Drie generaties wintersport

Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een perfect wintersport dorp voor een ‘drie generaties wintersport’. Ons gezelschap bestaat uit partner en ik (gevorderde skiërs) + peuterdochter, opa en oma (skiën niet, maken wel graag mooie wandelingen in de sneeuw met onze dochter) en mijn zusje, die vorig jaar voor het eerst geskied heeft en de smaak wel te pakken heeft maar nog een echte beginner is.

We zoeken een rustig wintersportdorp, wat is aangesloten bij een groter gebied. We hebben tot nu toe met dit gezelschap in Bichlbach en in Going gezeten en beide zijn goed bevallen. Rustige authentieke dorpjes, maar wel verbonden met een groter gebied.

Wat een groot pluspunt is, is als er vanuit de accommodatie ook mooie winterwandelingen gemaakt kunnen worden (liefst tussen de bomen). Vooral Bichlbach was hiervoor erg geschikt.
Daarnaast is het fijn als er (vanuit het dorp) geschikte pistes voor beginners zijn. Verder zou een rodelbaan leuk zijn.

Wie heeft de perfecte tip voor ons?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Even voor de duidelijkheid: je wil niet gewoon terug naar Bichlbach of Going? En moet het Oostenrijk zijn?

Mr. Slow

Even voor de duidelijkheid: je wil niet gewoon terug naar Bichlbach of Going? En moet het Oostenrijk zijn?

Quick op 7 nov 2018 21:05

Dank voor je reactie. We vinden het het leukst om elk jaar wat nieuws te proberen, dus nieuwe tips zijn inderdaad welkom.
Het hoeft niet per se Oostenrijk te zijn. We zijn zonder kind vaak naar Frankrijk geweest, maar met kind is Oostenrijk qua reisafstand wel net wat prettiger. Het is echter geen vereiste.

Les Carroz of Samoëns in Le Grand Massif zou kunnen. Of Dienten in Hochkönig. Of La Clusaz in Massif des Aravis. En in Zwitserland is ook meer dan genoeg naar je gading te vinden! Idem voor Italië trouwens. Ik vond Pozza di Fassa een erg sfeervol dorp, en Ortisei ook.

Mr. Slow

Le Grand Bornand in Frankrijk.
Twee jaar geleden met ons gezin en m’n ouders geweest. Heerlijk. Fraaie uitdagende rode pistes voor ons, fijne blauwe voor onze oudste twee (die ook bij zelfde liften uit komen), kinderweide aan terras voor de jongste en heel prettig wandelgebied, leuke restaurantjes en plekken om elkaar makkelijk te treffen.
Enorm naar ons zin gehad.

*bericht bewerkt door Marije77 op 07 nov 2018 21:28

❄️

Le Grand Bornand ook een mooie optie inderdaad! Zelfde gebied als La Clusaz, tien minuutjes in de skibus. En prijsvriendelijk dorp ook.

Mr. Slow

Zoals @Quick al vertelde is Samoëns een zéér leuk , authentiek dorpje.

Wandelingen tussen de bomen zal daar echter niet lukken, wel is er dichtbij een zéér mooi wandelgebied nl. in Sixt.
Skiën tot in het dorp lukt ook niet( te laag) , beneden vertrekt een gondel tot op 't plateau waar alle pistes vertrekken.

Born to run. B.S.

Längefeld bij Solden is top. Lekker wandelen skiën rustig wandeling, heerlijke thermen, goede prijzen. 😀

Ezzie

Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ga mij verder in alle opties verdiepen. Samoëns zijn we al een keer zonder dochter geweest, maar ik vind het inderdaad een nadeel dat je niet tot het dal kunt skiën en dat je vanaf de gondel vaak nog wel even moet lopen naar je accomodatie en het andere gezelschap daardoor niet zo makkelijk op kunt zoeken halverwege de dag.

Als Zwitserland geen probleem is: Laax of Flims.
Zeker als je niet op de voorjaarsvakantie bent aangewezen zijn er via de site van de vvv best wel leuke deals te vinden!

Wintersport? Yes please....

Dorfgastein of Grossarl zijn dorpen die precies bieden wat je beschrijft!

Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ga mij verder in alle opties verdiepen. Samoëns zijn we al een keer zonder dochter geweest, maar ik vind het inderdaad een nadeel dat je niet tot het dal kunt skiën en dat je vanaf de gondel vaak nog wel even moet lopen naar je accomodatie en het andere gezelschap daardoor niet zo makkelijk op kunt zoeken halverwege de dag.

Julia2017 op 8 nov 2018 07:34

Dan is misschien Les Carroz een optie in hetzelfde gebied. Ook een mooi dorpje, maar dan op 1200m hoogte met pistes tot in het dorp. Je kan er mooi wandelen door de bossen en het is de rustigste hoek van het skigebied.

Born to Ride

Kijk eens naar Fieberbrunn; een heel aardig eigen gebied, prima aangesloten op Saalbach/Hinterglemm, goede skischolen met Nederlands sprekende leraren, een soort van rodelbaan waar wij vorig jaar met onze skipas gratis gebruik van konden maken (

). Wandelen weet ik niet maar kan me niet voorstellend at dat in die omgeving met veel kleine dorpjes in de buurt niet kan. Succes met je zoektocht!

In een witte omgeving nog leuker om te zien:

Beste Julia,
De perfecte tip is Grossarl indien je naar Oostenrijk wilt. Ik heb deze tip ook bij eerdere reacties zien staan. Ook wij zijn jaren geleden met drie generaties naar Grossarl gegaan en dat was een goede keuze. Uitgangspunten waren: zeer gevorderde skiers, licht gevorderde skiers, sneeuwzeker en redelijk groot skigebied, opa en oma en kleinkind moeten zich kunnen vermaken. Wandelen is geweldig mooi. Grossarl is het dal der almen. Wij verbleven in het centrum waar de skibus in een paar minuten naar de gondel brengt. Verderop is nog een gondel. wachttijden zijn nooit lang behalve met de kerst en voorjaarsvakantie maar ook dat valt te overzien. Skigebied is voldoende gevarieerd (pistes op het noorden dus sneeuwzeker tot na de Pasen) en wat zijn de hutten leuk oud en gezellig waar je overigens een gratis borrel krijgt wanneer je alleen bent. Beginners oefenen met trekliftje eerste dagen beneden daarna gaan ze met de gondel naar boven. Nadeel is dat het in het dal kan regenen maar dat heb je overal wanneer het dorp niet hoog ligt. Accommodatie is te vinden voor iedere beurs. Een andere tip is Bergeralm bij Steinach am Brenner waar ik 50 jaar geleden skiën geleerd heb. Wij gaan naar Ehrwald wat denk ik ook een goede keus is wanneer er geen skiers bij jouw reisgezelschap zijn die veel km willen maken. Wil je meer weten? Let me know.
Peter

Rohrmoos is wellicht ook een te overwegen optie. Pistes door het dorp, veel wandelmogelijkheden, rustig dorp, onderdeel van een groot skigebied, etc.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas

Rohrmoos = goed voorstel , een 3-tal maal geweest.

Zelfs skiën DOOR 't dorp, vele wandelmogelijkheden en véél uitdaging voor de skiërs (4 bergen Schaukel).

Dorp zelf stelt wel weinig of niets voor, voor wat animo zak je af naar Schladming +/- 5 km.

Born to run. B.S.

Rohrmoos klinkt wat dat betreft perfect!
Maar ik zie ook andere opties staan die we nog niet kennen dus ik ga alles even rustig uitzoeken. Grossarl, Dorfgastein, Les Carroz en Fieberbrunn klinken ook allemaal goed. Die laatste had ik vorig jaar ook in de lijst van opties staan, maar ik kwam toen op fora veel tegen dat het voor beginners niet ideaal is daar.
Italië zal ik ook meenemen in de overwegingen. Ik denk dat mijn ouders het liefste wat dichterbij willen, dus dan zal Oostenrijk de voorkeur hebben. Maar een goede accommodatie kan ook nog doorslaggevend zijn.

Ehrwald zijn we geweest toen we in Bichlbach zaten. Inderdaad ook een fijn dorp en leuk skigebied, maar we willen nu liever een nieuw skigebied.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!!

*bericht bewerkt door Julia2017 op 08 nov 2018 19:31

Succes met uitzoeken! Laat maar weten als je nog meer specifieke vragen hebt, of als je de knoop doorgehakt hebt!

Mr. Slow

Plaats een reactie