Praktische tips voor posten op het forum

Gewoon wat handigheidjes om je forumpost leesbaarder te maken en wat andere technische tips die niet altijd evident zijn of ergens op de site staan uitgelegd (bij mijn weten). Zo hou je conversaties over deze zaken buiten je topics.

Opmaak
Om kopjes zoals die hierboven te maken of om in je tekst zaken te benadrukken, kan je wat simpele opmaak gebruiken. Zo kan je iets vet gedrukt, schuin gedrukt of onderstreept weergeven. Daar zijn op deze site niet van die handige knopjes voor (hint, hint…), maar je kan het wel klaar krijgen, als je eenvoudige ‘tags’ gebruikt. De tekst die je wil opmaken moet je dan tussen de tags zetten zoals in onderstaande afbeelding (de B is van ‘Bold’, de I is van ‘Italic’ en de U is van ‘Undelined’).

null

Taggen en quoten
Om een andere forumgebruiker te taggen, typ je simpelweg een ‘@’ met direct daar achteraan de gebruikersnaam van degene die je wil taggen. Dez gebruiker krijgt hier ook een notificatie van. Belangrijk: tussen de ‘@’ en de gebruikersnaam moet geen spatie zitten.
Je kan ook een (stuk) tekst uit een post aanhalen om daarop te reageren. Je kan zelfs verschillende stukken tekst uit verschillende posts quoten. Klik daarvoor op het knopje ‘Quote’ rechtsboven een post. Die hele post verschijnt dan in het reactieveld vooraf gegaan door en afgesloten met quote-tags. De tekst kan je vervolgens aanpassen (bijvoorbeeld alles verwijderen wat je niet wil aanhalen). Zorg er alleen voor dat je de tags wel intact laat om het als quote weer te laten geven. Zorg er ook voor dat jouw reactie niet ook binnen die quote-tags terecht komt.

Overige zaken
Over plaatjes: niet groter dan 5 MB en plaatjes worden opgerekt tot ze de hele breedte van het post-gebied. Een plaatje toevoegen gaat het makkelijkst door op het blauwe fotocamera’tje te klikken rechtsonder in het tekstvak.

Als je verkoper bent van een item, kan je die post zelf afsluiten als het item is verkocht door op de knop ‘verkocht’ te klikken rechtsboven bij je openingspost.

Niet OK. Als je een post ‘Niet OK’ vindt, kan je op de daarvoor bedoelde knop rechtsboven de betreffende post klikken. Je moet een reden opgeven waarom jij die post niet OK vindt. Het is dan aan de moderators om met jouw commentaar wel of niet wat te doen.

Volgen: je kan een topic volgen (elke keer dat iemand anders dan jijzelf dan reageert in dat topic, krijg je een notificatie). Dat kan je doen door als je een reactie schrijft onder die reactie het selectieveldje aan te vinken dat tussen het reactie-tekstveld en de knop ‘reactie plaatsen’ staat. Je kan een topic ook volgen door op het (open) hartje te klikken helemaal rechtsboven aan de pagina van een post. Door op een rood hartje te klikken stop je dat topic te volgen.

Ik mis de tip om zinnen te schrijven met een punt ertussen zodat je niet halverwege denkt hoe lang gaat dit nog door en je ogen schreeuwen om rust maar die komt maar niet oja hoofdletters en komma’s zijn ook wel handig en stijl is niet stijl maar steil als je het nog kunt volgen.

TLDR

Ik mis de tip om zinnen te schrijven met een punt ertussen zodat je niet halverwege denkt hoe lang gaat dit nog door en je ogen schreeuwen om rust maar die komt maar niet oja hoofdletters en komma’s zijn ook wel handig en stijl is niet stijl maar steil als je het nog kunt volgen.

DrPhil op 29 sep 2018 19:15

Haha. Dat valt wat mij betreft onder taalbeheersing in het algemeen.

Wel zou het handig zijn als iemand nog de alt-codes etc. van de verschillende emoji’s kan posten.

En met de tag [ url= ] kan je Http://www.wintersport.nl maken!

Goede post, zou in verkorte vorm mooi definitief als toelichting kunnen bij het scherm nieuwe post

*bericht bewerkt door Roy83 op 29 sep 2018 19:19

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

TLDR

mama on a mission in the snow

TLDR

Tiny-M op 29 sep 2018 19:17

TLDR

Skimams op 29 sep 2018 19:57

Gaan jullie dat bij elk post zeggen die langer is dan 4 regels? Of alleen bij die van mij?

Het zijn net zulke zinloze reacties als mensen die zeggen ‘Ik niet’ op de vraag ‘wie is ooit in gebied X geweest en kan mij vertellen of…?’

Er zijn meer dan genoeg zinnige toevoegingen die je kan posten. Deze reacties horen niet in die categorie, lijkt me.

*bericht bewerkt door GiGi op 29 sep 2018 20:10

@Gigi Mijn reactie is anders serieus bedoeld en ook bedoeld als tip: hou je post kort en krachtig.
En verder ben ik van mening dat hier niet alles geformaliseerd hoeft te worden. We verkeren hier niet in een zakelijke omgeving.

mama on a mission in the snow

Ligt eraan, als jij alleen maar lange onzinnige post maakt gigi, dan doen we dat alleen bij jou.

@Gigi Mijn reactie is anders serieus bedoeld en ook bedoeld als tip: hou je post kort en krachtig.
En verder ben ik van mening dat hier niet alles geformaliseerd hoeft te worden. We verkeren hier niet in een zakelijke omgeving.

Skimams op 29 sep 2018 20:16

Sorry @Skimams maar jou post is TLDR 😝😝😝😝 had stukken korter gekund.
Zoiets “was goed bedoelde tip @GiGi, biertjuh?”

Zonder gekheid, @GiGi is van de structuur, en dat is maar goed ook zo halen we een hoop lol uit ski reviews e.d. hij lepelt ze wel voor ons op.
Kan zijn inzet altijd uitermate waarderen, al moet ik wel eerlijk zeggen dat deze keer me even ontgaat waarom hij dit post. Moet je een reden voor hebben toch @GiGi

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Sorry dubbel

*bericht bewerkt door Birdheart op 29 sep 2018 20:28

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Kan zijn inzet altijd uitermate waarderen, al moet ik wel eerlijk zeggen dat deze keer me even ontgaat waarom hij dit post. Moet je een reden voor hebben toch @GiGi

Birdheart op 29 sep 2018 20:27

Het ontbreken van dit soort info elders op de site en wat vragen naar dit soort dingen in recente topics. Verder niks ernstigs hoor.

Snap gelijk naar waar je verwijst. Verwachte niets ernstigs maar weet dat jij nooit zo’n topic maakt zonder dat er ergens aanleiding voor moet zijn.
Had er zelf niet opgekomen om dit uit te gaan zoeken of dit niet toevallig ergens staat op de site.

*bericht bewerkt door Birdheart op 29 sep 2018 20:49

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ligt eraan, als jij alleen maar lange onzinnige post maakt gigi, dan doen we dat alleen bij jou.

Dennisvk op 29 sep 2018 20:27

@Dennisvk dan ga ik er waarschijnlijk 100(000)en krijgen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Weer even on-topic: kan iemand een goed overzicht van emoji-codes vinden? Ik kom alleen beperkte lijstjes tegen…

@GiGi is dat nodig? Bij Android bijvoorbeeld zit dat al ingebouwd in het toetsenbord. En wel bij meer besturingssystemen. Maar ik zit altijd via de telefoon. Geen idee hoe dat eruitziet op pc. Maar voor telefoon hoeft het niet iig.
) :)
; ) ;)
( :(
p :p
D :D
als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Het gaat om mensen achter een PC inderdaad. Op mijn telefoon heb ik ook de toegang, maar achter mijn laptop niet. En die lange verhalen ga ik niet op mijn telefoon lopen tikken… ;)

Laat gigi eerst maar eens wat skilessen nemen bij een goede skischool. Er zijn er zat in Nederland en daarbuiten

@Dennisvk Dit soort opmerkingen zijn niet gewenst. Speel niet op de man!

*bericht bewerkt door Rogier op 29 sep 2018 21:25

Click. Click. Peace

@GiGi
es)
Glimlachen :) :=) :-)
Verdrietig :( :=( :-(
Lachen :D :=D :-D :d :=d :-d
Cool 8=) 8-) B=) B-) (cool)
Knipogen ;) ;-) ;=)
Verbaasd :o :=o :-o :O :=O :-O
Huilen ;( ;-( ;=(
Zweten (sweat) (:|
Sprakeloos :| :=| :-|
Kus :* :=* :-*
Ondeugend :P :=P :-P :p :=p :-p
Vingers gekruist (yn)
Blozen (blush) :$ :-$ :=$ :">
Verwonderd :^)
Slaperig |-) I-) I=) (snooze)
Saai |( |-( |=(
Verliefd (inlove)
Gemeen lachen ]:)>:) (grin)
Gapen (yawn)
Kotsen (puke) :& :-& :=&
Doh! (doh)
Boos :@ :-@ :=@ x( x-( x=( X( X- (X=(
Ik was het niet! (wasntme)
Feestje!!! (party)
Hand voor gezicht (facepalm)
Bezorgd :S :-S :=S :s :-s :=s
Mmm… (mm)
Nerdy 8-| B-| 8| B| 8=| B=| (nerd)
Ik zeg niks :x :-x: X :-X :# :-# :=x :=X :=#

Deze lijst? Alleen werkt niet alles hier op de site

*bericht bewerkt door Birdheart op 29 sep 2018 21:20

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Verliefd 😍

Verliefd 😍

DrPhil op 29 sep 2018 21:42

Dat wist ik allang @DrPhil (GiGi plagen, kusjes vragen)… maar hoe maak je dat ding?

*bericht bewerkt door GiGi op 29 sep 2018 21:49

♤♡◇♧

*bericht bewerkt door Birdheart op 29 sep 2018 21:54

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Dennisvk Dit soort opmerkingen zijn niet gewenst. Speel niet op de man!

Rogier op 29 sep 2018 21:13

Gewenst met een d was toch gepaster hier hoor😜 @Rogier

LA NORMA😍☃️

@Dennisvk Dit soort opmerkingen zijn niet gewenst. Speel niet op de man!

Rogier op 29 sep 2018 21:13

Gewenst met een d was toch gepaster hier hoor😜 @Rogier

Piefke op 29 sep 2018 21:59

Snap ik de grap niet @Piefke? Of snap jij het kofschip niet? 💁‍♂️

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Dennisvk Dit soort opmerkingen zijn niet gewenst. Speel niet op de man!

Rogier op 29 sep 2018 21:13

Gewenst met een d was toch gepaster hier hoor😜 @Rogier

Piefke op 29 sep 2018 21:59

Snap ik de grap niet @Piefke? Of snap jij het kofschip niet? 💁‍♂️

Shane op 29 sep 2018 22:04

@Shane ik leerde dat “het kofschip” fout is het moet zijn " 't kofschip" of " 't fokschaap"
Dit omdat de letter t niet gevolgd word door een d. En zo alle medeklinkers nut hebben.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Tegenwoordig is het overigens 't X-kofschip (sinds we werkwoorden hebben als ‘faxen’, waar het infinitief -en eindigt op een ‘x’).

@Dennisvk Dit soort opmerkingen zijn niet gewenst. Speel niet op de man!

Rogier op 29 sep 2018 21:13

Gewenst met een d was toch gepaster hier hoor😜 @Rogier

Piefke op 29 sep 2018 21:59

Snap ik de grap niet @Piefke? Of snap jij het kofschip niet? 💁‍♂️

Shane op 29 sep 2018 22:04

Het eerste, maar laat maar waaien🌬

LA NORMA😍☃️

Dank voor de terechte correctie @Birdheart 😜. Alhoewel die “e” niet voor veel problemen zal zorgen bij het vervoegen van het voltooid deelwoord 😁.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dank voor de terechte correctie @Birdheart 😜. Alhoewel die “e” niet voor veel problemen zal zorgen bij het vervoegen van het voltooid deelwoord 😁.

Shane op 29 sep 2018 22:17

Nou, bij woorden als ‘updaten’ is dat tegenwoordig toch behoorlijk ingewikkeld. ‘Geüpdatet’ is het, overigens.

Haha oke @Piefke, mea culpa, dat gebeurt me niet vaak. En nu dat uit de weg is…

Wat is het probleem van @Dennisvk? Is al de tweede keer dat je een beetje wil zieken toch?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie