Ski advies!

Hoi,

ik ben een 20 jarige man, 183cm en weeg ongeveer 70KG. Skien doe ik al van mijn 3, in 2014 heb ik mijn Anwarter bij NOESLV gehaald.
De laatste 5/6jaar heb ik altijd op mijn freestyle skis gestaan, echter sinds vorig jaar ben ik meer fan geworden van het technische carven. Nu zoek ik een sportieve slalom lat maar twijfel ik tussen SL of GS. Mijn voorkeur gaat meer uit naar de 19M radius omdat ik wel van snelheid houd en volgens de leraren bij NOESLV je meer leert op een lange ski met grote radius.

Nu heb ik genoeg over mijn eigen gebabbeld en had ik graag jullie mening gehoord, dus go crazy in de comments!

Groeten,

Sander

Ik denk dat je leraren gelijk hebben. De grote vraag is dan: welke consumenten GS wil je? Allemaal hebben ze grofweg dezelfde sterke en minder sterke punten, maar er zijn wel karakterverschillen. Veel merken hebben hun racelijn voor komend seizoen geüpdatet (en die heb ik nog niet allemaal geskied). Dus hier wat info over de modellen van de afgelopen jaren (die nog in overvloed te krijgen zijn, door de updates in de lijnen vaak zelfs met interessante kortingen).

Allround en (voor een GS) vergevingsgezind - in volgorde van meegaandheid (mijn ervaring):

  1. Atomic G9
  2. Elan GSX (2017-2018 model heeft geen Amphibio-technlogie, de modellen van daarvoor wel)
  3. Rossignol Hero Elite LT TI
  4. Blizzard WRC

Vergevingsgezind staat niet gelijk aan minder stabiel. Het maakt wel dat de ski’s wat makkelijker te skiën zijn in lastige sneeuwomstandigheden en op lage snelheden.

Gedempt en vertrouwen gevend (wederom, mijn mening - op volgorde van bedieningsgemak):

  1. Völkl Racetiger GS UVO
  2. Head Worldcup Rebels i.Speed
  3. Stöckli Worldcup GS

Agressief/dynamisch/sportief - op volgorde van bedieningsgemak:

  1. Fischer RC4 Worldcup RC
  2. Salomon X-Race SW GS
  3. Nodica Dobmann GSR

Modellen met extra power door een raceplaat en varianten van GS ski’s (geen volgorde):

  • Head Worldcup Rebels i.Speed Pro
  • Völkl Racetiger GS UVO Pro
  • Blizzard WRC Racing
  • Fischer RC4 The Curv (geen toevoeging)

En dan zijn er nog de FIS- en Master-modellen, maar die zijn een stuk minder allround te gebruiken. Een ski rond lichaamslengte lijkt me een goed uitgangspunt. Maar zoals gezegd: de karakters verschillen best wel onderling. Zelf testen is altijd beter dan afgaan op wat anderen zeggen.

Plaats een reactie