Winterberg, kertsvakantie 2018

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum dus geen idee of ik het allemaal goed doe :-)

Deze kerstvakantie wil ik met mijn vriendin een aantal dagen naar de sneeuw, niet al te ver weg en aangezien zij nog beginner is ook geen moeilijk gebied. Ik heb natuurlijk allang van Winterberg gehoord en ben dit aan het overwegen, maar heeft iemand enige ervaring met het gebied in de kerstvakantie? Is het heel druk? We willen ongv. van 26-30 skiën.

En iemand nog een leuk verblijfadres?

Misschien hebben mensen nog wat aanbevelingen over andere gebieden in de buurt? In dat geval;

Ik wil:

  • Niet te veel kwijt zijn. Liever een ‘wat minder’ appartement in het centrum dan een hotel 5 km verderop.
  • Leuke apres ski
  • Blauwe en rode pistes.

@Poederonderdelatten Welkom dan in dat geval!

Winterberg is in de Kerstvakantie wel extreem druk helaas. Zeker tussen 10.00 en 15.00 sta je soms tot wel een half uur te wachten voor de lift. De afdalingen zijn behoorlijk kort in Winterberg dus na een half uur wachten ben je ook weer heel snel beneden. De apresski is in Winterberg wel heel gezellig!.

Wanneer er veel natuursneeuw ligt zijn er wel een aantal minder drukke alternatieven in de omgeving. Altastenberg is een stuk minder druk, maar heeft weer veel relatief steile pistes waardoor het dus voor je beginnende vriendin een minder geschikt gebied is. Eschenberglifte Niedersfeld is een leuk klein gebiedje met 3 liften en voor het sauerland ook redelijk lange afdalingen. Nadeel is wel dat ze er maar 1 sneeuwkanon hebben dus eigenlijk volledig afhankelijk zijn van natuursneeuw. Aangezien je rond kerst vaak het zogenaamde weihnachts stau-wetter hebt (relatief hoge temperaturen en regen) moet je echt mazzel hebben wil dat open zijn.

Wanneer je besluit in Winterberg op vakantie te gaan zou ik adviseren om via Olpe en Schmallenberg richting Winterberg te rijden ipv via Meschede. Dit kan namelijk een paar uur file voorkomen.

Born to Ride

Ik zou met kerst liever iets verder/hoger gaan. Evt kleinwalsertal. Goed aan te rijden en wat meer kans op fatsoenlijke sneeuw. Kerst blijft een gok, wij kiezen in december standaard voor een gebied met uitwijk mogelijkheden naar een gletsjer.

Edwin van Riel

Ik zou met kerst liever iets verder/hoger gaan. Evt kleinwalsertal. Goed aan te rijden en wat meer kans op fatsoenlijke sneeuw. Kerst blijft een gok, wij kiezen in december standaard voor een gebied met uitwijk mogelijkheden naar een gletsjer.

evr66 op 15 okt 2018 12:04

Hier kom ik al 18 jaar in de februari vakantie, vind het net wat te ver voor een paar dagen… Maar een prima tip inderdaad!

Als dat iets te ver is dan misschien het zwarte woud? Feldberg? Ik hoorde dat ze tegenwoordig gratis skipassen hebben bij de onderkomens, dichterbij dan de Alpen, misschien (iets) sneeuwzekerder dan winterberg…

Let it snow

Als dat iets te ver is dan misschien het zwarte woud? Feldberg? Ik hoorde dat ze tegenwoordig gratis skipassen hebben bij de onderkomens, dichterbij dan de Alpen, misschien (iets) sneeuwzekerder dan winterberg…

JurrianvanLoo op 15 okt 2018 13:48

Nog andere opties? Voor die reistijd rij ik liever door naar de Alpen…

Oberjoch - Bad Hindelang is goed voorzien van moderne liften en besneeuwing. Niet te duur, in de week ook niet te druk. (weekend erg druk!) en is iets sneller aan te rijden dan de grotere en drukkere gebieden.

Als je andere gebieden zoekt op winterberg afstand van NL, dan wordt dat lastig denk ik, dan zit je toch aan het sauerland gebonden

Let it snow

Ook al een paar keer het idee gehad richting La Bresse te gaan, maar rij dan inderdaad toch liever door. Sauerland zit je wel aan gebonden inderdaad, maar qua drukte zou ik toch liever iets verder gaan rijden. Zugspits Arena is dan ook leuk.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 15 okt 2018 14:43

Winterberg is echt een geweldig gebied wat je alleen beter in de schoolvakanties kan vermijden. mocht je toch besluiten om tijdens de kerst te gaan dan zou ik het gedeelte achter de Brabander te gaan. daar zit een stoeltjeslift die redelijk opschiet en heb je redelijk steile stukken voor winterbergse begrippen.

Groet

Daan van Zalinge

Kleinwalser Tal is ‘te ver’ voor die paar dagen. Maar het Zwarte Woud (dichterbij dan KWT) geeft dan weer als reactie ‘dan rij ik wel door naar de Alpen’. Dat is dus wél een optie? Ik snap het niet meer.

Oberjoch - Bad Hindelang is goed voorzien van moderne liften en besneeuwing. Niet te duur, in de week ook niet te druk. (weekend erg druk!) en is iets sneller aan te rijden dan de grotere en drukkere gebieden.

Joy85 op 15 okt 2018 14:09

Ook aardig te vermelden dat in Oberjoch bij de meeste onderkomens een gratis skipas bij de prijs zit inbegrepen. Dat past weer goed bij je wens om niet te veel kwijt te zijn.

Kleinwalser Tal is ‘te ver’ voor die paar dagen. Maar het Zwarte Woud (dichterbij dan KWT) geeft dan weer als reactie ‘dan rij ik wel door naar de Alpen’. Dat is dus wél een optie? Ik snap het niet meer.

GiGi op 15 okt 2018 16:18

3 uurtjes rijden naar Winterberg, 6½u naar Feldberg. Dan is de 8u naar KWT ineens wel weer aantrekkelijk ja.

Met kerst zit je inderdaad binnen 4 uur rijden alleen rondom Winterberg en Willingen sneeuwzeker (dankzij kunstsneeuw).

De tijd die je minder in de auto zit naar Winterberg tov KWT (of Ehrlwald/Berwang) ben je in die periode in Winterberg kwijt aan wachten. Niet eens zozeer op de lift (ook wel), maar ook bij de verhuur, de horeca, de parkeerplaats etc. Ik vraag me zelfs af er nog wel accomodatie is.

Winterberg is echt wel leuk, maar niet in die week. Omstandigheden zijn vaak ook niet top (lijkt bijna elk jaar kerstdooi te zijn).

Ik zou ook doorrijden. Een andere optie (klein, geschikt voor beginners, goedkoop maar ook niet heel rustig) is misschien nog Arber, maar dat is net zo ver rijden als Berwang en dat is dan wel leuker.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Winterberg in de kerstvakantie is echt niks leuks aan. Het is zo druk dat je nauwelijks aan skien toekomt. Inderdaad Ehrwald of Berwang zou een goede keuze zijn. Klein compact en makkelijke pistes. En niet heel ver rijden.

Ik vraag me wel af of het Zwarte Woud, Kleinwalsertal en Zugspitz Arena die periode rustig zijn. Lijkt me ook niet echt, toch?

Typisch een gevalletje dat die Nederlandse berg van Thijs Zonneveld er maar moet komen ;) hoewel die dan ook bomvol zal zijn gok ik…

Mr. Slow

Vliegen?

Piste riderrrrr

Ik vraag me wel af of het Zwarte Woud, Kleinwalsertal en Zugspitz Arena die periode rustig zijn. Lijkt me ook niet echt, toch?

Typisch een gevalletje dat die Nederlandse berg van Thijs Zonneveld er maar moet komen ;) hoewel die dan ook bomvol zal zijn gok ik…

Quick op 15 okt 2018 20:03

rustig zeker niet maar toch ook niet de gekte van Winterberg, dat is echt extreem in die periode…

En tja…Die Nederlandse berg…😊

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vliegen?

Patrick71 op 15 okt 2018 20:42

Teleporteren?

Wintersport, het beste wat er is.

Kleinwalser Tal is ‘te ver’ voor die paar dagen. Maar het Zwarte Woud (dichterbij dan KWT) geeft dan weer als reactie ‘dan rij ik wel door naar de Alpen’. Dat is dus wél een optie? Ik snap het niet meer.

GiGi op 15 okt 2018 16:18

Het is zeker een optie. Maar ik ben niet zo bekend met aantrekkelijke skigebieden in de buurt! Als ik dan een tip krijg waar het alsnog 6 uur rijden is en naar mijn inzien niet ‘super’ is scheur ik liever ff 2 uurtjes door :-) Van KLW weet ik dat het top is namelijk ;)

x

x

DaanvanZalinge op 15 jan 2019 10:09

Plaats een reactie