Welke skischoen voor jongen van bijna 13 jaar?

Omdat de huidige skischoenen (Rossignol Hero JR 65) van mijn zoon te klein zijn geworden ben ik voor hem op zoek gegaan naar nieuwe, eigenlijk hetzelfde model maar dan een maatje groter. Nu gaf de online skiwinkel in DL, waar ik ze de vorige keer ook gekocht heb, aan dat ik toch beter voor een schoen kan gaan met een hogere flex.

Mijn zoon is bijna 13 jaar (154 cm/ 42 kg) een goede skiër (volgens de skileraar van de borstelbaan niveau 4/5 (schaal 5)) en hij skiet op de borstelbaan op Atomic Redster Edge jr. en in de sneeuw op K2 Shreditor 85. In de sneeuw skiet hij vnl op de piste en heel af en toe in het park. Over het algemeen skiet hij altijd op lange ski’s (lichaamslengte).

Mijn vraag is een andere schoen met een hogere flex noodzakelijk of volstaat deze schoen nog? Ik heb een soortgelijke vraag eerder gesteld op dit forum en toen werd er aangegeven dat een hoge flex niet altijd beter is. De situatie is nu natuurlijk weer gewijzigd, vandaar dat ik hem dan ook maar opnieuw stel. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Wij hebben vorig jaar voor het zelfde probleem gestaan. Zowel schoenen als ski’s identiek.
De keuze gemaakt om dames ski schoenen aan te schaffen die een iets hogere flex hebben dan de junior schoenen. Hiermee kun hij prima uit de voeten.
Gezien de forse groei van lichaamslengte als mede schoenmaat heb ik inmiddels heren Atomic’s gekocht en medio november richting onze huidige skischoenen winkel voor andere schoenen.

Groeten, Harald

Ik weet het niet hoor.
Maar skischoenen moet je gaan passen voor je ze koopt.
Maar dat is toch logisch.

Wat vind je zoon er zelf van?? Merkt hij dat deze schoen te slap word of vind hij ze (afgezien van dat ze te klein worden) wel prettig??
Wij kunnen hier van alles aanbevelen maar hij moet er zelf mee skiën.
Ga eens wat winkels af en probeer een paar modellen. En staar je niet blind op dat flex getal. Een flex van (bijvoorbeeld) 100 van het ene merk voelt heel anders aan dan dezelfde flex van een ander merk.

Übung macht den meister!!!

Wat vind je zoon er zelf van?? Merkt hij dat deze schoen te slap word of vind hij ze (afgezien van dat ze te klein worden) wel prettig??
Wij kunnen hier van alles aanbevelen maar hij moet er zelf mee skiën.
Ga eens wat winkels af en probeer een paar modellen. En staar je niet blind op dat flex getal. Een flex van (bijvoorbeeld) 100 van het ene merk voelt heel anders aan dan dezelfde flex van een ander merk.

RFKANGOO op 18 sep 2018 21:08

Precies dit. Laat hem de schoen aantrekken en kijk of hij de schoen zonder moeite dubbel vouwt (hoger flex wellicht welkom) of als hij de schoen veel minder naar voor drukt volstaat de minder flex nog, en skiet ie er misschien beter mee. Ik heb lokale Franse racertjes van minder dan 40 kilo soms stijvere schoenen meegegeven dan jongere die misschien wel 60-70 kilo wogen…

Click. Click. Peace

Desnoods even een setje huren of zo van een wat stijver model, zodat zoonlief zelf het verschil kan voelen.Vraag ook gerust de evt skileraar naar zijn mening, die mannen zien meer dan je denkt en vaak ook meer dan ze uit zichzelf zouden vertellen :)

Edwin van Riel

Ik moet zeggen dat ik hem er niet over hoor klagen, maar ik ga in ieder geval nog even navraag doen bij de skileraar.
@hooykaas Ik snap je punt. Wellicht heb ik de indruk gewekt dat ik zo maar iets koop zonder te passen, maar dat is niet het geval. ;-) Mijn zoon heeft nl al vanaf kleins af aan, op advies van de skileraar, Rossignol schoenen welke elke keer aangepast worden aan zijn schoenmaat en ski-ervaring. Het feit dat deze schoen destijds in het voorjaar niet meer verkrijgbaar was is NL heeft mij doen besluiten hem online te bestellen. Als ik de overstap moet maken naar een ander merk/model dan ga ik ze ook zeker vooraf passen.

Prima @wdj75

Plaats een reactie