BMW xDrive op wintersport

Bedankt voor alle verhelderende antwoorden. Ik wil me niet laten leiden door You Tube filmpjes want vaak zijn die duidelijk geframed. De bedoeling is ook niet om off-road te gaan, maar gewoon met bagage en een gezin van 5 veilig de berg op en terug af te geraken. Ik heb de knoop doorgehakt en ga een 530ix bestellen. De Audi A6 quattro is ook heel mooi en aanlokkelijk, maar net iets te duur voor mijn budget.

@fredje,
Gefeliciteerd met je aanschaf, prima keuze en ga je veel plezier van beleven ook in de sneeuw.

Groeten, Harald

Hartelijk Gefeliciteerd 👍

Maar neem alvast sneeuwkettingen mee en vooral warme handschoenen.
Leg tijdig je kettingen om en wacht niet tot het te laat is 😃😜
Mocht ik je ergens zien staan stap ik wel even uit en kom je helpen.OK 😃
[42f01fdf2c99fb3c283ffcb52d366231
_img-6229.png]
Sorry kon het niet laten 😂😂

@Dakkoffer4rent.nl Check even je PM.

Click. Click. Peace

@fredje ik heb een aantal jaar gereden in een E91 LCI xDrive met 330d motor. En ik heb veel plezier gehad in de sneeuw (met goede winterbanden uiteraard), waar anderen zonder AWD of 4x4 sneeuwkettingen nodig hadden om bergop te komen voor de laatste 300 meter, ging het met de xDrive soepeltjes zonder drama. Ook later die week toen het flink bleef sneeuwen veel profijt gehad van de xDrive met het pendelen tussen appartement en skilift.

Kortom, prima keuze! Zeker ook ook omdat ik verwacht dat de nieuwste generatie xDrive weer verbeterd is.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Boeiende test tussen Q4, XDrive en Quattro, vooral vanaf 7.25min:

*bericht bewerkt door Thomas op 12 nov 2018 15:57

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas
Wat was de conclusie? Ik versta namelijk geen Italiaans. :-)
Overigens dient gezegd te worden dat de hier geteste Audi niet het door hen ontwikkelde quattro-systeem met een Torsen differentieel heeft maar de door Volkswagen ontwikkelde Haldexkoppeling.

Lees je ook geen Engels? Ik zie namelijk gewoon Engelse ondertiteling…;)

Overigens dient gezegd te worden dat de hier geteste Audi niet het door hen ontwikkelde quattro-systeem met een Torsen differentieel heeft maar de door Volkswagen ontwikkelde Haldexkoppeling.

Drikus op 12 nov 2018 16:45

Nee hoor. De A4 heeft Torsen. Alleen de A3, S3, RS3, TT en Q3 hebben Haldex.

Annoying skiers since 2003

@sterko
Je hebt gelijk! Dacht serieus dat de 4-cylinders dwars voorin lagen.
Weer iets geleerd, dank je.👍

Ik kwam toevallig via Google op dit topic terecht. Onderstaand filmpje is voor TS misschien niet meer interessant maar wie weet voor andere die via Google op dit topic terecht komen.

Het toont een objectieve vergelijking (zelfde banden, zelfde ondergrond, wisselende bestuurders) tussen een aantal verschillende AWD systemen.

@fredje Gewoon kopen! Rijd zelf nu sinds begin 2017 Xdrive en dat bevalt prima. Hiervoor 2 x Audi met Quattro: ook prima.
Maar wil je serieus altijd vooruit komen, dan zul je naar auto’s moeten met drie mechanische sperren. Denk aan de G-klasse, Landrover etc.

Maar die 5 gaat jouw prima bevallen! Wat wordt het ervoor één Fred?

Drikus op 10 nov 2018 07:17

In principe is het tussen differentieel van de lengte motoren van Audi mechanisch. Vroeger was dat een torsen differentieel, tegenwoordig een door Audi zelf ontwikkeld differentieel. De essentie is dat er wormwielen worden ingezet die zelf remmend zijn, kortom bij slip schiet die as niet door maar gaat daardoor koppel op de andere as zetten. Dit is afwijkend tov x drive en bijvoorbeeld haldex.

Plaats een reactie