Welk gebied en hoe voor midden December?

Het idee was hier om midden December (14-19) een aantal dagen naar Dubai te gaan.
Maar Miss Waah is “het warme weer wel zat na deze zomer” en stelde voor om een mini-ski te pakken ipv dubai.

Zelf kan ik dat enkel aanmoedigen. Maar ik ben zelf nog nooit in de kerstvakantie geweest, laat staan VOOR de kerstvakantie. Ik heb de laatste jaren het weer vooraf wel in de gaten gehouden, en een echt witte kerst was het vaak niet in de alpenlanden. Laat staan vóór kerst.

Nu is een last-minute het makkelijkst natuurlijk… maar… we hebben geen auto waarmee we naar de alpen kunnen trekken. Speciaal een auto op winterbanden laten zetten + de kosten van daarheen rijden wegen niet echt op tegen de bus/vliegtuig. Dus vandaar dat we vastzitten aan bus/vliegtuig/trein.

Alleen de meeste aanbieders hebben pas vlieg/bus/treintrips vanaf 22 december…

TL;DR

  1. Iemand tips voor een gebied waar het zeker goed skiweer is tussen 14/19 december?
  2. Iemand tips over hoe je daar dan komt zonder auto voor een redelijke prijs? aangezien “pakketreizen” met bus/vlieg/trein pas 22 december losgaan.

“eisen” skigebied:

  • Voor een shortski hoeven we niet veel km piste. Het is geen straf, maar we hebben ons ooit in Valfrejus ook vermaakt. Dat was voor 4 dagen precies genoeg. Dus vanaf 70 km piste?
  • Liefst geen prikstukken (want snowboarders)
  • Liefst niet te uitdagend. Blauw heef toch de voorkeur. Miss Waah kan rood, en zelfs wel zwart. Maar het liefst gewoon lekker cruisen op blauw.

Ik zat zelf te kijken naar de gletsjers. Dus Kaprun bijvoorbeeld. Maar nog geen combi-reis gevonden (reis+verblijf) die in die periode gaat.

Arosa-Lenzerheide wellicht? Sneeuwzeker genoeg en in Arosa is een treinstation… Wel wat vlakke pistes hier en daar, vooral de blauwe verbindingspistes in Lenzerheide: https://www.wintersport.nl/skigebieden/lenzerheide/ervaringe…

Het dal van Gastein kan ik ook aanbevelen. In Dorf-Gastein is ook weer een station en prima busverbindingen tussen de gebiedjes. Hier een verslag van toen Henri, ikzelf en een aantal anderen daar waren: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/347867/Skiweekend-…

Goedkoop vliegen op Innsbruck en dan met een bus of taxi richting hotel appartement gaan is ook een optie. En dan heb je skigarantie op de Stubaier Gletscher.

vraag het eens na bij een goede reisorganisatie…bijv snowtime. Zij starten al met reizen van af 24 november.

From a galaxy far far away.............

Ik heb toevallig net wat research gedaan want heb hetzelfde probleem. Volgens mij is Sunweb de enige aanbieder die voor die periode ook reizen met vervoer aanbied, van een volle week met de bus naar Frankrijk tot een paar dagen Oostenrijk met het vliegtuig.

Je kunt er ook voor kiezen toch de last minute gok te wagen, want in Oostenrijk zijn een aantal gebieden (bijv. Kleinwalsertal, Zugspitz Arena) prima per trein bereikbaar, maar i.v.m. sneeuwzekerheid zou ik dat nog even afwachten en t.z.t. een bestemming kiezen.

Qua niet al te groot gebied zou ik naar Stubai gaan. Je hebt sowieso de gletsjer en met een beetje mazzel willen wat kleine gebiedjes in de buurt ook open gaan. Vliegen op Innsbruck en je kan gewoon met de bus verder.

Op Sunweb zie ik trouwens wel aardig wat vliegreizen. Ischgl & Sölden zit je veilig qua sneeuwzekerheid. Zillertal zie ik daar ook veel voorbij komen -> over het algemeen zijn in ieder geval de hogere pistes al best prima daar. Genoeg sneeuwkannonen ook.

Frankrijk bieden ze niet aan zie ik, maar Tignes is ook fantastisch in die periode. Zit je alleen wel vast aan vliegen + zelf transfer regelen.

Vliegen naar Innsbruck en dan Ötztaller shuttle pakken naar Sölden. Is mij afgelopen jaar erg goed bevallen, je bent er zo. Met haar gletschers en hoge ligging ook erg sneeuwzeker.

Top zo snel zoveel reacties!

Heel wat goede tips zo te lezen. Ik heb weer wat uitzoekwerk klaarliggen dus.
Zelf regelen vind ik niet erg. Sowieso met zo’n korte tijd waarin we kunnen (en heel specifiek) zit je snel op zelf regelen.

Ik ga sowieso nog even contact opnemen met Snowtime. Ik kwam zelf nooit veel verder als Sunweb en Bizztravel (wat praktisch hetzelfde bedrijf is).

Vliegen op Innsbruck is voor 20 december ook niet zo makkelijk, Transavia houdt het dan nog heel beperkt.
Makkelijker is vliegen op Zürich met KLM, heel veel vluchten elke dag, tegen opvallend redelijke prijzen.
Vanaf Zürich zit je met de trein binnen 2,5 uur direct op station St.Anton am Arlberg, uitstappen met zicht op de pistes!
Gewoon alles zelf doen, met een goedkoop privat-pensionnetje.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 29 okt 2018 10:59

Voor St. Anton moet je dan wel echt zeker weten dat er genoeg natuursneeuw is gevallen. In het opzicht van kunstsneeuw of hoogte biedt het wat minder ‘zekerheid’ dan veel van de andere genoemde gebieden. Het is dan wel weer een Schneeloch, dus áls de sneeuw vanuit noord tot west komt…

Sowieso alles last-minute in december!

Sowieso alles last-minute in december!

Wunderkammer op 29 okt 2018 11:35

Dat hoor ik vaak. En snap ik goed.
Maar kan dat wel met vliegtuig/trein/bus?
Als ik tegenwoordig naar “last minute” tickets kijk voor vliegtuig is dat schreeuwend duur. Veel duurder dan enkele weken vooraf boeken…

Een ticket van 90 euro gaat dan gemakkelijk naar 400+ als je een week van tevoren boekt…

Waarom zou een Gletsjer niet veilig genoeg zijn om vooraf al te boeken volgens jou? Want bij last-minute boeken kan het best zijn dat het OF goede condities zijn (en alles vol zit waar wij heen kunnen. want beperkte reistijd en beperkte reismogelijkheid).

Als je de vrijheid hebt om te gaan wanneer je wilt snap ik het volkomen. Maar we kunnen alléén in die periode (14-19 december).

*bericht bewerkt door Waah op 29 okt 2018 12:29

Ik zag nu KLM van Amsterdam naar Zürich voor 109 euro retour (op de data dat jullie willen gaan; prijs zal afhankelijk zijn van vluchttijden en bagage komt er nog bij). Die kan je al vast boeken. Je kan dan later nog bepalen naar welk skigebied je vanaf daar de trein neemt. Heel Oostenrijk en Zwitserland ligt dan aan je voeten (nou ja, waar een station is dan).

null

In geval van vliegen zou ik inderdaad niet last minute gaan. Pakketreizen zijn dikwijls nog wel goedkoper last minute.

Zürich danwel Innsbrück boeken en pas later een locatie/accomodatie kan natuurlijk ook altijd. Beide gevallen heb je voldoende opties qua skigebieden.

Wij hebben 2 x de combi vliegen/huurauto gedaan. Eerste keer op München gevlogen en auto gehuurd op luchthaven en doorgereden naar Oostenrijk. Tweede x op Geneve. Het is even uitzoeken om een goede combi tussen ticket en huurauto te vinden maar het was niet extreem duur. Huurauto in Duitsland stond standaard op winterbanden.

Om op @Gigi zijn Zurich tickets door te gaan, voor 240 euro all-in (ex brandstof) heb je een VW Polo op winterbanden voor dezelfde periode

https://www.easyterra.nl/q/4c9a33ceef0ad2dc1cd0053658eecae9/…

Autohuur vanaf Munchen, Geneve of Chambery is nog goedkoper, en Turijn is spotgoedkoop. Astra station voor 121 euro incl extra dekking)

*bericht bewerkt door HN65 op 29 okt 2018 12:54

Ik denk dat je vrij safe kan zeggen dat als je bijvoorbeeld vandaag vliegtickets boekt naar Innsbruck, Zürich of Turijn (en ik denk zelfs Salzburg of Genève), je zeker een week voor vertrek een aantal gebieden gaat vinden die vanuit het vliegveld dat je hebt gekozen met huurauto of gewoon met trein/bus prima te bereiken zijn en waar je prima 4-5 dagen kan skiën.
Stubaital (met gletsjer), St. Anton, Sankt Moritz, Arosa-Lenzerheide, Gasteinertal, Zell am See/Kaprun (met gletsjer), Pila (lift naar het gebied vertrekt naast het treinstation van Aosta)… opties genoeg.

Turijn is meestal ook goedkoop, gewoon met KLM. Autohuur ook niet heel duur en vanaf daar kun je natuurlijk ook de trein nemen.

Je kan ook vanaf Düsseldorf op Zürich vliegen.
Met Eurowings is dat niet duur.
€70 p.p. op die data, en ski/snowboard (uitrusting) is kennelijk gratis…

https://goo.gl/flights/cDfKd

https://www.eurowings.com/nl/informeren/onze-services/hulp/o…

Wintersport, het beste wat er is.

Als je vandaag KLM A’dam-Zürich voor 2-7 November bekijkt komt je -vroeg heen/laat terug- ook nog steeds op slechts 162 euro.
Bij dergelijk korte termijn kun je zowel de sneeuwsituatie áls de zonsituatie redelijk voorspellen, en je bestemming (Noordalpen vs Zuidalpen) naar gelang kiezen. Als het sneeuwt in St.Anton, schijnt vaak de zon in St.Moritz. Om maar iets te noemen. Beide makkelijk vanuit Zürich
In december op een winderig-bewolkte dag op een gletsjer is ook niet heel prettig natuurlijk ;-)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 29 okt 2018 13:58

De trein naar Oostenrijk kan je perfect last minute boeken, in 1st klasse betaal je ongeveer 100 euro per richting. Ik zou daarvoor gaan, of een vlucht op innsbruck als je die vind. Vanuit Innsbruck kan je last minute heel tirol bereiken en als de sneeuw minder is zit je op 20 min van de gletsjer van de luchthaven … dus alles last minute!!!

Waar boek je die trein naar Oostenrijk, @bruno?

bahn.de ?

https://www.b-europe.com/NL net even gezien vanaf een goede 55 euro in 2klasse en 70 in 1ste te vinden, zelf al enkele malen van gebruik gemaakt. Je bent een 10 tot 11 uur onderweg maar lekker relaxet

Goed om te weten dat last minute kan in die periode voor zowel vliegtuig als trein.

Trein had ik nooit aan gedacht. Maar is zeker ook een optie ja! En de tip van Eurowings is zeker ook een goede!

Zal de gebieden sowieso even in een lijstje zetten voor mezelf + alle links van vervoersmogelijkheden. En dan maar even wachten nog met het boeken dan maar…

https://www.oebb.at/ =Spoorwegen oosterijk.
Online ticket boeken mogelijk (email of app ticket)
Zurich airport naar St Anton alle 2 Hr verbinding (overstappen Zurich Hoofdstation), Duur 2:43, Kostprijs 53 €

Vliegen op Nice en dan naar Isola 2000 is ook een optie, al komt die hier zeer weinig voorbij. Je bent dan in 1,5u in het skigebied, door de hoogte is erg sneeuwzeker. Eventueel zou je er ook nog een paar dagen middellandse zee aan vast kunnen plakken. Tickets naar Nice zijn over het algemeen goedkoop ook en er wordt frequent op gevlogen vanaf veel Nederlandse en Belgische vliegvelden.

Born to Ride

En van Nice naar Isola 2000? Huurauto? Transfer? Taxi?

Er gaat een rechtstreekse bus van Nice naar Isola2000. Een uurtje, meen ik.

Vliegen op Nice en dan naar Isola 2000 is ook een optie, al komt die hier zeer weinig voorbij. Je bent dan in 1,5u in het skigebied, door de hoogte is erg sneeuwzeker. Eventueel zou je er ook nog een paar dagen middellandse zee aan vast kunnen plakken. Tickets naar Nice zijn over het algemeen goedkoop ook en er wordt frequent op gevlogen vanaf veel Nederlandse en Belgische vliegvelden.

Matthias123 op 30 okt 2018 10:40

Nog zo een weinig gebruikte optie, op Girona vliegen (of Barcalona) voor de Pyreneeën/Andorra.

De 100% neige bus. Dat is een samenwerking van verschillende gebieden in de regio die dagelijks op en neer gaan naar de luchthaven van Nice. Ik weet alleen niet zeker of die ook al half december rijden, dat zou je uit moeten zoeken. Ik verwacht in ieder geval dat de kosten niet al te hoog zijn.

Born to Ride

Plaats een reactie