs heeft ook bijna geen sleepliften.

Voorkeur voor Oostenrijk / Frankrijk. Hoe groot? Eén of meerdere gebieden per vakantie?

Oostenrijk in Vorarlberg zijn genoeg gebieden te vinden waar je zonder sleeplift te nemen alle pistes kan bereiken. Damul Mellau / Warth Schrocken (uit te breiden naar geheel Ski Arlberg).

De meeste grotere skiegebieden hebben tegenwoordig een ruim aanbod van zetelliften. Af en toe voor een afgelegen piste of een oefenpiste worden dan sleepliften ingezet, maar het is meestal niet noodzakelijk om deze te gebruiken.

Je kunt altijd even de piste kaart checken die hier op de site te vinden is. Dan zie jij vrij snel of het gebied qua liften voldoet aan jullie wens.

Voorkeur voor Oostenrijk / Frankrijk. Hoe groot? Eén of meerdere gebieden per vakantie?

Oostenrijk in Vorarlberg zijn genoeg gebieden te vinden waar je zonder sleeplift te nemen alle pistes kan bereiken. Damul Mellau / Warth Schrocken (uit te breiden naar geheel Ski Arlberg).

jhmbeckers op 3 sep 2018 11:40

Geen echte voorkeur. Graag gewoon én <900 km van Gent én weinig sleepliften, én als het nog effe kan (onze veeleisendheid kent zijn weerga niet) graag een zo aaneen gesloten mogelijk skigebied

Trois vallee heeft bijna tot geen sleepliften .
Les arcs heeft ook bijna geen sleepliften.

miepmiep op 3 sep 2018 11:35

Bij les trois vallees staat nochtans op deze site :
Gondelliften42Stoeltjesliften68Sleepliften85

Er zijn ook beat veel sleepliften in L3V, maar ik heb er nog maar 1 keer eentje genomen daar (die bij de stadion piste boven Val Thorens). Maar je kan op de kaart zien dat je de hele week geen sleeplift hoeft aan te raken en wel overal kan komen.

Eigenlijk staat het hier ook al (onder het eerste kopje): https://www.wintersport.nl/forum/topic/420664

*bericht bewerkt door GiGi op 03 sep 2018 11:54

Er zijn ook beat veel sleepliften in L3V, maar ik heb er nog maar 1 keer eentje genomen daar (die bij de stadion piste boven Val Thorens). Maar je kan op de kaart zien dat je de hele week geen sleeplift hoeft aan te raken en wel overal kan komen.

Eigenlijk staat het hier ook al (onder het eerste kopje): https://www.wintersport.nl/forum/topic/420664

GiGi op 3 sep 2018 11:52

Thx!

Komen al heel wat jaartjes in 3v maar nog nooit een sleeplift hoeven nemen .

Sölden, kan met niet herinneren dat ik daar ook maar 1 sleeplift gehad heb (buiten dan wanneer je de skiroute op de Gaislach neemt).

Er zijn ongelofelijk veel gebieden waar je de sleepliften makkelijk kan omzeilen zonder dat dat je echt in je opties beperkt.

Ik ken eigenlijk maar een paar gebieden waar je vooral NIET heen moet als je geen sleepliften wil: La Thuile-La rosière (en dan de verbinding tussen de Franse en de Italiaanse kant), Les Sybelles, 4 Vallées (en dan vooral de kant van Nendaz-Les Collons), Portes du Soleil (en dan vooral de Zwitserse kant achter Châtel die je moet hebben om daar een leuke ronde te maken).

Trois vallee heeft bijna tot geen sleepliften .

Les arcs heeft ook bijna geen sleepliften.

miepmiep op 3 sep 2018 11:35

Bij les trois vallees staat nochtans op deze site :
Gondelliften42Stoeltjesliften68Sleepliften85

bartmatthijs op 3 sep 2018 11:49

85 waar zijn die dan ??? Ben wel benieuwd waar ? Of tellen tapijt liften ook mee ?

Ischgl of Serfaus-fiss-ladis zijn net ietsje verder dan 900km van Gent, maar aangezien je een groot stuk door Duitsland moet compenseert dat wel in reistijd.

85 waar zijn die dan ??? Ben wel benieuwd waar ? Of tellen tapijt liften ook mee ?

miepmiep op 3 sep 2018 13:29

De Tapis zullen ook worden meegeteld denk ik. De sleepliften zitten vooral boven Courchevel 1650 en 1850, een paar boven Méribel 1450 (Bij de Olympic een paar, en ook verder richting de Côte Brune), en natuurlijk de oefenliftjes. Maar zoals gezegd: bijna overal kan je die prima omzeilen.

Hochkonig heeft geen sleepliften en flink wat km’s aan piste!

Trois vallee heeft bijna tot geen sleepliften .

Les arcs heeft ook bijna geen sleepliften.

miepmiep op 3 sep 2018 11:35

Bij les trois vallees staat nochtans op deze site :
Gondelliften42Stoeltjesliften68Sleepliften85

bartmatthijs op 3 sep 2018 11:49

85 waar zijn die dan ??? Ben wel benieuwd waar ? Of tellen tapijt liften ook mee ?

miepmiep op 3 sep 2018 13:29

gaan we checken…

Click. Click. Peace

Als je het dichtbij zoekt is bijvoorbeeld een Grand Massif wel een optie. Dit is vanaf Gent in 8u aan te rijden. Je kan daar gewoon heel het gebied door zonder ook maar 1 sleeplift te nemen. Sleepliften staan daar vooral ook langs de oefenweides of naast pistes waar je ook gewoon een stoeltjeslift of cabinelift kan nemen. Zeker voor Franse begrippen is daar de laatste jaren erg veel geïnvesteerd in nieuwe liften.

Born to Ride

Komt deze vraag uit 1998?

Er is geen enkel gebied van enige grootte waar tegenwoordig nog sleepliften worden gebruikt voor de belangrijkste liften.

Komt deze vraag uit 1998?

Er is geen enkel gebied van enige grootte waar tegenwoordig nog sleepliften worden gebruikt voor de belangrijkste liften.

RRski op 3 sep 2018 16:30

Les Sybelles…

ja die bij sant jean d’arve is echt vreselijk…

Skiresort.info geeft 38 sleepliften aan in les trois vallees, met naam, plaats, lengte etc. erbij. Dus dat zal wel het goede getal zijn.

Even over een andere boeg, als jullie nog ‘groentjes’ zijn dan hebben jullie misschien nog geen slecht weer meegemaakt en zit je daarom liever in een stoeltje in de zon dan dat je aan het stunten bent in de sleeplift. Maar als het heel koud is en/of het waait/regent dan is een sleeplift soms veel relaxter. Wat ik zeggen wil, je zou ook kunnen overwegen om het slepen beter onder de knie te krijgen. Oefening baart kunst en je zult zien dat bij sleepliften soms parels van pistes liggen die je echt niet had willen missen.

Zelfs als snowboarder kan ik de stelling van Martin7182 onderschrijven. Als ik moet kiezen om met een sleeper de berg over te gaan of via een lang, vlak bospaadje rond de berg te gaan, dan is bij mij de keus snel gemaakt.

Komt deze vraag uit 1998?

Er is geen enkel gebied van enige grootte waar tegenwoordig nog sleepliften worden gebruikt voor de belangrijkste liften.

RRski op 3 sep 2018 16:30

Les sybelles, PdS en veel gletsjer gebieden hebben noodgedwongen ook veel sleepliften op belangrijke pistes.

Born to Ride

Komt deze vraag uit 1998?

Er is geen enkel gebied van enige grootte waar tegenwoordig nog sleepliften worden gebruikt voor de belangrijkste liften.

RRski op 3 sep 2018 16:30

Les sybelles, PdS en veel gletsjer gebieden hebben noodgedwongen ook veel sleepliften op belangrijke pistes.

Matthias123 op 3 sep 2018 21:03

Zelfs in Les Sybelles is het al een stuk minder geworden. Het centrale gedeelte van St. Sorlin d’Arves naar La Toussuire en vervolgens naar Le Corbier kun je al helemaal doen met nog slechts één sleeplift. Met ingang van komende winter is er ook vanuit St. Jean d’Arves een nieuwe stoeltjeslift waardoor je daar geen sleeplift meer nodig hebt. Alleen bij uitstapjes naar de kleine deelgebieden van Le Bottières en St. Colomban ontkom je er niet aan. Maar dat is amper 10 procent van het gebied.
Er is daar meer geïnvesteerd dan velen hier denken:

null

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Dan wordt les sybelles misschien toch nog eens een optie. Niet dat ik geen slepers kan, maar geef graag de voeten even rust tussendoor.

PDS heeft inderdaad stukken met slepers, maar groot zat om niet 1x een sleper te hoeven nemen.

Qua luxe liften kun je inderdaad het beste in de grote Oostenrijkse gebieden zitten, maar vraag me af of dat echt de moeite waard is als beginner. Kleiner gebied is wellicht meer dan voldoende en kost vaak ook minder.

Komt deze vraag uit 1998?

Er is geen enkel gebied van enige grootte waar tegenwoordig nog sleepliften worden gebruikt voor de belangrijkste liften.

RRski op 3 sep 2018 16:30

Les sybelles, PdS en veel gletsjer gebieden hebben noodgedwongen ook veel sleepliften op belangrijke pistes.

Matthias123 op 3 sep 2018 21:03

Zelfs in Les Sybelles is het al een stuk minder geworden. Het centrale gedeelte van St. Sorlin d’Arves naar La Toussuire en vervolgens naar Le Corbier kun je al helemaal doen met nog slechts één sleeplift. Met ingang van komende winter is er ook vanuit St. Jean d’Arves een nieuwe stoeltjeslift waardoor je daar geen sleeplift meer nodig hebt. Alleen bij uitstapjes naar de kleine deelgebieden van Le Bottières en St. Colomban ontkom je er niet aan. Maar dat is amper 10 procent van het gebied.
Er is daar meer geïnvesteerd dan velen hier denken:

null

Snowy1970 op 3 sep 2018 23:09

Ik zie boven Le corbier nog altijd heel veel dubbele slepers op deze pistekaart. En ze staan toch ook echt wel op belangrijke plaatsen…

Born to Ride

@Matthias123: Sorry, je hebt gelijk: als je van Le Corbier rechtstreeks richting St. Sorlin gaat, dan heb je inderdaad nog 2 slepers. Ik ben uitgegaan van La Toussuire (waar ik eerder geweest ben) en heb die slepers nooit nodig gehad. Maar ze liggen er nog steeds inderdaad. Het zijn er overigens niet “heel veel” zoals jij zegt, maar 2 (nummer 25 en 26).
Neemt niet weg dat je in de rest van het gebied boven Le Corbier geen sleeplift nodig hebt. Het gebied is er de laatste jaren flink op vooruit gegaan. Nu die laatste bottlenecks nog…

*bericht bewerkt door Snowy1970 op 04 sep 2018 09:09

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Wow, 2 slepers.

@Matthias123: Sorry, je hebt gelijk: als je van Le Corbier rechtstreeks richting St. Sorlin gaat, dan heb je inderdaad nog 2 slepers. Ik ben uitgegaan van La Toussuire (waar ik eerder geweest ben) en heb die slepers nooit nodig gehad. Maar ze liggen er nog steeds inderdaad. Het zijn er overigens niet “heel veel” zoals jij zegt, maar 2 (nummer 25 en 26).
Neemt niet weg dat je in de rest van het gebied boven Le Corbier geen sleeplift nodig hebt. Het gebied is er de laatste jaren flink op vooruit gegaan. Nu die laatste bottlenecks nog…

Snowy1970 op 4 sep 2018 09:08

De 23, 25 en 26 zijn belangrijke dus dat zijn er al 3 en dan nog de kleinere dorpen aan de randen van het gebied wat ook nog een aanzienlijk deel van het gebied is. Voor een boarder is het dan gewoon al snel een dikke no go. Zeker als je vergelijkbare gebieden hebt waar je wel gewoon met een stoeltjeslift kan.

Born to Ride

Het zijn wel hele vlakke slepers in Les Sybelles, wat verder een geweldig gebied is voor beginners… Ik heb er vorig jaar geskied en ik denk niet dat deze slepers voor ook maar iemand een serieus probleem kunnen vormen. Of we het nu beginnende wintersporters of snowboarders zijn. Het zijn niet van die moeilijke/steile lanceerslepers…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie