Bindingen enzo

Teveel eer voor mij.
De getallen zijn de verhouding tussen voor- en achterkant, uitgaande van de meting op basis van het breedste punt.
Bij de f19 is de voorkant dus 1,36x zo lang als de achterkant. Bij de f18 is dat 1,3x zo lang.
De f19 heeft dus een relatief langere voorkant dan de f18.
De binding van de f19 staat dus relatief gezien verder naar achter.
Als ik het goed uitreken, staat de binding van de f19 1,8cm verder naar achter tov de f18.
Wat daarvan zij 😁.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 nov 2018 12:36

Relatief langere voorkant op basis van de breedteverhoudingen voor en achter? Dan ga je er dus van uit dat beide ski’s op dezelfde manier zijn uitgelijnd relatief ten opzichte van de straal van de sidecut-radius… Lijkt me een gevaarlijke aanname.

Het is gewoon een rekensom om te bepalen of de binding inderdaad verder naar achter staat tov de f18.
Op basis van de volledige lengte (dus inclusief de tip en tail) en de afstanden vanuit het midden komt de rekensom ongeveer hetzelfde uit. De verhoudingen zijn dan 1,4 (f19) resp 1,3 (f18).
Wat jij daar verder in wil lezen, laat ik aan jou over.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 nov 2018 17:34

De breedte van de F18 op 160 is voor 122 achter 102.
De breedte van de F19 op 177 is voor 122 achter 104.
Wow.
Wat een verschil.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 nov 2018 17:18

Relatief langere voorkant op basis van de breedteverhoudingen voor en achter? Dan ga je er dus van uit dat beide ski’s op dezelfde manier zijn uitgelijnd relatief ten opzichte van de straal van de sidecut-radius… Lijkt me een gevaarlijke aanname.

GiGi op 1 nov 2018 17:06

De getallen zijn berekend uitgaande van het midden van de binding en de lengte naar voren resp. naar achter.
In het geval van de F19 94cm naar voren, 69cm naar achter.
De voorkant van de F19 is dus 1,36 keer zo lang als de achterkant.
Bij de F18 is dat 1,3 keer.
De verhoudingen stonden al genoemd in de post van Gaston, met de bijbehorende maten, alleen was de omschrijving niet helemaal juist.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 nov 2018 21:35

Vooral dat laatste artikeltje lijkt me schromelijk overdreven @Gaston ;), maar goed, ik zal de aankomende keer dat ik ga skiën m’n bindingen weer eens wat verschuiven. Ik ben nu een andere skier en heb het vroeger alleen op freeride ski’s geprobeerd, dus ben weleens benieuwd wat het op mijn slalomlatjes doet.

Shane op 1 nov 2018 11:57

ga je dat op een woensdag doen? (dan ski je altijd in zoetermeer, toch?). Ik doe graag mee!

Ik ben net al geweest @Sneeuwkabouter 😉. Je kan het maar gehad hebben. Het wisselt nogal eens welke dagen ik ga. Ben jij er ook regelmatig?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar @Gaston, heb mijn 2018 Fischer RC4 WorldCup SC’s op 4 klikjes vooruit en 4 klikjes achteruit geprobeerd. Het verschil is echt wel heel genuanceerd. Vooropgesteld, ik heb het maar een paar runs gedaan en ben natuurlijk aardig gewend aan de normale positie, maar die heeft toch echt nog steeds mijn voorkeur.

Naar voren was op zich prettig, de iets langere tail gaf toch het gevoel van iets meer rebound, maar in de onregelmatige sneeuw voelde de positie wat onzekerder. Qua voor-achter balans weinig/geen verschil hoor.

Ik denk dat het vooral in mijn hoofd zat 😉, maar naar achteren was minder fijn. Ik kwam te weinig voorop en had wat (semi) slide-outs (ik viel dus naar de binnenski), alhoewel mijn laatste run erop al een stuk beter was. Maar het is echt niet zo dat je ineens veel meer in de backseat gedrukt wordt. Het is echt een marge verschil, kan de ski zijn, maar de laatste paar runs op de factory line waren echt wel 6,7% lekkerder 😜.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dus liever naar voren dan naar achter. 4klikjes is 1,5cm, denk ik?

Ik ben net al geweest @Sneeuwkabouter 😉. Je kan het maar gehad hebben. Het wisselt nogal eens welke dagen ik ga. Ben jij er ook regelmatig?

Shane op 1 nov 2018 23:20

Elke woensdag ben ik er, als club snowworld en die groep van hans (ski alm) ook aan het trainen zijn!

Ach, dankzij de Staki Controls is er straks helemaal geen sprake meer van ratio voor-achterkant ;-)

null

Haha, dit filmpje kan me toch niet echt overtuigen @Fokroese ;)
https://youtu.be/MJ5SVd7XJDI

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dus liever naar voren dan naar achter. 4klikjes is 1,5cm, denk ik?

DrPhil op 2 nov 2018 00:02

Ja, ongeveer 1,5cm denk ik inderdaad.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar @Gaston, heb mijn 2018 Fischer RC4 WorldCup SC’s op 4 klikjes vooruit en 4 klikjes achteruit geprobeerd. Het verschil is echt wel heel genuanceerd. Vooropgesteld, ik heb het maar een paar runs gedaan en ben natuurlijk aardig gewend aan de normale positie, maar die heeft toch echt nog steeds mijn voorkeur.

Naar voren was op zich prettig, de iets langere tail gaf toch het gevoel van iets meer rebound, maar in de onregelmatige sneeuw voelde de positie wat onzekerder. Qua voor-achter balans weinig/geen verschil hoor.

Ik denk dat het vooral in mijn hoofd zat 😉, maar naar achteren was minder fijn. Ik kwam te weinig voorop en had wat (semi) slide-outs (ik viel dus naar de binnenski), alhoewel mijn laatste run erop al een stuk beter was. Maar het is echt niet zo dat je ineens veel meer in de backseat gedrukt wordt. Het is echt een marge verschil, kan de ski zijn, maar de laatste paar runs op de factory line waren echt wel 6,7% lekkerder 😜.

Shane op 1 nov 2018 23:39

Thanks!
Kijk, ik kan dan in ieder geval dit stukje weer afstrepen als schuldige van mijn backseat fouten ;)
##zoekthypotheekvoorextralessen.

Al vraag ik me af of er voor vrouwen niet toch een voordeel kan zijn van het iets verder naar voren schuiven van de binding (of rail).
Of er moet een verschil zijn in design tussen bijvoorbeeld de F18 en de F18 Lady?
Of maakt het nog een verschil of de hele binding naar voren gemonteerd is, of dat je de rail op de binding naar voren off-center verplaatst?

Vragen vragen.

*bericht bewerkt door Gaston op 02 nov 2018 11:39

Tijd voor een uitpakparty?!

Naast traingsuren inderdaad @Gaston zijn op het gebied van materiaal je schoensetup en het type ski veel meer van invloed. Ski jij niet de xdrive’s en schoenen met 130 flex ofzo? Best een stijf setupje. Probeer eens een paar afdalingen met de schnallen op je schacht wat losser en kijk of je dan makkelijker voorop blijft.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Progressor F19 en Hybrid 120+ Vacuum @Shane. En ik ben met mijn 70kg en 1.80m geen krachtpatser, noch een techniekwonder (understatement).
Maar er zit een (van mijn kant in ieder geval) eerlijk verhaal achter hoor, is op mij aangepast door bootfitters/ skiverkopers, niet de minste voor NL begrippen.

Zal de schacht schnallen dinsdag tandje losser zetten, we gaan wat spelen met setups om effect te meten. Gelukkig dus elke week les tot aan maart.

*bericht bewerkt door Gaston op 02 nov 2018 14:17

Tijd voor een uitpakparty?!

Weet ik van je schoenen @Gaston, maar toch.

Waar ga je lessen? Een paar maanden elke week skien, dan zul je vast en zeker met sprongen vooruit gaan 👍.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie