Snowfarming

Wat heeft deze hete zomer met de opgespaarde sneeuw gedaan , wat blijft er over van de sneeuw in Courchevel

Die sneeuw zit verstopt dus dat weet nog niemand, maar ik verwacht dat het geen hele grote invloed heeft gehad. Het zal goed geïsoleerd zijn.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Hoe ‘groot’ is dit snowfarming nou? Vriend van mij zegt dat Saalbach bijvoorbeeld enorme voorraden snowfarming heeft, ik zet daar mijn vraagtekens bij. Zie het hier op het forum ook nooit voorbij komen.

Tijd voor een uitpakparty?!

In het skigebied zelf doen ze alleen bij de Zwolfkogel nord wat aan snowfarming; maar voor de moutain attack halen ze zonodig sneeuw ergens anders vandaag om t parcours zonodig van sneew te voorzien.

In Kitzbuhel zijn de pistes al 2 weken open mbv snowfarming en volgens mij is dat wel een aardig succes. Vooral voor skiteams en marketingdoeleinden.

Ik denk wel dat het komende jaren flink uitgebreidt gaat worden. Het kost relatief weinig denk ik en het kan wel je kerst redden als t echt penibel is.

Bij Kvitfjell hebben ze het gedaan om vroeg open te kunnen. Door een abrupte milde periode is al het werk voor niets geweest. De piste met oude sneeuw is uiteindelijk verdwenen na het uitrijden. Duidelijk een verliespost. Het is niet goedkoop maar wel n stuk goedkoper. Ik denk dat het vooral ingezet moet worden om sneeuwzekerheid te verbeteren in enkele hoofd pistes. Niet om een seizoen extra te verlengen. De inzet mogelijkheid is ook sterk begrenst. Want je kunt namelijk niet zomaar overal die bult neerleggen met oneindige capaciteit. Dus je kunt mbt de huidige kennis en beschikbare technieken nog niet goed alle pistes voorzien van sneeuw. Ik denk dat beide systemen bijelkaar goed kunnen werken.

*bericht bewerkt door martijn.. op 02 nov 2018 21:43

In lofer doen ze aan snowfarming om vroeg in het seizoen het onderste deel van de dalafdaling te kunnen openen. Super, grotere kans op succes dan sneeuwkanonnen.

Werkt in Lofer overigens aardig goed, volgens de locals is vorig jaar slechts 30% verloren gegaan. Sinds de start van het experiment hoor ik alleen maar goede verhalen, kosten schijnen aardig mee te vallen. Wat er nu nog van over is, goede vraag…

*bericht bewerkt door Thomas6 op 02 nov 2018 22:21

It's all about believing!

Winterberg heeft dat afgelopen zomer ook gedaan. Zover ik weet de 1e keer.

Prachtige innovatie die zeer goed werkt in een periode van global warming!

Plaats een reactie