Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Het plan was val di Fassa maar toen @Harm om 8:30 een foto van een lege parkeerplaats bij San Martino stuurde en het net iets minder lang rijden leek zijn we ook die kant op gegaan.

Mooi gebied, lange afdalingen, maar wel wat oude liften:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/8a02a90e090b640139d00b10...

Onze favoriete afdaling was de rode 19:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/be3021821b8c995be6468d4a...

Verder ook hier weer onovertroffen uitzichten en heerlijk eten! Heel rustig op de piste en ondanks de hoge temperaturen waren er nog genoeg pistes (op noordhellingen) die er goed bijlagen. De zuidhellingen waren om 10:30 al bagger maar dat waren er eigenlijk maar 2.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/e237e8c12b42a02e14640be6...

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/8ff620995633d8b63561e93e...

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/0fdc418c663bf415a60db506...

Al met al echt een waanzinnige vakantie gehad. Wel warm, maar bijna alle pistes konden daar heel goed tegen en doordat er een klein beetje verse sneeuw viel maandag was het plaatje boven de 1700m ook best winters.

Alles was heel rustig, Latemar iets drukker maar uiteindelijk nergens langer dan 3 minuten gewacht en bijna overal direct de lift. Heel af en toe kom je een verdwaalde Nederlander of Belg tegen, soms een Duitser maar vooral Tsjechen en Polen. Overigens hadden we alleen in Latemar wat lompere taferelen, verder blijken dat ook gewoon mensen te zijn.

Dikke kans dat we volgend jaar hetzelfde doen, maar dan met de dolomiti pas zodat een dagje SR ook een optie is. Vanavond nog even een goede pizza scoren en dan zit het er weer op.

Aardig wat gebieden gezien:
Passo San Pellegrino
Alpe Lusia
Val di Fassa Catinaccio en Buffaure
Carezza
Latemar
San Martino

Alle gebieden (op Buffaure na) eigenlijk helemaal geskiet, terwijl we niet zo gek hard skiën. Latemar vond ik qua skiën denk ik het leukst, San Martino is echt een verborgen iets (bijna nostalgisch) en San Pellegrino had de beste combi van uitzicht, rust en pistes. Carezza en Alpe Lusia zijn echt leuk voor een dag! Op het verlanglijstje staan nu nog Passo Rolle, Val di Fassa helemaal en Cermis.

*bericht bewerkt door Roy83 op 22 mrt 2019 17:37

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi man Roy. Goede reis terug (aan allen trouwens)…

Hier nog wat plaatjes van San Martino en Passo Rolle…

null

De lift met de veelzeggende naam "Ferrari" in Passo Rolle… :p

San Martino

null

Passo Rolle

null

Passo Rolle

null

null

San Martino

null

*bericht bewerkt door Harm op 22 mrt 2019 18:29

Na vandaag heb ik in alle delen van de Dolomiti Superski geskied. Jeej!

Na vandaag heb ik in alle delen van de Dolomiti Superski geskied. Jeej!

GiGi op 22 mrt 2019 18:30

Daar moet op gedronken worden!

Ha, een van die foto’s komt me bekend voor van GiGi’s website. Ziet er fraai uit, wil er graag nog eens heen maar eerst staan er nog wat andere gebieden op de lijst. Als je niet beter wist zou je zeggen dat jullie samen met vakantie zijn @Harm. ;) geniet er nog even van!

Mr. Slow

Ha, een van die foto’s komt me bekend voor van GiGi’s website. Ziet er fraai uit, wil er graag nog eens heen maar eerst staan er nog wat andere gebieden op de lijst. Als je niet beter wist zou je zeggen dat jullie samen met vakantie zijn @Harm. ;) geniet er nog even van!

Quick op 22 mrt 2019 18:35

Haha, dat zei Gijs ook meteen…

We nemen het er nog even van. Morgen Carezza op weg naar de snelweg. Dan hebben we de volgende gebieden gezien deze week:

Alpe Cermis
Latemar/Obereggen
Alpe Lusia
Passo San Pellegrino
Vigo di Fassa en Pozza di Fassa
Sella Ronda (Val Gardena, Alta Badia, Arraba, Val di Fassa)
San Martino Costrazza
Passo Rolle
Carezza

Best netjes voor een week… :p

Na vandaag heb ik in alle delen van de Dolomiti Superski geskied. Jeej!

GiGi op 22 mrt 2019 18:30

👍👍

Alle ‘grote’ gebieden of ook Jochtal ed?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wow, San Martino op de lijst voor volgend jaar. Vandaag nogmaals Latemar gedaan, laat gelunched en daarna gestopt voor deze winter. (waarschijnlijk) Goede reis terug allen.

Na vandaag heb ik in alle delen van de Dolomiti Superski geskied. Jeej!

GiGi op 22 mrt 2019 18:30

👍👍

Alle ‘grote’ gebieden of ook Jochtal ed?

Roy83 op 22 mrt 2019 18:42

Ja vorig jaar al. Ook Kronplatz, Gitchberg-Jochtal, Drei Zinnen, Cortina, Brixen etc. Alle plukjes heb ik nu gehad. De komende tijd ga ik een uitgebreid document maken over de Dolomiti Superski denk ik. Met beschrijvingen van de gebieden, waar je het best heen kan gaan als je X wil of Y zoekt, etc.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 mrt 2019 18:49

Cool! Zover ben ik nog niet maar deze week is er een grote stap gemaakt!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Klinkt goed. En deel je dat dan later, of houd je dat voor jezelf? De Dolomietengoeroe zou ook mooie geuzennaam zijn.

*bericht bewerkt door Quick op 22 mrt 2019 18:54

Mr. Slow

Klinkt goed. En deel je dat dan later, of houd je dat voor jezelf? De Dolomietengoeroe zou ook mooie geuzennaam zijn.

Quick op 22 mrt 2019 18:54

PayDay F?

Deze begrijp ik niet helemaal geloof ik.

Mr. Slow

Vandaag tikte de thermometer maarliefst 19 graden aan in Alta Badia, maar de pistes lagen er fantastisch bij. Harde onderlaag met een zachte toplaag. Wat blijft het voorjaar toch geweldig!

Overigens moet ik toch wel echt even mn enthousiasme kwijt over de Lagazuoi afdaling (richting Alta Badia). Dat is toch wel echt 1 van de mooiste afdalingen die ik ooit in mn leven heb gemaakt 😍

Na vandaag heb ik in alle delen van de Dolomiti Superski geskied. Jeej!

GiGi op 22 mrt 2019 18:30

👍👍

Alle ‘grote’ gebieden of ook Jochtal ed?

Roy83 op 22 mrt 2019 18:42

Ja vorig jaar al. Ook Kronplatz, Gitchberg-Jochtal, Drei Zinnen, Cortina, Brixen etc. Alle plukjes heb ik nu gehad. De komende tijd ga ik een uitgebreid document maken over de Dolomiti Superski denk ik. Met beschrijvingen van de gebieden, waar je het best heen kan gaan als je X wil of Y zoekt, etc.

GiGi op 22 mrt 2019 18:48

Dat klinkt als een goed plan 😜

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Vanavond startte in Selva de skimarathon zoals @HN65 schreef. Was erg leuk en indrukwekkend ook om te zien hoe sommige skitoerders na de start de piste onder de dantercepies gondel omhoog stuifden voor een hele Sella Ronda op mensenkracht.
Prachtig!

https://www.youtube-nocookie.com/embed/uV_kLGTvP7A?rel=0&amp…

*bericht bewerkt door JeroenPIZS op 23 mrt 2019 00:25

Goede terugreis aan alle Dolomietengangers

Goedemorgen:

Twee praktische vragen:

Gaat er ook een skibus / taxi bus van passo Falzergo terug naar Armenterola? Qua tijd sla ik lagazoi liever over vandaag.
Klopt het dat je vanaf Son dei prade al naar Cortina kan skien?

Zo. Laatste uurtjes zitten er op. Vanochtend in Carezza geskied. Nu is iedereen blij dat ie weg mag haha. Dit is voor mij toch wel de flop van de Dolomieten. Slecht geplaatste liften, veel eigenlijk niet zo boeiende glijpaden. Alleen de Pra di Tori is leuk, voor technische training vooral. Maar daarvoor zou ik niet afreizen naar dit gebied. Ik ben er nu drie keer geweest in alle mogelijke omstandigheden. En alledrie de keren viel het tegen. Maar ja, dat is mijn mening (hoewel die in de groep breed wordt gedeeld).

Check, Carezza was niets. Enkel de zwarte Pra di Tori was super…

Nu eten en dan naar huis…

Top week gehad!

Zo. Laatste uurtjes zitten er op. Vanochtend in Carezza geskied. Nu is iedereen blij dat ie weg mag haha. Dit is voor mij toch wel de flop van de Dolomieten. Slecht geplaatste liften, veel eigenlijk niet zo boeiende glijpaden. Alleen de Pra di Tori is leuk, voor technische training vooral. Maar daarvoor zou ik niet afreizen naar dit gebied. Ik ben er nu drie keer geweest in alle mogelijke omstandigheden. En alledrie de keren viel het tegen. Maar ja, dat is mijn mening (hoewel die in de groep breed wordt gedeeld).

GiGi op 23 mrt 2019 11:10

Goede motivatie voor maandag @Gigi 😅

Maar ff, de ravioli met spinazie bij de Hennenstall in Carezza! Lekkerste pasta ooit ever!!

Nu naar huis…

null

*bericht bewerkt door Harm op 23 mrt 2019 14:34

Zo. Laatste uurtjes zitten er op. Vanochtend in Carezza geskied. Nu is iedereen blij dat ie weg mag haha. Dit is voor mij toch wel de flop van de Dolomieten. Slecht geplaatste liften, veel eigenlijk niet zo boeiende glijpaden. Alleen de Pra di Tori is leuk, voor technische training vooral. Maar daarvoor zou ik niet afreizen naar dit gebied. Ik ben er nu drie keer geweest in alle mogelijke omstandigheden. En alledrie de keren viel het tegen. Maar ja, dat is mijn mening (hoewel die in de groep breed wordt gedeeld).

GiGi op 23 mrt 2019 11:10

Goede motivatie voor maandag @Gigi 😅

Rene op 23 mrt 2019 13:14

Was er een keer op maandagochtend en had het hele skigebied voor mij alleen. Echt bizar als al die mannen aan de liften er alleen voor jou zijn. Misschien is beste kwaliteit dus wel dat het er altijd rustig is. Zou zeggen geniet ervan, zouden ze over tien jaar nog bestaan?

@Harm, Mooie foto`s man! Blijft zeker op mijn lijst staan!. Is alles daar in 1 dag beetje te skieen?
De Drei Zinnen dolomieten weet iemand als je dat in 1 dag kan doen of is het beter om het over 2 dagen te verdelen!

Denk dat nog wel even duurt voordat ik deze gebieden ga bezoeken helaas. Maar volgend jaar wel met familie naar de Dolomieten, zie er al na uit met mijn neefje en nichtje :) (van nu 7 maanden en 3,5 jaar).
Echter wat in het vat zit verzuurd niet!

@GiGi, Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar je verhalen en je kijk erop!

De rust maakt Carezza inderdaad grotendeels wat het is, maar op zich zijn de pistes die niet voor de verbinding zijn ook best wel leuk, maar smaken verschillen natuurlijk.

Wellicht ook een klein beetje hetzelfde als met Winterberg, dat is in december, voor je naar de Alpen gaat, erg leuk. Maar andersom is niets aan. Datzelfde geldt voor Carezza, dat is meer een voorgerecht dan een dessert, waarbij Latemar, San Pellegrino en San Martino de hoofdgerechten zijn :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Carezza is in een halve dag makkelijk te doen. Maar met deze omstandigheden zou ik hem niemand aanraden. Wellicht met verse poeder…

Dat is overigens wel een van de dingen die mij afgelopen week echt heel erg duidelijk werd: die pistekilometers zijn echt niet meer dan een indicatie.

Wij hebben echt elk gebied in een dag gezien, Lusia en Carezza in een halve. Natuurlijk niet echt elke variant maar op 1 lift na in Latemar zeker alle liften en vaak zat een lift 2 of 3 keer. En wij skien behoorlijk rustig (of eigenlijk: onze gezamenlijk gemiddelde is niet zo hoog ;)).

Al met al hebben we een heerlijke week gehad, wellicht volgende jaar weer en dan Cermis en Passo Rolle erbij.

Of misschien meer een variant met Val Gardena dichterbij, of Drei Zinnen, of Cortina…

We zullen zien, het concept is super bevallen!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Terugreis ging overigens super! Om 14 uur reden we weg bij een tankstation tussen Carezza en Bolzano en om 23:23 uur was ik thuis in Zutphen…

Dat hebben jullie flink vlotter dan wij gedaan. Wij reden rond 7.15 weg uit Moena en waren rond 19:30 thuis. Tuurlijk wel gelunched ed, maar het was vooral in Duitsland erg druk. Fernpass niet, misschien 5 minuutjes vertraging.

Dat gaan we volgend jaar dus anders doen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Na vandaag heb ik in alle delen van de Dolomiti Superski geskied. Jeej!

GiGi op 22 mrt 2019 18:30

.
Heb je ook het onbekende, maar o zo mooie Civetta-skigebied gehad?

Plaats een reactie