Reis door Duitsland in de carnavalsweek (wk10)

Is het verstandig om bv op vrijdagmiddag al weg te gaan uit Nederland en dan bv een overnachting bij Ulm en zaterdagmorgen vroeg verder gaan?
Ben bang dat je dan alsnog in de avondspits overal vast zit.
We reden altijd 's nachts en dat willen we eigenlijk niet meer.
Bestemming is Fiss Oostenrijk

Graag jullie reacties en ervaringen

Je zal ongetwijfeld niet de enige zijn met dat idee… als je de volgende dag erg vroeg uit Ulm vertrekt, kan het nut hebben. Anders weinig, en sta je voor de Fernpaß met een beetje pech flink lang te wachten.

Mr. Slow

Wij hebben paar keer zover gereden dat je kan slapen in Oostenrijk, anders op zaterdag nog te veel files.

Inderdaad op zaterdag rijden geeft veel files! Tegenwoordig rijden wij op zaterdag middag weg, overnachten en rijden zondag verder. Of je moet alles op zondag rijden, maar geeft natuurlijk 1 dag minder skiën. Op vrijdag middag vertrekken geeft ook veel files. Maar denk als je dat toch wilt, en zaterdag vroeg uit ulm vertrekken, scheelt het denk ik ook veel files

Je kan toch slapen op voorhand en snachts rijden?
Lekker eerst op de piste, die 7 à 8 uren rijden zijn zo uit je systeem. 😉
Behalve met pokkeweer maar das wat anders natuurlijk.
Ik kruip in de namiddag in bed, rust en slaap wat en vertrek rond 23 à 24u.
Geen files, gewoon lekker doorrijden in alle rust.

Bla, bla, bla.

Lijkt mij geen enkele probleem op te leveren en verwacht niet dat je het druk gaat krijgen.

Om de volgende redenen:

  • Noord heeft week 8 vakantie
  • Midden en Zuid heeft week 9 vakantie.
    Volgens mij wijkt Zuid af met de mogelijkheid om week 10 te kiezen.

3 jaar in de voorjaar vakantie in Memmingen geslapen, 12:00 vertrokken uit NL en om 18:30 over geen enkele file gehad. Reden wel via Dortmund, Kassel, Fulda, Schweinfurt en dan de 7 op.

Groeten, Harald

Ik zou doen wat de TS zegt, alleen iets minder ver. Bij mij thuis vandaan is Ulm 6 uur en een kwartier rijden. Als je dan thuis om 5 uur weg rijd, sta je gegarandeerd bij Eindhoven of anders in het Ruhrgebied in de file. Als jij bij Stuttgart overnacht, dat is 5 uur rijden, rij je rond half 7 weg. Dan ben je net na de spits, en ben je rond half 12 daar. Vanaf Stuttgart is het nog ongeveer 4 uur naar Fiss, en 2 uur en een kwartier naar de Fernpas. Dus als je rond 7 uur gaat rijden, ben je om kwart over 9 bij de Fernpas. Ik denk dat het Oostenrijk in dan nog niet druk is.
Het mooiste zou zijn als je vrijdagmiddag rond 3 uur al weg kan rijden, dan haal je Ulm makkelijk, en zelfs verder.

It's all about the turns duuuuuude!

Dus als je rond 7 uur gaat rijden, ben je om kwart over 9 bij de Fernpas. Ik denk dat het Oostenrijk in dan nog niet druk is

Arjen5 op 19 okt 2018 20:08

Ik denk het wel hoor. 😉

Bla, bla, bla.

Je op zaterdag voor 7 uur de fernpas voorbij zijn in deze weken anders is het aansluiten.

Grootste deel van Zuid NL gaat week 10 met de carnaval, zo ook de Duitsers en die vertrekken vroeg.

Dienten Die Alte schule

Lijkt mij geen enkele probleem op te leveren en verwacht niet dat je het druk gaat krijgen.

Om de volgende redenen:

  • Noord heeft week 8 vakantie
  • Midden en Zuid heeft week 9 vakantie.
    Volgens mij wijkt Zuid af met de mogelijkheid om week 10 te kiezen.
Harald3 op 19 okt 2018 20:04

In Duitsland hebben ze ook wel eens vakantie ;)
In week 10 hebben ze in Baden-Württemberg en Bayern schoolvakantie, dus veel Duitsers in het zuiden die op zaterdagochtend op weg gaan naar Oostenrijk.

Annoying skiers since 2003

Lijkt mij geen enkele probleem op te leveren en verwacht niet dat je het druk gaat krijgen.

Om de volgende redenen:

  • Noord heeft week 8 vakantie
  • Midden en Zuid heeft week 9 vakantie.
    Volgens mij wijkt Zuid af met de mogelijkheid om week 10 te kiezen.
Harald3 op 19 okt 2018 20:04

In Duitsland hebben ze ook wel eens vakantie ;)
In week 10 hebben ze in Baden-Württemberg en Bayern schoolvakantie, dus veel Duitsers in het zuiden die op zaterdagochtend op weg gaan naar Oostenrijk.

sterko op 20 okt 2018 02:17

De carnavalsweek is standaard de allerdrukste week die er is. Vrijwel het hele Ruhrgebied heeft dan vakantie. En heel Zuid Nederland en België. En die rijden allemaal over dezelfde routes naar Oostenrijk.

In week 10 hebben ze in Baden-Württemberg en Bayern schoolvakantie, dus veel Duitsers in het zuiden die op zaterdagochtend op weg gaan naar Oostenrijk.

sterko op 20 okt 2018 02:17

En als die allemaal zaterdagochtend gaan rijden staan ze gelijk met jou op de fernpass. Dus of nóg vroeger weg uit Ulm, of op vrijdag verder doorrijden (en dus juist niet minder ver zoals eerder werd gesuggereerd).
Wij gaan met regio Midden, dus een week eerder, gaan ook op vrijdag weg maar overnachten ná de fernpass. We gaan misschien pas om 15u weg, maar ik rijd liever tot 12/1u door dan de volgende ochtend achterlijk vroeg op te staan.

Is het verstandig om bv op vrijdagmiddag al weg te gaan uit Nederland en dan bv een overnachting bij Ulm en zaterdagmorgen vroeg verder gaan?
Ben bang dat je dan alsnog in de avondspits overal vast zit.
We reden altijd 's nachts en dat willen we eigenlijk niet meer.
Bestemming is Fiss Oostenrijk

Graag jullie reacties en ervaringen

LeoS op 19 okt 2018 17:50

Deze timing werkt niet imo. Weet niet uit welk deel van NL je vertrekt (dat maakt nog wel wat verschil) maar de vrijdagmiddag voor de carnaval bouwen de files sowieso overal al vroeg op. Ulm is dan niet ver genoeg tenzij je daar al weer om 0600 uur vertrekt, en dan nog loop je vast op de Fern of Arlbergtunnel. Ik zou eerder vertrekken op vrijdag als je dat kunt en doorrijden tot over de Fern of op zaterdag achter de meute aan en pas om 1300 uur gaan rijden ofzo en melden bij je hotel/appartement dat je in de avond aankomt.

Onze aanpak - werkt al jaren met succes: pas rond een uur of 11 zaterdagochtend uit Nederland vertrekken. Kost je geen enkele nachtrust (vrijdagavond in je hotel aankomen en 's ochtends om 6 uur weer vertrekken - dat is pas slopend), kost je ook geen geld voor een overnachting, alles gaat tot vertrek heerlijk gemoedelijk, onderweg kan je mooi in de gaten houden waar de files nog staan en daarop je route aanpassen. Heeft de afgelopen 5 krokus- en kerstvakanties tot maximaal een half uur file per reis geleid, maar meestal helemaal geen file. Nadelen zijn volgens mij alleen dat je in pas in het donker aankomt en je de volgende zondagochtend alles nog “ter plekke” moet regelen (alhoewel dat met vooraf online boeken tegenwoordig ook als een speer gaat).

Wij gaan ook met de carnaval, maar hebben geboekt van zondag t/m zondag. Mis je geen dag en ik hoop op (bijna) geen files.
Steeds meer accommodaties bieden die mogelijkheid.

Nogmaals denk dat het wel mee valt, vrijdagmiddag zo vroeg mogelijk vertrekken en proberen om in Memmingen een overnachting te boeken, zaterdag vroeg vertrekken richting Fiss, Fernpass zal wel druk zijn, verwacht dat je ruim voor de middag aankomt.

Kun je niet vrijdag rond 12:00 vertrekken dan zou ik 's-nachts gaan rijden maar dan ook vroeg anders sta je zaterdag ochtend ook in de file voor de Fernpass.

Kijk ook naar alternatieve routes, probeer druktes te vermijden indien mogelijk.

Groeten, Harald

Ik denk niet dat het rustig gaat zijn in de drukste week van het jaar.

Ik denk dat er verschillende opties zijn om daar mee om te gaan:

  1. Vrijdag iets vroeger weg gaan, en voorbij de Fernpass overnachten. Dan kun je wellicht op zaterdag ook al skiën
  2. Zaterdag rond 10:00 weggaan (afhankelijk van waar je woont) en lekker achter de files aan rijden. Nadeel is dat je dan waarschijnlijk niet op tijd bent om materiaal/les/pas te regelen op zaterdag
  3. Zondag - Zondag boeken. Als dat (nog) kan, is dat wat mij betreft by far het beste alternatief
  4. De hele nacht doorrijden. Moet je fijn en veilig vinden, sommigen vinden dat prima, anderen vergelijken vermoeid rijden met rijden met drank op…
  5. Als je toch bij je oorspronkelijke plan blijft, denk dat goed na over mogelijke alternatieve routes en hou er rekening mee dat je echt vroeg op moet staan

Alternatieve routes kunnen volgens mij via Bregenz kunnen zijn. Ik heb nooit op zo’n drukke wisseldag gereden, maar wel eens op zaterdag in wat drukkere middenseizoen wisseldagen en dat scheelde een hoop (al stonden de afritten naar de grotere gebieden wel muurvast).

En, misschien het belangrijkst, het is nou eenmaal de drukste week van het jaar en dus gaan er veel ongelukken gebeuren, veel files staan, veel rijen bij de tankstations etcetera. Er is bijna geen enkel plan (behalve zondag-zondag denk ik) dat daar helemaal omheen werkt. Je daar heel druk om maken helpt bijzonder weinig ;).

Ik ben gelukkig niet aan de vakanties gebonden, maar mijn by far rustigste en fijnste reis was op zondag. Geen vrachtverkeer, bijna geen files en alleen soms erg volle parkeerplaatsen langs de snelweg.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nogmaals denk dat het wel mee valt

Harald3 op 20 okt 2018 11:26

Je bent de enige die dat denkt. De Fernpass moet je zaterdagochtend tussen 7:00 en 12:00 niet zijn. Vooral niet in die week, maar eigenlijk heel het hoogseizoen niet.

Annoying skiers since 2003

Onze aanpak - werkt al jaren met succes: pas rond een uur of 11 zaterdagochtend uit Nederland vetrekken

77steve op 20 okt 2018 10:30

😯😯😯 Dan ben ik een dag skiën kwijt. 😓😢

Bla, bla, bla.

Ja en dan ben je eindelijk in Fiss… en dan denk je dat de drukte voorbij is de rest van de week? Hahaha

Onze aanpak - werkt al jaren met succes: pas rond een uur of 11 zaterdagochtend uit Nederland vetrekken

77steve op 20 okt 2018 10:30

😯😯😯 Dan ben ik een dag skiën kwijt. 😓😢

bartvwg op 20 okt 2018 12:29

Hoeft niet perse, als je bereid bent om de laatste zaterdag lekker te skiën en pas einde middag de eerste paar 100km terug te rijden. Overnachting in Zd Duitsland en dan zondag het laatste stuk is ook een prima oplossing. Dat zal bijna filevrij kunnen lukken denk ik en kost in principe geen skidag.

Onze aanpak - werkt al jaren met succes: pas rond een uur of 11 zaterdagochtend uit Nederland vetrekken

77steve op 20 okt 2018 10:30

😯😯😯 Dan ben ik een dag skiën kwijt. 😓😢

bartvwg op 20 okt 2018 12:29

Hoeft niet perse, als je bereid bent om de laatste zaterdag lekker te skiën en pas einde middag de eerste paar 100km terug te rijden. Overnachting in Zd Duitsland en dan zondag het laatste stuk is ook een prima oplossing. Dat zal bijna filevrij kunnen lukken denk ik en kost in principe geen skidag.

HN65 op 20 okt 2018 12:56

Op zatermiddag gewoon drie dorpen verder rijden, simpel pensionnetje en dan zondag rustig naar huis.
Wat zou toch de reden zijn dat mensen dat niet doen?

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 okt 2018 13:02

Onze aanpak - werkt al jaren met succes: pas rond een uur of 11 zaterdagochtend uit Nederland vetrekken

77steve op 20 okt 2018 10:30

😯😯😯 Dan ben ik een dag skiën kwijt. 😓😢

bartvwg op 20 okt 2018 12:29

Hoeft niet perse, als je bereid bent om de laatste zaterdag lekker te skiën en pas einde middag de eerste paar 100km terug te rijden. Overnachting in Zd Duitsland en dan zondag het laatste stuk is ook een prima oplossing. Dat zal bijna filevrij kunnen lukken denk ik en kost in principe geen skidag.

HN65 op 20 okt 2018 12:56

Op zatermiddag gewoon drie dorpen verder rijden, simpel pensionnetje en dan zondag rustig naar huis.
Wat zou toch de reden zijn dat mensen dat niet doen?

DrPhil op 20 okt 2018 12:59

@DrPhil ben maar blij dat ze dat niet doen. Voor je het weet is die zaterdag straks ook druk op de piste en de zondag op de weg😉

*bericht bewerkt door laco op 20 okt 2018 13:36

Nogmaals denk dat het wel mee valt

Harald3 op 20 okt 2018 11:26

Je bent de enige die dat denkt. De Fernpass moet je zaterdagochtend tussen 7:00 en 12:00 niet zijn. Vooral niet in die week, maar eigenlijk heel het hoogseizoen niet.

sterko op 20 okt 2018 12:09

Mee eens. Ik vind het geen goed advies. @Roy83 heeft de opties goed opgesomd. Ik ga al zo’n 12 jaar in de krokusvakantie, met of zonder carnaval. Altijd op vrijdag en altijd druk.

Onze aanpak - werkt al jaren met succes: pas rond een uur of 11 zaterdagochtend uit Nederland vertrekken. Kost je geen enkele nachtrust (vrijdagavond in je hotel aankomen en 's ochtends om 6 uur weer vertrekken - dat is pas slopend), kost je ook geen geld voor een overnachting, alles gaat tot vertrek heerlijk gemoedelijk, onderweg kan je mooi in de gaten houden waar de files nog staan en daarop je route aanpassen.

Helemaal mee eens!
In plaats van voor de files uit, er achteraan …
Hoewel wij nooit in deze piek periode hoeven te reizen, zien we vaak gedurende de dag op de knelpunten files staan.
Tegen de tijd dat wij er zijn, zijn ze meestal opgelost …

Het gros van de wintersporters wil de tijd echter uitmergelen en er uit halen wat er in zit en het liefst za morgen om 09:00 bij de lift staan, gesloopt of niet en een week later om 16:00 nog een keer de lift naar boven pakken.

Het is maar wat je belangrijker vindt …

Rob

Het gros van de wintersporters wil de tijd echter uitmergelen en er uit halen wat er in zit en het liefst za morgen om 09:00 bij de lift staan,

RCGrootveld op 20 okt 2018 14:13

Bij mijn short-ski-periodes zeker en vast wel ja. Anders kan ik evengoed thuisblijven.
Wanneer ik een ganse week ga vind ik 1 dag extra skien ook mooi meegenomen. 😉

*bericht bewerkt door bartvwg op 20 okt 2018 14:27

Bla, bla, bla.

Onze aanpak - werkt al jaren met succes: pas rond een uur of 11 zaterdagochtend uit Nederland vetrekken

77steve op 20 okt 2018 10:30

😯😯😯 Dan ben ik een dag skiën kwijt. 😓😢

bartvwg op 20 okt 2018 12:29

Hoeft niet perse, als je bereid bent om de laatste zaterdag lekker te skiën en pas einde middag de eerste paar 100km terug te rijden. Overnachting in Zd Duitsland en dan zondag het laatste stuk is ook een prima oplossing. Dat zal bijna filevrij kunnen lukken denk ik en kost in principe geen skidag.

HN65 op 20 okt 2018 12:56

Daarmee krijg je de eerste zaterdag niet terug hè. Misschien is voor Bart (net als voor mij) een week wintersport 8 dagen, dus zaterdag t/m zaterdag, op de piste. Overdag heen rijden betekend gewoon een dag minder op de piste. Wil je toch 8 dagen, zal hij een extra overnachting moeten boeken.

Annoying skiers since 2003

Ja @sterko, maar dat is nu niet bepaald de standaard hè? Meest mensen skiën eerder gewoon 6 dagen ipv 7 of 8. Ik ga er vanuit dat @LeoS van zaterdag tot zaterdag geboekt heeft.

Ja @sterko, maar dat is nu niet bepaald de standaard hè? Meest mensen skiën eerder gewoon 6 dagen ipv 7 of 8. Ik ga er vanuit dat @LeoS van zaterdag tot zaterdag geboekt heeft.

HN65 op 20 okt 2018 16:08

Dat zou best kunnen. Maar in een drukke periode is afwijken van dat patroon van rijden op zaterdag, dan 6 dagen skiën en dan weer op zaterdag rijden misschien wel de moeite waard? Ja, je hebt misschien een extra overnachting nodig, maar je kan er ook een extra skidag mee krijgen. Geen verkeerde deal, lijkt me. En je ontwijkt die drukte door niet te doen wat alle andere mensen doen. Dat is toch juist de grap hier?

Ja @sterko, maar dat is nu niet bepaald de standaard hè? Meest mensen skiën eerder gewoon 6 dagen ipv 7 of 8. Ik ga er vanuit dat @LeoS van zaterdag tot zaterdag geboekt heeft.

HN65 op 20 okt 2018 16:08

Ik wist niet dat er een standaard was.
Ik ken genoeg mensen die van zaterdag t/m zaterdag 8 dagen op de piste staan. De nacht van vrijdag op zaterdag heen en de zaterdag daarna aan het eind van de dag terug. Dat maakt het niet de standaard, maar het is gewoon een mogelijkheid die veel mensen doen.
Maar volgens mij mis je mijn punt dat de vakantie met een dag verlengen je de verloren eerste dag niet teruggeeft. Een verloren dag krijg je nooit meer terug. Aan het eind van de vakantie een dag langer gaan, had je namelijk ook kunnen doen als je de eerste dag niet gemist had.
Het leven is te kort om een dag niet te wintersporten ;)

Annoying skiers since 2003

Plaats een reactie