BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten

Hoopvolle toekomst of teleurstelling | Wintersport magazine no40

Hoopvolle toekomst of teleurstelling | Wintersport magazine no40
  • Marco-Paul 10 oktober 2018 · 14:00
    In de laatste editie (#40) van het Wintersport Magazine. Dat een stuk is verbeterd!! Schrijft Rolf Westerhof over de toemost van skimaterialen en over teleurstellingen uit het verleden.
    De gerespecteerde Westerhof (deze man is een lopende skispullen database) heeft het dit keer qua voorspellingen mijns inziens niet juist. Hij schrijft over het 'nieuwe' HEAD Liquid Fit dat de heelpocket kan fixeren. Oude wijn in nieuwe zakken. Zo'n 20 jaar geleden al geprobeerd door Nordica en zonder succes.

Ook over de ZipFit binnenschoenen verwacht ik dat het geen groot succes wordt. Dit merk bestaat al 10 jaar en is nooit een commercieel succes geworden. Te duur (€300,-) achterhaald door thermoplastische Intuition liners en door de schaalgrootte van het bedrijf, heel slecht leverbaar.

Voorspellen is wel leuk: Ik voorspel dat de 'Gripwalk' (het skischoen-zooltje met rocker) het niet gaat worden. Ik voorspel ook dat volgend seizoen de achterinstapper terugkomt bij een groot gerenommeerd merk.

• Shane 10 oktober 2018 · 14:08
    Waarom Zipfit geen commercieel succes is heeft denk ik vooral te maken met enerzijds de commerciële inzet van het bedrijf zelf en de "eeuwige" houdbaarheid van het product zelf. 1200 dagen op 1 paar liners die dan nog steeds perfect zitten is niet echt interessant voor winkeliers die klanten graag vaker terug zien komen.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/zipfit-gara-liner/...
    I can stick uphill ice, on my saucer...
  • Morzel 10 oktober 2018 · 14:24
    Even wat persoonlijke tegenwind voor wat ZipFit betreft: het hoeft wat mij betreft geen groot commercieel succes worden, maar het systeem biedt een aantal mogelijkheden die ze bij intuition op een andere manier aanpakken. En keuze hebben is nooit fout.

Ik heb ZipFit liners, en heb bij de bootfitter (die ook intuition in zijn assortiment heeft) een geadviseerde keuze gemaakt. Tot volle tevredenheid 😀.

De prijs is een beetje een non-issue: intuition liners zijn niet veel goedkoper, en het is de bedoeling dat je je liners hergebruikt als je een nieuwe schoen koopt.

En als je je schoenen later tweedehands zou verkopen kan je de oorspronkelijke liners ongebruikt aanbieden, wat toch een voordeel is.
  • GiGi 10 oktober 2018 · 14:45
    Vraag: Wat heeft de voorkeur?

1. Een schoen waarbij de buitenschaal eenvoudig kan worden gefit (Fischer Vacuum Fit, Salomon Custom Shell, etc.)
    2. Met foam en andere hulpmiddelen de binnenschoen fixeren
    3. Andere/aparte liners?
    4. Een combi van bovenstaande opties (welke combi dan?)
    5. Anders, namelijk...?
    Testing, testing.
  • Pieter1990 10 oktober 2018 · 15:41
    4) nl. Een aanpasbare buitenschaal in combinatie met een 3d geprinte zool lost al veel op
  • evr66 10 oktober 2018 · 16:07
    5) Maar op de eerste plaats!: Kundig winkelpersoneel (al dan niet bootfitter te noemen) die de juiste samenstelling kan maken uit alle mogelijkheden.
    Edwin van Riel
  • GiGi 10 oktober 2018 · 18:20
    5) Maar op de eerste plaats!: Kundig winkelpersoneel (al dan niet bootfitter te noemen) die de juiste samenstelling kan maken uit alle mogelijkheden.evr66 op 10 okt 2018 16:07Daar is een behoorlijke verbetering mogelijk inderdaad.
    Testing, testing.
  • Marco-Paul 10 oktober 2018 · 21:51
    Waarom Zipfit geen commercieel succes is heeft denk ik vooral te maken met enerzijds de commerciële inzet van het bedrijf zelf en de "eeuwige" houdbaarheid van het product zelf. 1200 dagen op 1 paar liners die dan nog steeds perfect zitten is niet echt interessant voor winkeliers die klanten graag vaker terug zien komen.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/zipfit-gara-liner/...Shane op 10 okt 2018 14:08

Zipfit is een top liner dat staat buiten kijf.
  • Marco-Paul 10 oktober 2018 · 21:58
    Het allerbelangrijkste is het checken van de biomechanica vd enkel en het voetype.

De schoen is het vehikel en afhankelijk van de mate van correctie kiest men het systeem.

Een grote schaal volspuiten met foam heeft echter niet mijn voorkeur omdat de voet een dynamisch orgaan is wat je niet moet 'vast purren' 😉
  • Marco-Paul 10 oktober 2018 · 22:02
    O Ja een thermoplastische buitenschoen is niet zaligmakend en alles oplossend. Het vergemakkelijkt het bootfitting proces van frezen en punchen en laten afkoelen op een leest de hele nacht. Het is een middel en geen doel..!
  • Morzel 10 oktober 2018 · 22:17
    Je wil een buitenschaal die zonder te vervormen goed om je voet heenpast, een liner die je voet in die buitenschaal zo goed mogelijk fixeert zonder te knellen, en een zool die je voet de ondersteuning geeft om er een hele dag zonder zorgen op te staan.
    Dit allemaal rekening houdend met de morfologie van je voet (voorwaartse en zijwaartse hoek van de shaft, hielverhoging of niet), en een flex-waarde die is aangepast aan je skiniveau en fysieke bouw.

Of ook wel: je wil de hele dag zonder pijn aan je voeten en zonder beperkingen op jouw niveau kunnen skiën.

Zoals @evr66 het zegt is een goeie bootfitter vinden die het bovenstaande plaatje in elkaar weet te puzzelen eigenlijk het allerbelangrijkste.
  • Shane 10 oktober 2018 · 22:19
    Zou @Marco-Paul dat wellicht zijn denk je @Morzel? 😉
    I can stick uphill ice, on my saucer...
  • elisabeth101 10 oktober 2018 · 22:43
    Interessant topic.

Ik heb zelf een intuition liner geprobeerd maar dat vond ik helemaal niks. Voelde lomp en hard aan en ondanks de closed cells gaan ze toch lubberen na verloop van tijd.

Heb daarna fischer vacuum fit schoenen laten aanmeten en die waren echt super. Helaas al snel weer slijtage van de liner waardoor weer te weinig fixatie (steekt bij mij nogal nauw). Heb in diezelfde fischer schaal een geschuimde schoen laten maken en ik vind het helemaal geweldig. Hoef vrijwel geen schnallen te veranderen in de loop van de dag/week. Ook betere controle over mn ski's. Eindelijk geen pijn meer aan mn voeten!

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.