Fischer Progressor F18, welke lengte voor mij?

Hoi allemaal,

Even mezelf voorstellen: ik ben een man, 40+, 173cm groot en 70kg licht.
Volgens de GiGi-schaal ski ik momenteel op niveau 6-7 (waarbij buckels nog altijd een obstakel zijn, letterlijk en figuurlijk).
Ik ben net begonnen met nog vijf lesjes op de rollerbaan om mijn techniek wat bij te schaven (waarbij ik na les één zeer tegen mijn zin nog altijd in ploeg bezig was). Op zo’n rollerband vraag je je echt af of je wel een beetje kan skiën, eerlijk gezegd :-(.
In de sneeuw ski ik voornamelijk op de piste en dat kan sportief zijn maar ook meer cruisend (70% sportief, 30% rustiger).

Ik was aan het uitkijken naar mijn eerste paar ski’s en mijn oog was gevallen op de Fischer Progressor F18. Ik denk dat deze ski aan mijn verwachtingen kan voldoen maar ik vroeg mij af welke lengte ik best neem (167cm of 174cm)?

Alvast bedankt voor jullie input!

Grts,
Jurgen

De 174 heb je denk ik niet ‘nodig’ in de zin dat je zo groot bent dat je wat extra lengtestabiliteit kan gebruiken. Aan de andere kant: de ski skiet zo makkelijk, dat de 174 je ook niet gaat hinderen op de piste. Het kan dus beiden, maar ik denk dat de 167 beter aansluit bij je huidige niveau en de 174 alleen zinnig is als je nog flinke progressie denkt te gaat boeken (no pun intended) en méér op hoger tempo en in langere bochten gaat skiën.

Eens met Gigi. Ik heb zelf de F19 gehad, wat tekort gekocht destijds (10 cm korter dan lichaamslengte) en snel op uitgegroeid. Als je ook wat langere bochten gaat skiën of een opleiding gaat doen/van plan bent veel te trainen zou ik voor 174 gaan. Is het meer voor vakantie, af en toe een rondje relax, dan kan 167 ook.

Overweeg trouwens de F19, is echt geen zware ski, super makkelijk te skien en brengt wellicht iets meer dan F18.

Dat maakt het toch weer moeilijker :-).
167cm is natuurlijk ook geen 10 cm korter dan lichaamslengte (maar 6).
Is het ook niet zo, aangezien ik nog moeite heb met buckels (die ik echt vlotjes wil kunnen doen) ik meer zal “leren” op een 167 omdat dat wat korter skiet?
Ik zal ze ongeveer 3 weken per jaar gebruiken, schat ik. Dat is niet echt veel trainen, vermoed ik ;-).

Waarom zou je meer leren als je kortere bochten kan skiën op die ski’s? En heb je dan niet nog meer geleerd als je diezelfde korte bochten op een langere ski weet te skiën? ;)

Het maakt echt niet heel veel uit in dit geval denk ik. Het zal niet zo zijn dat je op de 167 die buckels wel kan skiën en op de 174 ineens niet meer.

*bericht bewerkt door GiGi op 07 okt 2018 12:52

Een dergelijke ski kan zeker op lichaamslengte geskied worden, waarbij je uit mag gaan van lichaamslengte minus enkele centimeters. Het is toch geen lat voor wedstrijden of poederdagen, maar om gewoon lekker de piste mee af te kunnen zonder dat je bestraft wordt voor wat meer tempo.

In 167 kom je echt geen lengte tekort. Veel te kort zou ik niet gaan, maar rond de 5cm onder lichaamslengte is echt prima. Volgens mij best een ski waar je een hoop plezier aan kunt beleven. Mocht je nog een passend alternatief zoeken heeft @Elisabeth101 nog een paar Blizzard RC Ti in een mooie lengte waar ze van af wil…

Mocht je nog een passend alternatief zoeken heeft @Elisabeth101 nog een paar Blizzard RC Ti in een mooie lengte waar ze van af wil…

Bennie op 7 okt 2018 13:32

Wil ze daar al vanaf? Ik dacht dat het in huis bleef totdat ze iets anders had? En die is in 166 dacht ik. Bij de RC TI zou ik wel echt de 172 aanraden…

Maar ik kan het verloop van ski’s bij @Elisabeth101 niet bijhouden, dus misschien loop ik al weer hopeloos achter ;)

Mocht je nog een passend alternatief zoeken heeft @Elisabeth101 nog een paar Blizzard RC Ti in een mooie lengte waar ze van af wil…

Bennie op 7 okt 2018 13:32

Die zie ik eigenlijk niet staan, maar indien idd 166 lijkt me dit toch echt te kort.

Is boven lichaamslengte echt geen probleem trouwens? In mijn huurperiode eigenlijk nooit geprobeerd.

Wil ze daar al vanaf? Ik dacht dat het in huis bleef totdat ze iets anders had? En die is in 166 dacht ik. Bij de RC TI zou ik wel echt de 172 aanraden…

Ik dacht dat het 172 waren… 😳

Ik ben 1m83 en ik heb de F18 in 1m67…

Ik ben 1m83 en ik heb de F18 in 1m67…

DrPhil op 7 okt 2018 14:30

En hoe bevallen ze in die maat?

Zeer goed. Maar ik ski vrijwel alleen korte bochten. Ik heb overal grip genoeg. Op hele hoge snelheid rechtuit worden ze wat zoekerig, maar dat kan ook aan de kleine radius (12-15m) liggen.

Haha nee Blizzards zijn niet te koop 😇😇

Denk dat de fischer in 167 prima kan. Vooral als je wat behendiger wil worden in slechte sneeuw. Maar deze ski kan ook prima een maatje langer. Ik kies persoonlijk altijd de kortere maat.

Als je vooral grote lange bochten wilt carven, of overal volgas vanaf wilt racen, zou ik in jouw geval de 174 pakken. Anders de 167.

Is boven lichaamslengte echt geen probleem trouwens? In mijn huurperiode eigenlijk nooit geprobeerd.

Jurgen_t op 7 okt 2018 14:27

Boven lichaamslengte is aan te raden voor poederski’s en voor reuzenslalom racers. De overige types zijn op lichaamslengte of wat korter. Je hebt grote kans dat je dan wat aan wendbaarheid inboet zonder directe voordelen.
En dan is er ook nog iets als persoonlijke voorkeur. Veel mensen hebben (te) korte ski’s die onder bepaalde omstandigheden drijfvermogen te kort komen. Is het drijfvermogen niet belangrijk (puur harde pistes skiën e.d.) of karakter van de ski dusdanig dat deze korter geskied kan worden (slalomkarakter, i.e. korte bochten, vaak stevige constructie die zorgt dat de ski ook op zachtere ondergrond stabiel is) dan is het echt geen probleem om een stukje onder lichaamslengte te gaan zitten. Zelf geef ik wendbaarheid bijvoorbeeld de voorkeur boven stabiliteit, dus ik vind het niet erg als mijn ski wat korter is, zo lang het geen duikboten worden in zachtere omstandigheden (of totaal niet door verspoorde pistes geloodst wensen te worden, zoals de RC Ca).

Pas als je technisch goed skiet kun je het verschil in lengte goed voelen, maar ook de extra’s die een ski op goede lengte met zich meebrengt echt waarderen is mijn mening. Ja, als beginner voel je een mismatch ook wel, maar pas met wat meer ervaring kan je er ook duiding aan geven en leer je beter wat je wél en wat je niet past.

Zelf geef ik wendbaarheid bijvoorbeeld de voorkeur boven stabiliteit, dus ik vind het niet erg als mijn ski wat korter is.

Bennie op 7 okt 2018 14:42

Dit dus, en met een beetje techniek zijn iets minder stabiele ski’s tot een behoorlijk hoog tempo stabiel genoeg te houden.

Ontopic, ik zou voor de 167cm gaan.

*bericht bewerkt door RRski op 07 okt 2018 18:12

Ik neig nu toch ook naar de 167, ga er nog een nachtje (of misschien wat meer) over slapen.
Bedankt voor de hulp allemaal!

Ik krijg bij de verhuur altijd veel kortere ski’s dan lichaamslengte mee. Ik ben 182 en krijg dan 167 mee ofzo. Ik vraag altijd of dat niet te kort is, maar er wordt mij altijd verzekerd dat dat niet zo is… Hoe kan dat toch, terwijl hier op het forum altijd langer wordt geadviseerd?

Niveau bepaalt een deel de lengte, en verder hebben de meeste verhuurders de neiging vrouwen kortere ski’s mee te geven uitgaande van een minder krachtige skistijl. Dat laatste zal vaak het geval zijn helaas.

Hoe kan dat toch, terwijl hier op het forum altijd langer wordt geadviseerd?

Anki op 7 okt 2018 20:13

Lengte is heel erg persoonlijk, hier op een forum zijn een aantal actieve gebruikers die een voorkeur hebben voor lange ski’s.

Mijn uitgangspunt voor een allround pisteski is ca.10cm onder lichaamslengte. Bij beginners iets korter, gevorderden iets langer. Maar wederom, het is vooral een persoonlijke voorkeur.

Zie de uitleg va @Bennie betreft verhuur. Korter is over het algemeen makkelijker te skiën, dus minder klachten/omruilen bij de verhuurder.

@RRski Aan mij heb je een medestander hoor. Al die lange latten die soms worden aangeraden hier ;)

Overweeg trouwens de F19, is echt geen zware ski, super makkelijk te skien en brengt wellicht iets meer dan F18.

Skiwi87 op 7 okt 2018 12:11

Eens, F19 veel torsiestijver. Krijg je geen spijt van in 1,70m. Voor €350 online zou ik t wel weten.

F18 ook topski, heeft m’n vriendin op lichaamslengte. Lekker model ook hoor, ze is er erg tevreden over. Maar wij mannen zijn sterker…

PS Jurgen, die rollerbaan is zeker in begin heftig. Als je 12 lessen neemt ga jij tevreden zijn denk ik, 5 is weinig hoor. Staar je niet blind op ploeg😊

*bericht bewerkt door Gaston op 07 okt 2018 21:47

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik krijg bij de verhuur altijd veel kortere ski’s dan lichaamslengte mee. Ik ben 182 en krijg dan 167 mee ofzo. Ik vraag altijd of dat niet te kort is, maar er wordt mij altijd verzekerd dat dat niet zo is… Hoe kan dat toch, terwijl hier op het forum altijd langer wordt geadviseerd?

Anki op 7 okt 2018 20:13

Mij lijkt lichaamsgewicht een belangrijkere factor dan lichaamslengte bij het kiezen van een ski (of snowboard)
Iemand van 1,82 en die bijvoorbeeld 60kg weegt zal waarschijnlijk op een kortere ski skiën als iemand van 1,70 en die 100kg weegt. (Mits ze op het zelfde niveau skiën)

Übung macht den meister!!!

Aangezien je 3 weken per jaar gaat toch wel flink aantal en fanatiek lijkt (buckels verbeteren etc.) Zou ik voor f19 gaan en dan rond de 170. Makkelijk te skien ski, goed in buckels en ook offpiste prima te skien. Allround.

Ik ben 181 en weeg +/- 83 kg. Zelfde niveau of wat minder dan jij.
Heb de F18 op 174, nog maar enkele keren indoor geskied maar ze bevallen mij uitstekend, op die paar uur skiën lijkt het me een ski die bij me past.
Over enkele weken 4 dagen op de gletsjer(s) om ze eens uitgebreid gaan testen.

Bla, bla, bla.

Kan er mij iemand zeggen wat het verschil is tussen de Progressor F18 en de Progressor F18 Allride op deze pagina: https://www.sport-stelzl.at/fischer-ski-modelle/high-perform… ?

Kan er mij iemand zeggen wat het verschil is tussen de Progressor F18 en de Progressor F18 Allride op deze pagina: https://www.sport-stelzl.at/fischer-ski-modelle/high-perform… ?

Jurgen_t op 9 okt 2018 08:27

De ‘gewone’ F18 die ik hier zie lijkt me de ‘oude’, seizoen 2017-2018.

*bericht bewerkt door bartvwg op 09 okt 2018 08:37

Bla, bla, bla.

En de binding lijkt me anders maar verder…?

In ieder geval is de F18 knal dezelfde als de mijne. Zelfde print, zelfde binding. Voor 275 eurootjes zo’n 40 euro goedkoper op 3 maanden tijd. ;)

Bla, bla, bla.

Hier nog goedkoper de F18 @Jurgen_t (deze hebben wij thuis, oud printje/naam, zelfde ski)

https://www.sport-robl.at/de/product.html?info=1095…

Al eruit welke ski je nou wil?

*bericht bewerkt door Gaston op 09 okt 2018 09:08

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie