sneeuwkettingen, 19inch?

Oh. was ben ik blij… ik heb een nieuwe lease auto… een Peugeot 3008 met mooie 19 inch banden. En van de lease maatschappij kreeg ik deze week ook de winterbanden erop…dus… oostenrijk, here we come!!

Echter bij het bijeenzoeken van de wintersport spullen kwam ik ook de sneeuwkettingen tegen… Oh ja, die moeten ook mee!
Maar… deze waren voor de Renault megane. En die passen niet op deze grote wielen!!!

Damn… dan maar eens internet op, eens kijken wat kettingen kosten. Bandenmaat: 205/55-R19.
Vreemd, nergens te krijgen! blijkbaar een vreemde maat… raaarrrrrrrr…

Iemand een tip om ze ergens te kopen/huren??

Ben wel op zoek naar kettingen, geen sneeuw sok. Deze hebben echt te weinig gip

Renault heeft ook zo’n modelletje (het ontgaat mee even welk) met 20 duims wielen waarvoor ze eerst een overeenkomst hebben gemaakt met Michelin om er betaalbare banden voor te ontwikkelen. Blijkbaar vinden ze grote wielen in Frankrijk mooi, maar willen ze geen fortuin betalen elke keer als ze banden moeten vervangen.

Dat zijn dus bandenmaten die heel beperkt gebruikt worden, waardoor ze onder de radar blijven van leveranciers van kettingen. Het goeie nieuws is dat ze waarschijnlijk al kettingen hebben die op jouw velgen passen, maar dat jouw maat niet in het ondersteunde lijstje is opgenomen en dus ook niet voorkomt in de zoekmachines die de juiste ketting voor jouw auto opsnorren.

Het makkelijkste is dan bij je garagist aan te kloppen, die waarschijnlijk een gerebadged setje heeft liggen voor een prijsje waar vooral hij gelukkig van wordt. Alternatief is de vraag stellen bij de fabrikanten van sneeuwkettingen, of leveranciers met een beetje kunde.

Vraag eens na bij @Harald3 …weet er alles van denk ik. 😉

*bericht bewerkt door dan58 op 04 nov 2018 16:11

Born to run. B.S.

O, het zijn idd sokken zie ik. Deze dan:
https://www.sneeuwkettingenstore.com/bandenmaat/sneeuwkettin…

Die duitsers hebben altijd wel een maatje…
https://www.schneeketten-24.de/cgi-bin/sck_shop.pl?dsco=100&…

Wellicht dat loopvlakkettingen een optie zijn. Maggitrax bijv.

Vraag eens na bij @Harald3 …weet er alles van denk ik. 😉

dan58 op 4 nov 2018 16:10

@Bartje

Daar zijn zeker sneeuwkettingen voor te krijgen, wel rare breedte maat voor 19 inch maar het zij zo.

Loopvlak kettingen zijn niet in deze maat van Maggi Trak, alternatief is RUD maar die zou ik niet adviseren en heel duur 325.

Je hebt 2 alternatieven die in mijn ogen goed zijn en betaalbaar.

  • Pewag Servo 9 deze is incl. velg bescherming, 139
  • Pewag Servo Sport deze is voor krappe wielkasten 159

Zoals ik al zij hele rare maat ik heb ze niet in de verhuur, uiteraard kan ik dat wel aanbieden maar gezien de prijs lijkt komen mij een betere optie.

Groeten, Harald

Beetje googlen levert ook wel wat resultaten op. O.a. ook die Pewag hierboven genoemd.

Oops, stond er al…

*bericht bewerkt door 4frank2 op 05 nov 2018 11:59

Recent kwam ik op een website, vraag mij niet welke, dat kettingen op 19" wielen met lage bandhoogte (55) wordt afgeraden. Geen idee waarom. Misschien omdat de kettingen de velgen dan eerder beschadigen. Dat zou verklaren dat 19" kettingen misschien een schaars artikel zijn.

@Ronaldski: Dat komt omdat de meeste 19- en 20-duimers brede velgen zijn die heel dicht tegen de wielkasten komen, en dan riskeer je dat je ketting de wielkasten gaat opvreten. Bovendien maakt de krappe ruimte het extra moeilijk om die dingen om te leggen.

Peugeot en Renault bieden ‘betaalbare’ varianten aan van grote velgen die niet zo breed zijn omdat zij – in tegenstelling tot de dikke Duitsers waar je meestal zulke grote velgen vindt – meer aandacht hebben voor verbruik 😉. Minder breed wil ook zeggen meer ruimte voor kettingen.

Leuk He !! Ik heb voor mijn 22 inch de Maggi Trak gekocht. Nog geen ervaring mee.
Gelukkig kan ik met de luchtvering de auto omhoog zetten zodat ik genoeg ruimte heb in de wielkasten.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 05 nov 2018 17:45

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp,
Top kettingen, omleggen met een glimlach, ideale ketting heel er duur maar zeker het geld waard.
Al een paar keer gebruikt de afgelopen jaren.

Groeten, Harald

Plaats een reactie