BMW xDrive op wintersport

Ik sta op het punt om een BMW 5 met xDrive te kopen. Heeft iemand ervaring met deze wagen in de sneeuw. Ik wil niet als een typische BMW rijder vast komen te zitten bij de minste laag wit poeder.

Ik denk dat je geen zorgen hoeft te maken om vast te komen zitten met een xDrive in de sneeuw. Geen ervaring met xDrive wel met Quattro.

Denk dat je in NL dergelijke auto niet nodig hebt, tijdens wintersport ideaal. Wel met goede winterbanden eronder. Moet wel heel erg slecht weer zijn als je echt sneeuwkettingen om moet leggen.

Voordelen: voldoende grip bij nat weer en sneeuw
Nadeel: gewicht van de auto is zwaarder en meer brandstof verbruik.

Hier nog een artikel over de 5 serie met xDrive: http://www.carros.nl/testritten/bmw-530d-xdrive-touring-hut-…

Groeten, Harald

Xdrive vorig seizoen getest op de enigszins verijsde en dichtgesneeuwde wegen in en rond Val Thorens. Zeer goede grip en een genot om te rijden in de sneeuw. Op een gegeven moment de kettingen toch maar van stal gehaald vanwege de verplichting daartoe en het is natuurlijk ook gewoon verstandig maar je voelt dat je nog veel meer grip en mogelijkheden over had tav de 2 wiel aangedreven wagens (die ik eerder reed). Veel succes bij je keuze.

Op een gegeven moment de kettingen toch maar van stal gehaald vanwege de verplichting daartoe…

Ik heb weleens gehoord dat het voor 4-wiel aangedreven wagens niet verplicht is.
@fredje Zoek maar even op YouTube naar BMW xDrive snow. Volgens mij is het samen met Quattro het beste 4wd systeem dat er is. Met goede winterbanden hoef je waarschijnlijk nooit kettingen te leggen.

*bericht bewerkt door Arjen5 op 09 nov 2018 21:24

It's all about the turns duuuuuude!

Fredje, kijk eens naar de awd test in het linkje hierboven en trek je conclusie over het best werkende systeem. Zeer verhelderend.

Geweldig, maar leg wel winterbanden om. Door de zware auto en de brede banden zal je zonder winterbanden niet ver komen…

Click. Click. Peace

https://youtu.be/VOxka3mhKXc
BMW Xdrive echt klote auto’s in de sneeuw.

Ik heb de X-drive uitgeprobeerd in de sneeuw (!).

Nou ik kan je zeggen, in één woord: GE-WEL-DIG die X-drive. Op lage snelheden prima grip in de sneeuw, wat je niet verwacht is dat de achterkant soms uitbreekt en dat heeft natuurlijk ook te maken met het gewicht. Is dan wel lekker speels, gewoon een beetje sturen en het komt goed. Als je wat power er op loslaat is het gewoon stabiel naar beneden komen, afhankelijk van je techniek kan je je bochten slippen of strak snijden. Lees ook deze topics na over deze ski: https://www.wintersport.nl/forum/topic/371369

GE-WEL-DIG die Xdrive.Ik zie het.
Kan het zijn dat je een slachtoffer bent geworden van de marketing machine van BWW. @Binnenwerk
Ik ben veel in de bergen. En als er één alle kanten op gaat is het heel vaak een Duitser met een BMW.

GE-WEL-DIG die Xdrive.Ik zie het.
Kan het zijn dat je een slachtoffer bent geworden van de marketing machine van BWW. @Binnenwerk
Ik ben veel in de bergen. En als er één alle kanten op gaat is het heel vaak een Duitser met een BMW.

Hooykaas op 10 nov 2018 00:30

Beter lezen @Hooykaas, beter lezen.

@fredje Gewoon kopen! Rijd zelf nu sinds begin 2017 Xdrive en dat bevalt prima. Hiervoor 2 x Audi met Quattro: ook prima.
Maar wil je serieus altijd vooruit komen, dan zul je naar auto’s moeten met drie mechanische sperren. Denk aan de G-klasse, Landrover etc.

Maar die 5 gaat jouw prima bevallen! Wat wordt het ervoor één Fred?

@weizen
Of je weet weinig van techniek, of je loopt te trollen. 😀
Wat er daar gebeurt, kan alleen op zo’n rollenband en niet in de dagelijkse praktijk. Maar dat wist je ongetwijfeld.

*bericht bewerkt door Drikus op 10 nov 2018 08:14

Vond dit filmpje op Nu.nl wel aardig. 2WD met winterbanden vs 4WD met zomerbanden.
https://www.nu.nl/253445/video/kom-je-met-4x4-of-winterbande…

ik heb zelf een 530D touring XDrive van de laatste generatie, maar ik heb hem nog niet kunnen testen in de sneeuw. Maar dat het beter is dan mijn vorige 5 met achterwielaandrijving staat uiteraard vast.

Uiteraard is het niet de beste 4WD op de markt waarmee je elk besneeuwd bergpaadje over komt (daar heb je andere, veel lichtere auto’s voor of terreinwagens die wat hoger op hun poten staan), maar dat het beter is dan eender welke FWD of RWD aangedreven auto staat uiteraard vast.

Maar zoals steeds, FWD of RWD mét winterbanden is nog steeds beter dan 4WD zonder, dus die moeten er uiteraard zeker om.

*bericht bewerkt door Denis op 10 nov 2018 08:49

Ik zie het nu wat je bedoeld @Binnenwerk 😃
Wel scherp van je om 12.30 uur s’nachts 👍

https://youtu.be/VOxka3mhKXc
BMW Xdrive echt klote auto’s in de sneeuw.

Hooykaas op 10 nov 2018 00:08

dit filmpje al een paar keer zien passeren, kan je iets nog meer framen?

Wss hebben elk van die BMW’s in het filmpje zomerbanden om, en dan geraak je uiteraard nergens door, ook niet met Quattro.

Nietzeggend filmpje, als je je daardoor laat leiden… :-(

Al 20 jaar ervaring met tereinrijden en met een echte 4×4 alles gespert is leuk om dwars door een sloot te rijden. Maar om met die zelfde auto’s helemaal naar de wintersport bestemming te rijden. Nee , dan zit ik liever in die 5 xdrive.

Is Xdrive van BMW niet een AWD systeem ipv echte 4x4? Bedoel dat het koppel nog altijd primair op de achteras zit zoals standaard bij BMW. Dat kan zo’n gedrag in de sneeuw misschien verklaren.

.

BMW x-drive heeft standaard het meeste koppel op de achterwielen (meen 40%voor -60%achter) maar bij wielslip kan het tot 100% naar de voorwielen gaan of een door het systeem gekozen dynamische tussenvorm. Zeker geen 4x4 nee.

Tijd voor een uitpakparty?!

https://youtu.be/f8-NNEK1kGo

Deze dan

Hooykaas op 10 nov 2018 12:33

deus ex machina…

Het scheelt wel dat naar de meeste plaatsen wegen zijn aangelegd. Dan hoeven we ook niet over een weiland of een piste van 30°

@Martijn.d Precies en net als de topic starter zegt zal hij niet vast blijven zitten als een typische BMW-rijder (hihi). Dat was de vraag. Dat je met deze x-drive minder echt kan 4x4en dan met een boel andere AWD’s is niet heel gek, maar dat maakt volgens mij voor de topic-starter ook niet zoveel uit.

Click. Click. Peace

Op een gegeven moment de kettingen toch maar van stal gehaald vanwege de verplichting daartoe…

Ik heb weleens gehoord dat het voor 4-wiel aangedreven wagens niet verplicht is.

Met goede winterbanden hoef je waarschijnlijk nooit kettingen te leggen.

Arjen5 op 9 nov 2018 21:23

Berg op zul je met vierwielaandrijving niet snel kettingen nodig hebben, maar bergaf heb je niet zo veel aan je vierwielaandrijving. Je gaat er niet beter van remmen in de sneeuw.

P.S. quattro rules

*bericht bewerkt door sterko op 10 nov 2018 22:11

Annoying skiers since 2003

@Rogier
Het systeem in jouw Dacia heeft 1 sper. Dat is in het terrein inderdaad beter dan quattro, x-drive of haldex.

Maar weer minder dan een systeem met drie sperren.

Maar om op de vraag van @fredje terug te komen: xdrive, quattro en haldex zijn prima systemen voor de wintersport. Dus kopen, die vijf.

Hoe kan je de xDrive nou een prima systeem vinden @Drikus
Je ziet toch dat het achterblijft.

Mercedes G 😜

@Hooykaas
Kijk eens goed dan

En zo zijn er tig filmpjes te vinden die of het één of het ander promoten. Op het testmechanisme staat duidelijk BMW XDrive, dus is ook dit filmpje niet echt neutraal te noemen natuurlijk.

Normaal is de verhouding zo: Quattro > XDrive > 4Matic.

Maar met de laatste generatie XDrive heeft BMW wel een serieuze stap voorwaarts gezet.

De BMW’s die je ziet sukkelen in de Alpen zijn allemaal RWD. En dan nog, wanneer je een beetje met de auto kan rijden, is RWD eigenlijk beter en meer fun, want je kan beter corrigeren. Wanneer je FWD begint te slippen ben je hem bijna altijd kwijt, bij RWD kan je nog anticiperen.

En zoals hier ook al gezegd, bergop is RWD, omdat het gewicht zich op de achterwielen zet, meestal ook geen probleem.

*bericht bewerkt door Denis op 11 nov 2018 08:12

@drikus
Ik heb inderdaad weinig verstand van techniek…maarrrr ik ziet dat sommige awd systemen vermogen sturen naar de wielen ZONDER grip en dat andere systemen vermogen naar het wiel MET grip. En bij gladheid is dat een reeele situatie toch? Je wilt uit de slip komen toch. …; )

Plaats een reactie