Condities ski-opening Stubaier Gletscher

Kristy stuurde me dit weekend wat foto’s door van de ski-opening op de <a href=“https://www.wintersport.nl/skigebieden/stubaiergletscher…”>Stubaier Gletscher</a>. Vorige week viel er sneeuw waardoor de uitgestelde opening alsnog werd aangekondigd, maar die hadden ze beter nog wat verder kunnen uitstellen. De komende 7 dagen blijft het heel zacht (vorstgrens 3500-4000m), ik ben bang dat ze weer dicht moeten.

null

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Hebben ze daar nog geen sneeuwkanonnen staan
Erg voor zo te moeten skiën, denk slecht voor je skies

Sneeuwkanonnen kunnen alleen draaien als het vriest… Dat doet het momenteel niet (vaak) genoeg denk ik.

*bericht bewerkt door GiGi op 07 okt 2018 13:09

Sneeuwkanonnen kunnen alleen draaien als het vriest… Dat doet het momenteel niet (vaak) genoeg denk ik.

GiGi op 7 okt 2018 13:08

Normaal kunnen ze toch sneeuw maken tot 5 graden , sölden zijn ze ook volop bezig met sneeuw te maken

@Pieter230976 bij 5 graden kan je alleen sneeuw maken met een IDE snowmaker die hebben ze bijna nergens, zeker niet op een gletsjer.

Born to Ride

aiai, vorig jaar zag het er toch heel anders uit.
Toen was het poederen rond 2 oktober (zie foto Hintertux hieronder)
@Roel: Komen er al wat signalen hoe het na komende week gaat worden? ligt midden Europa dan weer vol met hogedruk gebieden?

null

*bericht bewerkt door Maurice0 op 07 okt 2018 14:21

@Pieter230976 dit is bij de Eisgrat op 2900 meter. De temperatuur is hier sinds donderdag niet meer onder nul geweest. Ter verduidelijking, dit is de temperatuurgrafiek van een meetpunt op 2843m op de Pitztaler Gletscher:

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

aiai, vorig jaar zag het er toch heel anders uit.
Toen was het poederen rond 2 oktober .

@Roel: Komen er al wat signalen hoe het na komende week gaat worden? ligt midden Europa dan weer vol met hogedruk gebieden?

Maurice0 op 7 okt 2018 14:17

Klopt vorig jaar ging een stuk beter van start. Dat is koffiedikkijken. De hele komende week (tot zondag) blijft het in ieder geval warm, verder kijken heeft nog weinig zin.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

aiai, vorig jaar zag het er toch heel anders uit.

Toen was het poederen rond 2 oktober .

@Roel: Komen er al wat signalen hoe het na komende week gaat worden? ligt midden Europa dan weer vol met hogedruk gebieden?

Maurice0 op 7 okt 2018 14:17

Klopt vorig jaar ging een stuk beter van start. Dat is koffiedikkijken. De hele komende week (tot zondag) blijft het in ieder geval warm, verder kijken heeft nog weinig zin.

Roel op 7 okt 2018 14:24

Het is helaas niet anders voor de sneeuw. Gelukkig kunnen we nu wel genieten van wat na-zomer weer.
In de herfstvakantie zit ik weer een weekje in Oostenrijk, mochten de condities nog steeds zo slecht zijn op de gletsjer(s) dan wordt het wandelen in plaats van de latten onder binden :)

Sneeuwkanonnen kunnen alleen draaien als het vriest… Dat doet het momenteel niet (vaak) genoeg denk ik.

GiGi op 7 okt 2018 13:08

en afhankelijk van regels. Op de kitz mogen ze volgens mij boven 2500m niet met kanon.

Over 4 weken naar de Pitztaler gletsjer, daar ziet het er momenteel beter uit maar het mag wel eens ophouden met zomeren…

Bla, bla, bla.

Staan er op de merendeel van de gletsjers sneeuwkanonnen of alleen in sölden

Hmm, zou er nog wat aan zitten te komen voor het einde van de maand? Nog 2 weken weg, maar goed :). GFS plot van Neustift (Stubaital)

null

Edwin van Riel

Bij de foto: ik zou zo nog niet eens willen skiën, wat een troosteloze bedoening. Dan maar naar de skihal.

better to be off piste, then to be pisted off

https://www.instagram.com/p/Bo_1hyECIUG/?tagged=stubai…

Wim7 op 17 okt 2018 10:41

Zo dan…

I can stick uphill ice, on my saucer...

null

Born to Ride

Ieuw, dat is maar niks zo. :(

Bla, bla, bla.

Ik dacht even: Hey, skiers op de Weissensee. Maar nee.

Phoeh, ik dacht dat ik het wel eens erg gehad had op de Hintertuxer…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kunnen sneeuwkettingen ook gewoon midden onder de latten?

Edwin van Riel

In de video hierboven: is dat een verdwaalde kolonie Keizerpinguins, of zijn er gewoonweg erg veel wintersporters komen opdagen?

In de video hierboven: is dat een verdwaalde kolonie Keizerpinguins, of zijn er gewoonweg erg veel wintersporters komen opdagen?

FutureLotteryWinner op 17 okt 2018 14:44

Veel technische en racekampen op de gletsjers in de herfstvakantie en maar weinig pistes open, dan krijg je dat.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in deze situatie eerder mn Vikings dan m’n Rossi zou pakken ;)

Born to Ride

Plaats een reactie