Tignes of Flachau

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Hoi allen,
Voor deze winter wil ik in de eerste week van februari mee met een groep. Nu heb ik de keuze uit Tignes en Flachau. Nu heb ik onder andere op deze site informatie gehaald, maar ik ben er nog niet uit welk gebied ik heen wil. Beide gebieden zien er afwisselend uit qua pistes en moeilijkheid. Gezellige sfeer op beide plekken. Genoeg te doen in beide plekken na het skiën om te eten en drankje te doen. Qua kosten maakt het weinig verschil.
Vandaar mijn vraag hier. Welke gebied heeft jullie voorkeur uit jullie ervaringen?
Mijn achtergrond: Ik heb een 5 weken ski ervaring, kom rood ontspannen af, zwart op rustig tempo is prima (niet roetsjend), ga niet offpiste, wil een aantal dagen techniek lessen nemen.
Graag neem ik jullie advies mee in mijn afweging, want ik kom er niet meer uit…
Groetjes Sjoerd

Let's go ski!

Typefoutje in de titel… Tinges moet Tignes zijn natuurlijk… Slordig. Kan ik zelf helaas niet meer aanpassen:(

Let's go ski!

Allebei leuke gebieden denk ik. Tignes is wel een erg sportief gebied en als het onverhoopt slecht weer is, zie je er geen hand voor ogen. In Flachau ski je met slecht weer gemakkelijker tussen de bomen. Daarentegen ligt Flachau dan weer wat lager, waardoor het ook wat minder sneeuwzeker is.

Denk dat je niet echt een slechte keuze kunt maken… ik zou voor Flachau gaan gezien je ski-ervaring.

Mr. Slow

Typefoutje in de titel… Tinges moet Tignes zijn natuurlijk… Slordig. Kan ik zelf helaas niet meer aanpassen:(

Reussie op 23 sep 2018 16:29

Done ;-)

Click. Click. Peace

Het is maar wat je zelf leuk vindt!
Puur op het piste aanbod, moeilijkheidsgraad etc… staat Tignes wat mij betreft helemaal aan de top. Kwestie van sfeer is het voor Frankrijk ook goed. Maaaaar de sfeer is absoluut niet te vergelijken met de Oostenrijkse gebieden.
Flachau mooi gebied (maar van den belange Tignes niet).

Als ik echt zou moeten kiezen zou het Flachau worden! Vooral omdat ik een hekel heb aan de Franse sfeer en het gebrek aan Jagermeister ⛷🎿👍

Schiheil ⛷🏂🎿

Puur qua skiën: Tignes met enorme voorsprong. Wat mij betreft. Is een van mijn favo gebieden qua piste aanbod samen met val d Isère!

Click. Click. Peace

Tignes ken ik niet maar Flachau zou echt niet mijn voorkeur zijn, of je moet in Flachau Winkl gaan skien.
Flachau zelf vindt ik erg druk en veel pistes op relatief weinig hectare.
In Flachau-Winkl kun je skien van Kleinarl naar Zauchensee, veel leuker gebied. en wat rustiger.

Dienten Die Alte schule

Qua skieen naar Tignes, wat is het daar heerlijk!
Wil je na het skiën max apreskieen dan Flachau. Nadeel daar, erg druk, ligt lager.
Ga lekker voor Tignes, na een dag geskied te hebben is er genoeg om een biertje te pakken om vervolgens als je goed je best hebt gedaan op de piste vroeg je mandje in😉

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Zonder twijfel: Tignes.
Ik ga er al jaren heen. Echt eén van de mooiste gebieden met pistes voor elk niveau.
De liften zijn goed geplaatst en je kan met een paar liften het hele gebied doorkruisen. Je maakt dus makkelijk heel veel meters. Er zijn pistes (of een serie van pistes) met een hoogte verschil van 1300 m.

En het is daar ook gezellig vooral als je met een groep gaat. Wij vinden Val Claret het leukste deel maar Le Lac of les Brevieres is ook leuk.

Tignes is wereldtop wat betreft skiën. En een dito internationaal publiek met bijpassende sfeer. In Flachau kun je prima après skiën tussen de Duitsers en Nederlanders. En het skiën is er best oké maar niet top. Overigens wel behoorlijk sneeuwzeker ondanks lagere ligging.

Dank voor al deze reacties!
De après ski is voor mij niet heel belangrijk. Een drankje doen na het skiën vind ik top. Een keer de apreski in leuk, maar niet iedere avond.
Ik wil mezelf wel uitdagen qua pistes en eigen ontwikkeling, dus dan begint nu Tignes toch wel de voorkeur te krijgen. Tot op heden alleen in Oostenrijk geweest, dus wat dat betreft zal het ook wel even anders zijn:-) Ga mij eens verder verdiepen in het lesaanbod daar.

Let's go ski!

Vergis je dan niet in de pistes. Blauw in Tignes is rood in Oostenrijk. En rood in Tignes is zwart in Oostenrijk. Je kan uitdaging zoeken maar met 5 weken ervaring vind ik Tignes zeer pittig.

Lessen de hele week is dan geen overbodige luxe.

Nou, dat valt wel mee vind ik. Rood in Tignes is in mijn beleving niet heel veel anders dan rood in Flachau. En omdat het in Tignes per pistekilometer gemiddeld veel minder druk is dan Flachau, blijven de pistes er over het algemeen veel beter bijliggen is mijn ervaring.

Absoluut Tignes. Fantastisch gebied. Eindeloze mogelijkheden daar.

Ps. Ik heb daar als beginner geskied en heb t prima overleefd ;) vind t nog wel meevallen qua moeilijkheidsgraad.

Tignes, topgebied, maar wel een lelijk dorp…

Hoewel Espace Killy een topgebied is om te skiën, is het leuker om wat verder gevorderd te zijn om er het maximale uit te halen. Er zijn overal lekker lange en niet te steile pistes te vinden, maar alles ligt wel zo hoog dat je met een beetje slecht weer geen hand voor ogen ziet.
Als je dus nog niet heel zeker op de ski’s staat en rustig je (basis)techniek wil verbeteren vind ik Flachau een prima optie. Buiten de vakantieweken is de drukte zeker goed te doen en overal waar je komt vind je heerlijke carve-afdalingen. Ga je richting Flachauwinkl-Zauchensee en St. Johann is het sowieso al wat rustiger.
Ga dit jaar daar nog eens lekker oefenen, en ga volgend jaar knallen in Tignes - Val d’Isere.

Qua skiën zeker Tignes. Voor ieder niveau veel te vinden. Bij slecht weer, evt uitwijken naar Les Arcs (30-40 minuten auto), voldoende hoogte en veel mogelijkheden tussen de bomen rond 1800. Als je dit overweegt, best een skipas nemen die in beide gebieden bruikbaar is (check eens ski-a-la-carte). Krijg je ook wat korting en je betaalt alleen voor het gedeelte dat je per dag gebruikt. Zo heb je afhankelijk van weerr en sneeuwval eigenlijk altijd top-omstandigheden. Bovendien wanneer je wat anders wilt nog een paar leuke gebieden om de hoek, bv La Rosiere (alleen bij mooi weer :)) of Sainte-Foy_tarentaise voor liefhebbers van (eenvoudig toegankelijk) offpiste gebied.

Edwin van Riel

Les Arcs vind ik wel wat ver rijden vanuit Tignes. Sainte Foy is wel goed te doen en erg leuk met verse sneeuw. (ook zonder verse sneeuw trouwens)

Tignes is inderdaad de top. Zeker voor doorgewinterde skiërs die de hele dag willen en kunnen skiën fantastisch.
Flachau is ook heerlijk. Hierboven geeft iemand aan dat rood in Frankrijk zwart is in Oostenrijk, maar dat is gewoon onzin. De dalafdalingen naar Flachau zijn helemaal niet zo makkelijk en boven is er flink wat afwisseling. En je kunt ook in Flachau heel wat kilometers maken. Er zijn niet heel veel zwarte pistes in Flachau, maar volgens mij ben je daar ook niet heel erg naar op zoek.

Maar goed, je vergelijkt een lager gelegen gebied in Oostenrijk, met een hoog gelegen gebied in Frankrijk. Dat maakt sowieso al dat het heel verschillende gebieden zijn.
En wat je ook kiest, je gaat er zeker veel plezier beleven. In Flachau kun je fantastisch skiën en après-skiën, in Tignes kun je ook fantastisch skiën en met een grote groep kun je ook overal heerlijk een feestje organiseren.

*bericht bewerkt door phma op 24 sep 2018 10:38

Ik maak het qua vergelijk inderdaad niet makkelijk. Twee top gebieden. Mijn bedoeling is om begin februari te gaan. Dus beide zijn dan qua sneeuw goed voorzien (normaal gesproken).
Is Tignes niet soms erg koud gezien de hoogte boven de boomgrens? Kom net terug van 6 maand Bonaire, dus ben de frisheid in NL nog niet eens gewent. Hopelijk is het over een paar maand beter haha.
Ik ben wel gebonden aan het gebied zelf, aangezien ik niet met eigen vervoer ga. (busreis met een groep). Iemand ervaring met lessen op techniek in beide gebieden?

Let's go ski!

Esf in Frankrijk is sowieso goed normaal ( elke monitor heeft hier een zeer hoog ski niveau). In Flachau zit de school van Herman Maier, daar zullen zeker ook wel toppers te huur zijn.

Schiheil ⛷🏂🎿

Oostenrijk over het algemeen prima, maar geen garanties, in Frankrijk gegarandeerde niveau wat hoger. Men is daar wat langer onderweg voor ze zelfstandig les mogen geven en de eisen zijn direct al zwaarder.

Edwin van Riel

Afhankelijkheid van bus ligt wellicht Flachau meer voor de hand bv bij slecht weer. Anderzijds qua hoogte zou ik het zelf te beperkt vinden (max 2000 ongeveer) om van tevoren te boeken. Als je kunt wachten tot een week tevoren of zo, speelt dit niet natuurlijk.

Edwin van Riel

Over sneeuwzekerheid hoef je je in Flachau begin februari echt geen zorgen te maken. Het ligt heel oostelijk, waardoor 1000m in Flachau ongeveer vergelijkbaar is met 1600m in Frankrijk. Tel daarbij de 100% kunstsneeuwdekking op en het kan eigenlijk vrijwel niet mis gaan.

Enkele jaren geleden al enkele keren in Tignes geweest en vorig jaar met Pasen in Val d’isere wat hetzelfde skigebied is. Persoonlijk vind ik Tignes en val d’Isere het mooiste skigebied dat er is.

In Flachau ben ik ook al enkele keren geweest. Vorig jaar met nieuwjaar en dit jaar ga ik met nieuwjaar terug.
Maar ons zoontje van 9 is er bij en dan ga ik liever naar een kleiner gebied dan Tignes.
Flachauwinkl en zauchensee zijn trouwens ook heel mooie gebieden aan Flachau.

Begin februari zou ik voor Flachau en omstreken gaan. Als je vanaf midde maart moet kiezen, zou ik voor Tignes kiezen.

De apres ski is in Flachau ook gezelliger dan in Tignes en het zal in die periode ook minder koud zijn dan in Tignes maar dat maakt misschien minder uit.

In beide gebieden kan je een topvakantie hebben.

Amuseer je.

wanneer ga je? want als je in januari gaat zou ik Flachau kiezen: ligt lager, dus tussen de bomen dus beter zicht met sneeuwval of mist. Overigens is de lage ligging geen bezwaar wat betreft de sneeuwzekerheid: ik ken geen ander gebied waar zóveel sneeuwkanonnen staan, er ligt gegarandeerd sneeuw. In maart wordt het wel een papperig op de lagere pistes, dan kun je beter wat hoger zitten, in Tignes bijvoorbeeld. Ga je in februari? tja…dan wordt het moeilijk.

Iemand ervaring met lessen op techniek in beide gebieden?

Reussie op 24 sep 2018 19:39

Eigenlijk geldt hetzelfde als bij de gebieden. Allebei de gebieden zijn prima om te skiën en ook om les te krijgen.

ESF in Frankrijk is gewoon goed. Je krijgt daar prima les van goede skileraren.

In Oostenrijk is de structuur van de opleidingen voor skileraren wat anders. Je hebt daar Anwärter, Landes I en II en Staatlich. Als Anwärter mag je beginners les geven, en met een Staatlich diploma mag je je eigen skischool draaien en de absolute top trainen.
Bij Hermann Maier in Flachau heb je (net als in Tignes) skileraren voor alle niveaus, en dat geldt waarschijnlijk ook voor de andere skischolen in Flachau.

Ga gewoon lekker naar een van die gebieden en maak je geen zorgen.

In Flachau was het vorig jaar op sommige dagen ook -20 graden (en een week later was het even makkelijk weer +10 graden). Dus het kan daar ook bitter koud zijn.
In Tignes was het vorig jaar af en toe regen, terwijl er in Flachau niets aan de hand was. En soms was het in Flachau aan het regenen, terwijl het in Tignes prachtig zonnig weer was.
De gebieden liggen 800 km uit elkaar maar in beide gebieden hebben ze een zeldzaam goed en sneeuwrijk seizoen gedraaid.

*bericht bewerkt door phma op 25 sep 2018 09:40

wanneer ga je? […]

SkiBeppie op 25 sep 2018 09:37

Staat nota bene in de openingspost: eerste week van februari…

Mr. Slow

Flachau = druk (soms mierennest)

Piste riderrrrr

Dank allen voor de aanvullingen! Beiden dus topgebieden waar ik me zeker zal vermaken. Wat vervelend ook dat we zo verwent worden met veel mooie gebieden… Keuze is een zegen, maar soms…
Waarschijnlijk gaat het dit jaar Flachau worden. Nog even weer verder verbeteren op techniek met wat lessen. Nu oriënteren op de skischool:-)
Dan volgend jaar Tignes gaan bezoeken en ook daar weer wat lessen natuurlijk. Ik wil mezelf blijven verbeteren.

Let's go ski!

Vergis je dan niet in de pistes. Blauw in Tignes is rood in Oostenrijk. En rood in Tignes is zwart in Oostenrijk. Je kan uitdaging zoeken maar met 5 weken ervaring vind ik Tignes zeer pittig.

Lessen de hele week is dan geen overbodige luxe.

Jst81 op 23 sep 2018 21:21

Ik vond Tignes juist niet moeilijk, maar fijne brede pistes en meer dan genoeg keuze. Ik ben daar mijn 3e jaar geweest. Absoluut geen probleem hoor. En ik ben geen natuurtalent

Plaats een reactie