Skiën eind april: VT of Tignes? Of meer smaken? Top idee of niet doen?

Door de geweldige sneeuwval afgelopen winter en de verhalen van kennissen die eind april naar Val Thorens zijn gegaan, ben ik getriggerd om ook in de Mei(!)-vakantie van 20-27 april te gaan skiën. Is de keuze makkelijk want ‘moeten’ we óf naar VT óf naar Tignes of zijn er meer mogelijkheden? Of moet je dit helemaal niet willen want is het (normaal gesproken) eigenlijk meer ploeteren in de slush en heeft het weinig met skiën van doen? Of is het juist een hidden gem en is het een top-idee?
Graag jullie ervaringen!

Ik zou zo laat mogelijk boeken omdat je dan pas kan weten wat de condities zijn en of het de trip waard is. Tegen die tijd is overigens het gebied van Val Thorens nog wel open, maar de rest van L3V niet meer geloof ik. In het gebied van Tignes is - uiteraard afhankelijk van pistecondities - nog veel meer open, wat tochten langer mogelijk maakt.
Om genoemde redenen ben ik voornemens naar Tignes te gaan in diezelfde week. Als de condities daar echt niet goed (meer) zijn, is Ischgl voor mij ook altijd een optie. Maar dat ga ik pas ergens half april definitief beslissen denk ik.

Afgelopen jaar in dezelfde week in Tignes geweest. Was voor mij de eerste keer in deze periode en in dit gebied.
samenvattend: Het is zo goed bevallen dat we dit jaar weer gaan.

Afgelopen jaar is natuurlijk een heel sneeuwrijk jaar geweest. Begin januari wisten we al dat er eind april nog veel sneeuw zou liggen, ongeacht wat er daartussen nog zou gebeuren. Er is in de tweede helft van het seizoen dan ook niet veel meer bijgevallen. Wij vertrokken met 30 graden vanuit Nederland en in het dorp was het zo’n 13-14 graden. We hebben jonge kinderen die we naar de ESF moesten brengen, dus we vertrokken 's ochtends pas rond 09:15-09:30uur. We konden zeer goed skien tot 12:00-13:00u. Als je nog meer had gezocht naar noord en west gelegen pistes, zou dit moeiteloos langer zijn geweest. We zijn eens s middags op de gletsjer geweest en die was nog hard.

's middags gingen we met de kinderen op pad. Dat betekende wel op de lager gelegen pistes en dus ook de drukker bezochte pistes
dus ook de zachtere pistes. Hier merkte je wel dat het slechter werd. Maar met de relatief oude sneeuw die we hadden, plakte deze dus niet en was het met enige effort best leuk skien. De kids interesseerde het trouwens helemaal niet dat de sneeuw wat zachter was, die ploegen toch overal doorheen. Na het skien (ene keer op 14:00u ander keer rond 16:00u) gingen we voldaan lekker in het zonnetje zitten, glaasje erbij, op en top vakantie, best of both worlds!

Als je het treft dat het wat kouder is en dat er meer sneeuw valt (@Rogier zegt ook altijd dat de beste poederdagen rond april zijn), heb je natuurlijk ook een fantastische week. Het is zo rustig dat je meteen in elke lift in kunt stappen, de dagen zijn lang, er is meer kans op mooi weer. En met eventueel verse poeder kun je als een jonge hond in de sneeuw spelen.

Dus mijn advies aan iedereen. NIET GAAN! BLIJF WEG! HET IS VERSCHRIKKELIJK!
maar voor die uitzonderingen hier op het forum, JA het is een schitterende week en zeker een aanvulling op het winterseizoen.

Voor wat betreft het gebied. VT is hoger, maar heeft (volgens mij) geen gletsjer. Is heel groot natuurlijk en heeft daardoor veel mogelijkheden. Tignes en Val d’Isere is wat sportiever en uitdagender. Het dorpje vindt ik persoonlijk ook wat mooier dan VT, maar daar ben ik alleen in jan/febr/ mrt geweest.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Om genoemde redenen ben ik voornemens naar Tignes te gaan in diezelfde week.

GiGi op 9 okt 2018 13:10

Gezellig!
Laat het maar weten tegen die tijd! :)

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ischgl is inderdaad ook nog een optie. Tignes alleen met de opening een keer geweest, was fantastisch. Kan me niet voorstellen dat dit in april niet ook zo is.

Voor wat betreft het gebied. VT is hoger, maar heeft (volgens mij) geen gletsjer. Is heel groot natuurlijk en heeft daardoor veel mogelijkheden.

Veenhoorn op 9 okt 2018 13:18

Volgens de site van L3V sluiten de andere dalen na het Paasweekend. Het grootste deel van die week heb je dus inderdaad alleen Val Thorens zelf om te skiën (en dus niet de rest van L3V).

Je kunt je keuze nog verder uitbreiden in dezelfde regio, want Les Arcs en La Plagne zijn ook open tot 27 april en La Rosière (exclusief La Thuile) tot 26 april.
Dus verblijf in het dal en gaan skihoppen kan ook nog die week!

*bericht bewerkt door Snowy1970 op 09 okt 2018 14:42

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Geen idee of het per se Frankrijk moet zijn? Anders is Cervinia ook misschien een optie? Is vaak tot de eerste week van mei open, heeft een gletscher maar heeft volgens mij ook vaak de lagere liften nog open. Valtournenche is wel dicht, dus het is wel iets minder kilometer piste dan normaal en of het Zwitserse deel ook lang open is, dat weet ik eigenlijk niet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ben bij beide geweest eind april. Beide leuke gebieden. Tignes heeft mijn voorkeur want gebied is wat uitgebreider en afwisselender. Valtho ligt in een kom en dan ben je altijd zo thuis, handig met kinderen. In Tignes Val disere kun je echt tochten maken en er zijn 2 gletschers.

Over de condities: als je papskien niet leuk vindt dan kun je beter niet gaan. Al jaren veel pap die week in meer of mindere mate.

Zermatt gaat 26 april dicht, uit mijn hoofd. Een deel op de gletscher blijft dan open, maar dat is niet veel. Cervinia is wel gewoon open.

Die week is volgens mij de Dutch week in Valtho

Die week is volgens mij de Dutch week in Valtho

Marco68 op 9 okt 2018 19:31

Dutch Week is de week daarna.

Plaats een reactie