Bindingen enzo

Vandaag de Fischer Progressor F19 binnengekregen in 1.77m. Vriendin had al Progressor F18 in 1.60m.

Na de uitpakparty viel mij iets op met de binding. De plek van de bindingen verschilt helemaal niet zoveel. Waardoor je vóór de binding bij de F19 een veel groter stuk ski hebt dan bij de F18. Wellicht is dit heel logisch hoor, maar ik had verwacht dat de bindingen van de F19 hoger zouden zitten. Áchter de binding verschilt het amper namelijk.

Heb gekeken of de binding op de juiste plek gemonteerd is…bij beide skies staat er op de ski een pijltje, en dat is bij beide skies precies uitgelijnd met het midden van de binding.

De vraag is dus, is het normaal dat bij langere ski’s de binding meer naar achter lijkt te staan?

Plaatje ter verduidelijking.

null

*bericht bewerkt door Gaston op 31 okt 2018 21:45

Tijd voor een uitpakparty?!

Ja. Maar daar ben je dus zelf al achtergekomen. 😉

Je moet even uitrekenen op hoeveel procent van de lengte van de ski (vanaf de tip gerekend) het midden van de skischoen staat uitgelijnd als die in de binding staat. Ik denk dat die percentages van beide ski’s elkaar niet veel ontlopen.
Alles is relatief he…

En je moet niet rekenen van de tip, maar van de schouder van de ski’s (breedste stuk) omdat dat je effectieve lengte mee bepaalt.

Als je zo gaat beginnen moet je ook niet tot aan de tail meten, maar tot aan het breedste punt aan de achterzijde.

Bij de lady varianten is het vaak zo dat de binding (of die boot marker) meer naar voor staat dan bij de mannen ski. Denk dat de Progressor 800 lady (F18) naast jouw F19 staat.

Ik zal eens aan het rekenen gaan!
@raketman, dit is de unisex versie van de ski, de Lady is roze. Fischer is ook gestopt met de lady variant, van dit bouwjaar op de foto was de laatste.

Denk wel dat het voor veel mensen beter was als de binding 1-2 cm naar voren zou staan. Maar je kunt wellicht nog wat smokkelen met de rail.

Over deze laatste bewering kan ik online weinig vinden, maar de plek van een binding lijkt mij een wezenlijk onderdeel van je balans op de ski en bij de meeste mensen staat ie te ver naar achter volgens mij. Ik kom morgen met bronnen.

Ik kan mij in elk geval niet voorstellen dat de plek van de binding zoals ie nu gemaakt wordt (een standaard plek op de ski) voor elk persoon goed zou zijn.

*bericht bewerkt door Gaston op 31 okt 2018 22:57

Tijd voor een uitpakparty?!

Idd vanuit het midden meten. Naar voren en naar achter. Die twee op elkaar delen, dan krijg je de verhouding tussen voor en achterkant.
En dat bij de andere ski herhalen.
Ben benieuwd naar de uitkomst!

Met een railbinding kun je idd de hele binding naar voren of naar achter zetten. Één klik is uit mijn hoofd meestal 4mm. 3klikken voor en achter is dan dus 1,2cm. Maar of de rail daar tegen kan, weet ik niet.

Binding meer naar achteren maakt slippen (in het algemeen) eenvoudiger, dus dat is voor de meeste mensen juist beter/veiliger wanneer de ski een wat grotere radius heeft. Verder is de positie van de binding afgestemd op de tailleringslijn en flex opbouw van de ski. Maw, die binding staat niet zomaar ergens.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dir roept natuurlijk wel een nieuwe vraag op:

  • zit het midden bij alle pisteski’s van 177cm op dezelfde plek?
  • of verschilt dat per ski?
  • of per type ski, bv slalom en GS (van dezelfde lengte)?

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2018 23:40

Wat zijn jullie trouwens een leuk setje : )

sneeuw witje en de 7 bergen

Dir roept natuurlijk wel een nieuwe vraag op:

  • zit het midden bij alle pisteski’s van 177cm op dezelfde plek?
  • of verschilt dat per ski?
  • of per type ski, bv slalom en GS (van dezelfde lengte)?
DrPhil op 31 okt 2018 23:39

De aanwezigheid van en de hoeveelheid rocker zal hierin ook wel een rol spelen.
Bij veel rocker in de neus zal de binding ook wel iets verder naar achter staan verwacht ik.

Übung macht den meister!!!

Dir roept natuurlijk wel een nieuwe vraag op:

  • zit het midden bij alle pisteski’s van 177cm op dezelfde plek?
  • of verschilt dat per ski?
  • of per type ski, bv slalom en GS (van dezelfde lengte)?
DrPhil op 31 okt 2018 23:39

Nee, dat verschilt dus per ski.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zeker verschilt dat per ski en per soort ski. Veel freeride ski’s met veel tail-roker hebben een zogenaamde ‘freestyle’-lijn en iets daar achter een ‘freeride’-lijn. Iets verder naar voren maakt de ski qua gedrag wat meer twin-tipperig en geetf je meer tail om sprongen op te landen; iets verder naar achter legt ook de druk wat naar achter, hetgeen de float ten goede komt (voor mensen die in principe alleen vooruit skiën).

Er is zelf een theorie die zegt dat je aan de verhouding tussen voor en achterdeel (voor en achter het midden van de binding) en de verhouding tussen de breedte voor aan de ski en de breedte achteraan de ski kan zien of een ski heel erg in zijn natuurlijke bocht blijft (hoe breder de achterkant is in relatie tot het breedstse punt voor), en dat ski’s waar de achterkan naar verhouding smaller is makkelijker uit de bocht te krijgen is en dus minder ‘spoorvast’. De theorie is bij mijn weten nog niet bewezen.

Ik weet dat je bij freeride en freestyle de binding kunt variëren. Daarom had ik mijn vraag beperkt tot pisteski’s.
De binding verder naar achter bij meer rocker klinkt wel logisch. Maar stel: twee pisteski’s van 177, de ene duidelijk meer rocker dan de ander en stel idd de binding staat verder naar achter. Hoe beïnvloedt dat het skiën? Je hebt dan:
a) een langer stuk vóór de binding=een langere hefboom=zwaarder. Blijft je punt dan beter op de sneeuw? Maar tegelijkertijd kun je dan minder druk pp de punt zetten, lijkt me.
b) een korte stuk achter de binding. Wat is daarvan het effect?
(Nogmaals uitgaande van dezelfde lengte ski)
Of zou de binding dan ook bij de meer-rocker ski oo dezelfde plaats staan?

Het gaat niet alleen om meer of minder rocker, maar juist ook om de shape/de taillering van de ski. Door de bank genomen is het midden van de binding gelijk aan het smalste deel van de ski. En dat is bij elk latje net weer anders toch, net als het camber/rocker profiel en de stijfheid in verschillende delen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het gaat niet alleen om meer of minder rocker, maar juist ook om de shape/de taillering van de ski. Door de bank genomen is het midden van de binding gelijk aan het smalste deel van de ski. En dat is bij elk latje net weer anders toch, net als het camber/rocker profiel en de stijfheid in verschillende delen.

Shane op 1 nov 2018 09:47

Ok, op smalste stuk, dat klink logisch. Dan blijf ik toch benieuwd naar het antwoord op de vragen a en b. Al snap ik dat van veel meer factoren afhankelijk is. Laat ik de vraag anders formuleren. Stel twee exact dezelfde pisteski’s van in mijn voorbeeld 177. Bij de ene staat de binding 2cm verder naar achter (stel, het is maar een voorbeeld). Wat is dan het antwoord op de vragen a en b?

Dat is nog moeilijk te zeggen, ik heb er wel eens wat mee geëxperimenteerd, maar over het algemeen voelt de centerline van de fabrikant voor mij gewoon het meest stabiel. Maar je zou kunnen zeggen, een kortere tail breekt makkelijker uit, dus in een carve bocht kun je dan in theorie minder druk achterop geven in de laatste fase van de bocht en zul je neutraler moeten staan. De langere afstand naar voren zal een betere voorwaartse druk vragen bij het insturen, m.a.w. insturen vraagt iets meer input, de ski wil meer rechtdoor.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Toen onze zoon van 11j vorig jaar zijn eerste huurski inruilde voor een Rossignol Hero GS Junior (op aanraden van de leraar), had hij in het begin iets meer moeite met het insturen omdat de bindingen lager stonden. Als ik de man van de shop goed begrepen heb, staan de bindingen bij heel wat junior en dames ski’s hoger omwille van het makkelijker kunnen insturen met minder kracht.

Is dit dan een principe dat ook wordt doorgetrokken voor alle ski’s? Zijn de high-end ski’s bijvoorbeeld zo gebouwd dat de bindingen lager staan in vergelijking met hun meer toegankelijke piste varianten? Of kan je dat linken met de radius van een ski bijvoorbeeld: SL = hoge binding, GS = lage binding?

@DrPhil
a. Bij twee cm naar achter heb je wat minder druk voor. Het sturen wordt er minder direkt van en je krijgt iets meer float
b. De ski breekt makkelijker uit, slipt makkelijker.
Uiteraard alles binnen bepaalde marges, bij teveel verschuiving wordt de ski onbestuurbaar.
@raketman
De hoogte van de binding heeft met name invloed op de kanthoek die je kunt geven. Bij slalomlatten (of in het algemeen latten die vooral op volle snelheid op de kant de bocht om moeten) staan de bindingen doorgaans hoger dan op een allmountain/poeder lat.

Maar wie bepaald nou wat voor jou als individu de beste opstelling is qua bindingshoogte? De skifabrikant geeft meestal in de binding een klein ‘hakje’ mee, de achterkant van de binding staat een paar mm hoger.
De bootfitter kan dan vaak ook nog hakjes etc toevoegen. Echter is dit gebaseerd op ervaring, en niet op metingen.
Stel nou, overdreven gezegd, iemand voegt 3cm hak toe. Dan sta je erg ver voorover, en gooi je je kont naar achter om te compenseren, want het lichaam wil natuurlijke balans. De hoogte van de hak lijkt mij dus ook per persoon anders.

Ik zou dus zeggen, je zou moeten METEN hoeveel hak jij moet hebben. Voor zover ik weet wordt dit nooit gedaan.

En hetzelfde geldt voor de plek van de binding. Nu waren ze bij mij voorgemonteerd maar je kunt altijd paar cm spelen, ook met de boorgaten. Per discipline op andere plek wat ik ervan begrijp, maar ik zou zeggen per persoon ook.

Check dit filmpje, die man zegt dat het een 'mythe is dat 1 bindingpositie voor alle skiërs goed zou werken"

*bericht bewerkt door Gaston op 01 nov 2018 11:30

Tijd voor een uitpakparty?!

Klopt @Gaston
Maar de plek die de fabrikant aangeeft is voor 99% van de skiers prima.
Finetuning heeft alleen nut voor de topracers die uit die kleine wijziging meer voordeel dan nadeel weten te halen.

Thx @shane en @hessel, duidelijk.

Ja dat vraag ik me dus af @hessel, er zijn onderzoeken gedaan waaruit bleek dat dit niet het geval was.

http://lous.ca/wp-content/uploads/2013/09/Bindingposition_in…

Dit zijn onderzoeken van het pré carve tijdperk en daarom vind ik ze niet meer gelden. Maar ik vind het daarmee wel voer voor discussie want wát nou als de fabrikanten hun bindingsposities nog steeds zo doen als toen die onderzoeken liepen?

Wellicht is het wel zo dat de huidige generatie carveski’s een flinke ‘sweetspot’ hebben en dus minder snel buiten hun balans range komen als dat vroeger het geval was. Maar dat wil niet zeggen dat schuiven met die balans geen betere resultaten kan geven.

Wat voor topskiërs geldt (die geboren zijn op de ski’s en dus zeer veel balans hebben), zou qua balans zeeeker moeten gelden voor de mindere goden. Minder balans = minder goede skiër.

Ik ben ook maar een leek hoor, maar ik wil gewoon kritisch kijken naar dit soort dingen.

Wellicht dit ook nog leuk leesvoer.
http://lous.ca/wp-content/uploads/2013/09/On_Balance_and_Ski…

*bericht bewerkt door Gaston op 01 nov 2018 11:46

Tijd voor een uitpakparty?!

Het lijkt me dat ze de eerste persoon nog moeten vinden die op Lou’s wankelapparaat graag in de “backwards” positie staat ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vooral dat laatste artikeltje lijkt me schromelijk overdreven @Gaston ;), maar goed, ik zal de aankomende keer dat ik ga skiën m’n bindingen weer eens wat verschuiven. Ik ben nu een andere skier en heb het vroeger alleen op freeride ski’s geprobeerd, dus ben weleens benieuwd wat het op mijn slalomlatjes doet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Gaston
Inderdaad is de aanbevolen bindingpositie op de plek waarmee iedereen ermee uit de voeten zou moeten kunnen. Ook als je minder goede balans hebt.
Om skiers die vooral wat in de backseat skien te helpen zou je de binding wel iets naar voren kunnen zetten, maar daarmee los je het gebrek aan skitechniek niet op. Zie het dan meer als een zijwieltje en bovendien doe je afbreuk aan de geometrie van de ski (naar voren monteren heeft ook weer invloed op de skidirectheid en het slippend sturen).
Bovendien zou je de ideale positie alleen kunnen achterhalen door heel veel te testen en dat past niet bij de gemiddelde vakantieskier (en zeker niet bij die met een gebrekkige techniek).
Bij de echte backseat skiers zou het ook weinig oplossen want de binding moet dan veel te ver naar voren om druk op de voorzijde te genereren.

Fijn dat jullie het allemaal zo uitgebreid toelichten!

Wat betreft de metingen van onze ski’s, hier de resultaten:

F19
94cm voor t centerpunt van de binding tot aan de schouder
69cm achter t centerpunt van de binding tot aan breedste deel van de tail

F18
82cm voor t centerpunt van de binding tot aan de schouder
63cm achter t centerpunt van de binding tot aan breedste deel van de tail

Resultaat, met dank aan @DrPhil:
F19 1,36x vanaf de voorkant gemeten
F18 1,30x vanaf de voorkant gemeten.

De binding op de F19 staat dus inderdaad verder naar achter.

Tijd voor een uitpakparty?!

@Shane haha, ja ik nam het ook zeker niet zomaar voor waar aan. Maar altijd leuk om een tegengeluid mee te nemen toch?

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie