Hoopvolle toekomst of teleurstelling | Wintersport magazine no40

In de laatste editie (#40) van het Wintersport Magazine. Dat een stuk is verbeterd!! Schrijft Rolf Westerhof over de toemost van skimaterialen en over teleurstellingen uit het verleden.
De gerespecteerde Westerhof (deze man is een lopende skispullen database) heeft het dit keer qua voorspellingen mijns inziens niet juist. Hij schrijft over het ‘nieuwe’ HEAD Liquid Fit dat de heelpocket kan fixeren. Oude wijn in nieuwe zakken. Zo’n 20 jaar geleden al geprobeerd door Nordica en zonder succes.

null
null

Ook over de ZipFit binnenschoenen verwacht ik dat het geen groot succes wordt. Dit merk bestaat al 10 jaar en is nooit een commercieel succes geworden. Te duur (€300,-) achterhaald door thermoplastische Intuition liners en door de schaalgrootte van het bedrijf, heel slecht leverbaar.

null

Voorspellen is wel leuk: Ik voorspel dat de ‘Gripwalk’ (het skischoen-zooltje met rocker) het niet gaat worden. Ik voorspel ook dat volgend seizoen de achterinstapper terugkomt bij een groot gerenommeerd merk.

Date your skis but marry your boots

Waarom Zipfit geen commercieel succes is heeft denk ik vooral te maken met enerzijds de commerciële inzet van het bedrijf zelf en de “eeuwige” houdbaarheid van het product zelf. 1200 dagen op 1 paar liners die dan nog steeds perfect zitten is niet echt interessant voor winkeliers die klanten graag vaker terug zien komen.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/zipfit-gara-liner/…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Even wat persoonlijke tegenwind voor wat ZipFit betreft: het hoeft wat mij betreft geen groot commercieel succes worden, maar het systeem biedt een aantal mogelijkheden die ze bij intuition op een andere manier aanpakken. En keuze hebben is nooit fout.

Ik heb ZipFit liners, en heb bij de bootfitter (die ook intuition in zijn assortiment heeft) een geadviseerde keuze gemaakt. Tot volle tevredenheid 😀.

De prijs is een beetje een non-issue: intuition liners zijn niet veel goedkoper, en het is de bedoeling dat je je liners hergebruikt als je een nieuwe schoen koopt.

En als je je schoenen later tweedehands zou verkopen kan je de oorspronkelijke liners ongebruikt aanbieden, wat toch een voordeel is.

Vraag: Wat heeft de voorkeur?

  1. Een schoen waarbij de buitenschaal eenvoudig kan worden gefit (Fischer Vacuum Fit, Salomon Custom Shell, etc.)
  2. Met foam en andere hulpmiddelen de binnenschoen fixeren
  3. Andere/aparte liners?
  4. Een combi van bovenstaande opties (welke combi dan?)
  5. Anders, namelijk…?
  1. nl. Een aanpasbare buitenschaal in combinatie met een 3d geprinte zool lost al veel op
  1. Maar op de eerste plaats!: Kundig winkelpersoneel (al dan niet bootfitter te noemen) die de juiste samenstelling kan maken uit alle mogelijkheden.
Edwin van Riel
  1. Maar op de eerste plaats!: Kundig winkelpersoneel (al dan niet bootfitter te noemen) die de juiste samenstelling kan maken uit alle mogelijkheden.
evr66 op 10 okt 2018 16:07

Daar is een behoorlijke verbetering mogelijk inderdaad.

Waarom Zipfit geen commercieel succes is heeft denk ik vooral te maken met enerzijds de commerciële inzet van het bedrijf zelf en de “eeuwige” houdbaarheid van het product zelf. 1200 dagen op 1 paar liners die dan nog steeds perfect zitten is niet echt interessant voor winkeliers die klanten graag vaker terug zien komen.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/zipfit-gara-liner/…

Shane op 10 okt 2018 14:08

Zipfit is een top liner dat staat buiten kijf.

Date your skis but marry your boots

Het allerbelangrijkste is het checken van de biomechanica vd enkel en het voetype.

De schoen is het vehikel en afhankelijk van de mate van correctie kiest men het systeem.

Een grote schaal volspuiten met foam heeft echter niet mijn voorkeur omdat de voet een dynamisch orgaan is wat je niet moet ‘vast purren’ ;-)

Date your skis but marry your boots

O Ja een thermoplastische buitenschoen is niet zaligmakend en alles oplossend. Het vergemakkelijkt het bootfitting proces van frezen en punchen en laten afkoelen op een leest de hele nacht. Het is een middel en geen doel…!

Date your skis but marry your boots

Je wil een buitenschaal die zonder te vervormen goed om je voet heenpast, een liner die je voet in die buitenschaal zo goed mogelijk fixeert zonder te knellen, en een zool die je voet de ondersteuning geeft om er een hele dag zonder zorgen op te staan.
Dit allemaal rekening houdend met de morfologie van je voet (voorwaartse en zijwaartse hoek van de shaft, hielverhoging of niet), en een flex-waarde die is aangepast aan je skiniveau en fysieke bouw.

Of ook wel: je wil de hele dag zonder pijn aan je voeten en zonder beperkingen op jouw niveau kunnen skiën.

Zoals @evr66 het zegt is een goeie bootfitter vinden die het bovenstaande plaatje in elkaar weet te puzzelen eigenlijk het allerbelangrijkste.

Zou @Marco-Paul dat wellicht zijn denk je @Morzel? 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Interessant topic.

Ik heb zelf een intuition liner geprobeerd maar dat vond ik helemaal niks. Voelde lomp en hard aan en ondanks de closed cells gaan ze toch lubberen na verloop van tijd.

Heb daarna fischer vacuum fit schoenen laten aanmeten en die waren echt super. Helaas al snel weer slijtage van de liner waardoor weer te weinig fixatie (steekt bij mij nogal nauw). Heb in diezelfde fischer schaal een geschuimde schoen laten maken en ik vind het helemaal geweldig. Hoef vrijwel geen schnallen te veranderen in de loop van de dag/week. Ook betere controle over mn ski’s. Eindelijk geen pijn meer aan mn voeten!

@Elisabeth101, waar heb je de schuimschoen laten maken? Is het een Strolz?

*bericht bewerkt door maxwerks op 11 nov 2018 00:28

Ik heb vandaag mijn strolz laten foamen. Zal mijn ervaringen komende week delen.

From a galaxy far far away.............

Een grote schaal volspuiten met foam heeft echter niet mijn voorkeur omdat de voet een dynamisch orgaan is wat je niet moet ‘vast purren’ ;-)

Marco-Paul op 10 okt 2018 21:58

Een voet een orgaan Marco-Paul?

@Elisabeth101, waar heb je de schuimschoen laten maken? Is het een Strolz?

maxwerks op 11 nov 2018 00:27

Ik heb een schuimschoen laten maken in een bestaande fischer vacuum fit skischoen. Bij MK skiservice in bilthoven. Ben er zeer tevreden over. Heb eerst een jaar met de gewone binnenschoen geskied maar die werden wat ruim.

Wilde geen Strolz want ik vind
dat zij een veel te ruime buitenschaal aanmeten. Lees: veel te veel purren.

Atomic had jaren geleden een consumentenraceschoen die ze volschuimden. Ik begreep dat ze daar vanaf gestapt zijn omdat het schuim na een paar jaar keihard wordt.

@Elisabeth101, waar heb je de schuimschoen laten maken? Is het een Strolz?

maxwerks op 11 nov 2018 00:27

Ik heb een schuimschoen laten maken in een bestaande fischer vacuum fit skischoen. Bij MK skiservice in bilthoven. Ben er zeer tevreden over. Heb eerst een jaar met de gewone binnenschoen geskied maar die werden wat ruim.

Wilde geen Strolz want ik vind
dat zij een veel te ruime buitenschaal aanmeten. Lees: veel te veel purren.

elisabeth101 op 11 nov 2018 11:27

@Elisabeth101
Mijn bootfitter zegt dat het ruimer worden van de binnenschoen bij Fischer Vacuüm dan weer makkelijk op te lossen is door terug te gaan en nogmaals te verhitten. Zeker na het eerste jaar als de binnen schoen zich gezet heeft. Dit is gratis service. Al zou het goed kunnen dat de foam langer houdt zeg maar

*bericht bewerkt door Gaston op 11 nov 2018 13:26

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik zag dat ik nog vergeten ben om mijn ervaring te delen.

Ben blij dat ik voor strolz gekozen heb. Vanaf het begin geen pijn meer in mijn voeten. De snallen hoeven maar op de eerste verankering vast te zitten en de schoen zit perfect. Dit helpt mijn leercurve enorm.

Ik heb gelijk voor strolz gekozen omdat ik weet dat ik moeilijke voeten heb en het geld kon missen. Maar als ik alle verhalen lees, hoevaak mensen terug moeten gaan om ea weer aan te passen. En daarna toch maar weer nieuwe schoenen gaan kopen. Heb ik toch zeker geld/tijd bespaart.

Strolz is een merk dat dit al vele jaren doet. Ben je niet tevreden ermee ga je terug en lossen ze het op. Levenslange garantie op schoenen. Dat geef je niet zomaar. Ik snap dat de meeste verkopers dit graag willen afkraken. Tenslotte verkopen ze het zelf niet.

From a galaxy far far away.............

Wat kost dat schuimen en hoe werkt dat precies?

900 euro voor alles. Heb het bij austriasport in malden gedaan. Je maakt een afspraak waarbij alles wordt opgemeten. Deze gegevens gaan naar Lech waar je binnenschoen (volledig van leer) en je buiten schaal gemaakt wordt. 2e afspraak een paar weken later, ga je de schoenen passen en foamen.
Ze hebben in malden.ook andere merken. Dus het kan goed zijn dat ze iets anders aanraden.

Deze zaak heeft veel ervaring met voeten. Ze doen ook veel schoenen voor de Vierdaagse van Nijmegen aanmeten. Ik had er een goed gevoel bij.

From a galaxy far far away.............

Thx, maar ik bedoel het schuimen van een bestaande schoen.

Geen idee of ze dat doen. Bel ze anders ff

From a galaxy far far away.............

Ik maak wel even een nieuw topic aan.

Over mijn voorspelling “Voorspellen is wel leuk: Ik voorspel dat de ‘Gripwalk’ (het skischoen-zooltje met rocker) het niet gaat worden. Ik voorspel ook dat volgend seizoen de achterinstapper terugkomt bij een groot gerenommeerd merk.”

  • GripWalk is ons door de strot geduwd door de grote skimerken (hoezo kartelvorming ;-) )
  • De achterinstapper is terug!
Date your skis but marry your boots

Over mijn voorspelling "Voorspellen is wel leuk: Ik voorspel dat de 'Gripwalk' (het skischoen-zooltje met rocker) het niet gaat worden. Ik voorspel ook dat volgend seizoen de achterinstapper terugkomt bij een groot gerenommeerd merk."

  • GripWalk is ons door de strot geduwd door de grote skimerken (hoezo kartelvorming ;-) )
  • De achterinstapper is terug!
Marco-Paul op 17 feb 2020 08:24

Een opmerking over GripWalk. Ik begreep helemaal niets van dit concept. Ik dacht altijd dat skischoenen waren om mee te skiën, niet om mee te lopen.
Echter, toen ik mijn studerende zoon voor kerst nieuwe boots (met GripWalk zolen) cadeau gedaan had en bleek dat hij voor de veiligheid ook andere geïntegreerde skibindingen (zeg maar gerust nieuwe ski's) nodig had … begreep ik ineens het concept wel!

BW
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 17 feb 2020 08:47

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Haha, mooie opmerking @Dokteruk!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie