Skitips bij weinig zicht

Weet er iemand tips voor bij het skiën met slecht weer, sneeuw ,lage wolken
Ik heb altijd dan de gewente om mijn bril af te doen

Ik snap die impuls: je krijg dan meer licht binnen. Maar of je zicht er (op de lange duur gedurende de dag) er beter op wordt betwijfel ik.

Ga tussen de bomen skiën. Dat geeft in ieder geval een referentiekader (wat is onder en boven), wat fijn is voor de oriëntatie en je evenwichtsorgaan. Verder rustig skiën, knieën los, goede balans en rustig en regelmatig je bochten blijven draaien. Wees op alles voorbereid op de piste (hopen, kuilen, wat vlakker, wat steiler), maar zonder krampachtig te gaan staan. Pistes die je goed kent bijvoorbeeld, die hebben vaak minder verrassingen voor je.
Je bent waarschijnlijk eerder moe in dit soort omstandigheden. Meestal komt dat bovenstaande niet ten goede. Rust dan ok op tijd uit. Neem wat vaker pauze of stop er gewoon wat eerder mee die dag.

In les trois vallee passeer ik niet rap bomen , je begint ook verkrampt te skiën

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 27 okt 2018 14:31

In les trois vallee passeer ik niet rap bomen , je begint ook verkrampt te skiën

Pieter230976 op 27 okt 2018 14:29

Dan moet je naar de dalen van Méribel en Courchevel gaan. Genoeg bomen. Dat verkrampt skiën is ook een kwestie van vertrouwen opbouwen en een goede balans. Daar is niet echt een truc voor. Gewoon veel skiën en regelmatig les nemen om wat je doet beter en effectiever te maken en eventueel foutieve dingen af te leren.

Aanvullend op de prima tips hier boven: Gebruik een bril met een lens die geschikt is voor slechtzicht omstandigheden. Vaak een gelige lens.

*bericht bewerkt door Ee1co op 27 okt 2018 14:45

  1. Zorg voor een goede lens. Zet hem binnen op en doe hem buiten NIET af.
  2. Neem handschoenen die een soort wissertje hebben voor je goggle (vaak op of net onder de duim), dan kun je af en toe de sneeuw/druppels van je lens vegen.
  3. Ken de route.
  4. In echte white out: ski van paaltje naar paaltje, liefst aan de hogere zijde van de piste.
  5. Leer op 1 been te skiën. Omdat in slecht zicht je onverwachte hobbels tegenkomt is het erg handig als je je balans op ieder moment over kunt brengen naar je andere been.
    5a. Omdat je die onverwachte hobbels op ieder moment tegen kunt komen, ski ook wat rustiger.
  6. Ski op techniek en focus daar ook op. Als je technisch goed skiet geeft dat vertrouwen en maakt het opvangen van hobbels/kuilen etc. ook makkelijker, wat dan ook weer meer vertrouwen geeft.

Aanvullend op de prima tips hier boven: Gebruik een bril met een lens die geschikt is voor slechtzicht omstandigheden. Vaak een gelige lens.

Ee1co op 27 okt 2018 14:44

Ik wilde eens niet over materiaal beginnen haha. Maar een gele, oranje of roze lens filtert inderdaad de overkill aan blauwe lichttinten goed uit. Neem ook een lens die veel licht doorlaat (dus categorie 1 of zelfs 0; heel misschien een lichte categorie 2, maar zeker geen categorie 3 of 4).

*bericht bewerkt door GiGi op 27 okt 2018 14:53

Ski stijler. Je skiet daar automatisch rustiger, meer op techniek, maar door de continu grotere druk onder je voeten is er veel minder “mindfuck” effect dan op vlakkere pistes, waar je je snelheid nog wel eens fout inschat 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ski stijler. Je skiet daar automatisch rustiger, meer op techniek, maar door de continu grotere druk onder je voeten is er veel minder “mindfuck” effect dan op vlakkere pistes, waar je je snelheid nog wel eens fout inschat 😉.

Shane op 27 okt 2018 15:03

idd. Raar maar waar.
Al bedoel je waarschijnlijk steiler. (Et tu, Brute? 😜)

*bericht bewerkt door DrPhil op 27 okt 2018 15:33

Merci voor de tips , deze winter uittesten in val thorens
Wat gebruiken de meeste van skibril , zo’n groot ding of gewone skibril , waarbij de bril niet volledig in je gezicht staat bij zon

Ski stijler. Je skiet daar automatisch rustiger, meer op techniek, maar door de continu grotere druk onder je voeten is er veel minder “mindfuck” effect dan op vlakkere pistes, waar je je snelheid nog wel eens fout inschat 😉.

Shane op 27 okt 2018 15:03

idd. Raar maar waar.
Al bedoel je waarschijnlijk steiler. (Et tu, Brute? 😜)

DrPhil op 27 okt 2018 15:29

Manmanman… was uiteraard een test voor de rest, of iets met spellingscontrole of of… wat een blunder. Ik schaam me diep 🤦🏼‍♂️.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Merci voor de tips , deze winter uittesten in val thorens
Wat gebruiken de meeste van skibril , zo’n groot ding of gewone skibril , waarbij de bril niet volledig in je gezicht staat bij zon

Pieter230976 op 27 okt 2018 16:55

Wat wijze raad van mij Pieter, een “gewone” bril en helm combi kan echt niet! Gewoon niet!

I can stick uphill ice, on my saucer...

👍👍👍 voor @shane

Iets zegt me dat hij geen helm gebruikt 😂

Inderdaad, bos opzoeken en wegblijven van de hogere pistes.
Bij een white-out helpt geen enkele bril bij mij, ik ga dan voortdurend tegen de vlakte (nu ja) en ik word er zelfs misselijk van.🙄
Stoppen en meer gaan eten en drinken, ook een optie. 🤔😎

Bla, bla, bla.

Nog een tip zo je wilt.
Er is geen " einheimische"die gaat skiën bij deze slechte omstandigheden.
Ga die dag lekker naar de sauna/zwembad/lekker eten.
En ski de volgende dag 2 x zoveel wanneer het mooi weer is.😃

Nog een tip zo je wilt.
Er is geen " einheimische"die gaat skiën bij deze slechte omstandigheden.
Ga die dag lekker naar de sauna/zwembad/lekker eten.
En ski de volgende dag 2 x zoveel wanneer het mooi weer is.😃

Hooykaas op 27 okt 2018 18:21

Het voordeel van einheimische is dan wel weer dat die zat andere dagen hebben om te gaan…
En in slechte omstandigheden kun je heerlijk rustig skiën.
Tip 7. Gore tex pro. Dan kun je de hele dag door.

Skis dicht bij elkaar, dichter dan dat je wellicht op zonnige dagen skiet. Het is dan makkelijker om met twee skis door een kuil of over een hobbel te skien.

Knieen en enkels licht gebogen, stokken/handen voor je.

*bericht bewerkt door ieniemienie op 27 okt 2018 19:49

ik heb onlangs bij een werkbezoek aan een fabriek een veiligheidsbril gekregen, echt een leuk ding in de vorm van een skizonnebril, maar dan gewoon klaar zonder tint. Ga die eens testen de volgende keer in een whiteout, want ik heb dan toch ook steeds de indruk dat ik beter zie zonder dan met skibril, alleen is de sneeuw in je ogen dan natuurlijk niet echt leuk.

Iets zegt me dat hij geen helm gebruikt 😂

DrPhil op 27 okt 2018 18:08

Draag wel een helm, wel ambetant , veiligheid

@Deni om een teleurstelling te voorkomen die veiligheidsbril gaat je niet helpen. 😎

Iets zegt me dat hij geen helm gebruikt 😂

DrPhil op 27 okt 2018 18:08

Draag wel een helm, wel ambetant , veiligheid

Pieter230976 op 27 okt 2018 20:08

Gelukkig. Ambetant, mooi woord.

Ivm vraag TS over de lage bewolking: dan moet je net zo hoog mogelijk de berg op, niet lager en tussen de bomen. Voor het overige: trager, op gevoel en goed de stokken zetten.
Het ene gebied is ook het andere niet wat goed/slecht zicht betreft. Er zijn van die eilandjes in de Alpen die beschut liggen en veel vaker zon (en dus minder vaak slecht zicht) hebben dan andere gebieden.

De meeste dingen zijn eigenlijk al gezegd. Maar nog een drietal tips die ik zelf prettig vind:

Kijk of je een goede skiër in je groep hebt of op de piste en pak zijn spoor (niet te dicht achter iemand als je hem/haar niet kent ;)).

Sta wat meer rechtop, houd zoals boven als gezegd, wel goede druk met je schenen tegen je schoenen. Maar door ietsje meer rechtop te staan kan ik zelf makkelijker corrigeren.

En als laatste. Ik ben helemaal fan van de Oakley Prizm lenzen. Wat een contrast geven die dingen! Het kost wat, maar je hebt echt fantastisch zicht. Tip: in Dui zijn ze vele malen goedkoper dan in NL

Check de webcams of hoger in het gebied de zon schijnt. Soms kun je daar van profiteren.

Check de webcams of hoger in het gebied de zon schijnt. Soms kun je daar van profiteren.

Arjen2 op 29 okt 2018 07:14

dat is er zeker een, hoogte kan verschil maken maar bv ook een dal verderop even nakijken.

Edwin van Riel

Mijn tip: 2 skibrillen meenemen. (of eentje met verwisselbare lenzen).

Als je nu een categorie 3/4 hebt (voor zonnig weer) of een “normale” zonnebril, dan is elke skibril van de Lidl van Categorie 1/2 (bewolkt) al een hele verbetering. Kost weinig en je hebt er veel plezier van.

Beter is waarschijnlijk 2 goede skibrillen (1 voor zonnig weer, 1 voor slecht weer). Maar een goedkope skibril voor slecht weer is beter dan niets!

Een goede bril heeft voor mij ook wonderen gedaan. Was eerst altijd onzeker bij slecht zicht.

Gotta go fast

Ivm vraag TS over de lage bewolking: dan moet je net zo hoog mogelijk de berg op, niet lager en tussen de bomen.

raketman op 27 okt 2018 21:18

De grap van de dag is ook weer gemaakt. Als het volledig laag bewolkt is heeft hoger gaan echt geen zin. Bomen breken de wolken juist op, wat overeenkomt met meer zicht.

Freeride = Life

Aan de andere kant… Tussen de bomen kan best risicovol zijn.

null

En als laatste. Ik ben helemaal fan van de Oakley Prizm lenzen. Wat een contrast geven die dingen! Het kost wat, maar je hebt echt fantastisch zicht. Tip: in Dui zijn ze vele malen goedkoper dan in NL

Robbartelds op 28 okt 2018 23:51

@Robbartelds

Rob, even hierop inhakend, wellicht een linkje naar website of naam? Ik rijd vrijdag Duitsland door, dus als het de moeite is qua prijsverschil, best bereid even te stoppen of om te rijden. Ik zag zo bij de “usual suspects” niet direct grote verschillen met de prijzen hier namelijk.

*bericht bewerkt door evr66 op 29 okt 2018 16:58

Edwin van Riel

Plaats een reactie