Skitips bij weinig zicht

En als laatste. Ik ben helemaal fan van de Oakley Prizm lenzen. Wat een contrast geven die dingen! Het kost wat, maar je hebt echt fantastisch zicht. Tip: in Dui zijn ze vele malen goedkoper dan in NL

Robbartelds op 28 okt 2018 23:51

@Robbartelds

Rob, even hierop inhakend, wellicht een linkje naar website of naam? Ik rijd vrijdag Duitsland door, dus als het de moeite is qua prijsverschil, best bereid even te stoppen of om te rijden. Ik zag zo bij de “usual suspects” niet direct grote verschillen met de prijzen hier namelijk.

evr66 op 29 okt 2018 16:58

+1 ik wil dit ook wel weten aangezien die oakleys mijn volgende investering gaan worden. 😉

Bla, bla, bla.

idealo.de doet wonderen ;)

Ik heb vorig jaar mijn bril gekocht via optilens.de, maar ik kan jullie zo niet aanbevelen welk model je moet hebben. Ik heb eerst meerdere brillen gepast. En kwam tot de conclusie dat voor mij de Airbrake XL het lekkerste zat. Die heb ik uiteindelijk voor 140 euro gekocht (50% van de adviesprijs). Het voordeel van de Airbrake is dat je vrij eenvoudig lenzen kan wisselen.

Het enige waar je in mijn optiek echt op moet letten is welke lens je er bij wilt hebben. Ik heb zelf een slecht weer lens (de roze) en een half zon lens (de Torch), die doet het trouwens ook prima als de zon wel helemaal schijnt.

*bericht bewerkt door RobB op 29 okt 2018 17:18

Daar had ik al gekeken maar om nu te zeggen “vele malen goedkoper”, neen dus maar dat zou dan ook wonderbaarlijk zijn geweest. 😉

Bla, bla, bla.

Aan de andere kant… Tussen de bomen kan best risicovol zijn.

null

GiGi op 29 okt 2018 16:25

Die heeft met 1 stokje ook minder controle dan 2 latten ;)

Freeride = Life

Dat geldt uieraard voor alles wat op 1 naar beneden gaat en niet op 2!😉

*bericht bewerkt door GiGi op 29 okt 2018 19:20

Die heeft met 1 stokje ook minder controle dan 2 latten Arnie777 op 29 okt 2018 19:06.

Ze had waarschijnlijk OOK maar 1 Leki-polsbandje, vandaar 1 stok!😜

*bericht bewerkt door dan58 op 29 okt 2018 20:45

Born to run. B.S.

je begint ook verkrampt te skiën

Pieter230976 op 27 okt 2018 14:29

In dat kader een nog niet genoemde tip: zing tijdens de afdaling een vrolijk liedje (luidkeels of in je hoofd maakt niet uit)! Verkrampen kan een mentaal en zichzelf versterkend element hebben; door het zingen van een vrolijk liedje breng je je zelf in een meer ontspannen mind-set en dat kan je helpen om uit de verkramping te komen; als je een liedje op het ritme van je bochteninzet kan vinden werkt het helemaal top.

Aha! Dus daarom skiet Hansi Hinterseer zo goed!

ik heb onlangs bij een werkbezoek aan een fabriek een veiligheidsbril gekregen, echt een leuk ding in de vorm van een skizonnebril, maar dan gewoon klaar zonder tint. Ga die eens testen de volgende keer in een whiteout, want ik heb dan toch ook steeds de indruk dat ik beter zie zonder dan met skibril, alleen is de sneeuw in je ogen dan natuurlijk niet echt leuk.

Denis op 27 okt 2018 19:59

Geel of roze is beter dan gewoon helder bij mist of vallende sneeuw. Als je beter ziet zonder bril dan met dan heb je de verkeerde lens in je goggle. Bovendien, als het sneeuwt, wil je een goggle, en geen gewone bril, want je wilt geen sneeuw in je ogen.

*bericht bewerkt door Slim op 30 okt 2018 14:49

WBT Prizm lenzen (of Smith Chromapop, misschien nog wel beter, of Giro Vivid):

Bij vallende sneeuw/mist is het voordeel van die lenzen minder groot dan bij “heldere” lucht.

Dus als je goedkoop uit wil zijn, dan kun je beter een “gewone” storm lens kopen, en een hightech allround lens.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat een high tech storm lens geen goed idee is.

Dat van die steile hellingen kan ik beamen. Als het steil is, is het direct duidelijk waar onder en boven is.

Op flauwe hellingen val ik soms zomaaar om bij een white-out omdat de G-krachten van je bochten groter zijn dan die van de zwaartekracht, waardoor je het gevoel verliest voor onder en boven.

In les trois vallee passeer ik niet rap bomen

Pieter230976 op 27 okt 2018 14:29

Daarom is het ook belangrijk om een ski(deel)gebied uit zoeken met veel bomen, tenzij je bereid bent binnen te blijven met slecht zicht, of het kort van te voren is, en het weer bericht goed zicht voorspeld.

*bericht bewerkt door Slim op 30 okt 2018 14:58

Nog een tip zo je wilt.
Er is geen " einheimische"die gaat skiën bij deze slechte omstandigheden.
Ga die dag lekker naar de sauna/zwembad/lekker eten.
En ski de volgende dag 2 x zoveel wanneer het mooi weer is.😃

Hooykaas op 27 okt 2018 18:21

Dat is niet waar. Kijk maar eens naar de files op de toegangswegen als het hard sneeuwt.
Als het dumpt dan noem je dat als skiër/boarder toch geen “slechte omstandigheden”? Maar het zicht is wel slecht.

Het verschil is dat er weinig locals zijn die ski-in ski-out wonen. Dus als je toch al in de auto moet stappen om te gaan skien, dan is het makkelijker om naar een gebied met bomen te gaan.
Ook is het zo dat locals misschien maar een uurtje of twee skien, of hooguit 1 dag. Dan heb je dus ook geen 300km aan piste nodig. (En als ze slim zijn, hebben ze lawine kennis en uitrusting, en skien ze op zulke dagen überhaupt niet op de piste, maar in het bos).
Dus ik geloof best dat ze tijdens slecht zicht(= vaak dus goed ski-weer), geen loacls tegenkomt op de kale pistes boven de boomgrens.

*bericht bewerkt door Slim op 30 okt 2018 15:10

Nog een tip die ik ooit heb opgepikt, is je stokken over de grond te slepen, in plaats van door de lucht naar voren te zwaaien.
Dat geeft weer een extra referentie punt voor de helling.
(Sorry boarders ;-)

Ook helpt het om achter iemand aan te skiën.

*bericht bewerkt door Slim op 30 okt 2018 15:06

Ook helpt het om achter iemand aan te skiën.

Slim op 30 okt 2018 15:06

Totdat diegene plotseling in het niets verdwijnt doordat die de bocht niet ziet en daardoor in het luchtledige verdwijnt…
Dat maakten wij mee in Chamonix bij zicht van nul komma nul. Je schrikt je wezenloos als je plots niemand meer voor je ziet skiën maar die meters beneden je blijkt te liggen… 😱

Winter is coming

Achter iemand aan met weinig zicht is niet altijd even “@slim” inderdaad, evenals onbekende sporen volgen.

Edwin van Riel

Allerbeste tip is volgens mij, lagere istes tussen de bomen opzoeken . Dat beschermt je tegen het slechtste weer en geeft veel referentie punten .
Ach ja, een lager gebied met veel runs tussen de bomen is zo slecht nog niet …

Achter iemand aan met weinig zicht is niet altijd even “@slim” inderdaad, evenals onbekende sporen volgen.

evr66 op 30 okt 2018 17:26

Ik bedoelde wel iemand waar je dat mee afgesproken hebt, niet zomaar een of andere idioot

@Slim

Hoe “zie” je in een totale white-out dat je voorganger een idioot is? 🤔

Ik ben zelf ooit zo idioot geweest om zo iemand te volgen tot we beiden “misselijk” werden van de desoriëntatie.
Vanaf nu alléén nog langzaam aan rechterzijde van de piste van paaltje tot paaltje.

Born to run. B.S.

Aha :)

Edwin van Riel

Paaltje/paaltje kan werken, soms ook aan de rand van de piste wat meer reliëf. Toch afgelopen seizoen ook wel weer een klein stukje naar beneden genieters door ontbreken van alle referenties buiten de piste. En dan nog in een stukje waar ik vrij aardig bekend was.

Edwin van Riel

Plaats een reactie