Dilemma Fischer Progressor F19 Ti vs Rossignol Hero Elite Ti

Wie kan me helpen met het dilemma Fischer Progressor F19 Ti vs Rossignol Hero Elite Ti LT/ST? Ik zoek een goede all-rounder maar hoofdzakelijk pisteski, die speels en een medium sportief, maar ook nog cruisend te skiën is. Niveau bengelt ergens net boven 7, op sommige vlakken 8. Inzake stijl is het eerder slalom, nogal klassiek en ik wil me zeker nog verbeteren in grote gesneden bochten.

Op papier en in reviews (dank aan Gigiski in het bijzonder) lijken die ski’s erg dicht bij elkaar te liggen. De Fischer lijkt net wat teveel raceski te zijn voor een pisteski en de Rossignol is net geen volwaardige raceski.

Recente ervaringen met ski’s: De Fischer Progressor lijn ken ik al enkele jaren en die vind ik super, vooral in familie skivakanties. Met een F19 heb ik geen ervaring, wel met de F17 die ik fantastisch vond voor zo’n lichte ski, maar ook beperkt is natuurlijk. Idem voor een iets oudere Progressor 800, de huidige F18. Voordien was het voornamelijk de Fischer Pro Mtn.
Op short ski in Ischgl heb ik de Rossignol (ST) kunnen testen en die beviel bijzonder goed, vooral de veelzijdigheid. Ook de Fischer RC4 Worldcup SC en die was echt fantastisch op de zwarte runs, maar daarnaast vind ik die te éénzijdig en iets te stug. De F19 was er jammer genoeg niet in een redelijke lengte.

De Fischer F19 heeft momenteel een lichte voorkeur omdat ik het merk en type goed ken. Ook owv het lage gewicht, de dual radius en de prijs die toch bijna 200€ onder de Rossignol zit. Raketvrouw (sportiever, niveau 9) is helemaal pro Rossignol en doet me erg twijfelen. Help :-)

Mijn concrete vragen: Weet iemand wat de hogere prijs van de Rossignol tov Fischer kan verklaren; is dat het label raceski of is er echt een verschil in bindingen of materialen? Tweede vraag: waarom zijn de meningen wat verdeeld over de Rossignol Hero Elite AT (all-turn) die toch bijna identiek is aan de populaire Progressor F19 qua type ski, sidecut en opbouw. Over de Rossignol LT/ST zijn velen dan weer wel enhousiast. Vinden jullie die dual radius en all-turn ski’s echt een meerwaarde of is het toch eerder een ‘vlees, noch vis’ concept, en kan je maar beter kiezen voor SL of GS naargelang je stijl?

Wat antwoorden. De Rossi Allturn heeft geen metaal en is daardoor vrij instabiel, veel andere ski’s zonder metaal zijn dan lekkerder. De F19 ook trouwens.
Tussen de F19 en de Rossi LT is het verschil enerzijds de speelsheid die de F19 veel meer heeft, en de makkelijkere omgang met kapotte en zachte sneeuw. Aan de andere kant heeft de Rossi LT weer meer power en stabiliteit als je lange lijnen skiet. Dus wat je vooral gaat doen gaat de doorslag geven denk ik. Lange lijnen op wat meer snelheid en strakke pistes: Rossi LT. Meer in meuk en prut en wat gevarieerder tempo en terrein: F19.

Die minimaal Staatliches Raketvrouw van jou, moet die ski’s toch sowieso voor een appel en een ei op de kop kunnen tikken ;)?? Anders vind je de Rossi’s hier wel voor een leuke prijs:

https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/rossignol.html…

Tussen de Rossignol LT en ST zit logischerwijs wel verschil. Je noemt ze in 1 adem, maar dat lijkt me sowieso niet juist.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Qua karakter/power wel heel vergelijkbaar maar wel duidelijk lange vs korte bochten.

Mijn ervaring: houd je van korte bochten, kies dan voor een SL/ST ski. Je kunt makkelijker de radius oprekken dan inkorten.

Zit er nog verschil in de F19 qua jaargang behalve de kleur?

Zit er nog verschil in de F19 qua jaargang behalve de kleur?

Robbartelds op 7 nov 2018 15:42

De onderstaande jaargangen zijn allen dezelfde ski:
15-16
16-17
17-18
18-19

Tijd voor een uitpakparty?!

Thanks voor jullie tips en feedback! Weeral heel wat opgestoken.

Ik vond de Rossi ST makkelijk in langere bochten te houden (@Bennie). Dat leek waarschijnlijk de betere optie als ik hem op max lengte zou nemen. Eerst dacht ik dat een kortere Rossi LT the way to go was.

Maar eigenlijk is dat allemaal wishful thinking van mezelf. SL en GS zijn gewoon andere ski’s. Als je naar de top skiërs en hun gear kijkt (McGlashan en co), dan zitten die steevast -5/15cm tov lichaamslengte voor SL en +5/15 voor hun GS ski’s. Dat valt niet te overbruggen in één ski en dus heb ik er twee nodig, maar dat stelt dan weer een ander probleem.

Het gaat de F19 worden op 177 (lengte 178). Dan denk ik de meest inzetbare ski te hebben voor 80% van de tijd en dan huur ik nog eens wat anders voor een dag naargelang de omstandigheden.
@GiGi - dank je voor de geweldige reviews en je tips hier. Je hebt het dilemma nog wat uitgepuurd, maar ten goede ;-). Eigenlijk verkies ik die strakke pistes, en de iets scherpere Rossi, maar door gebonden te zijn aan de drukkere periodes komt dat bijna niet meer voor. Da’s nu eenmaal de realiteit.
@Shane - haha, ok … blijkbaar heb ik die ski niveau’s wat overschat of te veel ifv de pistes gekeken. Raketvrouw zat in de jaren '90 vaker in CH dan hier en ze heeft daar ook skiles gegeven. Geen idee wat voor niveau dat was. Ze komt met hoog tempo en perfecte slalom die beruchte 14a in Ischgl af, om dan op mij te wachten. Dat weet ik wel :-)

Mijn ervaring: houd je van korte bochten, kies dan voor een SL/ST ski. Je kunt makkelijker de radius oprekken dan inkorten.

Bennie op 7 nov 2018 12:44

Je kunt de radius van de ski niet verlengen, een ski op zn kant skien en dus de radius van de ski gebruiken (gesneden bochten) kun je beinvloeden door de ski meer of minder te buigen.

Als je een, laten we zeggen een 17m radius ski op z’n kant zet en extreem buigt, zal de radius korter worden dan die 17m.

Je kunt op een slalomski geen carvende bochten skien van 20m :).
Geslipte langere bochten kunnen natuurlijk met een slalomski, maar dan ski je niet langs de radius van je ski, maar laat je je ski gewoon vlak over de sneeuw glijden (of op zijn minst een deel van de bocht).

Het was even voor het gemak hè, dat gebruik van de term radius. Als ik zou moeten nuanceren veranderd de radius van de ski niet. Echter kan de radius (straal) van de bocht wèl veranderen. En ja, vaak wordt een bocht niet in zijn geheel gesneden.

Punt is (en hierbij put ik uit eigen ervaring en waarneming) dat de meeste toeristische skiërs zelden het volle snijpotentieel van hun ski’s gebruiken. Vaak lenen de condities zich er niet voor (drukte, verspoorde/verbuckelde pistes). Met name het kort snijden op een GS ski is dan een uitdaging, omdat de benodigde snelheid vaak bovengemiddeld ligt en je erg goed de piste moet kennen of kunnen overzien om op onverwachte bewegingen te anticiperen.
Dan praten we natuurlijk wel over de stijvere categorie ski’s.

Komt er op neer dat ik een stabiele, ietwat vergevingsgezinde race-georiënteerde ski met een korte radius als veelzijdiger zou willen bestempelen als een stabiele, ietwat vergevingsgezinde race-georiënteerde ski met een lange radius omdat je deze iets vaker vol op de kant kan skiën (kost simpelweg minder ruimte op de piste).
Het is daarnaast een kwestie van voorkeur. Zelf vind ik het fijn om bochten achtereen te rijgen, hoe meer hoe beter. Anderen doen dat liever wat meer op hun gemak. De één vind een korte radius fijn, de ander kan uitstekend uit de voeten met een ski met wat langere radius.

Take home message: De F19 is een uitstekende ski voor op de piste en kan heel erg veel, maar verwacht er geen bochten à la Kristoffersen of Hirscher van (kun je ook niet van de Rossi verwachten overigens :p ) Echt kort draaien is gewoon niet zijn ding.

Vaak lenen de condities zich er niet voor (drukte, verspoorde/verbuckelde pistes). Met name het kort snijden op een GS ski is dan een uitdaging, omdat de benodigde snelheid vaak bovengemiddeld ligt en je erg goed de piste moet kennen of kunnen overzien om op onverwachte bewegingen te anticiperen.
Dan praten we natuurlijk wel over de stijvere categorie ski’s.

Komt er op neer dat ik een stabiele, ietwat vergevingsgezinde race-georiënteerde ski met een korte radius als veelzijdiger zou willen bestempelen als een stabiele, ietwat vergevingsgezinde race-georiënteerde ski met een lange radius omdat je deze iets vaker vol op de kant kan skiën (kost simpelweg minder ruimte op de piste).
Het is daarnaast een kwestie van voorkeur. Zelf vind ik het fijn om bochten achtereen te rijgen, hoe meer hoe beter. Anderen doen dat liever wat meer op hun gemak. De één vind een korte radius fijn, de ander kan uitstekend uit de voeten met een ski met wat langere radius.

Bennie op 7 nov 2018 17:52

Maar dat is heel wat anders dan zeggen dat je de radius van een ski kunt vergroten en niet kunt verkorten.

*bericht bewerkt door ieniemienie op 07 nov 2018 18:08

Waarom plak je het eerste stukje van z’n antwoord niet mee???

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie