BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten

helm

helm
  • nancy 9 november 2018 · 19:46
    Voor de kinderen huren wij nog een helm, vanaf welke leeftijd zou het hoofd meest uitgegroeid zijn? De oudste is nu 13 jaar, zou wel graag een eigen helm willen.
  • Morzel 9 november 2018 · 20:02
    Wie zou niet graag een eigen helm willen hebben... 🙃

Als je je zorgen maakt over de duurzaamheid van een helm, denk ik dat je gerust mag stellen dat zelfs indien hun hoofd op die leeftijd nog niet helemaal volgroeid zou zijn, hij waarschijnlijk langer meegaat dan dat je voor de aankoopprijs elk jaar een helm kan huren... Bovendien hebben helmen een vervaldatum.

Bovendien zijn er voldoende democratisch geprijsde helmen voor kinderen te vinden. Bij decathlon vind je voor 20 euro al een geschikte dop.
  • DeiNorge 9 november 2018 · 21:16
    De meeste skihelmen zijn verstelbaar en dus een paar jaar te gebruiken? Liever geld uit geven aan een nieuwe helm als ie niet meer past dan een huurhelm waarvan je niet weet of en hoeveel klappers er mee gemaakt zijn =/
  • evr66 9 november 2018 · 22:51
    Ik vind persoonlijk huren van dit soort veiligheidsmaterialen een non-issue. Liever een dag minder vakantie, maar haal in s hemelsnaam goed passende helmen gewoon nieuw in een fatsoenlijke winkel.
    Edwin van Riel
  • Anki 9 november 2018 · 23:19
    Als je meerdere kinderen hebt dan is dat toch geen enkel probleem? Helm van de oudste kan over twee jaar naar nummer twee, dus daar zou ik in elk geval mee beginnen.
    (Heb ooit een verhaal gehoord van een familie die de helmen allemaal huurden, en na een week skivakantie allemaal luizen hadden. Zo'n verhaal helpt erg om voor alle kinderen een helm aan te schaffen.) Heeft de Lidl ze al? Die zijn echt prima voor de kinderen!
    https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Kinder-ski-snowboardhelm/p100244845...
    *bericht bewerkt door Anki op 9 nov 2018 23:22 (7% bewerkt)
  • Hooykaas 9 november 2018 · 23:32
    Je zou bijna zeggen dat kan niets zijn voor 17.95 inl. BTW
  • evr66 9 november 2018 · 23:42
    Mensen, denk heel even na. Wintersport is nu eenmaal een prijzige hobby. Probeer alsjeblieft de bescherming van de kids gewoon fatsoenlijk te regelen. Aangaande de Lidl helm: als ze een CE keur hebben voldoen ze aan de minimale eisen, maar mijn keuze zou het niet zijn. Voor een pak of sokken: best, als het niet goed is ga je terug naar hotel of appartement, maar dit ligt met een helm toch anders. Blijkt hij achteraf niet te voldoen, heb je wellicht al echt forse schade opgelopen.
    Edwin van Riel
  • Anki 10 november 2018 · 00:23
    Je zou bijna zeggen dat kan niets zijn voor 17.95 inl. BTWHooykaas op 9 nov 2018 23:32

Ik zit wat te googlen, maar vind nergens testresultaten van deze skihelmen. Ook geen negatieve reviews. Zelf heb ik ze ooit gekocht omdat een skileraar ze aanraadde.
    Ik ben nu wel benieuwd....
  • nancy 10 november 2018 · 08:19
    Zo heb ik er nog nooit tegenaan gekeken. We huren een complete set iedere keer en klaar. Bedankt voor de reacties, we gaan op pad voor helmen.
  • RCGrootveld 10 november 2018 · 10:26
    Bovendien hebben helmen een vervaldatum.
    Die van mij begint een beetje kleverig te worden, dus ben ook al een beetje aan het kijken naar iets nieuws.

Wat is jullie ervaring met zo'n vizier?
    Rob
  • Ilona2 10 november 2018 · 19:38
    Bovendien hebben helmen een vervaldatum Morzel op 9 nov 2018 20:02

Na hoeveel jaar (na aanschaf)?
  • raketman 10 november 2018 · 19:46
    Bovendien hebben helmen een vervaldatum Morzel op 9 nov 2018 20:02

Na hoeveel jaar (na aanschaf)?Ilona2 op 10 nov 2018 19:38

Zie deze topic: https://www.wintersport.be/forum/topic/111261
  • Drikus 10 november 2018 · 19:49
    Toch vraag ik me altijd af over de mensen die zich druk maken om een skihelm voor hun kinderen: fietsen hun kinderen altijd met een fietshelm?

De risico’s op hoofdletsel zijn namelijk voor kinderen op een fiets vele malen groter dan op ski’s.

Just asking...
  • Rogier admin 10 november 2018 · 20:28
    @Drikus Mwah ik weet niet of die zoveel groter zijn... De snelheden die kinderen halen op ski's liggen echt heel erg veel hoger dan dat gewone kinderen op de ski's doen. En de volwassenen die tegen ze aan kunnen botsen gaan ook heel erg veel harder dan welke fietser ook...
    Click. Click. Peace
  • Drikus 10 november 2018 · 20:43
    @Rogier
    Stoepranden, auto’s, brommers enzovoort?
  • Rogier admin 10 november 2018 · 20:46
    Bomen, losse ski's, sneeuwkanonnen, andere skiërs, blokken ijs 😉 en dat allemaal met een heel veel hogere snelheid.
    Er is geen enkele reden om het niet te doen, wat mij betreft. En eigenlijk zou fietsen met een helm ook gewoon een goed idee zijn. Maar dat is een hele andere discusie.
    Click. Click. Peace
  • Drikus 10 november 2018 · 20:47
    En nu in de wintertijd: donker, beslagen en bevoren ramen etc. En dan kinderen zonder helm en vaak ook zonder licht....
    Lijkt mij de skipiste heel wat veiliger... In ieder geval minder kans op hoofdletsel.
    Maar ik houd erover op, is idd een andere discussie
    *bericht bewerkt door Drikus op 10 nov 2018 20:48 (11% bewerkt)
  • Hooykaas 11 november 2018 · 09:02
    Toch klop er iets niet.@Rogier zoals je wellicht weet is er helaas vanaf waarschijnlijk 1-1 2019 een helm plicht voor snor scooters 35 km/uur.
    Dus mijn vraag in div. winkels was.Kan ik mijn skihelm daarvoor gebruiken (ongeveer de zelfde snelheid of meer)
    Steeds was het antwoord nee.
    Raar eigenlijk.
    Bij Bever maakte ze het nog spannender. U valt in de sneeuw anders. U heeft echt een andere helm nodig.(Volgens mij is de val hetzelfde)
    Wat is jou visie hierop?
  • Rogier admin 11 november 2018 · 09:08
    De reden waarom het niet mag, is omdat ze niet dezelfde tests gekregen hebben, dus niet dezelfde normering. Het kan zijn dat een gemiddelde ski-helm prima door de brommer-helm test heen komt (en misschien ook niet) maar zolang deze niet getest is, mag het niet.

Zo zijn er tegenwoordig toerskihelmen die ook de fiets en bergsport tests doorlopen hebben en waar je dus mee mag klimmen en fietsen, vergelijkbare helmen hebben die tests niet gehad en mag je officieel dus niet op de fiets gebruiken (alhoewel ze in de praktijk waarschijnlijk evengoed beschermen).

Het anders vallen heeft hier niets mee te maken.
    Click. Click. Peace
  • Anki 11 november 2018 · 15:08
    Ik weet nog steeds niet waarom een goedkope helm minder veilig zou zijn dan een dure. Zit er ander materiaal in? Gaat ie veel minder lang mee en moet je hem dus sneller vervangen? Is het materiaal misschien minder sterk? Zijn ze minder goed getest misschien? Weet iemand dat en weet iemand de onderbouwing van het feit dat je een risico neemt met een goedkopere helm?
  • Pino 11 november 2018 · 17:52
    Bij fietshelmen blijken goedkope helmen vaak niet minder qua crashen te zijn dan duurdere.
    Veelal zijn de duurdere wel lichter en beter in te stellen, soms meer ventilatie of eurodynamischer.
    Bij fietsen is niet onbelangrijk dat ze volgens het "MIPS" systeem zijn gemaakt, waarbij ze wat kunnen draaien t.o.v. het hoofd bij een zijwaarts crash.
    Belangrijkste is m.i. dat hij lekker zit en dat je toch lekker zicht hebt.
    Ik heb 3 verschillende fietshelmen voor verschillende toepassingen (weg, XC en Enduro). Zo'n Enduro helm geeft wel de nodige bescherming als je recht op je gezicht valt (been there, done that). Maar FullFace skihelmen zie ik niet vaak, hoewel de snelheid een stuk hoger ligt dan bij het MTB-en.
  • Waah 12 november 2018 · 12:30
    Je zou bijna zeggen dat kan niets zijn voor 17.95 inl. BTWHooykaas op 9 nov 2018 23:32
    Prijs zegt niet zoveel over kwaliteit. Een keurmerk zegt véél meer.
    Zeker bij wintersport, wat toch ook een mode-sport is, betekend een duurdere helm niet een betere helm. Kies een goed gekeurde helm die goed past, dan ben je zo veilig als je zelf kan inschatten.

Daarnaast: Lidl/Decathlon eigen merk is over het algemeen gewoon heel degelijk, kwalitatief spul. Mijn mini-boormachine van de Aldi was na 1 dag klussen stuk, maar die van de Lidl werkt nog altijd, en die heb ik echt misdadig behandeld.

Dus bij Lidl/Decathlon zou ik me zeker geen zorgen maken. Dat is vaak prima materiaal. Het is alleen vaak wat minder hip/mooi. En de helmen zijn vaak wat groter dan een high-end 200 euro model welke van zo dun mogelijk, maar toch stevig materiaal moet zijn.

Sowieso is het materiaal in, volgens mij, bijna alle ski-helmen gewoon hetzelfde (EPS) en goed voor 1 harde klap.
    Voorbeeld:
  • Rogier admin 12 november 2018 · 12:35

Ik heb 3 verschillende fietshelmen voor verschillende toepassingen (weg, XC en Enduro). Zo'n Enduro helm geeft wel de nodige bescherming als je recht op je gezicht valt (been there, done that). Maar FullFace skihelmen zie ik niet vaak, hoewel de snelheid een stuk hoger ligt dan bij het MTB-en.Pino op 11 nov 2018 17:52

Een OTB op de ski's is net wat lastiger 😉
    Click. Click. Peace
  • Robbartelds 12 november 2018 · 12:36
    Prijs zegt niet zoveel over kwaliteit. Een keurmerk zegt véél meer.
    Zeker bij wintersport, wat toch ook een mode-sport is, betekend een duurdere helm niet een betere helm. Kies een goed gekeurde helm die goed past, dan ben je zo veilig als je zelf kan inschatten.

Daarnaast: Lidl/Decathlon eigen merk is over het algemeen gewoon heel degelijk, kwalitatief spul. Mijn mini-boormachine van de Aldi was na 1 dag klussen stuk, maar die van de Lidl werkt nog altijd, en die heb ik echt misdadig behandeld.

Dus bij Lidl/Decathlon zou ik me zeker geen zorgen maken. Dat is vaak prima materiaal. Het is alleen vaak wat minder hip/mooi. En de helmen zijn vaak wat groter dan een high-end 200 euro model welke van zo dun mogelijk, maar toch stevig materiaal moet zijn.

Sowieso is het materiaal in, volgens mij, bijna alle ski-helmen gewoon hetzelfde (EPS) en goed voor 1 harde klap.
    Voorbeeld:
    \Waah op 12 nov 2018 12:30

Precies dit! Houd er wel rekening mee dat als je zelf hard op je hoofd valt (of je kind) de bescherming dus grotendeels uit de helm is. Dat zelfde geldt eigenlijk ook voor als je de helm hard op de grond laat vallen. Verder is volgens mij het belangrijkste dat hij goed zit. Zelf ski ik al jaren met een Lidl helm. Deze zit mij gewoon lekkerder dan een heel aantal dure helmen. En ach ja.. Hoe mooi moet je zijn als je al een helm draagt 😉
  • koenbali 12 november 2018 · 15:04
    Je kan soms ook een duurdere helm erg goedkoop aanschaffen. Ik kocht net een uvex helm voor mijn zoontje. Was 90 euro, daar gaven ze 50% korting op wegend oud model en dan kreeg ik nog eens 20 euro korting van ziekenkas voor aankoop van veilgeheidsmateriaal. Netto 25 euro dus
  • Slim 12 november 2018 · 15:34
    En wat betreft de oorspronkelijke vraag: “hoe snel groeien kinder hoofden/wanneer zijn ze uitgegroeid?”

Helmen gaan, van al onze ski-/fiets-/langlauf-spullen, steeds het langste mee.

Hoofd is een van de eerste dingen die zijn uitgegroeid. Bij 3 jaar oude kinderen Zit 50% al op 50cm omtrek, dat is een hele normale maat voor een volwassene helm.

UIt eigen ervaring: Oudste heeft een groot hoofd, zij paste met 6 jaar oud al in de XS helm van mijn vrouw. Jongste heeft een klein hoofd, heeft met 8 jaar oud nog steeds de kleinste kindermaat, die ook paste toen ze begon te skien met 2 jaar oud(dus eigenlijk wel aan vervanging toe).

*bericht bewerkt door Slim op 12 nov 2018 15:37 (7% bewerkt)
  • evr66 12 november 2018 · 17:14
    Bij fietsen is niet onbelangrijk dat ze volgens het "MIPS" systeem zijn gemaakt, waarbij ze wat kunnen draaien t.o.v. het hoofd bij een zijwaarts crash.Pino op 11 nov 2018 17:52

MIPS begint bij skihelmen ook door te dringen. Mijn oude helm afgelopen week vervangen, de nieuwe heeft MIPS (Smith Quantum MIPS)
    Edwin van Riel
  • Pino 13 november 2018 · 22:59

Ik heb 3 verschillende fietshelmen voor verschillende toepassingen (weg, XC en Enduro). Zo'n Enduro helm geeft wel de nodige bescherming als je recht op je gezicht valt (been there, done that). Maar FullFace skihelmen zie ik niet vaak, hoewel de snelheid een stuk hoger ligt dan bij het MTB-en.Pino op 11 nov 2018 17:52

Een OTB op de ski's is net wat lastiger 😉Rogier op 12 nov 2018 12:35

Je hebt mij nooit op skis gezien 😃

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.