Head Raptor 120 RS 2019 of Head Raptor 140 RS 2019

Hallo iedereen!

Ik ski momenteel op de Head Rebels Worldcup I.speed pro met Atomic Hawx 130 skischoenen. Voor het komende seizoen ga ik nieuwe skischoenen aanschaffen, maar ik ben aan het twijfelen tussen welke flex: Head Raptor 120 RS 2019 of Head Raptor 140 RS 2019? Beide schoenen zijn helemaal hetzelfde buiten de flex. Ik stap over van Atomic naar Head schoenen, dus ik vrees er wat voor dat de flex’en tussen beide merken niet helemaal te vergelijken zal zijn. Bij de 140’s van Head heb ik het vermoeden dat dit enorm stijve schoenen zullen zijn voor de ‘echte racers’. Bij de 120’s heb ik een vermoeden dat deze misschien zachter zal zijn dan weer ik nu mee ski aangezien op hun website qua felx 110/120 staat, en zachter zou ik niet willen gaan als met wat ik nu ski aangezien er zo energieoverbrenging verloren zal gaan. Schoenen testen is vrij moeilijk aangezien deze bij verhuurbedrijven (als ze die zelfs hebben) vaak al ingeskied zijn en de vorm anderen hun voeten er al in gevormd zijn, en nieuw in de winkel kan je ze niet echt testen.

Weten jullie raad?

Passen welk merk en model het beste zit, op voorhand moeilijk te zeggen welke schoen het moet gaan worden.

Qua flex is e.e.a. ook afhankelijk van lichaamsbouw, m.a.w., heb je een sterkere, zwaardere bouw dan kom je makkelijker in Vorlage (buigen van de enkels) dan wanneer je tenger en licht bent. Daarnaast speelt techniek natuurlijk ook een grote rol.

De HEAD Raptor 140 heeft nog een “sportievere” broer, die Head B2 en B3 series, die hebben een losse geveterde binnenschoen en vallen onder het race department van HEAD, nog een tandje stijver dan de normale skischoenen.
Als vergelijk: ik had een Salomon 110 flex en ben afgelopen jaar overgegaan op Fischer Podium 110 (FIS-raceschoen), wereld van verschil en als ik op mn oude schoenen weer aan heb, voelt het alsof ik ze dubbel kan vouwen… De raceschoenen zijn niet te vergelijken met de consumentenlijnen!

Passen, proberen en voelen!

Just out of curiosity. Wat is er mis met de Atomics en waarom wil je overgaan op Heads? Is het omdat je ski’s ook van Head zijn?

Verder sluit ik me aan bij wat @Irene zegt. Flex (en merk) is ondergeschikt aan pasvorm.

When life gets too complicated.... SKI

Met de Atomics is niets mis! Maar dit jaar ging ik sowieso andere skischoenen kopen en mijn ogen waren op de Heads gevallen omdat ik vorige winter er eens even heb aangehad…

Als ze helemaal hetzelfde zijn, dan kun je inderdaad dus wel voor de juiste flex kiezen, tenzij je budget je beperkt (die 140 zullen vast wat duurder zijn).

Moeten de schoenen aangepast worden, of passen ze zo uit de doos al helemaal goed? Als dat laatste het geval is, mag je vast wel testen toch? Zeker als je sowieso andere schoenen koopt als ze niet bevallen?

Kun je de flex verlagen bij die schoenen? Waar ga je ze kopen en wat is het advies van de winkel?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik lees mee, ik heb ook Atomic Race schoenen flex 130, 5 jaar oud en toe aan vervanging.
Ik heb goede verhalen gehoord en gelezen over de Head RS. Ik twijfel ook of ik dan voor de 120 of 140 moet gaan. Ik denk dat 120 voor mij ook prima moet zijn.
Ik zat ook te denken aan Raptor B2 RD, die zijn wel nog duurder, deze kan je aanpassen van 120 naar 140 flex.
Binnenkort maar gewoon even passen, misschien zitten ze bij mij wel helemaal niet lekker. Ik ga ook wel even naar andere modellen kijken.

Iemand ervaring met XL outdoor Barendrecht?

Ja maar elke raceschoen, buiten de RS-reeks gaat maar tot 285mm en ik heb 295mm nodig. Daarmee zijn andere schoenen geen optie

Ik lees mee, ik heb ook Atomic Race schoenen flex 130, 5 jaar oud en toe aan vervanging.
Ik heb goede verhalen gehoord en gelezen over de Head RS. Ik twijfel ook of ik dan voor de 120 of 140 moet gaan. Ik denk dat 120 voor mij ook prima moet zijn.
Ik zat ook te denken aan Raptor B2 RD, die zijn wel nog duurder, deze kan je aanpassen van 120 naar 140 flex.
Binnenkort maar gewoon even passen, misschien zitten ze bij mij wel helemaal niet lekker. Ik ga ook wel even naar andere modellen kijken.

Iemand ervaring met XL outdoor Barendrecht?

Anna86 op 22 okt 2018 10:54

Goede verhalen gehoord staat niet garant voor het hebben van een goede pasvorm, zeker als je nu van een atomic af komt! ;)

Ik lees mee, ik heb ook Atomic Race schoenen flex 130, 5 jaar oud en toe aan vervanging.

Ik heb goede verhalen gehoord en gelezen over de Head RS. Ik twijfel ook of ik dan voor de 120 of 140 moet gaan. Ik denk dat 120 voor mij ook prima moet zijn.
Ik zat ook te denken aan Raptor B2 RD, die zijn wel nog duurder, deze kan je aanpassen van 120 naar 140 flex.
Binnenkort maar gewoon even passen, misschien zitten ze bij mij wel helemaal niet lekker. Ik ga ook wel even naar andere modellen kijken.

Iemand ervaring met XL outdoor Barendrecht?

Anna86 op 22 okt 2018 10:54

Goede verhalen gehoord staat niet garant voor het hebben van een goede pasvorm, zeker als je nu van een atomic af komt! ;)

sneeuwkabouter op 22 okt 2018 14:01

Daarom om maar gewoon gaan passen! Ik ga ook andere modellen pas hoor :)

Ja, outdoor xl aardige collectie en verkoopmedewerkers met kennis. Uiteindelijk niet gekocht daar (ivm lerarenkorting bij WJ gekocht).
Weet dat ze bij WJ ook schoenen uit race department hebben en lerarenkorting! Geldt trouwens ook voor Skicentrum Heemskerk, zij werken ook met een kortingssysteem voor leraren en trainers.

Ja maar elke raceschoen, buiten de RS-reeks gaat maar tot 285mm en ik heb 295mm nodig. Daarmee zijn andere schoenen geen optie

pieter-janvanhove op 22 okt 2018 11:14

Ja? Welke schoenmaat heb je dan?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

45

Volgens de meeste conversietabellen vertaalt maat 45 door naar mondopoint 29.5 (Comfort fit) of 28.5 (Sport fit). Met een schoen met die flex is Sport fit denk ik passender (niet letterlijk, maar misschien toch ook weer wel).

Ik ski er hele dagen mee (half 9 tot 4 in de Kerstvakantie) dus ik denk dat ik met sport fit enorm pijnlijke voeten zal krijgen als ik dit enkele dagen doe, niet?

Ik ken verschillende leraren die er ook de hele dag op skiën (skischoenen met zo’n ‘Sport fit’). Eerst maar eens flink wat passen, ook van andere merken en lijnen.

ik zou denk ik ook meer passen. Ik denk dat, als je echt wat sportiever en gevorderder bent, 28,5 wellicht ook een optie is. Maar daar kom je in de winkel snel genoeg achter.

Waar ben je aan het kijken voor schoenen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een reden te meer om te beginnen met een bootfitter die weet welke verschillen er zijn qua pasvorm bij elk merk, en niet met de schoen van één merk in het bijzonder.

De toebox kan vaak ruimer worden gemaakt als je op het randje zit van een maat, en door de liner aan te passen zijn er ook mogelijkheden.

Ik heb Lange RS 130 schoenen met bovengenoemde ‘sport fit’ en kan daar zonder problemen de hele dag mee de berg op. Ik heb wel een weekje nodig gehad om de liners helemaal naar mijn voet te zetten en te begrijpen hoe ik best met de schnallen omga op die schoenen. In dat opzicht moet je een beetje vertrouwen hebben dat je bootfitter je niet weg zal sturen met de verkeerde schoenen.

Plaats een reactie