Beginners kinder carve skis

Hallo,

Ik zoek voor mijn dochters(11en 8) carve skis. Wij wonen in Minnesota, dus ons lokale (in de stad) ski”gebied” is maar 200 hm, en niet erg steil.
Als we een hele dag de tijd hebben dan is er een mooi gebiedje langs de kust van Lake Superior: Lutsen Mountains. Daar hebben ze wel een paar behoorlijk steile pistes, en ook wat langere pistes. In allebei de gebieden is het in de winter meestal harde (kunst)sneeuw.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/dd14dc5579f0ab6c346a8624...

Denk dus een beetje aan Winterberg, maar kouder (en mooier uitzicht;-) )

Ze hebben al all-mountain skis(K2 Pinnacle Jr 85), en skien daar goed op (niveau 6/7 in @Gigi’s lijstje), maar carven zit er niet veel bij. Nu dacht ik een (2e hands)paar carve skis te zoeken voor ze, om plezier op de (kleine) piste te geven, en om aan hun carve vaardigheden te werken. Deze skis hoeven dus niet geschikt te zijn voor off-piste of buckelpiste skien, daar kunnen ze de Pinnacles voor gebruiken.

Ik heb alleen geen idee welke maten ik moet hebben, en wat voor type skis: soft, of juist stijf, wel of geen tip rocker, etc. Kinder race skis of “gewoon” een carve model.

Gaarne advies dus.

Ze zijn respectievelijk 165cm, 50kg, en 150cm, 31kg.

*bericht bewerkt door Slim op 05 nov 2018 23:46

Ik zou eerder in het slalom-segment zoeken: korte radius en iets stijvere ski die uitnodigt om op de kant gezet te worden. Zeker als jullie een skigebied in de stad hebben en de kinderen graag op de sneeuw zitten: op die leeftijd leren ze razendsnel bij een mag een ski een beetje uitdaging hebben. Bovendien skiën die dingen fijn op harde kunstsneeuw.

Voor de jongste lijkt een junior slalom allicht een goeie keuze, de oudste zit qua postuur eigenlijk al tegen een (lichte) volwassen ski aan te schurken.

Belangrijk is natuurlijk wel dat ze zelf ook de lol inzien van andere ski’s en skistijl. Als er eentje liever in het park rondhangt, doe je ze geen plezier met slalomlatten. Anderzijds is er misschien een lokale raceclub waar ze eens willen proberen?

Succes met de keuze alvast 😀.

@Morzel bedankt!

“Korte radius en iets stijvere ski” (En nauwelijks of zelfs hele maal geen rocker, geen tip en tail taper), dat is toch de definitie van een carve ski? Ik was bang dat als ik “slalomski” zou zeggen dat mensen dan zouden denken dat ik iets zocht voor een kleine Mikaela Shiffrin ;-)

De oudste is wel zo lang als een volwassene, maar een stuk lichter.

In het park komen ze nauwelijks (1 kleine jump elke run hooguit), dus dat is het probleem niet.
Het is alleen, dat ze op het moment niet veel moeite doen om de ski hard op te kanten, of om leuk te wisselen van kant en te voelen hoe de ski rebound. Hun huidige skis (veel tip en tail taper, nauwelijks camber, voor hen heel breed) helpen daar natuurlijk ook niet bij.
Ik hoop dus inderdaad dat, met de juiste ski, ze die feedback krijgen van de ski, en voelen wat het is om te carven, en het ook leuk gaan vinden.

Er is hier wel een race team, maar het is ‘s avonds nogal laat voor mijn jongste. Ook heb ik geen zin in de races, een vriend van me deed het eeen paar jaar met zijn zoon, en dan zit je veel weekends in 1 of andere heauvel ter grote van een indoor baan, in plaats van dat je lekker ergens leuks gaat skien ;-(

Hoe lang moeten kinder slalom/performance-carve skis zijn?

*bericht bewerkt door Slim op 06 nov 2018 14:25

Het is dikwijls ook eigen aan kinderen (en zeker als ze wat puberen) om gewoon nonchalant te skiën. Zolang ze hun ding kunnen doen, liggen ze echt niet wakker van techniek – eerder van wat zij aanhebben, of wat jij doet als je erbij bent 😉.

Ik heb een 16-jarige zoon die met zijn handen in zijn zakken zou skiën als zijn stokken erin zouden passen, skistijl: ‘snijboon op latten’. Hij komt verder overal vlotjes beneden en gaat als het moet even snel als ik, maar van kantenhoeken of parallelle assen ligt hij echt niet wakker.

Door hen andere ski’s onder te binden gaat hun skistijl niet vanzelf veranderen, ze moeten ook zin hebben om er iets mee te doen, of deel uitmaken van een groepje waarin dat belangrijk is.

Ik denk dat je met 50kg en een minimum aan techniek een zachte damesslalom zoals de Elan SL in 155 of 160 perfect moet kunnen beheersen. Voor de jongste kan je misschien best eens horen bij de racertjes, die trainers gaan waarschijnlijk heel goed weten welke ski het beste aansluit bij het niveau van je jongste.

Haha, dat van jouw zoon is precies een beschrijving van mijn oudste.

Plaats een reactie