Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Wauw!

Click. Click. Peace

Sinds gisteren weer in Corvara. Omstandigheden zijn werkelijk schitterend.

null

null

Bert61 op 15 dec 2019 19:27

27e naar Colfosco maar dit ziet er prachtig uit zo!

@pahlawan

Via Colfosco, Corvara en La Villa naar St Croce. Mooi tochtje.👌

Born to run. B.S.

Sinds gisteren weer in Corvara. Omstandigheden zijn werkelijk schitterend.

null

null

Bert61 op 15 dec 2019 19:27

Dit soort plaatjes zijn geweldig! Nog 5 dagen #duurtlang

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

@pahlawan , wij zaten vorig jaar in Santa Christina onderaan de saslong lift. Je kunt van daaruit prima mooie dagtochten maken als je vroeg vertrekt. Uiteraard is de Sellaronda (beide kanten) prima te doen. Wij zijn vanuit st Christina ook naar het kerkje van st. Croce in Badia geweest. Hebben ook de Laguzoi afdaling gedaan; skiën naar Armentarola, daar de bus of taxi nemen naar de lift Falzarego- Laguzoi,dan de prachtige afdaling maken en daarna met de paardjes terug naar Armentarola. Ook de Marmolada is echt een aanrader. En zoals al eerder genoemd; richting Ortisei (met ondergronds treintje) via de mooie la longia naar Ortisei en daar het dorp oversteken naar de lift naar Seiser Alm, dan met de skibus terug richting Santa Christina of via Ortisei weer terug met het eerder genoemd treintje naar st. Christina. Genoeg mogelijkheden dus…

Vandaag de sellaronda gedaan met de klok mee. Het was het grotendeels bewolkt mrt temperaturen rond het vriespunt. Extreem rustig op de pistes… Heerlijk!

null
null

Het gaat bergafwaarts met de wintersport!

Mooi @joski. Ergens lijken de Dolomieten echt een van de beter bestemming half december te zijn, praktisch alles open, altijd goede condities en heel, heel rustig…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Is deze route vanuit corvara naar Seiser Alm nog helemaal up to date ?

CJAHulskamp 7 januari 2016 · 20:44
1 route

Vanuit Corvara naar Dantercepties. Afdalen naar Wolkenstein. Piste door het dorp nemen en oversteken bij de poortjes. 50 m lopen naar de rode gondel Ciampinoi. Dan Saslong afdaling naar Santa Christina. Daar de ondergrondse trein richting Col Raiser. Door naar Seceda vandaar de geweldige piste La Longia naar Ortisei. In Ortisei de roltrappen en stukje lopen naar de gondel naar de Seiseralm.

2 route

Begin hetzelfde tot aan Ciampinoi. Dan afdalen naar Plan de Gralba en De gondel naar Piz Sella nemen. Daar afdalen naar Monte Pana en de bus tegen betaling nemen naar de Seiseralm.

Leuker is om er een rondje van te maken. De Seiseralm is wel erg vlak en relatief veel oude tweezitters. Dit gedeelte is wel leuk om eens bezocht te hebben maar is niet echt een hoogtepunt.

2e route is mischien iets sneller als je bus meteen hebt.

1e route is mooier en je hebt meteen twee prachtige pistes. De Saslong en La Longia (Seceda)

Is deze route vanuit corvara naar Seiser Alm nog helemaal up to date ?

CJAHulskamp 7 januari 2016 · 20:44
1 route

Vanuit Corvara naar Dantercepties. Afdalen naar Wolkenstein. Piste door het dorp nemen en oversteken bij de poortjes. 50 m lopen naar de rode gondel Ciampinoi. Dan Saslong afdaling naar Santa Christina. Daar de ondergrondse trein richting Col Raiser. Door naar Seceda vandaar de geweldige piste La Longia naar Ortisei. In Ortisei de roltrappen en stukje lopen naar de gondel naar de Seiseralm.

2 route

Begin hetzelfde tot aan Ciampinoi. Dan afdalen naar Plan de Gralba en De gondel naar Piz Sella nemen. Daar afdalen naar Monte Pana en de bus tegen betaling nemen naar de Seiseralm.

Leuker is om er een rondje van te maken. De Seiseralm is wel erg vlak en relatief veel oude tweezitters. Dit gedeelte is wel leuk om eens bezocht te hebben maar is niet echt een hoogtepunt.

2e route is mischien iets sneller als je bus meteen hebt.

1e route is mooier en je hebt meteen twee prachtige pistes. De Saslong en La Longia (Seceda)

Zorba op 17 dec 2019 13:06

Vorig jaar eind Januari kon dit beide nog!

Edit: en volgens mij is er nog geen snellere optie. Duurt wel even allemaal. Begin op tijd

*bericht bewerkt door Simonko op 17 dec 2019 13:21

Is deze route vanuit corvara naar Seiser Alm nog helemaal up to date ?

CJAHulskamp 7 januari 2016 · 20:44
1 route

Vanuit Corvara naar Dantercepties. Afdalen naar Wolkenstein. Piste door het dorp nemen en oversteken bij de poortjes. 50 m lopen naar de rode gondel Ciampinoi. Dan Saslong afdaling naar Santa Christina. Daar de ondergrondse trein richting Col Raiser. Door naar Seceda vandaar de geweldige piste La Longia naar Ortisei. In Ortisei de roltrappen en stukje lopen naar de gondel naar de Seiseralm.

2 route

Begin hetzelfde tot aan Ciampinoi. Dan afdalen naar Plan de Gralba en De gondel naar Piz Sella nemen. Daar afdalen naar Monte Pana en de bus tegen betaling nemen naar de Seiseralm.

Leuker is om er een rondje van te maken. De Seiseralm is wel erg vlak en relatief veel oude tweezitters. Dit gedeelte is wel leuk om eens bezocht te hebben maar is niet echt een hoogtepunt.

2e route is mischien iets sneller als je bus meteen hebt.

1e route is mooier en je hebt meteen twee prachtige pistes. De Saslong en La Longia (Seceda)

Zorba op 17 dec 2019 13:06

Ja ik zit er nu en deze twee mogelijkheden zijn nog steeds van toepassing.

Wij zijn ons aan het oriënteren voor onze wintersport, begin maart.
Ik heb nog nooit in Italië geskied dus zou graag eens naar de Dolomieten willen. Van een kennisje kreeg ik de tip voor een bepaald hotel in Arabba, maar als ik zo even door dit forum scroll, heb ik het gevoel dat Arabba niet echt vaak tussen jullie lijstje aanraders staat.
Is Arabba een mooie / handige bestemming? Wat zijn de voor- en nadelen en als het geen aanrader is, wat zouden jullie dan wel adviseren? Mijn vriend twijfelt eigenlijk vooral vanwege de afstand, we willen niet anderhalve dag in de auto zitten.

We zijn redelijk gevorderde skiërs, die het liefst rood skiën. Af en toe een zwarte piste tussendoor en blauw uiteraard ook geen bezwaar (maar niet teveel).

Het alternatief is dat we weer naar St. Anton gaan, maar dan blijft mijn Italië-droom nog langer in de koelkast liggen… :-)

Ik ben een vaste bezoeker van de Dolomieten, maar nog nooit in Arabba geweest. Wij kiezen altijd voor Wolkenstein (Selva) of een dorp in Alta Badia, meestal Corvara.
Wij vinden het altijd wel leuk om naar de Seceda te gaan. Dat is vanuit Arabba wel te doen, maar als je dan nog La Longia wil doen en een strudeltje bij Anna wil eten kom je vanuit Arabba toch wel snel tijd te kort.
Maar, vanuit Arabba heb je weer mogelijkheden die vanuit een ander dorp weer krap aan worden.
Voor onze wensen liggen Wolkenstein en Corvara het meest gunstig.

Ik denk dat het verder een prima bestemming is, alleen iets verder rijden. Verder heb ik geen idee of het dorp een beetje gezellig is. Voor zover dat belangrijk is.

Wolkenstein bijv. is 1000 km vanaf Utrecht.
Gisteren zag ik hier op de website een leuk filmpje over Val Gardena (waar Wolkenstein ligt).

Rode pistes zijn er genoeg in heel de Dolomieten.

*bericht bewerkt door Noblesse op 18 dec 2019 11:15

Wij zijn ons aan het oriënteren voor onze wintersport, begin maart.
Ik heb nog nooit in Italië geskied dus zou graag eens naar de Dolomieten willen. Van een kennisje kreeg ik de tip voor een bepaald hotel in Arabba, maar als ik zo even door dit forum scroll, heb ik het gevoel dat Arabba niet echt vaak tussen jullie lijstje aanraders staat.
Is Arabba een mooie / handige bestemming? Wat zijn de voor- en nadelen en als het geen aanrader is, wat zouden jullie dan wel adviseren? Mijn vriend twijfelt eigenlijk vooral vanwege de afstand, we willen niet anderhalve dag in de auto zitten.

We zijn redelijk gevorderde skiërs, die het liefst rood skiën. Af en toe een zwarte piste tussendoor en blauw uiteraard ook geen bezwaar (maar niet teveel).

Het alternatief is dat we weer naar St. Anton gaan, maar dan blijft mijn Italië-droom nog langer in de koelkast liggen… :-)

ankiepankie op 18 dec 2019 10:56

Haha 1,5 dag! Wat een onzin.
Dan moet je iets harder op dat gaspedaal drukken, dan ben je er gewoon in een uurtje of 9/10 (met normale (weers)omstandigheden).

Wij zijn ons aan het oriënteren voor onze wintersport, begin maart.

Ik heb nog nooit in Italië geskied dus zou graag eens naar de Dolomieten willen. Van een kennisje kreeg ik de tip voor een bepaald hotel in Arabba, maar als ik zo even door dit forum scroll, heb ik het gevoel dat Arabba niet echt vaak tussen jullie lijstje aanraders staat.
Is Arabba een mooie / handige bestemming? Wat zijn de voor- en nadelen en als het geen aanrader is, wat zouden jullie dan wel adviseren? Mijn vriend twijfelt eigenlijk vooral vanwege de afstand, we willen niet anderhalve dag in de auto zitten.

We zijn redelijk gevorderde skiërs, die het liefst rood skiën. Af en toe een zwarte piste tussendoor en blauw uiteraard ook geen bezwaar (maar niet teveel).

Het alternatief is dat we weer naar St. Anton gaan, maar dan blijft mijn Italië-droom nog langer in de koelkast liggen… :-)

ankiepankie op 18 dec 2019 10:56

Haha 1,5 dag! Wat een onzin.
Dan moet je iets harder op dat gaspedaal drukken, dan ben je er gewoon in een uurtje of 9/10 (met normale (weers)omstandigheden).

Geraertshoven op 18 dec 2019 11:40

Vanaf ons huis is het 1100 km naar Arabba, dus volgens jouw redenatie moeten we dan 110 gemiddeld rijden. Nu rijden we op de snelweg over het algemeen 150-180 km/uur, maar om 110 gemiddeld te rijden moet je nogal doorblazen. Zeker omdat je volgens mij het laatste deel binnendoor rijdt.

1,5 dag was ook bij wijze van spreken, maar 9/10 uur klinkt mij niet bijster realistisch in de oren…

10u en 10 min vanaf Utrecht naar Arabba (1031km) volgens Google Maps. Voorspelling aankomst 15:00u zaterdag 21-12. En Google Maps is meestal vrij negatief. Dus met pauzes is deze tijd weer realistisch.

En ik kan me herinneren dat je vroeger naar het geweldige Superdevoluy ging. Dat is vanaf Utrecht nog verder in km dan Arabba.

Ik ga begin maart naar Campitello di Fassa ligt dat een beetje centraal want wil ook de wijntour in alta badia gaan doen maar weet niet hoe lang dat skiën is vanaf Campitello

Arabba is relatief klein met weinig aansprekend centrum waardoor het mogelijk wat minder populair is dan een Corvara, Selva of San Cassiano/Badia. En je moet één pasje extra over (ofwel Campalongo ofwel Pordoi), is toch net iets minder handig. Als er echt een grote dump valt is Arabba als eerste afgesloten van de wereld tov de andere dorpen ronde de Sella

Ik ga begin maart naar Campitello di Fassa ligt dat een beetje centraal want wil ook de wijntour in alta badia gaan doen maar weet niet hoe lang dat skiën is vanaf Campitello

rv op 18 dec 2019 12:16

Als je vroeg aan de wijn begint lukt het wel. Maar je moet wel rekening houden met de tijd die je nodig hebt om terug te komen. Dus centraal van wat? Het is exact de overkant van het Sella massief tov Alta Badia. Maar het kan zeker

Ok thnx hoe lang ben je onderweg dan ongeveer van Campitello naar alta badia? Je moet natuurlijk heen en terug

Ok thnx hoe lang ben je onderweg dan ongeveer van Campitello naar alta badia? Je moet natuurlijk heen en terug

rv op 18 dec 2019 15:20

Je zou gewoon de hele Sella Ronda kunnen skiën met de klok mee, wijnen in Alta Badia en weer door. Als je om 0900 uur start ben je rond 12 uur zeker in Alta Badia (of eerder). Maar die wijntoer is meen ik van hut naar hut? Als je om 1500 uur uiterlijk via Arabba teruggaat zou het moeten lukken, maar beter om wat veiligheid in te bouwen. Ga je gewoon heen ook via Arabba schat ik dat je zo 1,5 tot 2 uur max kwijt bent. Uitgaande dat iedereen een gemiddeld niveau heeft qua skiën.

Ok thnx dus via Arabba is korter dan via Val Gardena dan is dat de beste optie want die tour zal ook wel even duren

Ik heb de ski nav app gebruikt. Deze geeft aan welke liften en afdalingen je moet nemen. Incl een schatting van de tijd die het kost. Ik skiede de navigatie er steeds uit, maar ik vond het heel prettig om een indicatie tijdsduur te hebben.

Zondag tot en met woensdag heb ik geskied in de dolimieten. Ik verbleef in een B&B in st. Christina en heb gereisd met het vliegtuig en openbaar vervoer.

Zondag was het een prachtige dag. Eerst de huurskies opgehaald en skipas geregeld. Om 9 uur zat ik in de saslong gondel omhoog. Oranje sella ronda gedaan met uitstapjes naar colfosco, arabba en heb nog overgestoken naar de seceda om de la longia paar keer te doen.

Om 8h30 zat ik weer ik op maandag in de saslong gondel op weg naar het hoogste punt op de marmolade. Dit keer viel de marmolade wat tegen doordat het daar ergistig was en lager niet
Terug langs armentalora en la ila, en. Uiteindelijk nog even paar afdalingen op de seceda gemaakt.

Dinsdag natte sneeuw en bewolking. Om 8h30 weer onderweg, vandaag naar la Crusc, daarna langs armentarola richting st. Christina nog even alle afdalingen in colfesco, paar keer gedaan daarna lekker gespeeld op de monte pana en wederom de dag afgesloten op de seceda.

Woensdag was het mistig, maar toch waren we soms zonnestralen te vinden daarom in val gardena gebleven. Daar lekker geskied. En uiteindelijk de paar dagen skien afgesloten op de seceda. Begin van de middag weer inpakken en richting het vliegveld.

Heerlijk. Bijna 300km in 4 dagen genieten.

*bericht bewerkt door pahlawan op 18 dec 2019 17:46

Ok thnx hoe lang ben je onderweg dan ongeveer van Campitello naar alta badia? Je moet natuurlijk heen en terug

rv op 18 dec 2019 15:20

Je zou gewoon de hele Sella Ronda kunnen skiën met de klok mee, wijnen in Alta Badia en weer door. Als je om 0900 uur start ben je rond 12 uur zeker in Alta Badia (of eerder). Maar die wijntoer is meen ik van hut naar hut? Als je om 1500 uur uiterlijk via Arabba teruggaat zou het moeten lukken, maar beter om wat veiligheid in te bouwen. Ga je gewoon heen ook via Arabba schat ik dat je zo 1,5 tot 2 uur max kwijt bent. Uitgaande dat iedereen een gemiddeld niveau heeft qua skiën.

HN65 op 18 dec 2019 16:13

Als je terug gaat via Arabba moet je natuurlijk wel via Porto Vescovo. 😣
Ik ben absoluut geen meutige skiër, maar ik vind het daar voor de lunch al een drama, dus ik wil niet weten hoe het daar aan het eind van de dag is. 😆

Ik weet even niet wat je bedoelt @Noblesse met ‘drama’? Het is 1 rode afdaling, waarbij het eerste stuk steil is, maar verder is het toch een prima afdaling?

Waarschijnlijk bedoelt ze ‘druk en/of kapotgeskied’

Mr. Slow

Waarschijnlijk bedoelt ze ‘druk en/of kapotgeskied’

Quick op 18 dec 2019 19:09

Dat herken ik niet, maar ik ben nooit in de echte drukke weken geweest. Alleen dat eerste stuk, van een meter of 200 ofzo, dat kan lastig zijn, maar het is breed.

Vandaag tijdens één van de spaarzame opklaringen in de buurt van Corvara. De pistes liggen er prima bij.

null

Ik weet even niet wat je bedoelt @Noblesse met 'drama'? Het is 1 rode afdaling, waarbij het eerste stuk steil is, maar verder is het toch een prima afdaling?

HN65 op 18 dec 2019 19:02

Inderdaad het eerste stuk. Steil, druk, grote hopen en hier en daar wat mensen die onderuit zijn gegaa. Ik ben er geen fan van. 😏

*bericht bewerkt door Noblesse op 18 dec 2019 21:37

Ik weet even niet wat je bedoelt @Noblesse met 'drama'? Het is 1 rode afdaling, waarbij het eerste stuk steil is, maar verder is het toch een prima afdaling?

HN65 op 18 dec 2019 19:02

Inderdaad het eerste stuk. Steil, druk, grote hopen en hier en daar wat mensen die onderuit zijn gegaa. Ik ben er geen fan van. 😏

Noblesse op 18 dec 2019 21:35

Ah nee, dat snap ik. Maar het is echt maar iets van 200 meter, daarna linksaf de 1 op, en dan is het een prima piste vind ik.

Ik weet even niet wat je bedoelt @Noblesse met 'drama'? Het is 1 rode afdaling, waarbij het eerste stuk steil is, maar verder is het toch een prima afdaling?

HN65 op 18 dec 2019 19:02

Inderdaad het eerste stuk. Steil, druk, grote hopen en hier en daar wat mensen die onderuit zijn gegaa. Ik ben er geen fan van. 😏

Noblesse op 18 dec 2019 21:35

Ah nee, dat snap ik. Maar het is echt maar iets van 200 meter, daarna linksaf de 1 op, en dan is het een prima piste vind ik.

HN65 op 18 dec 2019 23:18

Klopt, verder niets mis mee hoor.

Plaats een reactie