Rugbeschermer, wel of niet?

Maak je dezelfde soort vallen bij judo als bij skiën? En in hoeverre ben je in staat om op de klassieke manier je val te breken met een skistok in je hand? Of je ski’s nog aan? Of je snowboard?

Ik snap je punt hoor, maar hoe realistisch is dat?

@GiGi Enorm. Leren vallen is echt ontzettend goed! Ik heb jarenlang op judo gezeten, en natuurlijk heb ik brokken gemaakt de laatste jaren (maar judo helpt weinig tegen een lawine ;-) of een voet die vast blijft zitten in diepe natte sneeuw) , maar ik weet heel zeker dat ik minder brokken maak door goed te vallen. Alleen al pols en armbreuken zijn door goed door te rollen en goed te vallen heel makkelijk af te wenden. Ik ben het lang niet altijd eens met @Matthias123 maar in dit geval heel erg!

Click. Click. Peace

Het probleem op de ski is vaak dat je probeert te redden wat er te redden valt, waardoor je, met je benen in de knoop, in de meest idiote uitgangsposities terecht komt voor een val. Als je beter wordt dan is een val 9 van de 10 keer een slide-out en dat is überhaupt niet spannend. Overigens is een redelijke valtechniek in mijn persoonlijke ervaring bepaald geen garantie voor het uitblijven van letsel ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maak je dezelfde soort vallen bij judo als bij skiën? En in hoeverre ben je in staat om op de klassieke manier je val te breken met een skistok in je hand? Of je ski’s nog aan? Of je snowboard?

Ik snap je punt hoor, maar hoe realistisch is dat?

GiGi op 19 okt 2018 09:12

Een beetje skier heeft zn stokken los in de hand, zonder bandje om zn pols. Die laat je direct los. Als geoefend judoka breek je je val in een reflex, dus als je voorover valt trek je automatisch al 1 arm in en rol je door ipv van iemand die dat niet geleerd heeft. Die steekt namelijk zn armen uit en heeft grote kans zijn pols/sleutelbeen te breken. Als je voorover valt zullen in 9 van de 10 gevallen je skies uit schieten. Val je zijwaarts dan steek je niet arm uit waardoor je je pols breekt maar houdt je hem naast je lichaam en breek je zo je val. Op mn snowboard val ik, als ik val, altijd voorover of achterover. Ik rol door over 1 schouder en board weer verder. Ik ben ondertussen 28 en heb heel mijn leven nog nooit 1 breuk gehad, ondanks veel wedstrijdjudo en later ook jiu jitsu, 20 jaar wintersport en vallen met de fiets.

Born to Ride

Het probleem op de ski is vaak dat je probeert te redden wat er te redden valt, waardoor je, met je benen in de knoop, in de meest idiote uitgangsposities terecht komt voor een val. Als je beter wordt dan is een val 9 van de 10 keer een slide-out en dat is überhaupt niet spannend. Overigens is een redelijke valtechniek in mijn persoonlijke ervaring bepaald geen garantie voor het uitblijven van letsel ;).

Shane op 19 okt 2018 09:21

Geen garantie, (een gordel is ook geen garantie tegen letsel) maar het helpt wel… Ik zie sommige mensen vallen en dan vind ik het niet raar dat er meer letsel dan nodig is ;-)

Click. Click. Peace

@GiGi Enorm. Leren vallen is echt ontzettend goed! Ik heb jarenlang op judo gezeten, en natuurlijk heb ik brokken gemaakt de laatste jaren (maar judo helpt weinig tegen een lawine ;-) of een voet die vast blijft zitten in diepe natte sneeuw) , maar ik weet heel zeker dat ik minder brokken maak door goed te vallen. Alleen al pols en armbreuken zijn door goed door te rollen en goed te vallen heel makkelijk af te wenden. Ik ben het lang niet altijd eens met @Matthias123 maar in dit geval heel erg!

Rogier op 19 okt 2018 09:20

Vergeet vooral de sleutelbenen niet ;) Als je in de wielrennerij op tv weer eens een valpartij ziet waar ze met gestrekte armen de val opvangen zie je ze daarna erg vaak hun arm vasthouden omdat er weer eens een sleutelbeen gebroken is. Zodra je ze ziet vallen weet je al dat het mis is, en dat het ook voorkomen had kunnen worden door goed de val te breken.

Born to Ride

Natuurlijk helpt het, ik ben het stiekem ook wel een beetje met @Matthias123 eens. Toch vraag ik me af of veel wintersport letsel niet juist ontstaat bij lage snelheden en liftrijen e.d. want inderdaad, de meest spectaculaire valpartijen die je ziet @Rogier hebben veelal geen gevolgen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Matthias123 en @Rogier: ik herken dit, heb van mijn 4de tot mijn 10de gejudood (leest toch gek als je dit schrijft :-)) en ben toen gestopt omdat ik nog heel lang moest wachten voor ik voor de zwarte band mocht gaan… Maar al die jaren ervaring met val- en roltechniek bij Judo hebben mij heel veel serieuze llende voorkomen, ofwel nooit iets gebroken: vallen/struikelen met lopen/rennen, vallen van de fiets en zelfs op de ski’s.

Waarbij ik bij skiën, als ik val juist niet de val probeer tegen gaan maar juist focus om tijdens het vallen te voorkomen dat je in de knoop raakt met je ledematen en ski’s. Waarbij overigens de meeste keren dat ik viel op de ski’s dit op snelheid was en eindigde in een slide-out en ik de skies vaak krachtig wegtrap zodat ze releasen.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

ik heb er een om ivm de kamikazen op de pisten, niet zo zeer voor mijn ski kunsten. Met touren laad ik hem wel eens achterwege.

Ik denk dat goed kunnen valbreken je veel meer bescherming bied dan welke rug en pols protector dan ook. Eigenlijk zou iedereen als kind verplicht 2 jaar 1 uur per week judo moeten krijgen op de basisschool. Dan leer je een basis aan waar je de rest van je leven profijt van hebt en wat enorm veel fracturen zal schelen per jaar.

Matthias123 op 19 okt 2018 08:28

Ik heb 2 jaar judo gedaan in mijn jeugd, maar ik heb echt niet de reflex om correct te rollen. Sowieso hangt het nogal af van de val, aangezien een judo’er je altijd op de rug probeert te krijgen, en een wipe-out het weinig uitmaakt waar je op valt.
Sowieso: focussen tijdens het vallen? Meestal is het al gebeurd voor ik er erg in heb.

Zelf trouwens wel een rugprotector. Voor, zoals hierboven, andere mensen. Vorig jaar nog onderuit geskiëd van achteren. Was een beste klap, maar hij had last van zijn hand, en ik voelde alleen een klopje op de rug.

Mevrouw Waah draagt ook (verplicht door mij) een rugprotector, en natuurlijk een helm. Dit jaar krijgt ze ook een crashpants. En waarom ook niet? Tijdens het skiën/boarden voel je er niets van… enkel bij het aantrekken.

*bericht bewerkt door Waah op 19 okt 2018 14:35

Ik denk dat goed kunnen valbreken je veel meer bescherming bied dan welke rug en pols protector dan ook. Eigenlijk zou iedereen als kind verplicht 2 jaar 1 uur per week judo moeten krijgen op de basisschool. Dan leer je een basis aan waar je de rest van je leven profijt van hebt en wat enorm veel fracturen zal schelen per jaar.

Matthias123 op 19 okt 2018 08:28

Ik heb 2 jaar judo gedaan in mijn jeugd, maar ik heb echt niet de reflex om correct te rollen. Sowieso hangt het nogal af van de val, aangezien een judo’er je altijd op de rug probeert te krijgen, en een wipe-out het weinig uitmaakt waar je op valt.

Zelf trouwens wel een rugprotector. Voor, zoals hierboven, andere mensen. Vorig jaar nog onderuit geskiëd van achteren. Was een beste klap, maar hij had last van zijn hand, en ik voelde alleen een klopje op de rug.

Mevrouw Waah draagt ook (verplicht door mij) een rugprotector, en natuurlijk een helm. Dit jaar krijgt ze ook een crashpants. En waarom ook niet? Tijdens het skiën/boarden voel je er niets van… enkel bij het aantrekken.

Waah op 19 okt 2018 14:34

Wij kregen als judoka ook echt regelmatig gewoon training om uit iedere hoek te vallen. 1 persoon blokkeerde je benen, de ander gaf je een duw in de rug op een onverwacht moment. En op andere momenten kregen we als training de judorol maken over een bok, steeds wat hoger tot ongeveer 1 meter hoogte als maximum. Op die manier leer je gewoon geweldig goed valbreken en daar heb je echt de rest van je leven zeer veel gemak van.

Born to Ride

Dat vallen wat ik bij jiu-jitsu aangeleerd heb vergeet ik steeds weer als ik val, ja achteraf denk ik er dan wel aan als die polsen weer eens zeer doen.

Trouwens bergaf en met die ski’s en stokken is het nu ook weer niet zo evident vlotjes te vallen laat staan rollen, ik ben al blij als ik tot al stilstand ben gekomen zonder één of andere afgrond of boom tegen te komen.

Edit: Ah ja, geen rugbeschermer of crashpants al denk ik er bij het ouder worden wel meer en meer aan.

*bericht bewerkt door bartvwg op 19 okt 2018 14:48

Bla, bla, bla.

Los van de valtechniek lijkt het er toch een beetje op dat zo’n backprotector je alleen beschermt tegen iemand die via een sneeuwhoopje ondersteboven gekatapulteerd wordt en daarbij met z’n staalkanten een snijdende beweging langs je ruggenwerveltje maakt… ;)?

Zonder gekheid, van wat ik nu lees claimen de fabrikanten je te beschermen tegen ernstig rugletsel, maar dan eigenlijk alleen tegen penetratie door vreemde voorwerpen of anderszins plaatselijke impacts op de rug, zoals een skistok of skipunt. Backprotectors bieden eigenlijk geen aanvullende bescherming bij de meest voorkomende oorzaken van wervelletsel, namelijk: een val recht op de hiel of stuit, een te ver doorgeschoten voor- of achterwaartse (dit beschermen ze wellicht enigszins) beweging van de romp of een val waarbij je rug gedraaid wordt.

Wat de fabrikanten verkopen, wat de klanten ervan verwachten en de werkelijk beschermende waarde in geval van wintersporten liggen nogal ver uit elkaar. Ze beschermen de wervelkolom nauwelijks:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187770581…
@Drikus had dus gelijk.

*bericht bewerkt door Shane op 19 okt 2018 15:29

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Dank u.

Valt me op dat er vrij veel snowboarders reageren terwijl die toch echt uitgesloten waren van deelname aan dit topic. 🤭

Übung macht den meister!!!

Ik laat me niet vertellen wat ik mag doen 😁

Ik draag al jaren een rugbeschermer en vind het heerlijk. Het is lekker warm, persoonlijk vind ik het niet te warm. De beschermer zorgt ervoor dat je in elke stoeltjeslift een lekkere rugleuning hebt. Het beperkt mij niet in t bewegen, maar vind de extra (misschien wel schijn) bescherming erg prettig. Ik heb geen idee of het echt goed beschermt, maar het kan waarschijnlijk ook geen kwaad.

Wel een tip: als je eentje koopt, koop een vest. En niet een soort schildpad rug die je met een stuk klitterband over je buik vast zet. Die dingen duwen je broek naar beneden. Erg irritant ;)

Valt me op dat er vrij veel snowboarders reageren terwijl die toch echt uitgesloten waren van deelname aan dit topic. 🤭

RFKANGOO op 19 okt 2018 18:29

Boarders zijn nu eenmaal rebels ;-)

[quote]Valt me op dat er vrij veel snowboarders reageren terwijl die toch echt uitgesloten waren van deelname aan dit topic. 🤭]RFKANGOO op 19 okt 2018 18:29

Boarders zijn nu eenmaal rebels Waah op 29 okt 2018 11:35

Dat liet Tiny-M ons hierboven wel duidelijk weten.hé 😜😁😉

Born to run. B.S.

Valt me op dat er vrij veel snowboarders reageren terwijl die toch echt uitgesloten waren van deelname aan dit topic. 🤭

RFKANGOO op 19 okt 2018 18:29

Boarders zijn nu eenmaal rebels ;-)

Waah op 29 okt 2018 11:35

En ik maar denken dat ze gewoon niet goed kunnen lezen. 😜

Het een sluit het ander niet uit. De meeste revolutionairen uit de wereldgeschiedenis waren analfabeet. ;)

Het een sluit het ander niet uit. De meeste revolutionairen uit de wereldgeschiedenis waren analfabeet. ;)

GiGi op 29 okt 2018 20:28

@GiGi ik weet niet of boarders op dit forum revolutionairs zijn. Maar we zijn wel verrekte goed in het laten ontsporen van topics 😆

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik ken een paar skiers die daar veel beter in zijn hoor @Birdheart 👍😁.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane ik ook,😉 misschien moet @GiGi maar eens een van zijn befaamde info-topics starten met uitleg en stappenplan, “hoe ontregel ik een topic”.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dubbel

*bericht bewerkt door Birdheart op 30 okt 2018 06:26

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dubbel nr 2

*bericht bewerkt door Birdheart op 30 okt 2018 06:26

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dubbel nr 3

*bericht bewerkt door Birdheart op 30 okt 2018 06:27

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik ken een paar skiers die daar veel beter in zijn hoor @Birdheart 👍😁.

Shane op 29 okt 2018 23:52

Dragen die daarbij een rugprotector of niet??

Übung macht den meister!!!

neen, alléén helm + gewone zonnebril om “Hansi” te plezieren. 😉

Born to run. B.S.

Ik heb er sinds 1.5 jaar 1. Merk er weinig van, alleen met erg warm weer wel heel warm (perfect voor de diepvries zoetermeer dus). Heb niet alleen voor mezelf (zoals bijv. bij trainingen in de palen of offpiste) maar ook voor idioten die je aanskiën, vorige week nog gehad.

Protectors zijn tegenwoordig zo flexibel. Je merkt er weinig van.

Plaats een reactie