Noorwegen maart 2020 - plannen en vragen

Eén van de bestemmingen die al erg lang op mijn bucket-list staat: Noorwegen. In maart 2020 wil ik daar ook heen om verschillende gebieden te skiën. Omdat die op zich allemaal niet heel groot zijn, wil ik gaan ‘skihoppen’. Er is een cluster van gebiedjes rond Lillehammer (Kvitfjell, Hafjell, Skeikampen, eventueel Trysyl); er zijn ook wat gebieden in het westen, tussen de fjorden (Myrkdalen, Vossevangen, Hemsedal) die vanuit een andere uitvalsbasis mooi te skiën zijn. Dat betekent dus veel reizen in Noorwegen (echt geen straf weet ik nog uit een zomervakantie van lang geleden). Daarom zou ik met mijn eigen auto willen gaan. Ik besef dat de weersomstandigheden reizen in Noorwegen behoorlijk tricky kunnen maken.

Ik realiseer mij dat de reis naar Noorwegen op zich al een onderneming is, die vooral ook wat tijd kost. Een dag rijden naar bijvoorbeeld Hirtshals (Denemarken), daar op de boot naar Larvik en dan weer een kleine dag rijden richting Lillehammer (eventueel met een tussenstop van een dag of meer in Oslo?). Vanuit die westelijke cluster skigebieden zou een route via Bergen (met een mini-stedentrip aldaar?) en de boot terug naar Denemarken of Nederland de meest logische optie zijn.

Een beste trip dus, die zeker meer dan de standaard-week in beslag gaat nemen. Mijn vraag aan Noorwegen-gangers hier:

  • Is dit een realistisch plan?
  • Zie ik belangrijke zaken over het hoofd?
  • Zijn er andere gebieden/activiteiten die ik zeker moet overwegen als ik toch die kant op ga?

Zie ik belangrijke zaken over het hoofd?

De prijzen van de drank :P.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik weet niet in hoeverre er al routes zijn maar in Loen (Olden) is in mei de Loen Sky lift geopend. Deze lift gaat vanaf zeeniveau naar ruim duizend meter hoogte. In de winter is deze lift op vrijdag, zaterdag en zondag geopend en heeft een geweldig off piste potientieel. Ze adverteren ook met de mogelijkheden voor skitouring. Daarnaast is de omgeving gewoon fenomeel met direct uitzicht over het fjord. Ik weet niet of je van sportvissen houdt, maar dat is ook een geweldige bezigheid daar in de fjorden. Biatlon is daar de grote sport in de winter en je kunt dus overal Nordic trials doen en daarnaast nog jezelf uitleven op een van de vele schietbanen.

Het reizen in Noorwegen is de laatste jaren een stuk beter geworden, de E6 (DE hoofdweg van zuid naar noord door Noorwegen) die onder andere langs Hamar en Lillehammer loopt is de afgelopen jaren op veel stukken 4 baans geworden en de maximum snelheid is op veel plekken daar verhoogd naar 100km/h. Er zijn ook een aantal stukken bij die tolweg zijn geworden, daar wordt gewoon boven de weg je kenteken gescand en na afloop van de vakantie krijg je keurig een brief thuis in Nederland, in het Nederlands waarin de totaal afrekening staat.

Bij de veerpontjes over de fjorden kan je vaak met veel korting of zelfs gratis over als je even binnen gaat afrekenen aan boord en 1 of een paar doosjes drop van een euro meeneemt. Veel Noren zijn verzot op Nederlands drop en knijpen dan een oogje dicht. Dit kan je serieus geld besparen want die pontjes zijn over het algemeen behoorlijk duur.

Born to Ride

Ik ben een aantal maal in Trysil en Hemsedahl geweest. Natuurlijk geen spectaculaire gebieden. Trysil is een berg, meer een forse heuvel (fjell), met aan alle kanten liften. Op zich een leuk gebied voor een weekje. Er is een speedski track. Rondom de berg liggen veel hutten en er is ook een aantal hotels. Ons is het Trysil Apartment Hotel lag aan de voet van een belangrijke stoeltjeslift en naast restaurantjes en wat winkeltjes het best bevallen. Bij het Velkomstsenteret haal je o.a. de sleutels op. Er is daar ook een Radison hotel en een supermarkt. Trysil zelf stelt niet zo heel veel voor. Er zijn wat winkels en supers.
Het gebied van Hemsedahl ligt op de flanken van een laag gebergte. Er is een groot aantal liften en het gebied is ietsje uitdagender dan dat van Trysil. Er zijn veel verlichte pistes, niet alleen vanwege de kortere dagen, maar ook vanwege het avondskiën. Dat is leuk. Aan de voet van alle liften liggen de hotels, appartementen en hutten. Te reserveren via SkiStar.
Hemsedahl is een aardig dorp met een leuke bar en winkels.
De reis naar Scandinavië per boot vind ik al een vakantie. Ik heb goede ervaringen met de Color Line van Kiel naar Oslo en terug. De veerponten van de Color Line zijn nagenoeg cruise schepen. Vanuit Oslo zijn Trysil en Hemsedahl gemakkelijk met eigen auto te bereiken. De kwaliteit van de wegen kan tegenzitten. Veel sneeuw en ijs, wat niet altijd wordt geruimd. Vaak zijn de regionale wegen beter te berijden dan de wegen in de dorpen. Goede winterbanden en kettingen zijn noodzakelijk. Nog beter zijn natuurlijk spikes. Zeker als je nog noordelijker gaat.In dat geval kan je ook vliegen en auto huren overwegen.
Drank kan een probleem zijn, maar als je met de eigen auto gaat, dan is het advies omdat vlak voor Kiel nog even in te slaan.
Let op: In Oslo kan je niet rijden zonder te worden geconfronteerd met tol. Vooraf je kenteken aanmelden bij Autopass scheelt veel gedoe.

@Ronaldski Wij hebben ons nooit aangemeld voor de tol en nooit gedoe gehad. Je krijgt gewoon de rekening thuis en als je die gewoon betaald is er niets aan de hand.
https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/informatie/tol…

Born to Ride

Optie kan ook nog zijn Kiel - Goteburg. Mijn ervaring is dat Stena line goedkoper is dan de Color Line. Kan je evt ook Salen in Zweden nog mee pakken voordat je naar Trysil gaat. Volgend jaar (eind 2019) wordt overigens internationaal vliegveld tussen Trysil en Salen geopend. De tolrekening krijg je inderdaad thuis gestuurd. Duurt wel even voordst je die krijgt. Geldt niet alleen voor Oslo, in Noorwegen veel toltrajecten

Ik heb beide boten gedaan en de Color line is echt een stuk mooier. Verder is het nog een aardig stuk rijden vanuit Goteborg. Overigens is Hirthals ook een goede 1000 km vanuit Amsterdam. Vond Color line vanuit Kiel echt heerlijk. Verder zo als eerder vermeld is Trysil een grote heuvel wat prima voor een week of iets minder. Zaten in Radisdon SAS hotel maar er is verder genoeg Ski in-out locaties.

May the ski force be with you !!

Woon zelf aan de westkust niet ver van Voss en Myrkdalen. Het rijden is hier (niet altijd), zoals je al had begrepen, vaak erg lastig ‘s winters. Van noord naar zuid rijden of andersom aan de oostkant is (meestal) niet al te moeilijk. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar over het algemeen als je in het dal blijft of kunt blijven gaat het prima.
Het probleem is dat je hier nooit ruim van te voren helemaal zeker kunt zijn of je van west naar oost of andersom kunt rijden. Passen gaan vaak dicht en alternatieve routes (als ze open zijn) maken de reis behoorlijk langer. Dus als je bijvoorbeeld een ferry in Bergen of Oslo moet halen zou ik wel wat speling in de planning aanbevelen.

Ik heb ooit ook eens een lijstje gemaakt, ik weet niet of het er nog van gaat komen… Wat ik wel begreep zoals hier ook al genoemd wordt, is het rijden. Als het een beetje tegen zit sneeuwt het flink en is rijden een gedoe ivm niet/weinig sneeuwvrij maken van wegen. Daarnaast is het zeer uitgestrekt, en weinig snelweg. Mijn plan om met camper te gaan, is sowieso niet slim in de winter. Wel heb je het voordeel dat wildkamperen mag in Scandinavië, mits ik meen 150 meter van een stenen gebouw. Ik denk dat een 4x4 auto geen overbodige luxe is.

Qua skigebieden is Trysil alleen leuk voor piste skiën, een soort Winterberg kwadraat. Imho leuke gebieden met off-piste potentieel:

  • Voss
  • Myrkdalen
  • Røldal (paar liftjes, veel toer potentieel)
  • Hemsedal
  • Strandafjellet (prachtig skiën tussen de fjorden)
  • Oppdal (al redelijk ver naar het Noorden)
  • Hovden (nog nooit van gehoord, gevonden na wat zoeken)
  • Hafjell en Kvitjell zijn ook redelijk grote skigebieden.
  • Åre (Zweden, groot skigebied, redelijk ver Noord)

Ik zou er in ieder geval meer als een week voor uittrekken. Reizen kost meer moeite en tijd als in de Alpen. Ook toerski’s mee lijkt me geen dom idee. Verder lees ik even mee naar tips… ;-)

It's all about the turns duuuuuude!

@Ronaldski Wij hebben ons nooit aangemeld voor de tol en nooit gedoe gehad. Je krijgt gewoon de rekening thuis en als je die gewoon betaald is er niets aan de hand.
https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/informatie/tol…

Matthias123 op 10 okt 2018 11:36

Vreemd. In 2012 was de volgende info van AutoPASS beschikbaar:
“Voorkom extra toeslag! Enkele tolstations zijn nog niet geautomatiseerd en zowel AutoPASS betaling als handmatige betaling is mogelijk. Als u door het AutoPASS poortje rijdt zonder uw credit card te registreren, riskeert u een toeslag van NOK 300 te moeten betalen. Vergeet niet dat u uw credit card tot ten hoogste 14 dagen na de passage kunt registreren.”
Om die reden hebben wij ons destijds geregistreerd en in 2016 hebben we opnieuw van die registratie gebruik gemaakt. Maar misschien is het inmiddels anders geregeld.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 11 okt 2018 19:27

Schip van de Color Line.

null
null

@Gigi,
ik neem aan dat je wel naar het inmens grote Spåtind sksienter op bezoek komt als je dan toch naar lillehammer gaat ;) :)

Het lijstje is al gegeven. Maar als een siteseeing tour met skien wil doen, zou ik de volgende gebieden doen:

Als je voor de poeder gaat:

  • Gaustablikk met aparte trein naar de top, voor een van de betere offpiste, mooi hoogte verschil
  • Røldal meeste poeder, rit ernaar toe is mega
  • Voss / myrkdalen, van alles wat, freeride!
  • Sogn, freeride!!!
  • Strandafjellet, freeride!!!
  • Bjorli (kirketaket skitoer + veul snø in bjorli)
  • Oppdal, vindt ik persoonlijk tot nu toe het beste gebied.
  • Spåtind? ;) / Kvitfjell, steile pistes

Als je voor pisteskien gaat:

  • Norefjell, mooie lange dalafdaling
  • Hemsedal, meest modern met Trysill, wel druk
  • Spåtind? ;)
  • Trysill, compact modern gebied met veel pistes
  • Kvitfjell, stijle pistes
  • Oppdal, oud maar wel uitgestrekt en veelzijdig

Ik zou Hafjell droppen (boring! of je moet een park dier zijn), skeikampen is aardig voor poeder, maar niet heel erg echt de moeite.

Noorwegen is erg groot, Als je Kvitfjell/Lillehammer kiest als basis of kun je veel dingen in een halve dag reizen halen. Ik ben ooit op en neer vanuit Kvitfjell op en neer naar Trysill geweest in een dag. Ook Oppdal is ook zo haalbaar. Ongeveer net zoiets als Winterberg in NL in een dag. Best goed te doen dus. Hemsedal en Norefjell doe je dan vanuit de boot op weg naar Lillehammer.

Verder zou ik de boot naar Larvik nemen. eigenlijk het goedkoopst en makkelijkt en meest relaxt. veel goedkope acco dichtbij bij de boot. Alle alternatieven (op kiel oslo na) maakt qua prijs/tijd niets uit. Ik heb ze allemaal meerdere malen gedaan. vooral door zweden zou ik niet doen. veel te vermoeiend en te saai. Uiteindelijk ga je vaker pauzeren en verlies je tijd.

succes!

P.S. neem een kleine schep mee in je auto!

*bericht bewerkt door martijn.. op 11 okt 2018 22:48

Plaats een reactie