Skibril ontwikkelingen

Goedemorgen, afgelopen jaren veel plezier gehad van mijn Adidas ID2 Pro. Deze is aan vervanging toe (vooral omdat ik zelf de binnenkant niet altijd even zorgvuldig behandeld heb :):)). Op zich voldeed deze prima (ook mogelijkheid om een optische insert te gebruiken is welkom, maar evt met contactlenzen op te vangen). Is er de laatste jaren iets beters op de markt gekomen? Keuze zal gaan tussen een tweetal brillen (één voor slechtweer) of één met verwisselbare lens. Op zich is op pad gaan met 2 brillen prima, er zit nu toch ook altijd een reserve in de rugzak. Ik hoor veel positiefs over de Oakley prizm lenzen, iemand die deze heeft vergeleken met de Adidas wellicht?

Edwin van Riel

Ben zelf erg fan van de Anon WM1 of voor mannen de M2. Makkelijk te wisselen met magneten en qua zicht vind ik ze echt top.

Ik ben van dezelfde Adidas ID2 Pro (mét inzetbrilletje op sterkte - voor mij een unieke feature) overgestapt op Oakley Flight Deck XM met drie verschillende lenzen: blank (voor indoor), de Iridium Torch Prizm (geweldig in wisselende omstandigheden; bij heel volle zon laat ie soms wat veel licht door naar mijn smaak), en de Hi Pink Prizm (voor weinig/vlak licht, nog niet hoeven testen; waarschijnlijk de komende trip wel een keer).
Contactlenzen kunnen mijn ogen niet goed handelen, maar gelukkig heb ik slechts -1.25. Dus met deze Oakley ski ik zonder versterking. En ik kan je zeggen: ik zie met die Iridium Torch Prizm meet detail en contrast zónder versterking dan met die Adidas mét versterking.

Ik zit er dus nog wel over te denken om er nog een lens bij te kopen als ik die ergens in een aanbieding tegenkom: Black Iridium Prizm voor dagen met volle zon.

Atomic revent q zeer tevreden van. Past perfect en met 2 wisselbare lenzen. 1 voor zonnig weer en 1 voor mindere omstandigheden

Denk dat je het beste samen met je helm naar een winkel kan gaan om te passen. De meeste grote merken zijn goed en hebben veel variatie in lensen. Maar als de bril niet aansluit op de helm is dat niet prettig. Zelf heb ik net de Dragon nfx2 gekocht met 3 lensen(smoke black/rosé/blueflash). Deze sluit goed aan en weet dat Dragon lensen niet beslaan en makkelijk te wisselen zijn. Tevens de retro look vind ik beter bij mij staan dan de cilindrische lensen. Maar dat is een persoonlijke smaak. Op YouTube staan goede vergelijkingen. Succes met zoeken.

From a galaxy far far away.............

@GiGi: tenzij ik van de week nog tegen een leuke aanbieding aanloop, wil ik die van jou komende week wel ff goed bekijken :). Die Prizm lenzen schijnen op dit moment toch wel het summum te zijn.

Edwin van Riel

Kijken mag altijd. :)

Ik heb zowel de adidas als de oakley prizm gebruikt. Vooral in slecht weer vind ik de Prizm rose het best. De rosige tint geeft veel contrast (heeft mijn voorkeur boven de high pink). Zelfs in de volle zon geen problemen mee gehad. Maar voor bluebird dagen pak in de black iridium (niet prizm variant)

Dank, helm staat ook op de nominatie om vervangen te worden, dus denk dat ik eerst even goggle ga bepalen.

Edwin van Riel

Ik heb zelf een Atomic Savor Photo met fotochromatische lens. Ik moet zeggen dat ik dat uiterst comfortabel vind, zeker op dagen dat het weer nogal veranderlijk is.

Van de zomer nog op de Kitzsteinhorn “geskied”, in omstandigheden variërend van mist en regen tot zeer felle zomerzon en in alle gevallen geen behoefte gehad aan een andere lens.

+1 voor de Oakley Prizm! Een clear lens voor indoor (dus geen Prizm coating), een High Pink voor bewolking, een Rose voor bewolking met een beetje zonlicht er door heen en een Torch Iridium voor goed dagen.

Vind het alledrie fijne lenzen, maar vind de High Pink te veel zonlicht doorlaten als er naast bewolking al weer wat zonlicht doorkomt, dan heb ik de voorkeur voor de Rose.

Dit is niet het nieuwste, maar geeft je wel een tof inkijkje;

Die had ik gezien ja. Ik ga eens even gluren bij optilens en idealo, dank je! Neig naar de airbrake met een rose voor low vis en nog een lensje voor mooi weer.

Edwin van Riel

Ik ben zeer tevreden met mijn Julbo Zebra light (geel). Super helder en nooit gedoe met losse lenzen. Ik vind persoonlijk de roze tint van de Prizm lenzen niet prettig, maar dat is persoonlijk. De keus staat volgens mij toch al vast 😜

Vast staat er nog niks :). Zie alleen bij het testevent volgende week erg weinig brillenmerken. We gaan het eens bekijken.

Edwin van Riel

Hier sinds 2 jr een Anon M2, bevalt erg goed! Zelfs de lens voor zonnig weer is in slecht weer ook goed te gebruiken. Heb de slecht weer lens daardoor nog niet gebruikt. Succes met de keuze!

Mijn zilveren voorzet lens van de ID2 is gebroken, als ik die van je over kan nemen zou mij een nieuwe bril schelen :)

Ik heb de Bluetribe Ultra. Superfijn brilletje, verwisselbare lenzen (magnetisch) en ze verkopen ook helmen. Dat sluit dus prima aan.
Ik hoor ook een bepaalde Nederlandse gids altijd roepen over Smith, schijnt ook heel fijn spul te zijn.
Misschien is dit (https://freshgoggles.com/, Nederlands product) ook wel iets…

It's all about the turns duuuuuude!

Mijn zilveren voorzet lens van de ID2 is gebroken, als ik die van je over kan nemen zou mij een nieuwe bril schelen :)

Ivo- op 29 okt 2018 20:08

Ik heb er anders ook nog een. Volgens mij nog krasvrij, maar moet ik even checken.

Heb volgens mij nog een vrijwel nieuwe voorzetlens. Afgelopen seizoen nieuw gekocht :)

Edwin van Riel

Gekomen van een goedkoop Sinner brilletje naar een oakley flightdeck met prizm iridium voor wisselende omstandigheden echt perfect in de felle zon maar ook bewolkt op een bospaadje, je ziet toch contrast in de sneeuw.

Verder heb ik er een prizm rose bijgekocht voor de slechtere omstandigheden, nu heb ik deze zelf getest vorig jaar en had liever de prizm hi pink gehad maar die kon ik vorig jaar niet krijgen. Want tijdens totale whiteout was er wel goed zicht met de prizm rose maar ik vermoed dat de prizm hi pink nog beter doet vanwege het beter doorlaten van licht (46% ipv 26%) ik ga eind november eens kijken of Berdoz in zermatt deze heeft.
Dan kan de prizm rose eruit…

Ik moet zeggen de prizm iridium is voor 90% van de tijd voor mij perfect. Alleen totale whiteout is teveel. De extra lenzen kan je altijd later kopen.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Hier sinds 2 jr een Anon M2, bevalt erg goed! Zelfs de lens voor zonnig weer is in slecht weer ook goed te gebruiken. Heb de slecht weer lens daardoor nog niet gebruikt. Succes met de keuze!

Marijnt op 29 okt 2018 19:51

Dat is gewoon luiheid! 😜🤦🏼‍♂️

I can stick uphill ice, on my saucer...

Misschien helpt dit 😁
https://www.op-wintersport.nl/review-julbo-aerospace-zebra-s…

DrPhil op 29 okt 2018 18:22

Ik heb deze bril. Ben er super tevreden over. Ik ben zéér te spreken over de toerstand en over de lens zelf kan ik ook niets negatiefs zeggen, die werkt razendsnel. Gewoon de beste goggles die ik ooit heb gehad.
Overigens draag ik hem met mijn gewone bril eronder.

*bericht bewerkt door Skimams op 29 okt 2018 23:58

mama on a mission in the snow

Hmm, de Julbo is punten aan het scoren, met name ook vanwege toerstand en mogelijkheid bril er onder te dragen :)

Nog een optie die me te binnen schoot, nu men behoorlijk enthousiast blijkt over de optiek van Julbo: Helm met vizier en dan een losse (gele) voor white-out. Die kan dan meteen als spare fungeren. Het wordt allemaal nog niet eenvoudiger :)

Edwin van Riel

@evr66 Edwin ik ben 2x in de week in Zoetermeer. Je mag hem best eens proberen van me. Laat maar weten in pb.

mama on a mission in the snow

@GiGi en @evr66 ik zou geholpen zijn met een nieuw lens, ik blijf het topic volgen, of stuur me gerust een PM :)

@GiGi en @evr66 ik zou geholpen zijn met een nieuw lens, ik blijf het topic volgen, of stuur me gerust een PM :)

Ivo- op 30 okt 2018 08:13

Ik zal deze week nog even checken of die lens nog verpatsbaar is voor een symbolisch prijsje. Ik meld het je in de loop van de week.

Doe jij gerust eerst een poging @GiGi #gekaaptethreadszijndemooiste :):):)

Edwin van Riel

Doe jij gerust eerst een poging @GiGi #gekaaptethreadszijndemooiste :):):)

evr66 op 30 okt 2018 08:21

De keus is aan de koper als er genoeg aanbod is… Ik moet eerst even checken of mijn lens überhaupt verkoopbaar is (als in: kras vrij).

*bericht bewerkt door GiGi op 30 okt 2018 08:22

Plaats een reactie