Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

De bus naar de lagazuoi lift is inderdaad niet gratis, maakt niet uit of je de kleine of grote busjes neemt. Wij stapten altijd in bij Armentarola en dat was zo’n €4 pp. De piste terug naar Armentarola is hier en daar wat smal, en het laatste stuk is vlak dus prikken, net als het laatste stuk terug als je met de paarden gaat. Maar het uitzicht is prachtig, ik vind dit een van de mooiste stukken van de Dolomieten en al met al een hele beleving.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/647337ee94c607212322547b...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/13504cf5c076e435cf35711f...

*bericht bewerkt door EstherDijk op 12 feb 2020 19:07

Ons gezinnetje gaat met de carnaval naar Selva/Wolkenstein. Ik zou zelf een keer de Sella Ronda willen doen. Is er iemand of een clubje met ervaring daar waar ik me een dagje aan kan sluiten om de route vlotjes af te leggen?

Stoked op 11 feb 2020 20:49

Als je vanuit Wolkenstein gaat kun je heel makkelijk starten, of je gaat bij de Ciampinoi omhoog voor de groene route of de Dantercepies lift aan de andere kant van de weg voor de oranje route. Je volgt de borden bij de liften en er zijn ook kaartjes. Alleen de pistes van de Sella ronde doen is zonde, neem ook extra pistes, vooral bij Passo Sella en val di Fassa is dat goed te doen. Veel plezier!

*bericht bewerkt door EstherDijk op 12 feb 2020 19:16

@xx10 we zijn elkaar waarschijnlijk misgelopen 😜 Straks kom ik met foto’s en een verslagje over de Lagazoui tocht. Net een geweldige pizza gegeten 🤗

@mukkie ooh dat qas dan toevallig dat jullie ook.die kant uit waren. (Oeps of is dat Friesisme)
@estherdijk en @noblesse , gek hè, dat is dan toch een geruststelling dat er geen prijsverschil is. Zo idioot.
Maar wat is het hier weer genieten van de prachtige uitzichten.
Morgen staat Canazei op het programma. Straks eerst lekker koese.

Xx10

Ik lees hier en daar wat over bussen, met name daarmee is het handig als je weet waar je moet zijn om je rondje af te maken en weer op je bestemmening terug te (kunnen) komen

Stoked op 11 feb 2020 23:13

Sella Ronda is zonder bus. De hele route, in beide richtingen, is verbonden met liften en pistes. Alles staat goed aangegeven met oranje (met de klok mee) en groene (tegen de klok in) borden.

Waar ze het hier over een bus hebben, gaat het niet over de Sella Ronda.

sterko op 12 feb 2020 00:12

De tocht met de bussen is de Gebirgsjägertour.

Noblesse op 12 feb 2020 00:31

Onder andere. Hier boven gaat het bijvoorbeeld over de (taxi)bus naar Lagazuoi en Cinque Torri en twee pagina’s terug ging het over de bus van de Seiseralm naar St. Cristina. Het gaat hier dus regelmatig over bussen en dat heeft @Stoked waarschijnlijk onterecht aan de Sella Ronda gekoppeld.

Annoying skiers since 2003

Lagazoui…Deze tour stond al langer op mijn verlanglijstje. Vandaag dus met mijn dappere zoon! We begonnen onze tocht als "altijd" vanuit Badia naar La Villa. Eerst mooie pistes in de buurt van San Cassiano gedaan met mijn ouders van 74. Dat ging prima, ook lekker op tempo! 2 keer de heerlijke afdaling naar San Cassiano gedaan, die zij top vonden.

Koffie bij Las Vegas. Het was pittig fris!
Toen zijn wij tweetjes rond de middag samen richting Armenterola gegaan, waar een busje net zou vertrekken. Dat ging vlot! Prachtige weg naar boven overigens!

Bij de gondel was het beredruk. Dat zorgde voor nogal wat vertraging. Eenmaal op de top, waren we dat vergeten: wat een uitzicht…adembenemend!

De eerste 200 meter naar beneden waren pittig met de wind. Erg koud, wind tegen, sneeuw in ons gezicht. Daar had ik geen rekening mee gehouden 😳

Dat bleef bij vlagen zo en de sneeuw was op zich goed, alleen door de wind, kwamen wat ijzige plekken tevoorschijn. Mijn zoon is niet bang, ik kan goed skiën, dus het kwam zeker goed. Veel stukken waren ook prachtig. Vooral wat het landschap betreft!

Toen werd het echt wel koud en zijn we bij het tentje halverwege wat gaan drinken. Bijzonder mooie locatie tussen de rotsen in een witte wereld…Daarna kwam een zeer ijzig stuk, met wind. Niet fijn, vooral.omdst er toch malloten zijn, die denken dat ze alleen op de piste zijn en knoeperd hard naar beneden knallen. Ik heb toch een kind achter me, dat veilig beneden moet komen Hij kan prima skiën, is echt niet bang, maar toch…

Nee, geen fijn stukje piste! Het laatste stuk was weer schitterend tussen de bomen en tja, wel wat langlaufen, maar we kregen het wel weer warm 😉 De "paardentrein" was ook een belevenis 😜

Al met al iets om nooit meer te vergeten! Ondanks de harde wind en daardoor de ijzige plekken, hadden we dit niet willen missen! Om 17.20u waten we terug in Badia 😉

Busje naar boven: 6 euro p.p.
Paardenslee 3 euro p.p.
De gondel naar boven: Dolomiti superskipas geeft entree voor deze gondel.

null

null

null

null

null

null

*bericht bewerkt door mukkie op 12 feb 2020 22:19

Toen werd het echt wel koud en zijn we bij het tentje halverwege wat gaan drinken. Bijzonder mooie locatie tussen de rotsen in een witte wereld.

@muķkie tentje???
Je hebt t wel over Scottoni hoor.😲😤
Weer n prachtige dag zo te zien 👍

*bericht bewerkt door dan58 op 12 feb 2020 22:33

Born to run. B.S.

Toen werd het echt wel koud en zijn we bij het tentje halverwege wat gaan drinken. Bijzonder mooie locatie tussen de rotsen in een witte wereld.

@muķkie tentje???
Je hebt t wel over Scottoni hoor.😲😤
Weer n prachtige dag zo te zien 👍

dan58 op 12 feb 2020 22:32

Haha! Sorry, ja, het moest heel schel, want inmiddels was het laat! We waren de laatsten op de piste richting Badia, dus dat werd uiteindelijk de bus terug voorbij La Villa 🙈

Wat blijft dat toch mooi. Dank voor de foto’s.

Aftellen maar!

@mukkie
Wat een prachtige foto’s

Xx10

Ik lees hier en daar wat over bussen, met name daarmee is het handig als je weet waar je moet zijn om je rondje af te maken en weer op je bestemmening terug te (kunnen) komen

Stoked op 11 feb 2020 23:13

Sella Ronda is zonder bus. De hele route, in beide richtingen, is verbonden met liften en pistes. Alles staat goed aangegeven met oranje (met de klok mee) en groene (tegen de klok in) borden.

Waar ze het hier over een bus hebben, gaat het niet over de Sella Ronda.

sterko op 12 feb 2020 00:12

De tocht met de bussen is de Gebirgsjägertour.

Noblesse op 12 feb 2020 00:31

Ook wel eerste wereld oorlog route genoemd (First World War ski Tour)
Deze kan je rechtsom, met de klok mee, of linksom doen.

https://www.altabadia.org/en/winter-holidays/italian-alps/fi…
Zie op de pagina, halverwege, de ski map, download de PDF .
Roel had er laatst een mooi artikel over geschreven. Dit kan ik zo snel niet vinden op het forum.

Enjoy!!

R_Dolomieten op 12 feb 2020 15:14

Dat topic (blog) staat hier: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/488217/historische…

prachtige foto’s en een leuk verhaal @Mukkie! Wij vertrekken morgen dus leuke voorpret! Die ijzige pistes hier en daar vind ik zelf ook minder aan die piste, vooral als je met de kinderen bent. En de snelheidsduivels ook maar die heb je helaas meer… Wij doen hem alleen als we door kunnen steken naar Cinque Torri. Vorig jaar hadden we pech, toen konden we daar het rondje niet maken. Volgende week hopelijk wel en nu weten we dus ook dat de bus duurder is. Maar dat mag de pret niet drukken. De pistes in Alta Badia en de andere gebieden zijn hopelijk als vanouds goed.

Oei, wat een mooie plaatjes! Ik moet nog twee weken wachten voordat ik ga kennismaken met de Dolomieten. Ben erg benieuwd! We hebben uiteindelijk toch in Arabba geboekt, vlakbij de gondels dus hopelijk is dat een mooie uitvalsbasis voor het gebied.

Weet iemand hoe je in de skitunnel bij de marmolada komt? we zijn er meerdere keren geweest maar nooit in een tunnel. En weet iemand hoe lang je moet rekenen voor de first world war skitour? Zit je erg lang in de bus of valt het mee? We hebben het nooit gedaan omdat we die busritten niet zo leuk vinden maar als ik het verhaal van Roel lees lijkt het wel de moeite. De bus is niet inbegrepen in de skipas denk ik?

Weet iemand hoe je in de skitunnel bij de marmolada komt? we zijn er meerdere keren geweest maar nooit in een tunnel. En weet iemand hoe lang je moet rekenen voor de first world war skitour? Zit je erg lang in de bus of valt het mee? We hebben het nooit gedaan omdat we die busritten niet zo leuk vinden maar als ik het verhaal van Roel lees lijkt het wel de moeite. De bus is niet inbegrepen in de skipas denk ik?

EstherDijk op 13 feb 2020 10:41

Skitunnel bij Marmolada zegt me niets. Nu ben ik daar lang niet meer geweest, dus het kan ook aan mij liggen.

Gebirgsjägertour is een mooie tocht waar je een dag voor uit moet trekken. Met de bus is het niet zozeer hoe lang je erin zit (ik denk 2x een half uurtje) maar meer of je aansluiting hebt.
Toen mijn kinderen die tocht deden zat echt alles tegen. Toen ze uit de kloof kwamen en op de bus wachtten naar Alleghe, kwam de bus maar niet. Ze hoorden vage geluiden over lunchtijd e.d. en hebben heel lang moeten wachten.
Toen ze de 2de bustransfer nodig hadden duurde het ook een poosje en eenmaal onderweg hadden ze lang vertraging omdat er een (kleine) lawine over de weg gegaan was. Dus de weg moest eerst opgeruimd.
Tja, het blijft wintersport. 😆

Twee jaar geleden hebben wij de tocht nog gedaan en toen lukte het aardig met de bustransfers. Maar, je weet daar maar nooit.

Ik ben wat info aan het verzamelen voor een Dolomietenganger en kwam deze tegen.

Gewoon voor wie het leuk vindt: La Longia!

@EstherDijk, skitunnel op de Marmolada bevindt zich bij het 2e tussenstation (Serauta, waar ook het Grande Guerra Museum zit). Daar moet je doorheen om op de piste te komen, als de laatste lift - naar Punta Rocca - gesloten is (bijv. bij hevige wind of aan het einde van de dag).
Bustijden zijn te vinden op https://dolomitibus.it/it/linee-stagionali-invernali…

@EstherDijk, skitunnel op de Marmolada bevindt zich bij het 2e tussenstation (Serauta, waar ook het Grande Guerra Museum zit). Daar moet je doorheen om op de piste te komen, als de laatste lift - naar Punta Rocca - gesloten is (bijv. bij hevige wind of aan het einde van de dag).
Bustijden zijn te vinden op https://dolomitibus.it/it/linee-stagionali-invernali…

SuperFranski op 13 feb 2020 13:21

Wij zijn altijd tot boven doorgegaan, vandaar. Bedankt!

@EstherDijk, skitunnel op de Marmolada bevindt zich bij het 2e tussenstation (Serauta, waar ook het Grande Guerra Museum zit). Daar moet je doorheen om op de piste te komen, als de laatste lift - naar Punta Rocca - gesloten is (bijv. bij hevige wind of aan het einde van de dag).

Bustijden zijn te vinden op https://dolomitibus.it/it/linee-stagionali-invernali…

SuperFranski op 13 feb 2020 13:21

Wij zijn altijd tot boven doorgegaan, vandaar. Bedankt!

EstherDijk op 13 feb 2020 13:51

Wij ook, vandaar dat ik van geen tunnel weet 😀

@EstherDijk, skitunnel op de Marmolada bevindt zich bij het 2e tussenstation (Serauta, waar ook het Grande Guerra Museum zit). Daar moet je doorheen om op de piste te komen, als de laatste lift - naar Punta Rocca - gesloten is (bijv. bij hevige wind of aan het einde van de dag).
Bustijden zijn te vinden op https://dolomitibus.it/it/linee-stagionali-invernali…

SuperFranski op 13 feb 2020 13:21

Klopt, wij konden vorig jaar ook niet helemaal naar boven met de laatste lift en moesten inderdaad door een tunnel naar de piste vanaf het middenstation.

prachtige foto’s en een leuk verhaal @Mukkie! Wij vertrekken morgen dus leuke voorpret! Die ijzige pistes hier en daar vind ik zelf ook minder aan die piste, vooral als je met de kinderen bent. En de snelheidsduivels ook maar die heb je helaas meer… Wij doen hem alleen als we door kunnen steken naar Cinque Torri. Vorig jaar hadden we pech, toen konden we daar het rondje niet maken. Volgende week hopelijk wel en nu weten we dus ook dat de bus duurder is. Maar dat mag de pret niet drukken. De pistes in Alta Badia en de andere gebieden zijn hopelijk als vanouds goed.

EstherDijk op 13 feb 2020 10:25

Het is prima te doen, vooral vroeg in de ochtend tot een uur of 13.00. Er zijn wel wat pistes met ijs, maar ik moet zeggen dat mijn zoon daar niets van heeft (en hij is echt geen kamikaze en lefgozertje 😜). Goed kanten en echt op techniek, dan is het heel goed te doen. Ik vind vooral de pistes vanaf Piz La Ila richting San Cassiano en Corvara heel fijn.

Er mag wel wat sneeuw vallen ja, maar wij hebben een boven verwachting prima week gehad (morgen nog richting Arabba en maar zien hoe ver we komen haha!). We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we zaterdag naar Valtournenche/Cervinia afreizen en nog een week met een gezellige groep gaan wintersporten.

Ik weet zeker dat wij hier weer gaan komen, vooral omdat het voor mij toch echt wel weer als "thuiskomen " voelde, we ook mensen van vroeger weer hebben gezien en gesproken en niet in de laatste plaats, omdat het een schitterend gebied is, veelzijdig, gevarieerd qua landschap en in alle opzichten sfeervol!

Er is een vers laagje sneeuw gevallen vannacht. Denk dat dat de kwaliteit van de pistes zeker goed zal doen. En het ziet er weer een stuk mooier uit. 😉

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Er is een vers laagje sneeuw gevallen vannacht. Denk dat dat de kwaliteit van de pistes zeker goed zal doen. En het ziet er weer een stuk mooier uit. 😉

iorusroos op 14 feb 2020 08:47

De pistes waren inderdaad top! Het was niet veel hoor, maar alle beetjes zijn welkom!

*bericht bewerkt door mukkie op 14 feb 2020 21:26

Onze laatste dag in Badia was ronduit geweldig! Met mijn zoon ben ik redelijk vroeg begonnen in "ons" dorp met de nog altijd prachtige en lange piste. Bovenaan even naar Santa Croce gelopen, maar het was fris en er waaide een koude wind. Het was mooier met een vers laagje poeder. En wat is het toch bijzonder zo dicht tegen de rotsen te komen…

null

De piste was echt geweldig! Nog even de funparkjes gedaan en daarna meteen door richting Ia Villa, de bekende start van onze tochtjes. We hebben een mooi rondje gedaan: via La Villa naar Corvara, Piz Boé en door naar Passo Campolongo. Vanaf Piz Boé was de piste veranderd in een buckelpiste die voor sommigen op een slagveld leek. 😉 Mijn zoon had een mooie uitdaging, maar het ging prima en beneden was het tijd voor de eerste capu (Wel heet!) en een appelsap.

null

null

Via Bec de Roces zijn we afgedaald tot aan Arabba. Prachtige pistes, heerlijke sneeuw en niet druk!
Onze terugweg was de andere kant op. De rode bij Bec de Roces weer naar Campolongo en dan de Cherz omhoog en de Vizza naar beneden.

null

null

Daarna de 9 helemaal naar beneden tot aan San Cassiano, waar we de Piz Sorega namen. Daar konden we de rode piste naar de Bamby voluit skiën, want het was niet druk. De rode Gran Risa lag er nog prima bij en was eveneens vrij rustig rond 15.00u. Om 15.30u waren we in Badia en hebben we voor de laatste keer de hele afdaling gedaan voor we de ski's gingen inleveren. Een drankje bij La Munt, zoals altijd na een skidag en inpakken voor onze reis naar Valtournenche! Wat een luxe!

De eerste week was ronduit geweldig! Niet alleen door de nostalgie, want ik had niet verwacht dat we zo veel tripjes en kilometers zouden maken! En wat was het fijn dat mijn ouders van 74 ook nog flink hebben geskied en dat we dit hebben kunnen doen…

Het zal zeker niet de laatste keer zijn dat we hier waren 🤗

*bericht bewerkt door mukkie op 14 feb 2020 22:17

Leuk om te lezen @mukkie

Veel plezier met het vervolg van jullie vakantie…

Thx voor 't mogen meegenieten @mukkie🚠🚡⛷🏂

Born to run. B.S.

Wat een te gekke vakantie zo @mukkie, eerst Alta Badia en dan door naar Cervinia! Ik doe in maart hetzelfde (al ben ik tussendoor 5 dagen thuis), kan niet wachten. Veel plezier daar!

Bedankt voor de voorpret @Mukkie. Morgen onze eerste skidag, eerste dagje doen we meestal Kronplatz of Alta Badia, en we hebben er zin in! En nog een fijne tweede week!

Wat een te gekke vakantie zo @mukkie, eerst Alta Badia en dan door naar Cervinia! Ik doe in maart hetzelfde (al ben ik tussendoor 5 dagen thuis), kan niet wachten. Veel plezier daar!

Lein op 15 feb 2020 11:10

Ja het beste van Italië wat mij betreft! Fijne vakantie alvast!

Ik denk dat ik toch wel van brekend nieuws mag spreken, 2 grote bottlenecks van Alta Badia en de Sella Ronda zullen worden aangepakt. De Costoratta en Sodlisia zullen vernieuwd gaan worden:

null

http://www.seilbahn.cc/webdaten/de/bilder_anzeigen.asp?id=88…
http://www.seilbahn.cc/webdaten/de/angebote.asp?id=8…
http://www.provinz.bz.it/service/resdownload.aspx?source=VIA…

beetje omslachtig om in Corvara de ski's uit te trekken om ze vervolgens weer aan te binden en daarna weer uit te doen richting Val Gardena. Maar goed, ik denk dat we blij mogen zijn met deze verbetering. Ook zijn ze bezig om de oude piste richting Val Gardena wederom te openen. Sommigen is het wellicht al eens opgevallen als ze de Sodlisia uit gaan dat er een verlaten sleeplift aan de overkant van de weg staat. Die oude piste zou zo maar weer eens open kunnen gaan!

*bericht bewerkt door J-W op 15 feb 2020 15:58

Plaats een reactie