minimaal gewicht sleeplift?

Even gewoon uit nieuwsgierigheid naar aanleiding van vorige week. Toen was ik met m’n dochter van net 4jaar in Zoetermeer. Ze vond het geweldig, maar 't loopbandje (piste 1) vond ze te traag gaan en kwam niet hoog genoeg. Dus we gingen naar 't sleepliftje, met 't idee dat we een paar keer samen gingen en dan alleen zou kunnen. Zij ‘zat’ dus op 't lifje en ik hing aan m’n armen erachter. Wat mij toen opviel was dat m’n dochter totaal omhoog werd getild, haar ski’s kwamen dus echt los van de grond. Dus alleen met deze lift gaan, zat er niet in. Vanaf welk gewicht gebeurd dit niet meer en kan een kind zelfstandig de lift nemen?

Even gewoon uit nieuwsgierigheid naar aanleiding van vorige week. Toen was ik met m’n dochter van net 4jaar in Zoetermeer. Ze vond het geweldig, maar 't loopbandje (piste 1) vond ze te traag gaan en kwam niet hoog genoeg. Dus we gingen naar 't sleepliftje, met 't idee dat we een paar keer samen gingen en dan alleen zou kunnen. Zij ‘zat’ dus op 't lifje en ik hing aan m’n armen erachter. Wat mij toen opviel was dat m’n dochter totaal omhoog werd getild, haar ski’s kwamen dus echt los van de grond. Dus alleen met deze lift gaan, zat er niet in. Vanaf welk gewicht gebeurd dit niet meer en kan een kind zelfstandig de lift nemen?

Noordeling op 8 nov 2018 14:41

Dat is gewoon net hoe zwaar de liften zijn afgesteld. Iedere sleeplift kan op een bepaald moment gezet worden en dat zal overal wel weer net wat anders zijn.

Born to Ride

Oké dus dat is dan gewoon uit proberen?

Waarom hang jij er met je armen achter? Je moet mee gaan zitten, zodat je gewicht de anker naar beneden houdt. En niet aan hangen, zodat de trekkracht van de katrol niet maximaal benut wordt.

Waarom hang jij er met je armen achter? Je moet mee gaan zitten, zodat je gewicht de anker naar beneden houdt. En niet aan hangen, zodat de trekkracht van de katrol niet maximaal benut wordt.

monoskito op 8 nov 2018 15:18

Snap ik, maar t idee was dat ze t zelf zou proberen, dus dit was ‘oefenen’ was vooral om te proberen of ze zelf ‘uit kon stappen’.

Volgens mij heeft dit niet zozeer alleen met het gewicht te maken maar ook/meer met de lengte van je dochter. (Afhankelijk van type lift) Zo werd Sandra een aantal jaar geleden in La Grave ook regelmatig van de grond gelicht. En alhoewel ze niet zwaar is, is 48 kilo (ex skimateriaal) toch wel zwaar genoeg om een lift beneden te houden ;-)

Mijn vier jarige dochter die vrij groot voor haar leeftijd is is nog nooit van de grond getild. Ze neemt de lift sinds ze een kilo of 15 is.

Click. Click. Peace

Waarom hang jij er met je armen achter? Je moet mee gaan zitten, zodat je gewicht de anker naar beneden houdt. En niet aan hangen, zodat de trekkracht van de katrol niet maximaal benut wordt.

monoskito op 8 nov 2018 15:18

Snap ik, maar t idee was dat ze t zelf zou proberen, dus dit was ‘oefenen’ was vooral om te proberen of ze zelf ‘uit kon stappen’.

Noordeling op 8 nov 2018 15:34

De eerste keren deden Sandra en ik dat met mijn dochter dat er een vooruit ging om te helpen met uitstappen en een daarachter mocht ze uit de lift vallen… Dus met twee volwassen is de eerste keer bij zulke jonge kinderen best fijn…

Click. Click. Peace

Even gewoon uit nieuwsgierigheid naar aanleiding van vorige week. Toen was ik met m’n dochter van net 4jaar in Zoetermeer. Ze vond het geweldig, maar 't loopbandje (piste 1) vond ze te traag gaan en kwam niet hoog genoeg. Dus we gingen naar 't sleepliftje, met 't idee dat we een paar keer samen gingen en dan alleen zou kunnen. Zij ‘zat’ dus op 't lifje en ik hing aan m’n armen erachter. Wat mij toen opviel was dat m’n dochter totaal omhoog werd getild, haar ski’s kwamen dus echt los van de grond. Dus alleen met deze lift gaan, zat er niet in. Vanaf welk gewicht gebeurd dit niet meer en kan een kind zelfstandig de lift nemen?
De jongste neem ik wel mee met mij , maar zet ik voor me neer en dan 1 ski van haar aan de ene kant van mij en andere ski aan de andere kant van ski , dan steunt ze tegen mijn linkerbeen . Denk dat als ik haar met haar net 13 kilo zelf in de lift laat gaan, dat ze dan ook als een aapje boven hangt …

Noordeling op 8 nov 2018 14:41

Haha ja ken het vroeger ook vaak als aapje in de lucht gehangen.
De oudste had het laatst ook in Zoetermeer op baan 3 linker lift .
Baan 1 en 2 geen last . Hij is 8 maar nog ong. 20 kilo .

*bericht bewerkt door miepmiep op 08 nov 2018 16:16

Mijn vier jarige dochter die vrij groot voor haar leeftijd is is nog nooit van de grond getild. Ze neemt de lift sinds ze een kilo of 15 is. [post]Rogier op 8 nov 2018 16:01[/post][/quote]

😱 dan ben ik benieuwd hoe lang het voordat zij dat gewicht heeft en zelf in sleeftlift kan . Ga dit jaar maar nogniet proberen …

huh? Ze gaat al sinds haar tweede zelf in de sleeplift?

Click. Click. Peace

Waarom hang jij er met je armen achter? Je moet mee gaan zitten, zodat je gewicht de anker naar beneden houdt. En niet aan hangen, zodat de trekkracht van de katrol niet maximaal benut wordt.

monoskito op 8 nov 2018 15:18

Snap ik, maar t idee was dat ze t zelf zou proberen, dus dit was ‘oefenen’ was vooral om te proberen of ze zelf ‘uit kon stappen’.

Noordeling op 8 nov 2018 15:34

De eerste keren deden Sandra en ik dat met mijn dochter dat er een vooruit ging om te helpen met uitstappen en een daarachter mocht ze uit de lift vallen… Dus met twee volwassen is de eerste keer bij zulke jonge kinderen best fijn…

Rogier op 8 nov 2018 16:03

Dat had ik nu inderdaad ook wel bedacht. Maar k was alleen met haar.

Volgens mij heeft dit niet zozeer alleen met het gewicht te maken maar ook/meer met de lengte van je dochter. (Afhankelijk van type lift) Zo werd Sandra een aantal jaar geleden in La Grave ook regelmatig van de grond gelicht. En alhoewel ze zwaar is, is 48 kilo (ex skimateriaal) toch wel zwaar genoeg om een lift beneden te houden ;-)

Rogier op 8 nov 2018 16:01

Laat die laatste zin maar niet aan Sandra lezen…

oeps woordje niet vergeten ;-) nu in orginele post erbij gezet

lol :-)

*bericht bewerkt door Rogier op 08 nov 2018 16:30

Click. Click. Peace

huh? Ze gaat al sinds haar tweede zelf in de sleeplift?

Rogier op 8 nov 2018 16:19

Die van mij is net vier en komt net aan 13 kilo … maar vorig jaar voor eerst op de skies gestaan …

*bericht bewerkt door miepmiep op 08 nov 2018 16:35

Maw hoe groter je bent, gewicht speelt geen rol, hoe minder de trekkracht v/d katrol/ankerlift meespeelt. Je staat hoger, het ankertouw is nog niet volledig uitgerold en benut dus niet het mechanisme zijn/haar volle kracht.

Dit kan je waarnemen op Candide ea hun filmpjes.

En och te zwaar, te licht, te dun, te dik pfffffffffffffff

Oké vooral lengte zegt dus wat. Maar met uitstappen geeft dit geen problemen? (alleen op wat steiler stukken lijkt me) of zie ik dat verkeerd?

Zijn we nu over een pannenkoek (-lift) bezig of over een ankerlift?
De slepers beneden in gebieden hebben geen steile aankomsten.

Al doende leert men, wat kan er nu gebeuren?

Zijn we nu over een pannenkoek (-lift) bezig of over een ankerlift?
De slepers beneden in gebieden hebben geen steile aankomsten.

Al doende leert men, wat kan er nu gebeuren?

monoskito op 8 nov 2018 17:01

Zelfs met pannenkoeklift vloog ik af en toe de lucht in 🤣.

Zij ‘zat’ dus op 't lifje en ik hing aan m’n armen erachter. Wat mij toen opviel was dat m’n dochter totaal omhoog werd getild, haar ski’s kwamen dus echt los van de grond.

Noordeling op 8 nov 2018 14:41

Komt dit niet juist doordat jij er achter hing? Jij trekt de stang verder naar achter, dus schuiner, terwijl als ze alleen zou gaan, de stang meer verticaler zou blijven en dan is de afstand van de onderkant van de stang tot de grond korter.

Annoying skiers since 2003

Ik heb de sleepliftjes in Zoetermeer net even op internet bekeken. Dit zijn echt hele eenvoudige beginnerssleepliftjes, die heel laag bij de grond hangen. Geen katrol o.i.d., alleen een vaste “telescoopstang” om de overgang van stilstaan naar glijden een beetje geleidelijk op te vangen. Zou dus in principe helemaal niet moeten kunnen dat je dochter van de grond getild wordt. Ik heb het vermoeden dat, doordat je er zelf achter bent gaan hangen, je de lift door je eigen gewicht zover naar achteren hebt getrokken dat je dochter daardoor van de grond is gekomen.
Mijn eigen dochter had in ieder geval nooit problemen met sleepliften toen ze 4 jaar was (ook geen zwaargewicht). Zelfs de beruchte Franse lanceerliften vormden geen enkel probleem.

Edit: wat Sterko ook zegt!

*bericht bewerkt door paolie op 08 nov 2018 17:09

Wat mij toen opviel was dat m’n dochter totaal omhoog werd getild, haar ski’s kwamen dus echt los van de grond. Dus alleen met deze lift gaan, zat er niet in. Vanaf welk gewicht gebeurd dit niet meer en kan een kind zelfstandig de lift nemen?

Noordeling op 8 nov 2018 14:41

Nog niet vanaf 85 kg. 🙄
Ik kan er van meespreken na vandaag. 😯
Mijn zoveelste lompe stoot met een sleeplift. 🤐
Kort samengevat: ik kom met de ankerlift boven en ben niet snel genoeg weg, de Pool of Rus achter mij smijt zijn anker tegen mij aan, anker haakt in jas en ik vlieg de lucht in. Al een geluk dat ik snel genoeg dat ding van mij kon afslaan of ik lag ergens op de rotsen.

Ik haat sleepliften, ik haat ze echt.
Dit was trouwens niet het eerste incident vandaag met die rommel. 🤐

Bla, bla, bla.

Nog niet vanaf 85 kg. 🙄
Ik kan er van meespreken na vandaag. 😯
Mijn zoveelste lompe stoot met een sleeplift. 🤐
Kort samengevat: ik kom met de ankerlift boven en ben niet snel genoeg weg, de Pool of Rus achter mij smijt zijn anker tegen mij aan, anker haakt in jas en ik vlieg de lucht in. Al een geluk dat ik snel genoeg dat ding van mij kon afslaan of ik lag ergens op de rotsen.

Ik haat sleepliften, ik haat ze echt.
Dit was trouwens niet het eerste incident vandaag met die rommel. 🤐

bartvwg op 8 nov 2018 18:10

Staat dit nu nog niet op Dumpert? Want dat lijkt me toch wel een aantal duimpjes waard…

Let's go ski!

Ik heb dezelfde ervaring gehad in Zoetermeer met mijn zoon, die toen een jaar of 7 was. Vloog echt een meter de lucht in bij het instappen. Hij werd gelanceerd. Is al heel wat jaren geleden, nog voordat de baan verlengt was. Idd de lift aan de linkerkant. Hij had toen al enkele jaren geskied in Frankrijk waar de “pannenkoeken” lift nooit problemen hadden gegeven. Ligt toch echt aan de lift daar en waarschijnlijk in combinatie met het gewicht van je kind.

Het was de pannenkoekenlift bij piste 1. k zag naast ons een kindje alleen dat ook omhooggetrokken werd, dus zal niet alleen aan mij gelegen hebben.

Plaats een reactie