Zware winterinval Canadese Rockies

@Matthias123 we gaan zo inderdaad het park in om watervallen te ontdekken, ben erg benieuwd! In ons huisje ligt een goede gids, dus dat helpt ook alvast :).

Morgen naar Jasper; heb je nog mooie tips voor hikes?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 bald hills boven malinge lake is erg mooi je komt ruim boven de boomgrens. De uitzichten zijn geweldig. Hoop alleen dat er niet teveel sneeuw ligt. Hier in banff vannacht weer 5cm bovenop 30cm…

Born to Ride

null

Erg koud wakker worden zo…

Born to Ride

@Matthias123 we gaan zo inderdaad het park in om watervallen te ontdekken, ben erg benieuwd! In ons huisje ligt een goede gids, dus dat helpt ook alvast :).

Morgen naar Jasper; heb je nog mooie tips voor hikes?

Roy83 op 16 sep 2018 17:38

De omgeving van de Maligne Canyon en verderop het Spirit Island zijn schitterend. Het is niet nu van toepassing, maar in de winter is de Maligne Canyon bevroren. Dan kan je over het ijs wandelen. Indrukwekkend.

Tnx! Wij rijden zo (het is hier nu kwart over acht in de ochtend) richting Jasper. Gisteren was het overdag droog en hebben we veel van Wells Gray gezien. Ik heb het idee dat veel mensen dit park overslaan maar wij vonden het echt heel mooi!

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/c6e82bd9944cbedf62a14a28...

Ben benieuwd hoeveel sneeuw we de komende dagen tegen komen!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tnx! Wij rijden zo (het is hier nu kwart over acht in de ochtend) richting Jasper. Gisteren was het overdag droog en hebben we veel van Wells Gray gezien. Ik heb het idee dat veel mensen dit park overslaan maar wij vonden het echt heel mooi!
Ben benieuwd hoeveel sneeuw we de komende dagen tegen komen!

Roy83 op 17 sep 2018 17:19

Dat is heel simpel. Vanaf highway 5 moet je een heel eind rijden om bij de bezienswaardigheden te komen.

@Roy83 als je tijd over hebt na de rockies kan ik je zeker aanraden om de hwy 40 vanaf kananiski te nemen. Dit hebben wij gisteren gedaan om naar waterton NP te gaan waar we nu zijn. Waanzinnige vergezichten en 100km pure wildernis. Doe het wel met goed weer, de hoogste pas is 2200m. Er ligt daar wel veel minder sneeuw dan rond banff/Jasper.

Born to Ride

@matthias123 nee niet veel tijd meer helaas. Vandaag een mooie kanotochten gedaan en gewandeld bij Maligne Canyon, morgen waarschijnlijk bij Maligne Lake hiken, donderdag reisdag naar Banff met een stop op de gletscher en zaterdag vliegen we al weer terug.

Waterton stond in ons eerste reisplan maar is ivm tijdsgebrek gesneuveld. Maar dat is dus wel de moeite waard (voor de volgende keer :))?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Matthias123. Ik neem aan dat je in het Amerikaanse deel van Waterton bent geweest via de “Going to the sun road”. Inderdaad een schitterend park. Ook in de winter als deze weg gesloten is.

null

null
Lake McDonald in Waterton Glacier Park.

@Roy83 waterton is erg kaal, vorig jaar is het halve park afgefikt met een Wildfire, er is wel erg veel wild. Vooral elk en moose en ook wel herten. Beren hebben we niet gezien, maar dat is overal in de rockies door de kou. Gisteren tijdens het vissen kwam er een eland door de rivier op nog geen 20m afstand…

null

Born to Ride

@Ronaldski we zijn nu met de grens over en in glacier NP. Er zijn helaas wel wat wildfires.

Born to Ride

Wij zijn even aan 't opwarmen voor we straks even lekker ergens wat gaan eten, maar het hiken bij Maligne was inderdaad top! Zware klim (Bald Hill), maar erg de moeite waard. De lagere paden waren erg modderig, maar de blauwe lucht en zon maakten alles goed! Nu nog maar 3 nachtjes…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Matthias123. Aan de westkant van het park ligt Whitefish, een heerlijke wintersportplaats.

null
Mainstreet Whitefish.
null
null
null

Opnieuw zijn de rockies getroffen door een zware winterinval. Een aantal wegen naar toeristische plaatsen zoals moraine lake en de takakawa falls zijn zelfs tijdelijk gesloten wegens grote hoeveelheden sneeuw. Een aantal hogere skigebieden daar lijken zich op te kunnen gaan maken voor een vroege seizoensopening.

Born to Ride

Moraine Lake is in de winter altijd dicht. Je kan er dan alleen langlaufend, wandelend,met een snowscooter of huskies naar toe. Mooi dat het nu al dicht is. Misschien ga ik er komend seizoen wel langs.

null
Zo ziet het er in juni uit.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 02 okt 2018 19:54

Moraine Lake is in de winter altijd dicht. Je kan er dan alleen langlaufend, wandelend,met een snowscooter of huskies naar toe. Mooi dat het nu al dicht is. Misschien ga ik er komend seizoen wel langs.

null
Zo ziet het er in juni uit.

Ronaldski op 2 okt 2018 19:52

Normaal is het pas vanaf november dicht daar, het is wel erg vroeg dicht nu…

Born to Ride

Moraine Lake is in de winter altijd dicht. Je kan er dan alleen langlaufend, wandelend,met een snowscooter of huskies naar toe. Mooi dat het nu al dicht is. Misschien ga ik er komend seizoen wel langs.

null
Zo ziet het er in juni uit.

Ronaldski op 2 okt 2018 19:52

Normaal is het pas vanaf november dicht daar, het is wel erg vroeg dicht nu…

Matthias123 op 2 okt 2018 20:08

Atlijd als ik die grote Couloir in het midden zie dan denk ik van ‘die wil ik op een dag wel skien’!!

Freeride = Life

null

Born to Ride

@Matthias123. Plaatje ziet er bekend uit, maar waar is het precies?

@Matthias123. Plaatje ziet er bekend uit, maar waar is het precies?

Ronaldski op 3 okt 2018 12:11

Dit komt van facebook en zou het skigebied bij lake louise moeten zijn…

Born to Ride

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/51043bcd3cf28bc35592bdbc...
https://cdn.wintersport.nl/forum/22/fc0257bcefd2dab159073a92...
https://cdn.wintersport.nl/forum/22/253a580dcec3053776c0e4d9...

Dit zijn foto’s van gister in de buurt van Banff

Dat is ook precies de reden dat wij met zulk weer lager gebied opzochten. wij hadden een camper van dezelfde maatschappij. Totaal niet winterproof.

Born to Ride

null

In Nakiska is in het dal 50cm vers gevallen, bovenop zelfs 70 terwijl daar half september nog nagenoeg niets was gevallen. Het seizoen lijkt in de rockies erg vroeg te gaan starten.

Born to Ride

Laten we er heel Noord-Amerika van maken…

Big Sky, Montana (VS)
https://www.facebook.com/severeworldweather/videos/163051011…

Jackson Hole, Wyoming (VS)

null

Gaaf!

Ik was er afgelopen augustus met 30 graden (Vancouver, Whistler, Jasper, Banff). Wat een verschil met 2/3 maanden later! Altijd prachtig daar!

Heeft dit ook te maken met de Goldener Oktober in de Alpen @Roel? Wat me opvalt is het vaak zo dat als het in Noord-Amerika / Canada onbestendig weer is met veel neerslag en kou, dat het hier in Europa een compleet ander weer is waarbij het hier omgekeerd is.

@Tim. niet per se. Noord-Amerika is gigantisch groot. Nu is het winter in de Rockies, maar in meer dan de helft van de VS is het veel warmer dan normaal (zie kaart met actuele temperatuurafwijking). Als het in New York winter is, is het juist vaak zacht in het westen. Heel vaak is er dus wel ergens in de VS extreme kou / sneeuw, en dat lezen we.

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

null
null

Ondertussen in LoveLand Colorado die graag als eerste open willen.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 11 okt 2018 08:58

May the ski force be with you !!

Eergisteren in Nakiska, voordat er weer nieuwe sneeuw viel:

null

Born to Ride

Plaats een reactie