Ski advies - meer seniore skier

Dag mensen,

Na jullie super hulp van vorig jaar, heb ik mijn vader ook zo ver dat hij eindelijk eens een paar goede skies wil. Hij heeft eerst altijd zijn modellen gekocht op de rommelmarkt voor liefst niet meer dan 10gulden (nee is geen grap ;)) en daarna het goedkoopst mogelijke model bij de Perry sport… volgens mij zijn er betere opties…

Iets wat achtergrond:
Man,
1.70m
75kg
67 jaar
Ski-niveau 7
Huidige ski: Fischer RX4 (bouwjaar 2004-2005 gok ik)
Skistijl: relaxt, ontspannen, heeft een hekel aan ijzige pistes, blijft het liefst binnen wanneer het sneeuwt. Echt een mooi weer vakantieskier zeg maar ;)

Ik heb al wat onderzoek gedaan en dacht zelf aan een Fischer F18 of een Salomon Xmax 10. Of, zijn er voor hem betere opties?

*bericht bewerkt door RobB op 26 sep 2018 00:26

https://www.marktplaats.nl/wijzigAdvertentie/m1322759075.htm…

Deze zouden een goeie match kunnen zijn :) lekker cruisen in alle omstandigheden.

Die Salomons zou ik niet nemen. Die geven pas wat grip en vertrouwen als je ze best ver op de kant heb staan. Voor een luie cruiser is dat niet wat denk ik.

Die Fischer Progressors zijn een optie. Kijk ook vooral eens bij de overjarige Atomic Redster Edge GS/XTI of bij Elan.DE Amphibio 10 of 12 zou wel wat kunnen zijn denk ik.

1.70m
75kg
67 jaar
Ski-niveau 7
Skistijl: relaxt, ontspannen, heeft een hekel aan ijzige pistes, blijft het liefst binnen wanneer het sneeuwt. Echt een mooi weer vakantieskier zeg maar ;)

Ik heb al wat onderzoek gedaan en dacht zelf aan een Fischer F18 of een Salomon Xmax 10.

Robbartelds op 26 sep 2018 00:22

Ja, kan, of liever nog een stapje lager.

Ik zou gewoon voor een niet te stijve allroundski gaan.

@elisabeth101 je plaatst steeds een niet toegankelijke link naar je advertentie voor mensen die niet bij Marktplaats zijn ingelogd als @elisabeth101 ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als ik op die link klik opent ie gewoon hoor.

Ben jij ingelogd bij MP @GiGi? Ik heb geen MP account, maar ik kom gewoon op een inlogpagina terecht. Logisch ook als je kijkt naar de url die “WijzigAdvertentie” bevat.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben jij ingelogd bij MP @GiGi? Ik heb geen MP account, maar ik kom gewoon op een inlogpagina terecht. Logisch ook als je kijkt naar de url die “WijzigAdvertentie” bevat.

Shane op 26 sep 2018 09:31

Ah ja dat zal het zijn. Ik heb inderdaad een Marktplaats-account en sta standaard ingelogd.

Hier de algemene link (geloof ik): https://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langl…

*bericht bewerkt door GiGi op 26 sep 2018 09:34

Dank voor het aanpassen heren. Ik had gewoon link gekopieerd maar blijkbaar werkt dat niet altijd.

Haha dank! Ik kon hem wel openen!

Oftewel samengevat een paar keuzes:
Fischer F18
K2 Iconic T80i
Atomic XTI - is dat niet dezelfde ski als de huidige x7? Daar was je niet zo positief over toch Gigi?

In de DSV en Anwb skitest komt ook de Dynastar 7 en 9 erg goed uit de test. Is dat ook iets?

Thanks!

De X7 is de opvolger van de XTI/Edge, maar zeker niet hetzelfde.

De X7 is de opvolger van de XTI/Edge, maar zeker niet hetzelfde.

GiGi op 26 sep 2018 23:13

Deze bedoel je dus: http://gigiski.com/review-atomic-redster-xti/

Zou je die adviseren boven de Fischer, K2 of Dynastar en zo ja: in 157/164 of in 169?

De Fischer en de Dynastar zijn het meest lichtvoetig; de K2 is wat aan de zware (logge) kant denk ik. De Atomic XTI zit daar een beetje tussenin: zeker makkelijk te skiën, maar eerder saai betrouwbaar dan onverzettelijk. Als je de Atomic kiest, dan wel de 169, voral vanwege de grotere radius. (BTW, de Redster Edge GS 169 is exact dezelfde ski, mocht je aan het shoppen slaan.)

Niet helemaal mee eens. Ik heb zowel de Dynastar speedzone 12 als de k2 ikonic 80ti en de K2 is beduidend makkelijker te skien en te manouvreren. De dynastar is veel meer een performance ski, technisch beter maar die moet veel meer geskied worden dan de K2 (ik ben 1.75 en 70kg). Gewicht van beide ski’s is exact gelijk, heb ze opgemeten. Vind het beide leuke ski’s maar voor een iets ander doel. De xti is inderdaad braaf maar saai, weinig energie.

Ik had de Dynastar links laten liggen. Kwalitatief niet zo goed. Dan liever een Fischer, altijd goeie keus.

Merci! Ik ga eens even shoppen naar wat leuks!

Ik heb nog op de XTI’s gestaan. Erg braaf en erg gedempt, maar vragen toch wel enige input. Ik zou die niet zo snel aanraden. Zelf een liefhebber van K2 als het om een soepele pisteski gaat. Lage instap, hoog plafond (maar nooit racy). De Fischers zijn wel een veilige keus. En Elan levert ook heerlijk soepele ski’s in die categorie.
Ik ben het niet helemaal met Gigi eens qua lengte en zou iets korter gaan. Tussen de 160-165. Vind mijn vader (zelfde leeftijd, iets strammer) ook veel fijner. Kan ie makkelijker draaien onder slechte omstandigheden maar levert hij nog niet in op hardere pistes. Overigens heeft hij afgelopen winter veel plezier beleeft aan de Head Supershape iSpeed in 163cm. En daar zat geen gesneden bocht bij.

Dag allen, nog bedankt voor bovenstaande hulp. Ik ben nu met mijn vader bezig te shoppen. Maar (tenzij je de portemonnee trekt) valt dat nog niet mee. Mijn twijfel zit tussen de Fischer F19 en de K2 Ikonic 80 Ti. Heeft iemand beide geskied? Welke is voor iemand met t profiel van mn vader beter geschikt? Ook denken aan zn zwakke knie.

Dag allen, nog bedankt voor bovenstaande hulp. Ik ben nu met mijn vader bezig te shoppen. Maar (tenzij je de portemonnee trekt) valt dat nog niet mee. Mijn twijfel zit tussen de Fischer F19 en de K2 Ikonic 80 Ti. Heeft iemand beide geskied? Welke is voor iemand met t profiel van mn vader beter geschikt? Ook denken aan zn zwakke knie.

Robbartelds op 8 nov 2018 10:00

Ik zou gezien zijn leeftijd en zwakke knie niet voor al te stijve skies kiezen. Denk dat hij het meest geholpen is met vergevingsgezinde skies die gemakkelijk te sturen zijn. Ben zelf nog steeds super tevreden met de Fisscher Motive 80, deze is er helaas niet meer maar ik zou zo’n type ski aanbevelen. Wellicht een Salomon XT800 (of de opvolger inmiddels ervan).
Zeker als de pistes in de middag wat verspoord raken (bulten etc) is deze iets bredere ski heerlijk om er soepel doorheen te ploegen.

*bericht bewerkt door Maarten80 op 08 nov 2018 12:53

Ik ben nog een stuk ouder dan je vader, iets langer maar wel lichter. Ik ski de Elan Amphibio 12ti en 16ti. Perfecte ski voor man op leeftijd. Mijn 12 is van 2013/2014 en doet het nog perfect. Gebruik die nu hoofdzakelijk indoor.

Hen48

Plaats een reactie