Is er een overzicht van de verschillende ski's

Hallo,

Ik heb een vraag;
Er zijn zoveel verschillende ski’s, met zoveel verschillende eigenschappen. Een goede keuze maken voor een opvolger van je huidige ski is een hele opgave. Ik begrijp dat je het beste kunt testen. Maar ik vind het heerlijk om mij goed in te lezen en mij te verdiepen in de materie.
Maar het kost mij zoveel tijd om sites af te struinen, blogs te lezen, wintersport.nl etc. door te spitten. Daarnaast ben ik ook wel eens opzoek naar oudere modellen… Is er niet ergens een grote database of een plek waar je deze informatie vandaan kunt halen? Of vraag ik het onmogelijke ;-)

Gr René

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Zo’n database met ongeveer 150 ski’s staat op mijn laptop. ;)

Tot een jaar geleden was er zoiets op de website van Ski Magazine (skinet.com/ski). Daar kon je in de hele database filteren op geslacht, modeljaar, merk, breedte, ‘hard snow performance’ en wat andere kwaliteiten. Die site hebben ze nu veranderd, waardoor je al in oplossingsrichtingen en labels moet denken om überhaupt een ingang te vinden. Bijvoorbeeld ‘allmountain ski’s frontside 2018-2019’. En niet meer ‘alle ski’s die een score hebben van minimaal 3.5 (op 5) voor hard snow performance, een score van minimaal 4 voor soft snow performance, uniseks’.

Bij mijn weten is zo’n database er dus niet meer. Maar ik lees mee en hou me aanbevolen. Hoewel ik nog redelijk weet waar (welk merk) en in welk jaar ik iets moet zoeken.

Beste @ReneG,

Ik zou eens bij onze skigoeroe @GiGi op zijn site kijken http://www.gigiski.com daar kan je veel reviews vinden van ski’s. Misschien staat er iets tussen wat jij zoekt. Hij kan je desnoods ook advies op maat geven.

Suc6 verder met zoeken

Mvg, Patrick

Met vriendelijke groet, Patrick

Zo moeilijk is het anders niet.
Eerst kijk je in welke categorie iets zoekt (allmountain, allround slalom etc).
Dan Google je even op skitest. Dan kom je bv bij deze uit:
http://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertunge…
En hun archief:
http://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertunge…

Of de testen van de DSV
https://www.ski-online.de/tipps-infos/dsv-skitest.html#open….
Hebben ook een archief.

Of de testen van carving-ski:
https://www.carving-ski.de/skitest/2016-2017/index.php…
Dan heb je snel een idee.

Beste @patje197440, uiteraard ken ik @GiGi en zijn website. Met behulp van zijn reviews heb ik ook mij huidige ski’s gekozen :-) Hij heeft veel kennis en informatie.
Ik respecteer de mening van Gigi en andere forum leden over hun ervaringen van ski’s. Toch zou ik nog een stapje verder willen en een groter overzicht te krijgen. Daarbij wil ik niemand te kort doen, ik vind het zelf heerlijk om zoveel mogelijk data te hebben als ik een volgende keuze wil maken.

*bericht bewerkt door ReneG op 17 sep 2018 09:33

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

@DrPhil dank je voor je input!

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik ben het met je eens, @DrPhil, dat je heel veel kan vinden. Maar je moet eigenlijk altijd al een idee hebben of je allmountain wil, of een pisteski, etc. En het is niet altijd evident 1. of die categorisering afkomstig is van de testers of van de fabrikant, en 2. of de definitie die met voor die categorisering matcht met wat jij denkt dat zou moeten zijn.

Een voorbeeldje: De blizzard Brahma (88 mm onder de voet, stevig met veel metaal, erg goede pistekwaliteiten, zeer stabiel, maar ook zeer stevig)…
Blizzard heeft hem in zijn Allmountain-Freeride lijn staan - ikzelf zou daarin niet snel een ski met deze kwaliteiten zoeken. In de meeste reviews wordt ie ingedeeld in de categorie Allmountain Frontside - terecht wat mij betreft.
Maar als ik niet weet of de categorie van de fabrikant wordt gebruikt of die van de reviewer, kan ik hem dus missen. En het is ook nog denkbaar dat iemand die een superstabiele ski zoekt voor alle condities op de piste in de categorie ‘pisteski’ gaat zoeken en de ski dus niet vindt (terwijl de ski mogelijk echt wel aan de eisen voldoet).

Kortom: die aanpak veronderstelt een aantal aannames of een hoop ‘trial and error’. Allemaal niet erg, maar het kan efficiënter als er zo’n database zou zijn waar je op specifieke eigenschappen zou kunnen zoeken/filteren, en niet op pakketjes van eigenschappen waarvan je de samenstelling van die pakketjes niet kent.

*bericht bewerkt door GiGi op 17 sep 2018 11:58

Wat ik mij afvraag; zijn er meer mensen met dezelfde wens als ik om ergens een compleet overzicht te krijgen van wat er op de markt is en was? Of is dat meer mijn persoonlijke wens ;-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik hoef geen compleet overzicht, ik weet wat ik wil (GS, SL of freeride ski’s) en wat ik niet wil (beginnerski’s, all mountainski’s e.d.), weet welke merken mij bevallen en kan daarin mijn weg vinden.

En als ik iets nieuws zoek vind ik het leuk om te lezen over die ski/snowboard en rondvragen bij vrienden of hun materiaal proberen helpt mij meer dan een lijst van wat er allemaal te koop is.

Plaats een reactie