Welke ski Elan Amphibio

Ga zelf proberen en laat je niet tegenhouden door die niveaubepaling hier op dit forum, of dat een ski wellicht boven of onder je niveau is, want wat is nou niveau 7 en 8? Wanneer ski je goed en wat is erg goed?

Wat is dat nou? En het waren zo’n geweldige ski’s. Dure hobby zo 🧐

DrPhil op 18 sep 2018 15:21

Klopt Phil, ze zijn ook geweldig maar ik heb teveel ski’s 😁

@Irene…

Ja… als ik alles lees, dan moet je inderdaad testen… Alleen is het zo moeilijk in België / Nederland. Indoor kom ik overal mooi naar beneden denk ik met elke ski.

Het is op de steilere stukken die wat blijven duren dat ik het zou willen testen.

Ook in het buitenland is de ene dag de andere niet… Soms ben je al wat vermoeider, andere sneeuw dan de dag voordien, enz…

Daarom dat ik ook een eigen ski wilde kopen zodat je die beter leert kennen en meer weet wat die doet.

Op skiverlof toch wat verschillende zaken proberen en hopen dat ze dan net de ski’s hebben die je wilt proberen en ook nog eens de maat…

Ik denk ook dat je met een moeilijkere eigen ski, misschien wel verder komt dan met een makkerlijkere gehuurde ski omdat die eigen ski dan beter leert kennen. Maar dat zie ik dan misschien verkeerd.

Toch moeilijker dan ik dacht allemaal :-).

Ik ben ook nog niemand tegengekomen die me iets heeft gezegd over de elan ampbibio 88 xti op harde ondergrond… Als je de uitleg over de ski leest, zou dat allemaal wel in orde moeten zijn maar dat zou ik graag ook horen van iemand…

Gijs heeft me oo nog wat tips gegeven over andere ski’s en misschien moet ik daar ook wat meer voor open staan ipv toch bij Elan amphibio te blijven maar zoals eerder gezegd heb ik hier goeie ervaringen mee op zachtere sneeuw…

Geduld en proberen te testen dan maar hé.

Alleen is het zo moeilijk in België / Nederland. Indoor kom ik overal mooi naar beneden denk ik met elke ski.

Axel-vt op 18 sep 2018 16:43

Zie de eerste alinea van mijn eerste reactie in dit topic.

Als je een ski zoekt die veel grip en vertrouwen geeft of steilere ijzigere pistes, denk ik dat een meer piste-gerelateerde ski dat meer biedt dan een allmountain.

Eigen materiaal geeft je denk ik ook net wat meer mogelijkheden om je skitechniek te verbeteren, je hoeft niet steeds opnieuw te wennen aan je materiaal, vond ik in ieder geval wel altijd (inmiddels al een tijd eigen materiaal en zou het nu niet meer durven zeggen. Skiniveau is in de jaren ook wel omhoog gegaan, dus wellicht kost het mij nu minder tijd om te wennen aan een andere ski).

Zelf schrijf je dat de 84 je geen/te weinig verrtouwen gaf op een ijzige steilere piste, ik vermoed dat de 88 je dat nog minder gaat geven. Als je meer grip wilt op dat soort stukken zou ik eerder kijken naar een smallere ski (pistegericht ipv all mountain).

All Mountain is consessies doen, vind ik, of inleveren op steilere pistes, of inleveren op de zachtere sneeuwomstandigheden, zelf vind ik het met een smallere ski makkelijker om door losse sneeuw/hopen/poeder te skien, dan met een (te) brede ski op een steilere piste.

Als je zelf goede ervaringen hebt met Elan, lekker bij blijven dan :).

Hij heeft de 84 niet geskied, hoor @irene. Hij zoekt bevestiging dat de 88 ook prima geschikt is voor ijzige zwarte pistes. Die bevestiging gaat hij natuurlijk niet krijgen, maar hij wil het zó graag dat hij net zo lang vist tot er iemand is die zegt dat het wel kan 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 sep 2018 19:41

Ik vind het vreemd dat vraagsteller zo de nadruk blijft leggen op een ski waarmee hij (ook) op ijzige pistes terecht kan. Natuurlijk wordt je wel eens, veelal onverwacht, met dergelijke pistes geconfronteerd, maar je gaat ze toch niet opzoeken. Je probeert ze eerder te mijden, lijkt me zo. Of je zoekt een pisteski voor geprepareerde pistes of je zoekt een ski die wat breder inzetbaar is.

Hen48

op een drukke middag in het weekend kan je prima testen in zoetermeer voor ijs en hopen sneeuw. Misschien moet je gewoon eens die 84xti erbij pakken en zelf ervaren ;) en als je er toch bent, pak die k2 ook ff uit het rek.

Ondanks dat het een tijd geleden is voor mij… De 88 heeft prima grip op harde ondergrond als je echt vol vertrouwen carved, door een lange effectieve kant. Maar meer mellow carven of slippen en erop rekenen dat je kanten het houden is een stuk minder succesvol, ik denk vooral door de flex. Typisch ski’s met een ogenschijnlijk lage instap, maar waar je toch weinig aan hebt als je niet het juiste niveau/de juiste stijl hebt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maak je eigen niet zo druk om dat niveau van je. Er zijn vele mensen die nooit niveau 7 halen en ook binnen niveau 7 zitten weer grote verschillen. Alleen jij weet welke ski je prettig vindt skiën dus probeer er wat en maak je keuze. Als je zoals je steeds weer aangeeft bang bent dat die 88 niet dat gaat brengen wat jij wil dan moet je of die komende winter nog eens proberen en dan een ijzige piste opzoeken of kijken naar iets anders, zoals al aangegeven meer piste georiënteerd voor meer grip. Het is vooral je houding ,actief of passief, en je techniek die ervoor zorgen dat je een bepaald caliber ski ook langzaam kunt skiën.
Succes met je keuze☃️

LA NORMA😍☃️

Maak je eigen niet zo druk om dat niveau van je. Er zijn vele mensen die nooit niveau 7 halen en ook binnen niveau 7 zitten weer grote verschillen. Alleen jij weet welke ski je prettig vindt skiën dus probeer er wat en maak je keuze. Als je zoals je steeds weer aangeeft bang bent dat die 88 niet dat gaat brengen wat jij wil dan moet je of die komende winter nog eens proberen en dan een ijzige piste opzoeken of kijken naar iets anders, zoals al aangegeven meer piste georiënteerd voor meer grip. Het is vooral je houding ,actief of passief, en je techniek die ervoor zorgen dat je een bepaald caliber ski ook langzaam kunt skiën.
Succes met je keuze☃️

Piefke op 18 sep 2018 23:15

Dit dus! Die niveaus werken alleen maar beperkend, wat is een goede bocht? En wie bepaalt of iemand dat beheerst?

Probeer een ski en kijk of je 'm fijn vindt, vergelijk met andere modellen, probeer in andere omstandigheden en varieer in evt lengtes. Pin je niet vast aan dat lijstje wat sommige forummers zo belangrijk vinden.

@Wren

Hoi Wren, in één van de topics las ik dat je een paar jaar geleden de elan 84xti hebt gekocht.
Wat zijn uw bevindingen van deze ski?
Bedankt om iets te laten weten.

@Axel-vt

Mijn bevindingen van de Elan 84xti? Persoonlijk vind ik het een heerlijke ski welke goed past bij mijn skistijl: grote bochten, snel thuis. De skies zijn echte all-mountains, heb er prima zowel mee op als buiten de piste geskied, wel hoofdzakelijk in poeder en vers besneeuwde pistes (oa. St. Anton & Japan). Ik geloof ook echt in het amphibio principe: van schoenen trek je immers ook apart een linker en een rechter aan. :-) Verder zou ik ze vooral niet te lang nemen, klein priegelwerk of buggles worden misschien wat al te lastig.

@Wren

Bedankt voor je snelle antwoord.

Doet de ski het ook goed in moeilijkere omstandigheden of als je op moeilijkere pistes korter wil draaien?
Ik heb vorig jaar met de 88xti geskied en die vond ik echt goed maar de sneeuw lag er ook fantastisch bij (iedere dag wat gevallen)…
Ik zie mezelf als iemand met een skiniveau van 7/10, misschien 7,5 op 10 en ik ben ervan overtuigd dat je met je eigen ski nog makkelijker vorderingen kan maken omdat je niet elke keer een andere ski hebt die je toch wat moet proberen om te kijken wat die juist doet…
Vandaar dat ik op zoek ben naar een goeie ski en omdat die 88xti me beviel, zou ik ook graag een ski kopen met het amphibio systeem… Maar misschien iets lichter dan de 88 xti…

Dus nogmaals bedankt!

Ben je nou nog steeds niet een dagje naar Snowworld geweest om zelf op een harde piste de 84 XTI te vergelijken met pisteski’s? Ze hebben er de Amhibio 16 ook in het testrek hangen en nog veel meer pisteski’s. Dat werkt echt veel beter dan hier rondvragen in de hoop dat iemand exact het antwoord geeft dat jij wil horen. ;)

@GiGI

Hoi Gijs,

Ik heb wel een mail gestuurd naar Landgraaf met de vraag welke testski 's ze hebben liggen. En heb zelfs ook gezocht naar de ski’s die jij aanbeveelde.

Maar het is voor mij wel een uur rijden en ik heb het op dit moment ontzettend druk. Ik ga binnen een maand pas een dagje kunnen inplannen hiervoor en in tussentijd bekijk ik nog wat, lees wat reviews en informeer wat verder.

En ik pols zeker niet naar wat ik wil horen. Ik zou graag van iemand horen die de 88xti of 84 xti heeft gekocht en hem terug verkoopt of verkocht heeft omdat hij er niet over tevreden is… Dan weet ik dat ik ze niet moet kopen…

En ja, in uw eerste antwoord heb je al gezegd dat ik indoor gerust kan gaan oefenen en dat daar ook alle soorten mogelijkheden zijn maar het is toch een aanmerkelijk verschil met een piste in Oostenrijk en Frankrijk.

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor hun input en begrijp ondertussen dat ik echt eens moet gaan testen om te zien wat het beste bij me past.

Ik hoop dat het een 88xti is van Elan. Alleen maar om @GiGi ongelijk te geven :-).

@Axel-vt

Tsja, het zijn natuurlijk geen piste skies, dus zullen ze nooit zo skiën als skies die daar speciaal voor ontworpen zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik er ook onder ‘moeilijkere omstandigheden’ (doel je daarmee op verijsde zwarte pistes?) prima mee naar beneden kom. Maar daarvoor geldt hetzelfde als voor kortere bochten: je zult er net iets harder voor moeten werken. Helaas, skies die onder alle omstandigheden op alle soorten terrein goed functioneren bestaan niet. Voor mij speelde in mijn aanschafoverweging mee dat ik één paar skies wilde waar ik zowel mee op als naast de piste kan skiën. Twee paar skies is voor mij niet praktisch omdat ze mee met het vliegtuig moeten. Zo heeft iedereen zo zijn eigen afwegingen.

Verder zou ik zeker het advies van GiGi opvolgen en de skies gaan testen als je de gelegenheid hebt.

*bericht bewerkt door Wren op 22 sep 2018 04:21

@thanssens,op een forum van 2016 las ik dat je de amphibio 84 xti had gekocht.
Kan je misschien wat info geven aub. Ik zou namelijk graag de 88xti kopen maar twijfel nog wat mbt de prestaties op zwarte ijzige pistes… Op die pistes ontbreekt het mij aan vertrouwen.
En ze zijn toch wel wat vergelijkbaar met de 84xti die jij hebt?
Als.het de 88xti niet wordt, ga ik voor de amphibio 12 ti.

Ik gebruik de ski’s bijna uitsluitend op de piste hoor maar in alle condities… Hard, verse sneeuw van 30 cm, ijzig, slush in het voorjaar. Zelfs op 1 dag kan je 3 verschillende sneeuwcondities hebben dus ik zoek een ski die alle 3 aankan. En vorig jaar heb de 88xti al geprobeerd. Was uitstekend maar wel met verse sneeuw… De ski was voor mij wel iets te lang dus sowieso zou ik naar 170 cm gaan (ben zelf 176 cm).

Maar twijfel.dus uw ervaring met de 84 xti is welkom en zeker deze op harde en ijzige ondergrond.

Bedankt!

Axel-vt op 16 sep 2018 01:05

Dag Axel,

Ik lees nu pas jouw bericht.
Ik heb inderdaad de 84 xti gekocht.

Het is een goede allround ski die goed presteert op piste als buiten piste.
Ik ben geen pro skiër en de ski’s doen voor mij al het nodige.
Toegegeven, wanneer het echt ijzig is denk ik dat een smallere ski beter gaat presteren.
Aangezien ik meer op piste ski dan buiten piste denk ik dat mijn volgende aankoop een minder brede ski zal worden.

Indien je nog vragen hebt, laat maar weten!

Groeten,
T

Plaats een reactie