van stubai naar Livigno

we zitten met kerst op stubaier gletscher hopelijk met meer sneeuw dan nu
normaal gingen we ook met 1 november maar dit is door organisatie afgeschaft (jammer)
we willen dan van 30 december uit stubai vertrekken naar Livigno, op bezoek bij vrienden.
moeten dan ook via de tunnel?
routeplanner geeft ongeveer een 3 uren rijden aan, kunnen we vanuit gaan?
gr

De route via Zwitserland (en dus de tunnel) wordt wel als snelste gegeven. Je kan ook rechtsom. De Brennerpas (= gewoon snelweg) en dan over Bolzano, Merano en Bormio. Is wel langer (ongeveer een uur), maar je hoeft dan niet door Zwitserland en de tunnel.

Tsja, via de snelweg en de Zwitserse grens rijdt wel behoorlijk soepel en vergt bijna geen bergpaswegen, in tegenstelling tot de route over Italië.
Houdt er daarnaast rekening mee dat je ipv de kosten voor de tunnel er tol voor de Brenner, de Italiaanse autostrada en extra brandstofkosten mee gemoeid zijn. Om de tunnel te vermijden moet je òf de Stelvio over of via Passo Tonale naar Bormio. Dat maakt de tunnel in mijn ogen de aantrekkelijkste optie.

*bericht bewerkt door Bennie op 20 okt 2018 17:19

Ik zou lekker via het Oberinntal rijden. Via Bormio moet je flinke passen rijden, en tijdens sneeuwval is dat niet echt comfortabel. Overigens heeft de Stelvio wintersluiting, dus die zal 30 december gesloten zijn. De Munt la Schera tunnel is alleen op zaterdag lang gesloten ivm met in en uitgaand verkeer. Volgens mij is de rest van de week om het half uur (ff googlen). Overigens heb je voor CH geen vignet nodig.

It's all about the turns duuuuuude!

Denk dat de beste route vanuit Innsbruck naar Landeck en dan binnendoor naar Zernez, pas richting livigno over. Ik zou wel het weer in de gaten houden bij sneeuwval lekker in Stubaier blijven dan word het een hel van een tocht.
Munt la Schera tunnel is vanuit CH naar Livingo de hele dag open, Livigno uit op zaterdag vanaf 10:00/17:00 is deze dicht, kun je livigno niet uit weg word door de politie geblokkeerd.

Groeten, Harald

Dank u

De route via Zwitserland (en dus de tunnel) wordt wel als snelste gegeven. Je kan ook rechtsom. De Brennerpas (= gewoon snelweg) en dan over Bolzano, Merano en Bormio. Is wel langer (ongeveer een uur), maar je hoeft dan niet door Zwitserland en de tunnel.

GiGi op 20 okt 2018 16:53

Zo over Bormio betekent toch over de Stelvio?
Die is dicht in de winter. Potdicht. 😉

Bla, bla, bla.

@nickske

tunnel op voorhand thuis online boeken en betalen geeft een lekker financieel voordeel.😊

Born to run. B.S.

@Arjen5

De tunnel is op zaterdag niet lang gesloten voor inkomend verkeer maar is wel lang gesloten voor UITGAAND verkeer.

Je moet op zaterdag Livigno uit voor 10 uur of na 16 uur.
Van 10 tot 16 u kan je Livigno alléén maar BINNEN rijden.😉

Born to run. B.S.

@arjen5 dit gaan we doen
we gaan op veilig spelen en gewoon via de tunnel

@Arjen5

De tunnel is op zaterdag niet lang gesloten voor inkomend verkeer maar is wel lang gesloten voor UITGAAND verkeer.

Je moet op zaterdag Livigno uit voor 10 uur of na 16 uur.
Van 10 tot 16 u kan je Livigno alléén maar BINNEN rijden.😉

dan58 op 21 okt 2018 19:42

I know, dat ligt er maar net aan wanneer je er staat. Ik dacht trouwens dat het open vanaf CH was van 12:00 tot 18:00. Maar misschien is dit gewijzigd… Kijk het even na voor je gaat dat je niet uren hoeft te wachten ;-)

It's all about the turns duuuuuude!

@Arjen5,
Je wacht alleen tot 10:00 dan gaat hij wisselend op, daarna staat de tunnel permanent open tot 17:00 naar Livigno. Afgelopen 3 jaar 8 keer door de tunnel gegaan tussen 11:30 en 13:00 en nog nooit gewacht voor de tunnel, gelijk kunnen doorrijden. Periode kerst en voorjaarsvakantie.

Groeten, Harald

De route via Zwitserland (en dus de tunnel) wordt wel als snelste gegeven. Je kan ook rechtsom. De Brennerpas (= gewoon snelweg) en dan over Bolzano, Merano en Bormio. Is wel langer (ongeveer een uur), maar je hoeft dan niet door Zwitserland en de tunnel.

GiGi op 20 okt 2018 16:53

Zo over Bormio betekent toch over de Stelvio?
Die is dicht in de winter. Potdicht. 😉

bartvwg op 21 okt 2018 17:59

Nee dat is als je van Livigno naar Sulden am Ortler wil.
Vanaf de snelweg ga je bij Bolzano het dal in langs Merano, Passo Tonale, dan naar het noorden over de Passo Gavia naar Santa Caterina, dan naar Bormio en dan over de SS301 naar Livigno. Ik ga dat stuk de andere kant op rijden in de kerstvakantie (in etappes).

Hier een overzicht van alle alpenpassen: https://www.alpen-journal.de/alpenpaesse#appt_c_I

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Er zijn alternatieven voor de tunnel, maar de tunnel is wel vele malen sneller denk ik.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 okt 2018 14:03

De route via Zwitserland (en dus de tunnel) wordt wel als snelste gegeven. Je kan ook rechtsom. De Brennerpas (= gewoon snelweg) en dan over Bolzano, Merano en Bormio. Is wel langer (ongeveer een uur), maar je hoeft dan niet door Zwitserland en de tunnel.

GiGi op 20 okt 2018 16:53

Zo over Bormio betekent toch over de Stelvio?
Die is dicht in de winter. Potdicht. 😉

bartvwg op 21 okt 2018 17:59

Nee dat is als je van Livigno naar Sulden am Ortler wil.
Vanaf de snelweg ga je bij Bolzano het dal in langs Merano, Passo Tonale, dan naar het noorden over de Passo Gavia naar Santa Caterina, dan naar Bormio en dan over de SS301 naar Livigno. Ik ga dat stuk de andere kant op rijden in de kerstvakantie (in etappes).

GiGi op 22 okt 2018 13:46

Ja dat is me een hele rit zeg! En op eerste zicht ook behoorlijk vermoeiend.
Eventjes van Stubai naar Livigno in de winter…
Hopelijk valt het weer wat mee; ;)

null

Bla, bla, bla.

Scheelt wel iets dat je niet, zoals dat kaartje, begint in het Ötztal, maar in het Stubaital. Maar desalniettemin wel een aardig stuk rijden, ja. Maar via Serfaus, Nauders, Scuol etc is het ook wel een stukkie!

Mr. Slow

@GiGi zeg je nu dat je in de kerstvakantie over de Gavia wilt rijden? Of interpreteer ik het verkeerd? Want de kans dat dit lukt rond Kerst is zo goed als nul met zijn 2600 meter. Is toch vaak als 1 van de eerste dicht?

Nee wij gaan van Bormio naar Aprica. Dat is niet over die pas, maar door het dal ernaast. Die globale route bedoelde ik eigenlijk. Die gaan wij doen (in kleine stukjes).

Nee wij gaan van Bormio naar Aprica. Dat is niet over die pas, maar door het dal ernaast. Die globale route bedoelde ik eigenlijk. Die gaan wij doen (in kleine stukjes).

GiGi op 22 okt 2018 15:56

Ah, helder. Dan is mijn waarschuwing onnodig. Gavia zal de komende weken al sluiten denk ik.

Plaats een reactie