Amerika

Een van de beste redenen om naar Amerika te gaan is denk ik als je wil leren of-piste skien. Daar zitten twee aspecten aan, veiligheids kennis, en ski vaardigheden. Dat laatste kun je in Amerika makkelijker, veiliger doen.

Voor de volledigheid:
In Europa wordt alleen de piste (en skiroutes) beveiligd voor lawines en gecontroleerd aan het einde van de dag.
In Amerika geld dat in principe voor alle(niet-gesloten) stukken binnen de “ski arena boundary”.
Nu is het wel zo, dat er op extreem terrein, in extreme omstandigheden, nog best een (kleine) kans op lawines blijft bestaan, en ook dat je midden tussen de bomen heus niet elke minuut een skipatroller langs zien komen, dus nog steeds zelf verstandig doen!

Maar, het blijft daardoor een goede mogelijkheid om (met kids) te oefenen in het skien van ongeprepareerde sneeuw. Hierdoor kun je dan (later, in Europa) focussen op veiligheid zonder dat je ook nog moet leren skien in losse sneeuw.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/4dcc91b49c77ce22b8864e48...

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 20:38

Overigens zitten we in Silverthorne (wat redelijk goedkoop is) om verschillende gebieden te bezoeken.

CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:38

Ik zit in februari ook in Silverthorne(nou ja, Frisco), gaan we Copper skien, en daarna rijden we naar Winterpark.

Slim op 18 okt 2018 18:49

Waarom vanuit Silverthorne alleen naar Copper en dan naar Winterpark. Vanaf Silverthorne liggen Beaver Creek, Breckenridge, Keystone en Vail veel meer voor de hand. Voordeel van deze plaatsen is dat ze dezelfde pas gebruiken, waar Copper niet bij hoort.

Over misverstanden:

-In Utah kun je geen alcohol kopen:
dat kan gewoon. In de supermarkt niet meer dan 3% bier, en in de drank winkels alles. Geen winkel verkoop op Zondag. Restaurants/bars gewoon altijd alles.

-In Amerika mag je niet hard skien:
er zijn ‘slow-skiing” zones. Dit zijn meestal kruisingen en andere drukke stukken. Op een lege blauwe piste mag je gewoon knallen

-In Amerika mag je niet buiten de boundary (Backcountry) skien:
In sommige ski resorts mag je het ski resort niet verlaten(Deer Valley), in andere alleen op sommige plekken(Copper Mtn), en nog anderen mag het overal(Brighton). Maar zolang het openbaar terrein is, mag je OVERAL in Amerika backcountry skien, zo lang je het maar vanaf de openbare weg betreed. Je mag dus bijvoorbeeld best buiten Deer Valley skien, maar niet vanaf de lift.

Overigens zitten we in Silverthorne (wat redelijk goedkoop is) om verschillende gebieden te bezoeken.

CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:38

Ik zit in februari ook in Silverthorne(nou ja, Frisco), gaan we Copper skien, en daarna rijden we naar Winterpark.

Slim op 18 okt 2018 18:49

Waarom vanuit Silverthorne alleen naar Copper en dan naar Winterpark. Vanaf Silverthorne liggen Beaver Creek, Breckenridge, Keystone en Vail veel meer voor de hand. Voordeel van deze plaatsen is dat ze dezelfde pas gebruiken, waar Copper niet bij hoort.

Ronaldski op 18 okt 2018 19:53

Daarom niet gekozen voor IKON Pass.

May the ski force be with you !!

Ik vond onthesnow.com een goede site. Verder doen veel skioorden ook veel op Twitter.

CJAHulskamp op 18 okt 2018 19:18

NB die 2 bronnen zijn niet erg onafhankelijk. Hun mededelingen zou ik altijd met de nodige scepsis benaderen.

Als het over beschrijvingen gaat (maar niet over gebieds statistiek) dan kan ik powderhounds.com nog aanraden.

Slim op 18 okt 2018 19:20

Hoeft voor mij ook niet al die statistieken over sneeuw gegevens. Aantal resorts openen dit weekend. Verder geeft Twitter leuke weetjes en promotie.

May the ski force be with you !!

Ik zit in Frisco, gaan we Copper skien, en daarna rijden we naar Winterpark.

Slim op 18 okt 2018 18:49

Waarom vanuit Silverthorne alleen naar Copper en dan naar Winterpark. Vanaf Silverthorne liggen Beaver Creek, Breckenridge, Keystone en Vail veel meer voor de hand. Voordeel van deze plaatsen is dat ze dezelfde pas gebruiken, waar Copper niet bij hoort.

Ronaldski op 18 okt 2018 19:53

Bedankt voor de tip ;-)

Ten eerste zijn alleen Copper en Breckenridge te doen als je in Silverthorne/Frisco verblijft, de rest is wel erg ver weg om iedere dag op en neer te rijden, dus dan moet je in een nieuwe verblijfsplaats zoeken. Dat doen wij met Winterpark

Ten tweede, omdat ik een IKON Pass heb(zoals reeds vermeld), daar zitten Copper, Aspen en Winter Park op, en (natuurlijk)niet de Vailresorts zoals Keystone, Vail en Breckenridge. Als we meer tijd hadden zou ik Copper en Aspen hebben gedaan, maar om de rijtijd naar Denver binnen de perken te houden voor een kortere trip wordt het Winter park

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 20:05

Hoeft voor mij ook niet al die statistieken over sneeuw gegevens. Aantal resorts openen dit weekend. Verder geeft Twitter leuke weetjes en promotie.

CJAHulskamp op 18 okt 2018 20:03

Twitterberichten van de resorts zijn zeker leuk en nuttig, ik bedoel maar om te zegen dat als je bijvoorbeeld naar PowMow’s website kijkt, dan staat daar: grootste skigebied van Noord Amerika” maar wat ze er niet bij vertellen is dat 60% daarvan niet met de lift te bereiken is.

Als je dus een bestemming zoekt op basis van bepaalde data(sneeuw, grote van het resort, etc), dan moet je wel weten wie het vertelt.

Ja, als sneeuw statistieken jou niet kunnen schelen, dan hoef je ook niet naar te kijken, maar ik denk dat veel Nederlanders als ze naar Amerika komen, toch hopen lekker poeder te kunnen skien.
Dan is het wel nutttig om te weten dat de kans op een poederdag in Alta en Grand Targhee bijna twee keer zo groot is als in Park City en Copper Mountain. Maar voor dat soort cijfers moet je dus uitkijken waar die data vandaan komt.

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 20:41

Ik zit in Frisco, gaan we Copper skien, en daarna rijden we naar Winterpark.

Slim op 18 okt 2018 18:49

Waarom vanuit Silverthorne alleen naar Copper en dan naar Winterpark. Vanaf Silverthorne liggen Beaver Creek, Breckenridge, Keystone en Vail veel meer voor de hand. Voordeel van deze plaatsen is dat ze dezelfde pas gebruiken, waar Copper niet bij hoort.

Ronaldski op 18 okt 2018 19:53

Bedankt voor de tip ;-)

Ten eerste zijn alleen Copper en Breckenridge te doen als je in Silverthorne/Frisco verblijft, de rest is wel erg ver weg om iedere dag op en neer te rijden, dus dan moet je in een nieuwe verblijfsplaats zoeken. Dat doen wij met Winterpark

Ten tweede, omdat ik een IKON Pass heb(zoals reeds vermeld), daar zitten Copper, Aspen en Winter Park op, en (natuurlijk)niet de Vailresorts zoals Keystone, Vail en Breckenridge. Als we meer tijd hadden zou ik Copper en Aspen hebben gedaan, maar om de rijtijd naar Denver binnen de perken te houden voor een kortere trip wordt het Winter park

Slim op 18 okt 2018 20:03

Silverthorne naar
-Keystone 14 min
-A-basin 18 min
-Vail 31 min
-Beaver creek 43 min

Is toch voor de gemiddelde Amerikaan toch Peanuts ;)

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 18 okt 2018 21:51

May the ski force be with you !!

Ten eerste zijn alleen Copper en Breckenridge te doen als je in Silverthorne/Frisco verblijft, de rest is wel erg ver weg om iedere dag op en neer te rijden

Slim op 18 okt 2018 20:03

Silverthorne naar
-Keystone 14 min
-A-basin 18 min
-Vail 31 min
-Beaver creek 43 min

Is toch voor de gemiddelde Amerikaan toch Peanuts ;)

CJAHulskamp op 18 okt 2018 21:51

Aha, I stand corrected.

Persoonlijk vind ik 15 minuten wel ongeveer het maximum dat ik elke dag heen en weer wil rijden op vakantie, vooral omdat het met slecht weer of drukte natuurlijk al gauw langer wordt, maar dat is voor anderen natuurlijk weer wat anders.

*bericht bewerkt door Slim op 19 okt 2018 03:50

Ik ga richting Montana voor een tripje vanuit Fernie dit seizoen. PNW FTW… (snapt iemand dit :P )

Arnie777 op 18 okt 2018 18:13

Vanuit Fernie is Whitefish in Montana dichtbij. Naast Colorado is dat mijn favoriete gebied in de USA.

Ronaldski op 18 okt 2018 19:43

Montana lijkt me ook leuk. Ik kom er vaker in de zomer, en het is erg mooi, en veel rustiger dan Colorado en Utah. Het is vanuit Nederland wel erg lang reizen.
Zowel Big Sky, Bridger Bowl als Whitefish lijken echt leuke skigebieden.

Maar als je wat langer de tijd hebt, en misschien ok nog wat anders wil doen, dan is bijvoorbeeld Big Sky+Bridger Bowl+ Yellowstone National Park misschien wel een hele leuk optie, of Whitefish, Fernie en Glacier/Waterton National Park.

*bericht bewerkt door Slim op 19 okt 2018 03:58

Ik ga richting Montana voor een tripje vanuit Fernie dit seizoen. PNW FTW… (snapt iemand dit :P )

Arnie777 op 18 okt 2018 18:13

Vanuit Fernie is Whitefish in Montana dichtbij. Naast Colorado is dat mijn favoriete gebied in de USA.

Ronaldski op 18 okt 2018 19:43

Montana lijkt me ook leuk. Ik kom er vaker in de zomer, en het is erg mooi, en veel rustiger dan Colorado en Utah. Het is vanuit Nederland wel erg lang reizen.
Zowel Big Sky, Bridger Bowl als Whitefish lijken echt leuke skigebieden.

Maar als je wat langer de tijd hebt, en misschien ok nog wat anders wil doen, dan is bijvoorbeeld Big Sky+Bridger Bowl+ Yellowstone National Park misschien wel een hele leuk optie, of Whitefish, Fernie en Glacier/Waterton National Park.

Slim op 19 okt 2018 03:57

Jah, ik zit een heel seizoen in Fernie, dus een tripje richting het zuiden staat wel in de planning. Zoiezo dus Whitefish, en misschien nog meer als dit mogelijk is. Moet even de afstanden opzoeken. Bovendien ligt Washington ook niet heel ver weg en die hebben ook leuke gebieden (49 north, mt Baker, Stevens pass)

Freeride = Life

De Alpen was het toch niet @Arnie777? Wat ga je doen qua werk? Of ga je bummen?

I can stick uphill ice, on my saucer...

ik zit een heel seizoen in Fernie, dus een tripje richting het zuiden staat wel in de planning. Zoiezo dus Whitefish, en misschien nog meer als dit mogelijk is. Moet even de afstanden opzoeken. Bovendien ligt Washington ook niet heel ver weg en die hebben ook leuke gebieden (49 north, mt Baker, Stevens pass)

Arnie777 op 19 okt 2018 11:51

Castle Mtn in Alberta al op je lijstje? Daar heb ik veel goede dingen over gehoord, en Red Mountain ook. In Amerika hèb ik van de zomer ge-mtb’d in Silver Mountain, Idaho, net ten oosten van Coueur d’Alene, was een leuk gebiedje, Net daar naast is Lookout Pass in MT, daar heb ik wel leuke dingen over gelezen. allebei kleine gebiedjes.

Ik weet niet of ik vanuit Fernie naar Bridger Bowl/Big Sky zou rijden. Rot stuk auto rijden en Big Sky is duur. Het is een van de grootste skigebieden van Noord Amerika, dus dat is leuk voor de vakantie gangers die een zich een week willen vermaken, maar ik vermoed dat het voor jou net zo makkelijk is om steeds een dagje of 2 in een klein gebied te blijven, en dan verder te rijden(ik neem aan dat je zonder kids bent).

In Big Sky heb ik overigens een sterk anti-vakantie woningen gevoel opgemerkt:
Veel stickers in de trand van:
‘2 million and 2 weeks a year doesn’t make you a local” en “ does my Porsche make my ass look fat?”

Zoals al eerder opgemerkt, is het een goed idee om voor accomodatie niet alleen naar hotels e.d. En de website van het resort zelf te kijken maar ook naar websites zoals Airb’nB, http://www.homeway.com en Flipkey.com.

Let daaar wel mee op om ook echt even op het pand te klikken, want in het zoeklijstje staat alleen een prijs per nacht, en er zitten meestal flinke, vaste kosten bij, die je pas ziet als je er 1 selecteert.

Hierbij even wat termen
Bathrooms: full bathroom is duidelijk, 1/2 bath = alleen wc, dus 1.5 baths = 1 badkamer en 1 toilet.
Sleeper(sleeper couch) = slaapbank, Murphy bed = bed dat opklapt in de muur

*bericht bewerkt door Slim op 19 okt 2018 15:00

Eten:

Ontbijt is soms wel, soms niet inbegrepen bij de prijs in een hotel. Echt goede kwalitet heb ik nog nooit meegemaakt bij een gratis ontbijt, maar het vult wel.
Half-pension(avaond eten bij hotel) is in AAmerkia onbenijd, met uitzondering van een paar Lodges in Alta Ski resort in Utah.

Voor de lunch kun je natuurlijk iets kopen op de piste of beneden in de base. Kwaliteit is wisselend en prijs meestal hoog. Je eigen lunch meenemen heet ‘brown bagging’ (=bruine papieren zak waar mesje hun lunch in stoppen). Dus als je bordjes met die term ziet dan gaat het daar over. Dat verschil per gebeid en per restaurant, soms mag het wel, soms niet. Sommige plekken hebben ook magnetrons om iets op te warmen (cup a soup, burrito, warme chocomelk) wat je hebt meegebracht.

Water kun je overal gratis krijgen, zowel in glazen als meestal ook een flessen vulpunt.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/d50d30f275e8740b9984f5d9...

En omgekeerd:
De toiletten zijn overal gratis ;-)

*bericht bewerkt door Slim op 19 okt 2018 15:28

Zelf vind ik een week naar USA om te skieen te kort. Wij hebben een aantal jaar geleden een roadtrip door Colorado gemaakt. We hadden in de voorverkoop via internet een seizoenspas
gekocht. Dit kon toen tot 30 november. Deze EPIC-pas was geldig in Breckenridge, Arapahoe Basin , Keystone en een beperkt aantal dagen in Vail en Beaver Creek.

We hebben voor hotels gekozen welke merendeels buiten de resorts lagen. Dit scheelde aanzienlijk in de kosten.

Na een overnachting in Denver zijn we naar Winterpark gereden. Dit was het enige hotel dat wel in het resort lag. We hebben twee dagen geskied in Winterpark / Mary Jane.

Daarna zijn we doorgereden naar Silverthorn. Van daaruit hebben we geskied in Keystone, Breckenridge en Copper Mountain.

Onze volgende overnachtingen waren in Avon. Dit ligt tegen Beaver Creek aan. Hier vandaan hebben we in Beaver Creek en Vail geskied. Onze laatste nacht hadden we een hotel op de luchthaven van Denver.

Op deze manier hebben we relatief betaalbaar binnen twee weken in 6 verschillende gebieden kunnen skieen.

Twee jaar terug hebben we gekeken of we op dezelfde wijze een roadtrip door Utah konden maken. De kosten voor de vluchten, overnachtingen en huurauto waren vergelijkbaar. Maar we hebben er vanaf gezien vanwege de kosten van de skipassen. We hebben geen voordelige meerdaagse skipas kunnen vinden welke in meerdere gebieden geldig was.

Hierdoor moesten we losse 2 of 3 daagse passen kopen. Deze waren omgerekend tussen de Euro 80,00 en Euro 100,00 per persoon per dag. Dat zou voor 12 skidagen rond de Euro 2000,00 komen.

Ik ga richting Montana voor een tripje vanuit Fernie dit seizoen. PNW FTW… (snapt iemand dit :P )

Arnie777 op 18 okt 2018 18:13

Vanuit Fernie is Whitefish in Montana dichtbij. Naast Colorado is dat mijn favoriete gebied in de USA.

Ronaldski op 18 okt 2018 19:43

Montana lijkt me ook leuk. Ik kom er vaker in de zomer, en het is erg mooi, en veel rustiger dan Colorado en Utah. Het is vanuit Nederland wel erg lang reizen.
Zowel Big Sky, Bridger Bowl als Whitefish lijken echt leuke skigebieden.

Maar als je wat langer de tijd hebt, en misschien ok nog wat anders wil doen, dan is bijvoorbeeld Big Sky+Bridger Bowl+ Yellowstone National Park misschien wel een hele leuk optie, of Whitefish, Fernie en Glacier/Waterton National Park.

Slim op 19 okt 2018 03:57

Als je meer tijd hebt, dan zijn er inderdaad meer leuke dingen te doen. Een unieke ervaring is een hele dag Yellowstone op de snowscooter verkennen. Het park is dan alleen toegankelijk voor een enorme stoet voertuigen die allemaal voorzien zijn van rupsbanden. Dus snowscooters, snowcats en een soort bussen. Je kan ook langlaufend naar het hotel bij de Old Faithfull Inn. In Waterton Glacier Park kan je in de winter niet veel meer dan wandelen, snowshoën of langlaufen. Bij Apgar is iets open maar de rest van het park is gesloten. Big Sky ken ik niet, Bridger Bowl wel. Het ligt 25 km vanaf Bozeman (Montana), is enorm windgevoelig en het kan er razend druk zijn.Maar de sfeer in Bozeman is goed.

null

Ik ga richting Montana voor een tripje vanuit Fernie dit seizoen. PNW FTW… (snapt iemand dit :P )

Arnie777 op 18 okt 2018 18:13

Vanuit Fernie is Whitefish in Montana dichtbij. Naast Colorado is dat mijn favoriete gebied in de USA.

Ronaldski op 18 okt 2018 19:43

Montana lijkt me ook leuk. Ik kom er vaker in de zomer, en het is erg mooi, en veel rustiger dan Colorado en Utah. Het is vanuit Nederland wel erg lang reizen.
Zowel Big Sky, Bridger Bowl als Whitefish lijken echt leuke skigebieden.

Maar als je wat langer de tijd hebt, en misschien ok nog wat anders wil doen, dan is bijvoorbeeld Big Sky+Bridger Bowl+ Yellowstone National Park misschien wel een hele leuk optie, of Whitefish, Fernie en Glacier/Waterton National Park.

Slim op 19 okt 2018 03:57

Jah, ik zit een heel seizoen in Fernie, dus een tripje richting het zuiden staat wel in de planning. Zoiezo dus Whitefish, en misschien nog meer als dit mogelijk is. Moet even de afstanden opzoeken. Bovendien ligt Washington ook niet heel ver weg en die hebben ook leuke gebieden (49 north, mt Baker, Stevens pass)

Arnie777 op 19 okt 2018 11:51

Op de foothills van Mount Rainier ten zuidoosten van Seattle ligt langs highway 12 White Pass (Washington). Ook dat is een leuk klein gebied. Het was niet zo groot, maar het is in de afgelopen verdubbeld. Boven op de pas zijn ook condo’s. Je moet de weg oversteken, maar het is nagenoeg ski-in/ski-out.

null
White Pass met Mount Rainier.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 19 okt 2018 20:16

De Alpen was het toch niet @Arnie777? Wat ga je doen qua werk? Of ga je bummen?

Shane op 19 okt 2018 11:54

Bummen @Shane Das toch de mooiste manier om een seizoen te doen. Als ga ik wel eens kijken of ik m’n CSAI kan halen zodat ik elk seizoen terug kan komen in Canada, eventueel met werk. Dat Bummen is niet goedkoop :( De Alpen ben ik inderdaad alweer zat. Is qua alpine terrein wel fantastisch, maar ik zat in het verkeerde resort. Samen met een maatje van me en misschien 3 andere konden we het gebied een beetje onveilig maken, er heerste daar geen cultuur van het freeriden. Het leuke was wel dat er geen poederstress was.

ik zit een heel seizoen in Fernie, dus een tripje richting het zuiden staat wel in de planning. Zoiezo dus Whitefish, en misschien nog meer als dit mogelijk is. Moet even de afstanden opzoeken. Bovendien ligt Washington ook niet heel ver weg en die hebben ook leuke gebieden (49 north, mt Baker, Stevens pass)

Arnie777 op 19 okt 2018 11:51

Castle Mtn in Alberta al op je lijstje? Daar heb ik veel goede dingen over gehoord, en Red Mountain ook. In Amerika hèb ik van de zomer ge-mtb’d in Silver Mountain, Idaho, net ten oosten van Coueur d’Alene, was een leuk gebiedje, Net daar naast is Lookout Pass in MT, daar heb ik wel leuke dingen over gelezen. allebei kleine gebiedjes.

Ik weet niet of ik vanuit Fernie naar Bridger Bowl/Big Sky zou rijden. Rot stuk auto rijden en Big Sky is duur.

Slim op 19 okt 2018 14:39

@Slim Nog niet aan gedacht eerlijk gezegd. Ga ik toch eens naar kijken. Red Mountain heb ik in 2016 al een seizoen gezeten… is nog altijd m’n favoriet. Daar voelde ik me helemaal thuis. Ik zal eens gaan kijken naar die andere kleine gebiedjes. Ben toch van klein vs groot. Zeker in Noord Amerika, waar je toch het hele ski gebied in kan en Backcountry over het algemeen makkelijk te bereiken is.

Freeride = Life

@Arnie777 Je stuurt wel foto’s door he ;-)

Click. Click. Peace

Vet hoor @Arnie777!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Arnie777 Je stuurt wel foto’s door he ;-)

Rogier op 19 okt 2018 23:08

Vet hoor @Arnie777!

Shane op 19 okt 2018 23:41

@Rogier @Shane Ik zal tegen die tijd wel een topic openen met foto’s en Video! Kan ik ook mensen uit nodigen om te skien mochten ze in de buurt komen.

Freeride = Life

Twee jaar terug hebben we gekeken of we op dezelfde wijze een roadtrip door Utah konden maken. De kosten voor de vluchten, overnachtingen en huurauto waren vergelijkbaar. Maar we hebben er vanaf gezien vanwege de kosten van de skipassen. We hebben geen voordelige meerdaagse skipas kunnen vinden welke in meerdere gebieden geldig was.

Hierdoor moesten we losse 2 of 3 daagse passen kopen. Deze waren omgerekend tussen de Euro 80,00 en Euro 100,00 per persoon per dag. Dat zou voor 12 skidagen rond de Euro 2000,00 komen.

zenith op 19 okt 2018 15:39

Dat klopt, alhoewel je toen toch ook al de Mountain Collective Pass had?

Nu kan het in ieder geval wel voordelig , met MCP (2 dagen/gebied) of met IKON base pass (5dagen/gebied, Solitude onbeperkt).

Misschien ook nog even kijken naar de Yeti pass: http://www.skiutah.com/passes/yeti-pass en als je kinderen hebt naar de 5th/6th grade paspoort: https://www.skiutah.com/passes/passports

*bericht bewerkt door Slim op 22 okt 2018 15:23

@Zenith, @Ronaldski, @Arnie777, @CJAHulskamp,

Wat vinden jullie het meeste verschillen met de Alpen of wat had je van te voren niet verwacht, toen je eenmaal op de piste stond in (Noord) Amerika?

*bericht bewerkt door Slim op 23 okt 2018 16:34

Snowbird, Utah heeft natuurlijk weinig promotie nodig, maar omdat ik dit zo’n goede sfeer vind, toch even een filmpje:

@Zenith, @Ronaldski, @Arnie777, @CJAHulskamp,

Wat vinden jullie het meeste verschillen met de Alpen of wat had je van te voren niet verwacht, toen je eenmaal op de piste stond in (Noord) Amerika?

Slim op 23 okt 2018 15:53

Ik vertel het je 21 December dit jaar 😉

May the ski force be with you !!

@Zenith, @Ronaldski, @Arnie777, @CJAHulskamp,

Wat vinden jullie het meeste verschillen met de Alpen of wat had je van te voren niet verwacht, toen je eenmaal op de piste stond in (Noord) Amerika?

Slim op 23 okt 2018 15:53

Het grootste verschil is dat er in de USA & Canada geen mega-grote skigebieden zijn. Het Europese fenomeen dat skigebieden met elkaar worden verbonden tot grote gbieden komt in Noord Amerika nagenoeg nooit voor. Een ander belangrijk verschil is de relatieve rust. Zeker buiten de weekenden. Aan de andere kant van de oceaan hebben de mensen maar weinig vakantie, dus skivakanties beperken zich vaak tot een lang weekend. Die rust geldt niet tijdens de Spring Break. Dan zijn de pistes overvol.
Natuurlijk kan je je op basis van de vele enthousiaste verhalen blind sparen op de Champagne Powder. Door de hoogte en droogte kom je in de Rockies vaak goede sneeuw tegen, maar de werkelijkheid is dat de kans op champagne powder niet giga groot is. Feit is wel dat een fors aantal pistes, in tegenstelling tot Europa, niet of nauwelijks wordt geprepareerd. En dat is natuurlijk fun. Een ander aspect dat vaak wordt genoemd, is de service-vriendelijkheid van de mensen. Dat klopt over het algemeen wel, maar je moet wel bedenken dat service een verkapte manier van bedelen om fooi is. Mijn tip is, accepteer gelaten de (overdreven) service en geef in ieder geval de fooi. Dan is iedereen blij. En als een keer iets niet bevalt, zeg het dan en geef aan waarom je geen tip geeft. Dat wordt meestal niet in dank afgenomen, maar je geeft dan wel aan dat tip geen automatisme is.
Een ander aspect van service, maar ook vanwege de angst voor rechtzaken, is de grote hoeveelheid personeel bij de liften. Waar je tegenwoordig in Europa nauwelijks personeel aantreft bij liften, staat in Noord Amerika een groot aantal uiterst behulpzame mensen om een lift te springen. Vooral bij sleepliften. Dat is vooral komisch. Waarschuwingsborden dat zo’n lift alleen voor experts is en grote hoeveelheden goedbedoelde adviezen. Zoveel dat de gemiddelde Amerikaan hyper nerveus in zo’n lift stapt met als gevolg dat ze, stijf van de zenuwen, er regelmatig weer uitvallen. In Noord Amerika vind je in bijna alle gebieden shelters. Dat zijn verwarmde ruimtes, vaak bij bergrestaurants, waar je eigen eten en drinken kan gebruiken. Ik maak er persoonlijk geen gebruik van, maar ik vind een dergelijke ruimte sympathieker dan de borden waarop de tekst dat nuttigen van eigen spullen niet is toegestaan. Vanuit een restaurant gezien wel logisch, maar een skigebied moet beseffen dat er ook mensen zijn die wat anders willen. Dat is in Noord Amerika goed geregeld.

Het bovenstaande kan ik alleen maar bevestigen.

Wat ik echt een groot verschil met Europa vind is het gedrag van de mensen voor het instappen in de lift. Als er in Europa bij een lift wachttijd ontstaat probeert iedereen tegelijk zo dicht mogelijk bij het poortje te komen en wordt er niet echt aan de mensen (en hun ski’s) er omheen gedacht. En als men dan bij de lift aankomt gaat men wachten totdat de rest van de groep er ook is. Het gevolg half lege cabines of stoeltjes.

Bij wachttijden in USA en Canada worden er netjes rijen van 4 of 6 mensen gevormd zodat alle stoeltjes gevuld zijn. Dit wordt ook actief door het liftpersoneel aangestuurd. En als er twee of drie rijen uit verschillende richtingen zijn, komen steeds de voorste 4 of 6 om en om aan de beurt. En iedereen volgt ook de instructies op.

Het is me ook opgevallen dat Amerikanen het wel stoer vinden om in een lift de beugel omhoog te houden. Je wordt door de ‘coole’ ski of board dudes zelfs een beetje scheef aangekeken als je de beugel naar beneden doet.

Skieen in USA / Canada is zeker een belevenis mede door de sfeer. Maar het moet ook niet groter gemaakt worden dan het is. Het blijft door de sneeuw van een berg afglijden. Het landschap is anders maar niet perse mooier dan in Europa.

Maar als je de mogelijkheden hebt dan moet je het zeker een keer doen.

Redelijk wat filmpjes gekeken en daar zag je inderdaad dat er behoorlijk wat beugels omhoog staan in de lift. Naar mijn idee juist niet cool !!!

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 24 okt 2018 13:57

May the ski force be with you !!

Redelijk wat filmpjes gekeken en daar zag je inderdaad dat er behoorlijk wat beugels omhoog staan in de lift. Naar mijn idee juist niet cool !!!

CJAHulskamp op 24 okt 2018 13:57

Ach jah, de een heeft hier iets meer moeite mee dan de ander. Ik vind het niet erg, zolang je gewoon blijft zitten zal je er echt niet uit vallen.

@Zenith, @Ronaldski, @Arnie777, @CJAHulskamp,

Wat vinden jullie het meeste verschillen met de Alpen of wat had je van te voren niet verwacht, toen je eenmaal op de piste stond in (Noord) Amerika?

Slim op 23 okt 2018 15:53

Ik vind de sfeer en beleving van het noord Amerikaanse skien veel verschillen van de Europese. Zoiezo staat het wordt piste niet bovenaan de lijst van belangrijke dingen, maar kijken veel mensen juist naar hoeveel terrein je kan skien binnen een resort. Zo kan een resort heel groot aanvoelen terwijl en maar een stuk of 14 echte geprepareerde pistes zijn (zoals red mountain) Iedereen is veel meer op z’n gemak en wil echt skien, daar kom je ten slotte voor. In Europa heb je toch al gauw mensen die komen om 4 uurtjes per dag te skien en zich dan kapot te zuipen. Nu kan je ook zeer gezellig drinken in Canada, maar sta je na 4 uurtjes slapen wel weer als eerste bij de lift op een poederdag. En dan even voor mezelf. Het gemiddelde niveau van de freeriders ligt een stuk hoger dan een gemiddeld europees resort. De kans om met mensen te skien van hetzelfde niveau en hetzelfde idee is vele malen groter dan in Europa. Ik vind het soort skien ook fijner, het is iets minder technisch, maar vele malen speelser en lichtvoetig. Nu komt dat misschien ook voor omdat het terrein echt wel anders is in de Canadese bergen dan in Europa. Het enige nadeel wat ik zie is dat er niet zo veel Alpine terrein beschikbaar is binnen de ski gebieden. Nu heb ik daar persoonlijk niet zo heel veel problemen mee maar voor anderen die dat verwachten is het misschien een minpuntje. Er is natuurlijk wel wat, maar niets vergelijken met Europa.

Als ik moest kiezen om voor altijd op 1 continent te skien ga ik toch voor Noord Amerika. De alpen hebben gewoon niet dat kleine beetje extra wat ze aan de andere kant van de oceaan wel hebben.

Freeride = Life

Plaats een reactie