Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Eerste deel van rode dalafdaling (laatste deel is glijpad) naar Pozza di Fassa is “carvingheaven” voor mij. Zalig !

Pirmin op 20 mrt 2019 07:51

We gaan straks kijken, leuk… :)

Jongens, jongens, we zitten hier niet bij Voetbal Inside 😉

Pirmin op 20 mrt 2019 07:49

Idd of zullen we gewoon weer genieten van de Dolomieten

May the ski force be with you !!

Eensch! :D

Die fantastische Dolomieten 👍👍

Wij vertrekken zo richting Latemar en dan hebben we de gewenste gebieden gehad én nog 2 dagen te gaan.

De volgende opties hebben we nog:

  • San Pellegrino. Wij hebben alleen de noordzijde gedaan zaterdagmiddag, nog niet Col Margerita. Volgens de app is dat echter niet volledig open :s
  • San Martino di Castrozza. Wat verder rijden, maar daar kom je waarschijnlijk anders nooit meer…
  • nog een keer Buffaure en dan ook het plateau boven Alba (denk ik). We waren er vandeweek al even, maar met alle verse sneeuw was er niet zo heel veel meer aan in de middag, dus we willen wellicht nog een keer, maar dan met strakke pistes
  • Nog een keer Latemar, als dat heel leuk is

Carezza en Alpe Lusia waren top, maar daar hoeven we niet nog een dag heen. Cermis is ons net te klein en te ver.

Wij durfden, door de compleet verijsde ervaring met de blauwe dalafdaling (ik vond het de lastigste afdaling van de week) in Catinaccio, de rode panorama niet aan, maar ik hoor heel graag updates over de kwaliteit van die piste :). De Panoramatour lijkt ons ook leuk, maar volgens mij is dat wel een beetje geklooi met bussen. Volgens mij gaan @Harm en co vrijdag pas naar San Martino én is daar verder nog nooit iemand geweest, dus lastige keuzes ;).

Eerst vandaag lekker naar Latemar!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik wordt er ook zuur van omdat ik NU niet DAAR kan zijn.😎
(zelfs met een paar sneuneuzen erbij)😉

Born to run. B.S.

Roy, Col Margherita was gisteren volledig open. Zou me daar geen zorgen om maken.

Zitten nu in gebied van Vigo. Uitgestorven hier!

@Harm en @Skadi

Heeft @Gigi zijn I-foontje of I- padje niet meegenomen?
Te weinig plaats met al zij ski’s?😎😃

Born to run. B.S.

Wij vertrekken zo richting Latemar en dan hebben we de gewenste gebieden gehad én nog 2 dagen te gaan.

De volgende opties hebben we nog:

  • San Pellegrino. Wij hebben alleen de noordzijde gedaan zaterdagmiddag, nog niet Col Margerita. Volgens de app is dat echter niet volledig open :s
  • San Martino di Castrozza. Wat verder rijden, maar daar kom je waarschijnlijk anders nooit meer…
  • nog een keer Buffaure en dan ook het plateau boven Alba (denk ik). We waren er vandeweek al even, maar met alle verse sneeuw was er niet zo heel veel meer aan in de middag, dus we willen wellicht nog een keer, maar dan met strakke pistes
  • Nog een keer Latemar, als dat heel leuk is

Carezza en Alpe Lusia waren top, maar daar hoeven we niet nog een dag heen. Cermis is ons net te klein en te ver.

Wij durfden, door de compleet verijsde ervaring met de blauwe dalafdaling (ik vond het de lastigste afdaling van de week) in Catinaccio, de rode panorama niet aan, maar ik hoor heel graag updates over de kwaliteit van die piste :). De Panoramatour lijkt ons ook leuk, maar volgens mij is dat wel een beetje geklooi met bussen. Volgens mij gaan @Harm en co vrijdag pas naar San Martino én is daar verder nog nooit iemand geweest, dus lastige keuzes ;).

Eerst vandaag lekker naar Latemar!

Roy83 op 20 mrt 2019 08:44

Latemar is leuk, maar persoonlijk Cermis is een van mijn favorieten.

May the ski force be with you !!

Vond Cermis wel leuk maar niet heel speciaal of zo. Passo San Pellegrino en Latemar vond ik veel mooier…

@Harm en @Skadi

Heeft @Gigi zijn I-foontje of I- padje niet meegenomen?
Te weinig plaats met al zij ski’s?😎😃

dan58 op 20 mrt 2019 09:20

Gijs heeft vakantie… ;)

Latemar is prima, met San Pellegrino had ik weinig. Echte tweedeling in het skigebied. Cermis heerlijk brede lange piste die ik rustig de hele dag kan doen.

May the ski force be with you !!

Zo zie je maar dat smaken verschillen… :)

Ik ben dit jaar en vorig jaar een dag in Pozza di Fassa (Buffaure) geweest. Is een leuk gebiedje en erg rustig. Hoe is dat te vergelijken met Carezza? Moeilijker, uitdagender, leuker?

Pozza en Vigo vandaag is leuk maar absoluut niet bijzonder. Gebied is langgerekt met wat leuke rode en zwarte pistes maar het kan mij nergens echt boeien. Pistes hoog zijn prima, laag pap. Gek genoeg is de zwarte dalafdaling naar Pozza heerlijk! Hele dikke pap waar je met een snowboard lekker op kunt surfen. Wilde eigenlijk omstreeks half vier stoppen maar zit nu weer in de lift voor een 3e afdaling door de slush… :p

En verder, zon, strak blauw en lekkere temps… :D

Gisteren Latemar was top. Alleen de pistes terug naar Predazzo aan het einde van de dag wat hard.
Vandaag Alpe Cermis gedaan. Niet heel groot, maar wat een heerlijke pistes. Vooral zwart en dan rood naar beneden is machtig. De rode in de middag wel wat zacht, de zwarte bleef goed. Het leek in de ochtend druk te worden, steeds wat (10 - 20) mensen bij de liften, maar na de middag niets meer.
Boven bij de 1e gondel zit t/m morgen, donderdag een testcentrum voor ski’s, gratis bij registratie van een id.

null

Vandaag Latemar(ski). Het gebied vond ik echt heel mooi! Veel afwisseling, voelt veel
ruimer dan het is, mooie rode pistes, landschappelijk heel mooi, maar ik denk wel dat ie van t lijstje voor de laatste 2 dagen afvalt. Het was echt veel drukker dan Carezza, Fassa, San Pellegrino en Lusia. Prima te doen, maar zeker in de ochtend vanuit Predazzo het gebied in wel een minuut of 3 aansluiten (en dat vinden we lang :)). Enorm veel Polen en daar zaten ook wel wat lompere bij. Maar uiteindelijk wel een geweldige dag gehad!

Bij ons lag de laatste afdaling naar Predazzo er niet meer zo mooi bij:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/08ca0f5d552df9a8198de319...

Maar het meeste lag er veel beter bij :)
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/1cf7246dd383d0ec50ceecfd...

Ik vond de afdalingen bij Agnello en bij Oberholz erg mooi en leuk! Het gebied is lekker uitgestrekt, maar is eigenlijk helemaal niet zo groot, terwijl je er met alle snelle liften ook zo doorheen bent.

Alleen Pala di Santa niet gedaan, die zwarte zag er vrij heftig uit en die rode is geen bal aan, verder makkelijk alle liften en alle afdalingen kunnen doen (misschien hier en daar een kleine variant vergeten).

Ondanks de laatste foto is de afdaling Cinque Nazioni erg leuk en die is grotendeels uitgestorven, omdat iedereen het gebied eerst in wil.

Wel opvallend hoeveel verschil er tussen de rode pistes hier zit, sommige zijn echt pittig, anderen zijn eerder blauw.

Wederom een topdag in ieder geval! Ik zal zo ff teruglezen wat jullie allemaal aanbevelen voor de laatste 2 dagen :).

Laatste foto (voor de pistekaarverzamelaars): !undefined

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Jammer van die drukte in Latemar. Heb daar twee van mijn mooiste skidagen beleefd vorig jaar en vind het een topgebied. Toen was het wel lekker rustig. Als de Sella Ronda drukte zich nu ook al naar de rest van de gebieden verplaatst kom ik daar voorlopig niet meer. Het is al eind maart…

Cermis ben ik niet geweest. Ik vond San Pellegrino ook niet zo boeiend, maar Vigo en Pozza dan juist weer geweldig. Vigo is landschappelijk zeer fraai met de Catinaccio. Toch verschillende smaken inderdaad, en maar goed ook.

En GiGi vakantie?! Haha

Mr. Slow

De rest van de gebieden was wel echt rustig hoor, ook Lusia, terwijl er zondag heel veel locals waren. Vigo / Catinaccio was ook behoorlijk rustig, terwijl daar wel iedereen heen ging ivm bewolking die ochtend.

En druk blijft echt relatief he :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Alpe Cermis is best een aanrader. Bovenin diverse rode met wat uitdaging, en een hele mooie helemaal naar beneden. Een lange blauwe is een glijpad die boarders niet mogen doen. Alles is zo goed als van de zon af, dus blijft lang goed.
Wij weten ook nog niet wat we morgen doen. Pozza/vigo trekt me niet zo, want pozza heb ik al gedaan maar mijn vrouw wil liefst blauw/rood, en m.i. is er dan niet zoveel. San Martino kan, maar dat zijn 4 losse stukjes. Carezza is een optie, maar hoe ligt dat tov de zon?

San Martino is voor een uur rijden, dat is misschien toch wat te ver.

Carezza lag prima in de zon, maar gister was het wel koud dus bleven de pistes wel lang goed (vandaag in Latemar overigens ook). Onderin wel wat ijsplaten, maar de pistes zelf waren vanaf het begin tot het einde echt heel goed, eigenlijk geen pap en zeker geen bulten. Als je vrouw vooral blauw en rood doet is Carezza leuk, maar het zijn feitelijk drie liften die pistes (in verschillende varianten) ontsluiten die bovenin zwart of rood zijn en lager blauw. De rest is verbinding, maar wel leuk (wel echte, vrij makkelijke, pistes). Zwart hoeft nergens per se (maar zijn kleine stukken).

Ik denk als je Cermis niet te klein vond, je Carezza ook zeker niet te klein vindt.

Vigo zelf vond ik wat klein, het Buffaure stuk en de col die daar achter ligt, bij Alba weer omhoog, trekt mij wel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En GiGi vakantie?-! Haha

Quick op 20 mrt 2019 17:36

Jazeker! In ieder geval wat betreft skigebieden- en reisverslagen. Bovendien staat er wel een beschrijving van de meeste gebieden die we aandoen - ergens op deze site.
Morgen wat 2019-2020 ski’tjes testen. Dan is de vakantie voor een paar uur voorbij.

@Roy83 . Wij zijn vandaag ook in Latemar geweest. Precies zoals jij beschrijft vonden wij het ook. Behalve een stukje zwart ri Pampeago eind van de middag en het onderste stuk richting de gondel naar Pedrazzo was wat minder. Maar echt een heerlijk gebied en de rit waard vanuit Canazei. Morgen Marmolade!

null

Aequilater Nubila

Ik ben dit jaar en vorig jaar een dag in Pozza di Fassa (Buffaure) geweest. Is een leuk gebiedje en erg rustig. Hoe is dat te vergelijken met Carezza? Moeilijker, uitdagender, leuker?

laco op 20 mrt 2019 12:00

Ik heb Buffaure alleen later in de middag geskied, na een nachtje met verse sneeuw dus toen was het daar nogal uitdagend, maar ik denk dat bij goede pistes er niet zoveel verschil in zit, qua niveau. Als het er al is, denk ik dat Buffaure iets uitdagender is door de lange dalafdalingen…

Bij Carezza ski je onder en boven de boomgrens en meer op een grote bergflank, terwijl Buffaure, op de dalafdalingen na, boven de boomgrens zit.

Carezza is in een halve dag heen-en-weer te skien en dan hoef je geen piste over te slaan. Dat is denk ik bij Buffaure wel vergelijkbaar.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@winterwonderland ik heb alleen bij de lunch wat Nederlands gehoord (en Belgisch)…waar hebben jullie gelunched?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 . Wij hebben bij de Mayr Alm gezeten. Italiaanse tijden 😉. Van ongeveer half 2 tot half 3. Heerlijk volop in de zon links bij de grote stenen tafel met boomstamstoelen!

Aequilater Nubila

Heerlijk al die plaatjes en verhalen, kan niet wachten op de volgende winter!!! Geniet er lekker van allen 😎⛷🍻

PS: Uit pure frustratie net maar een nieuwe skijas besteld 😬😂

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Roy83 @Winterwonderland Dank voor de tips. We hebben een waanzinnige dag gehad.

Vandaag vanuit Selva de eerste liftjes gepakt naar Colfosco en daar in de kou met volle zon en nagenoeg perfecte condities de Edelweiss een aantal malen van top tot dal aan een stuk door kunnen carven. Wat een fijn stukje daar.

We zijn daar blijven hangen tot de drukte voor de gondel via corvara naar Alta Badia weg was. Aldaar zijn we het gebied doorkruisd en hebben de lekkerste pistes vaak meer dan eens gepakt. Gas vol open en knallen. Het kon en was heerlijk.

Op weg naar Lagazuoi kwamen we een bord met wegwijzer naar restaurant via bospad tegen en zijn daar ingeslagen. Super mooi paadje, maar helaas was/leek het restaurant gesloten. De naam ben ik kwijt maar het zag er fancy uit.

Van daar uit prikkend en lopend verder naar de taxi busjes die ons naar de gondel brachten die je bovenop de punt van de Lagazuoi afdaling zet. We kozen er voor om daar de rode piste naar cinque torri te doen en dat was geen vergissing. We hadden het rijk alleen. Race banen waar we keer op keer door sneeuw hen sneden. Het was heerlijk in de zon en met nog steeds perfecte pistes.

En toen besloten we om niet te stranden op pakweg 20/ 30 (of misschien wel meer) km van ons boeren hutje in Selva, want dat overwogen we wel. We wilden het liefst door met ontdekken van al dat moois. Maar verstandig, pakten dus nog eens de gondel omhoog en vielen van verbazing in verbazing op de Lagazuoi afdaling naar Alta Badia. Wat een bijzonder pad. Ook prachtig lijkt me in de zomer.

Met paardjes terug en doorskien van lift naar lift (maar nog steeds gillend van plezier) kwamen we tien minuten voor vijf bij de lift die ons naar de top van dantercepies bracht. We hadden het gehaald. Zippend aan de Aperol spritz in de skibar beneden konden we niet geloven wat we vandaag hadden gezien en gedaan. Wat een pracht. Zeldzaam zijn dergelijke dagen.

Dus bedankt nogmaals, voor het avontuur van vandaag. Morgen weer een nieuwe :)

*bericht bewerkt door JeroenPIZS op 20 mrt 2019 23:27

@Roy83 . Wij hebben bij de Mayr Alm gezeten. Italiaanse tijden 😉. Van ongeveer half 2 tot half 3. Heerlijk volop in de zon links bij de grote stenen tafel met boomstamstoelen!

winterwonderland op 20 mrt 2019 22:32

Wij hebben volgens mij ergens anders gelunched, ik zal eens checken waar. Maar qua tijd zou het kunnen 😊.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Sella Ronda (oranje variant) was top!!

Plaats een reactie